Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Postup a spôsob podania pri správe daní po novele (II.)

Dátum: Rubrika: Správa daní Zo seriálu: Postup a spôsob podania pri správe daní po novele

Zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok") pojem podania špecificky nedefinuje. Podania ale úzko súvisia s právami a tiež povinnosťami daňových subjektov a správou daní. Cieľom článku je čo najvýstižnejšie čitateľov informovať o podaniach a s tým súvisiacich situáciách.
Podania urobené elektronickými prostriedkami po legislatívnej úprave od roku 2023
S účinnosťou od 1.11.2022 bol novelou č. 325/2022 Z.z. k zákonu o e-Gov, novelizovaný aj daňový poriadoka osobitne daňového poriadku. Legislatívna úprava ods. 5 až 7 upravila podania urobené elektronickými prostriedkami, čím došlo k zosúladeniu daňového poriadku so zákonom o e-Gov v ustanoveniach, ktoré upravujú elektronické doručovanie a elektronické služby v rámci aj OBK.
Zákon o e-Gov ustanovuje od účinnosti, t.j. od roku 2013 všeobecnú právnu úpravu pre výkon verejnej moci elektronicky v rozsahu právomocí orgánu verejnej moci podľa osobitných predpisov prostredníctvom elektronickej úradnej komunikácie. Jeho cieľom nie je zasahovať do kompetencie orgánu verejnej moci, ani zasahovať do postupu v konaní podľa osobitného predpisu, avšak jeho cieľom je ustanoviť aj odchýlky v prípade elektronickej komunikácie. Zn. to, že orgány verejnej moci si môžu upraviť postup pri výkone verejnej moci elektronicky aj v osobitnom predpise inak než ustanovuje zákon o e-Gov, avšak len v tých oblastiach, kde to zákon o e-Gov umožňuje.
Legislatívna úprava daňového poriadku sa vykonala v ustanoveniach, ktoré bezprostredne upravujú elektronickú komunikáciu a s elektronickou komunikáciou bezprostredne súvisia (§ 13, § 32, § 33 daňového poriadku) nadväzne na uvedenú novelu zákona o e-Gov.
Tak, ako už je uvedené ust. § 13 daňového poriadku upravuje spôsob podania. V § 13 ods. 5 až 7 boli vykonané legislatívne úpravy elektronickej komunikácie, čím došlo k zosúladeniu tohto ustanovenia so zákonom o e-Gov. Tieto odseky upravujú podania urobené elektronickými prostriedkami s použitím aj iných spôsobov autorizácie ako len kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP) na špecializovanom portáli orgánu verejnej moci (OVM). Tieto úpravy sa ale v praxi nedotkli povinnosti elektronickej komunikácii špecializovaného portálu finančného riaditeľstva, prostredníctvom ktorého daňové subjekty doručujú najmä tlačivá v štruktúrovanej (predpísanej) podobe zverejnené na webovom sídle finančného riaditeľstva, napr. štruktúrované tlačivo daňového priznania k dani z príjmov, k dani z pridanej hodnoty, oznámenia podľa § 43 ZDP, žiadosť o registráciu alebo o zrušení daňového subjektu.
Cez špecializovaný portál finančného riaditeľstva musia byť podania podané podľa § 13 ods. 5 až 7 daňového poriadku
autorizované KEP, novým obč. preukazom, podané na základe uzatvorenej dohody, alebo uznaným spôsobom autorizácie podľa zákona o e-Gov
. Podania podané cez Ústredný portálu verejnej správy (ÚPVS) musia byť podpísané spôsobom autorizácie podľa zákona o e-Gov postupom zverejneného na jeho webovom sídle.
Čo sa rozumie uznaným spôsobom autorizácie podľa osobitného predpisu?
Uznaný spôsob autorizácie podľa § 23 ods. 2 zákona o e-Gov
je taký spôsob autorizácie, ktorý zabezpečuje spoľahlivú identifikáciu osoby, ktorá autorizáciu vykonala a spoľahlivé zachytenie obsahu právneho úkonu, ktorý autorizovala, ako aj zhodu medzi autorizovaným právnym úkonom a právnym úkonom, ktorý osoba autorizovala. Uznaný spôsob autorizácie môže byť odlišný pre autorizáciu elektronického podania, pri ktorom sa vyžaduje vlastnoručný podpis elektronického podania, pri ktorom musí byť vlastnoručný podpis úradne osvedčený. Orgán verejnej moci môže určiť rozsah elektronických služieb verejnej správy, pre ktoré možno použiť uznaný spôsob autorizácie.
Z § 23 zákona o e-Gov vyplýva, že táto legislatívna úprava umožňuje podpisovanie elektronických podaní na špecializovanom portáli finančného riaditeľstva nielen KEP, ale aj iným uznaným spôsobom autorizácie, ktorý osobitný zákon nezakazuje podľa § 23 ods. 1 písm. a) zákona o e-Gov. Ust § 23 zákona o e-Gov upravuje autorizáciu a preukazovanie oprávnenia konať v mene inej osoby.
Ak tento zákon alebo osobitný predpis vyžaduje autorizáciu konkrétnou osobou alebo osobou v konkrétnom postavení, na autorizáciu sa použije kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) vyhotovený s použitím mandátneho certifikátu, ku ktorému sa pripojí kvalifikovaná elektronická časová pečiatka v súlade so zákonom o e-Gov.
Podľa ods. 5 podanie v elektronickej podobe musí byť autorizované kvalifikovaným elektronickým podpisom alebo uznaným spôsobom autorizácie podľa osobitného predpisu.
Podanie, ktoré má predpísanú štruktúrovanú formu podľa tohto zákona alebo osobitného predpisu, možno podať len prostredníctvom špecializovaného portálu prevádzkovaného finančným riaditeľstvom cez určené dátové rozhranie a musí byť autorizované.
Ak daňový subjekt, ktorý je fyzickou osobou
, sa rozhodne doručovať svoje podania finančnej správe elektronickými prostriedkami, ktoré nebudú autorizované spôsobom, t.j. podanie nebude podpísané kvalifikovaným elektronickým podpisom osoby, ktorá podanie podáva, oznámi táto fyzická osoba správcovi dane údaje potrebné na doručovanie na tlačive podľa vzoru uverejneného na webovom sídle finančného riaditeľstva a
uzavrie so správcom dane písomnú dohodu o elektronickom doručovaní
. Táto dohoda obsahuje najmä náležitosti elektronického doručovania, spôsob overovania elektronického podania a spôsob preukazovania doručenia.
Príklad č. 6:
Je platná dohoda o elektronickom doručovaní uzatvorená v roku 2016 aj po 1.1.2023?
Daňový subjekt - fyzická osoba uzavrel dohodu o elektronickom doručovaní v roku 2016. Po úprave § 13 ods. 5 daňového poriadku s účinnosťou od 1.1.2018 môžu dohody o elektronickom doručovaní uzatvoriť len fyzické osoby, právnické osoby už nie, pričom však dohody uzatvorené do 31.12.20217 aj medzi právnickými osobami a správcom dane sú naďalej platné. Účinky dohôd o elektronickom doručovaní uzatvorených podľa § 13 ods. 5 daňového poriadku v znení účinnom do 31.12.2017 uzatvorené medzi správcom dane a fyzickou osobou alebo aj právnickou osobou zostávajú zachované (sú platné) až do ich zrušenia daňovým subjektom. Fyzické osoby môžu uzatvárať dohody o elektronickom doručovaní naďalej, aj po 1.1.2018, t.j. aj po 1.1.2023.
Vo všeobecnosti je elektronické podanie podaním, ktoré možno naďalej (ako doteraz) podať cez špecializovaný portál prevádzkovaný finančným riaditeľstvom alebo prostredníctvom ÚPVS a podania musia byť podpísané spôsobom podľa zákona o e-Gov.
Zn. to, že za zákonom predpísanú formu elektronického podania sa považuje len podanie podané v súlade s
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály