Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Podania pri správe daní a spoplatnenie vybraných druhov podaní

Rubrika: Správa daní

Problematika podaní v súvislosti so správou daní je upravená v zákone č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“). Daňový poriadok neupravuje osobitne definíciu „podania“. Inštitút podania úzko súvisí s právom a povinnosťami daňového subjektu pri správe daní.

Podanie je úkonom voči správcovi dane, ktorým daňový subjekt dáva podnet k zahájeniu konania alebo daňového konania. Za podanie sa považuje doručenie rôznych písomností, tlačív, ktoré súvisia so správou daní, ako napr. daňové priznanie, oznámenia vyplývajúce z osobitných predpisov alebo daňového poriadku. Napr. podaním žiadosti o registráciu na predpísanom tlačive sa zahajuje registračné konanie, podaním daňového priznania sa zahajuje konanie na daňovú kontrolu alebo na začatie konania, ak daňový subjekt neodstráni nedostatky daňového priznania, na ktoré bol správcom dane vyzvaný, podaním odvolania sa zahajuje odvolacie konanie a pod. Podanie podľa § 13 daňového poriadku možno urobiť:

  • písomne, ktoré musí byť podpísané osobou, ktorá ho podáva alebo
  • ústne do zápisnice správcu dane alebo
  • elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne.

Podanie sa podáva vecne príslušnému orgánu, ak je vecne príslušným orgánom obec, podanie sa podáva miestne príslušnému správcovi dane, ktorým je obec. Na požiadanie musí byť prijatie podania aj potvrdené orgánom, ktorý ho prijal.

♦ Príklad č. 1:

Daňovník Ján Polesný s trvalým bytom Ružomberok sa rozhodol podať žiadosť vo veci predĺženia lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzickej osoby za rok 2017.

Podanie, ktorým je žiadosť o predĺženie lehoty, je tento daňovník povinný podať miestne príslušnému správcovi dane, ktorým je Daňový úrad Žilina, pobočka Ružomberok. Z predloženého podania musí byť zrejmé, kto ho podáva, v akej veci a čo daňovník, ktorý ho podáva, navrhuje, resp. žiada.

* * *

Náležitosťami podania sú údaje, z ktorých musí byť zrejmé, kto podanie podáva, čoho sa týka a čo sa navrhuje. V prípade, že správca dane zistí, že podanie má nedostatky a z obsahuje nie je zrejmé, v akej veci sa podanie podáva, správca dane vyzve daňový subjekt, aby ho podľa pokynov uvedených vo výzve a v určenej lehote doplnil. Súčasne ho poučí o následkoch spojených s ich neodstránením.

Ak daňový subjekt nedostatky podania v požadovanom rozsahu odstráni v lehote určenej príslušným orgánom vo výzve, považuje sa takéto podanie za podané bez nedostatkov v deň pôvodného podania. Ak daňový subjekt výzve príslušného orgánu nevyhovie v plnom rozsahu a v určenej lehote, považuje sa toto podanie za nepodané a príslušný orgán túto skutočnosť oznámi daňovému subjektu.

♦ Príklad č. 2:

Daňový subjekt doručil správcovi dane podanie, v ktorom žiadal o prehodnotenie správnosti vydaného rozhodnutia na dani z pridanej hodnoty na vrátenie nadmerného odpočtu, ktorým správca dane znížil sumu vrátenia nadmerného odpočtu ako deklaroval platiteľ dane v podanom daňovom priznaní za február 2018. Zároveň v podaní daňový subjekt uviedol aj námietku k postupu správcu dane pri kontrole vrátenia tohto nadmerného odpočtu.

Z obsahu podania nie je zrejmé v akej veci daňový subjekt podáva toto podanie, či ide o podanie odvolania proti rozhodnutiu alebo ide o podanie námietky voči postupu správcu dane.

Správca dane vyzve daňový subjekt o odstránenie nejasností, resp. o doplnenie podania, v akej veci daňový subjekt podanie urobil a určí lehoty na ich odstránenie.

Po doručení odstránenia nedostatkov podania v lehote určenej vo výzve správca dane posudzuje podanie podľa tohto spresnenia podané daňovým subjektom. Podanie sa považuje za podané v deň pôvodného podania.

Ak daňový subjekt výzve správcu dane nevyhovie v plnom rozsahu a v určenej lehote, považuje sa toto podanie za nepodané a príslušný orgán túto skutočnosť oznámi daňovému subjektu.

* * *

♦ Príklad č. 3:

Daňový subjekt podal žiadosť o zrušenie rozhodnutia, ktorým správca dane vyrubil rozdiel dane z príjmov z daňovej kontroly, v ktorom uviedol dôvody jeho zrušenia.

Správca dane posúdil túto žiadosť nie podľa toho ako je označené toto podanie, ale podľa jeho obsahu, že ide o odvolanie. Vyzval daňový subjekt o doplnenie požadovaných údajov, ktoré má obsahovať odvolanie podľa § 72 daňového poriadku a poučil ho o následkoch nevyhovenia výzve.

Postup podania na začatie daňového konania

Podľa § 58 daňového poriadku daňové konanie sa začína na návrh účastníka daňového konania alebo z podnetu orgánu príslušného vo veci konať podľa tohto zákona alebo osobitného predpisu.

Daňové konanie začína dňom doručenia podania daňového subjektu orgánu príslušného konať alebo dňom, keď daňový subjekt na výzvu tohto orgánu doručí doplnenie podania.

Rovnako, ako pri bežnom podaní, aj pre daňové konanie je rozhodujúci obsah podania, aj keď je podanie nesprávne označené.

Príklady druhov podaní

Za podanie podľa § 13 daňového poriadku možno považovať najmä:

  • daňové priznanie, dodatočné daňové priznanie podľa daňového poriadku alebo osobitných predpisov, napr. podanie daňového priznania – § 15, § 16 daňového poriadku, § 32, a § 49 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), § 78 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“),
  • podanie prehľadu a hlásenia – § 39 ZDP,
  • podanie žiadosti o registráciu – § 67, § 49a ZDP, § 4 zákona o DPH,
  • oznámenia – § 43 ZDP,
  • žiadosť o záväzné stanovisko – § 53a – § 53c daňového poriadku,
  • žiadosť o predĺženie lehoty alebo odpustenie zmeškania lehoty – § 28 – § 29 daňového poriadku,
  • oznámenie o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov – § 49 ods. 3 ZDP,
  • žiadosť o platení preddavkov inak – § 34 ZDP,
  • žiadosť o vrátenie daňového preplatku – § 79 daňového poriadku.

Druhy podaní na začatie daňového konania:

  • žiadosť o odsúhlasenie rozhodnutia o jednostrannom odsúhlasení použitia
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály