Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Výber z ustanovení novely zákona o službách zamestnanosti (1. časť)

Rubrika: Právo pre ekonómov

Dňa 1. mája 2008 nadobudol účinnosť zákon č. 139/2008 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Novela zavádza najmä vytváranie výborov pre otázky zamestnanosti, spája mestá, obce a Združenia miest a obcí do aktívneho riešenia nezamestnanosti v príslušnom regióne, inovuje doterajšie aktívne opatrenia na trhu práce, zavádza nové aktívne opatrenia na trhu práce, podporuje zamestnávanie znevýhodnených skupín občanov, najmä so zdravotným postihnutím, zavádza novú profesiu tzv. agenta pre pracovné miesta na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny, zavádza valorizáciu príspevkov v súvislosti s vývojom miezd v národnom hospodárstve SR a vzhľadom na to, výška príspevkov sa od 1. 5. 2008 vypočítava z celkovej ceny práce (t. j. už nie z minimálnej celkovej ceny práce).


Dňa 1. mája 2008 nadobudol účinnosť zákon č. 139/2008 Z. z. (ďalej len „novela“), ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“) a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.

Novela najmä:
  • zavádza vytváranie výborov pre otázky zamestnanosti,
  • zapája mestá, obce a Združenia miest a obcí do aktívneho riešenia nezamestnanosti v príslušnom regióne,
  • inovuje doterajšie aktívne opatrenia na trhu práce,
  • zavádza nové aktívne opatrenia na trhu práce,
  • podporuje zamestnávanie znevýhodnených skupín občanov, najmä so zdravotným postihnutím,
  • zavádza novú profesiu tzv. agenta pre pracovné miesta na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny (ïalej len „úrad práce“),
  • zavádza valorizáciu príspevkov v súvislosti s vývojom miezd v národnom hospodárstve Slovenskej republiky a vzhľadom na to, výška príspevkov sa od 1. 5. 2008 vypoèítava z celkovej ceny práce (t. j. už nie z minimálnej celkovej ceny práce).
V článku priblížim niektoré najdôležitejšie zmeny v oblasti politiky zamestnanosti od 1. mája 2008.

 

Aktívne opatrenia na trhu práce – príspevky pre znevýhodnené skupiny občanov


Príspevok na vykonávanie samostatnej zárobkovej činnosti

Novela po novom ustanovuje podmienky poskytovania príspevku na vykonávanie samostatnej zárobkovej činnosti (SZČ) (§ 49 zákona o službách zamestnanosti).
 
Základnou podmienkou na získanie príspevku je tzv. čakacia doba – t. j. aspoň (najmenej) tri mesiace vedenie v evidencii uchádzačov o zamestnanie, podanie písomnej žiadosti o príspevok a záväzok, že SZČ sa bude vykonávať súvisle, t. j. nepretržite aspoň (najmenej) dva roky. Novela taxatívne precizuje výšku príspevku pre Bratislavský kraj, ktorý je nižší – t. j. je určený v maximálnej sume (t. j. najviac) 35 % zo 16-násobku celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje a pre ostatné kraje je vyšší – t. j. je určený v maximálnej sume (t. j. najviac) 45 % zo 16-násobku celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje. Výška príspevku je závislá od priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v príslušnom okrese. Novela taxatívne ustanovuje, čo musí obsahovať písomná dohoda o poskytnutí príspevku uzatvorená medzi úradom práce a uchádzačom o zamestnanie. Zároveň sa od 1. mája 2008 upúšťa od povinnosti vrátiť pomernú časť príspevku v trojmesačnej lehote, ak občan, ktorému bol poskytnutý príspevok prestal prevádzkovať alebo vykonávať SZČ pred uplynutím dvoch rokov.

Príspevok na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie

Upravuje sa po novom (ust. § 50 zákona o službách zamestnanosti). Poskytuje sa zamestnávateľovi, ktorý na vytvorené pracovné miesto príjme do pracovného pomeru znevýhodneného uchádzača o zamestnanie vedeného v evidencii uchádzačov o zamestnanie aspoň (t. j. najmenej) tri mesiace.
 
Tento príspevok sa neposkytuje v prípade, ak sa poskytuje na to isté obdobie:
  • príspevok na podporu udržania v zamestnaní zamestnancov s nízkymi mzdami (§ 50a zákona o službách zamestnanosti),
  • príspevok na podporu vytvárania a udržania pracovného miesta v sociálnom podniku (ust. § 50c zákona o službách zamestnanosti) – účinné až od 1. 9. 2008,
  • príspevok na podporu zamestnávania absolventov vzdelávania prípravy pre trh práce (§ 51a zákona o službách zamestnanosti),
  • príspevok na zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska (§ 56 zákona o službách zamestnanosti),
  • príspevok na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní (§ 56a zákona o službách zamestnanosti).
Výška príspevku je:
  • v Bratislavskom kraji mesačne najviac 20 % z celkovej ceny práce podľa § 49 ods. 4 zákona o službách zamestnanosti vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje,
  • v ostatných krajoch mesačne najviac 30 % z celkovej ceny práce podľa § 49 ods. 4 zákona o
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály