Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Smernica k mankám a škodám

Rubrika: Vnútropodnikové smernice

Smernica k mankám a škodám sa vydáva s cieľom určenia jednotného postupu pri vysporiadaní mánk a škôd v spoločnosti, pričom ustanovuje konkrétne postupy po zistení škôd a inventarizačných rozdielov, spôsob účtovania mánk a škôd v súvzťažnosti na ich klasifikáciu, ako aj vytvorenie a pôsobenie likvidačnej komisie.

ABC, spol. s r. o., Žilina

Smernica č. 21/200x – Manká a škody

Vypracoval:   Ing. Svetozár Mak – vedúci Útvaru kontroly (autor a správca predpisu)               
                    Ing. Peter Mokrý – vedúci Odboru správy majetku
Dňa: 18. 1. 200x                 Podpis:
                                                                                                   Schválil: Ing. Roman Pekný – gen. riaditeľ
                                                                                                    Dňa: 20. 1. 200x               Podpis:
 

A. Úvodné ustanovenia

1. Účel a dôvod vydania predpisu

S cieľom určenia jednotného postupu pri vysporiadaní mánk a škôd v spoločnosti ABC, s. r. o., Žilina (ďalej len „spoločnosť“) sa vydáva táto smernica ustanovujúca konkrétne postupy po zistení škôd a inventarizačných rozdielov, spôsob účtovania mánk a škôd v súvzťažnosti na ich klasifikáciu, ako aj vytvorenie a pôsobenie likvidačnej komisie. Smernica je považovaná za účtovný záznam, je súčasťou účtovnej dokumentácie spoločnosti a súčasťou riadiaceho a kontrolného systému spoločnosti.

2. Definícia pojmov
  1. Manko – inventarizačný rozdiel, ak zistený skutočný stav je nižší ako stav účtovný a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom.
  2. Schodok – inventarizačný rozdiel pri peniazoch alebo ceninách, ak zistený skutočný stav je nižší ako stav účtovný a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom.
  3. Škoda – majetková ujma, ktorá nastala v majetkovej sfére spoločnosti a je objektívne vyjadriteľná peniazmi ako všeobecným ekvivalentom. Ide o neodstrániteľné poškodenie alebo zničenie majetku spoločnosti.
  4. Prevádzková škoda – škoda na dlhodobom hmotnom majetku a zásobách (nad normu prirodzených úbytkov), ak došlo k úplnému zničeniu alebo neodstrániteľnému poškodeniu majetku alebo zásob.
  5. Finančná škoda – škoda na dlhodobom finančnom majetku a krátkodobom finančnom majetku.
  6. Mimoriadna škoda – škoda vzniknutá na majetku z mimoriadnych príčin, napr. v dôsledku živelnej pohromy.
  7. Oprava majetku – aktivity, pri ktorých sa odstraňuje čiastočné fyzické opotrebovanie alebo poškodenie za účelom uvedenia do predchádzajúceho alebo prevádzkyschopného stavu. Uvedením do prevádzkyschopného stavu sa rozumie vykonanie opravy aj s použitím iných než pôvodných materiálov, náhradných dielcov, súčastí alebo technológií, ak nedôjde k zmene technických parametrov alebo zvýšeniu výkonnosti majetku a ani k zmene účelu použitia.
  8. Údržba majetku – aktivity, uskutočnením ktorých sa spomaľuje fyzické opotrebovanie, predchádza sa jeho následkom a odstraňujú sa drobnejšie závady.
  9. Zmarená investícia – prevádzková škoda, ktorá ovplyvňuje výsledok hospodárenia z prevádzkovej činnosti súvisiacej s predmetom podnikania spoločnosti, alebo sa vykonáva na podporu prevádzkovej činnosti a súvisí s hospodárskou činnosťou spoločnosti.
  10. Normy prirodzených úbytkov zásob – normy ustanovené spoločnosťou na základe viacročných zisťovaní vo svojich konkrétnych podmienkach, pričom je zohľadnený spôsob skladovania týchto zásob, ochrana obalmi, spôsob skladovania a distribúcie a pod. Pod pojem prirodzené úbytky nie je možné zahrnúť také úbytky, ktoré možno znížiť, alebo im možno zamedziť riadnym hospodárením, t. j. primeraným zabezpečením skladovacích priestorov, opatreniami proti krádežiam, neodbornej manipulácii a pod.
  11. Živelná pohroma – úkaz spôsobený silami, ktoré nie sú ovládateľné a nemožno pri nich určiť osobu zodpovednú za škodu. Živelnú pohromu predstavuje nezavinený požiar a výbuch, blesk, víchrica s rýchlosťou vetra nad 75 km/hod., povodeň, záplava, krupobitie, zosuv pôdy a zrútenie skalných zrúcanín, pokiaľ k nim nedošlo v dôsledku priemyselnej alebo stavebnej činnosti, zosúvanie alebo zrútenie lavín a zemetrasenie.
3. Súvisiace predpisy
  1. Aktívne derogácie – zrušuje sa Smernica č. 7/2000 o škodách.
  2. Pasívne derogácie – žiadne.
  3. Nadradené predpisy 
  • zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov,
  • opatrenie MF SR č. 23 054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcove účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov,
  • zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
 

B. Všeobecné a osobitné ustanovenia

  • Manká, škody a zmarené investície v podmienkach spoločnosti sa považujú z účtovného hľadiska za mimoriadny úbytok majetku spoločnosti, ktorý vzniká ako neželaný jav v rámci výkonu hospodárskej činnosti. Vznik manka a škody, prípadne zmarená investícia znamená pre spoločnosť majetkovú ujmu, resp. škodovú udalosť.
  • Pre potreby likvidácie škôd vzniknutých na zásobách obchodného tovaru v maloobchodných jednotkách, pri veľkoobchodnej činnosti a počas prepravy je vytvorená likvidačná komisia. Táto komisia je najmenej trojčlenná. Povinným členom komisie je poverený zamestnanec Útvaru kontroly. Členov likvidačnej komisie ustanovuje do funkcie generálny riaditeľ. O likvidácii znehodnoteného tovaru likvidačná komisia spisuje Záznam o likvidácii znehodnoteného tovaru (príloha č. 1). Záznam o likvidácii znehodnoteného tovaru sa spisuje až pri vyvážaní poškodeného tovaru z priestorov maloobchodnej jednotky (ďalej len „MOJ“), resp. skladu. Je neprípustné ponechať v priestoroch MOJ, resp. skladu tovar, na ktorý bol už spísaný Záznam o likvidácii znehodnoteného tovaru. Poškodený tovar sa nesmie vyhadzovať do odpadových nádob, príp. na iné nepovolené miesta. Spôsob fyzickej likvidácie určuje poverený zamestnanec Útvaru kontroly, resp. Štátna veterinárna a potravinová správa, Slovenská inšpekcia životného prostredia. Z časového hľadiska sa likvidácia organizuje tak, aby nedochádzalo k veľkému nahromadeniu poškodeného tovaru, resp. k rozkladu tovarov rýchlo podliehajúcich skaze a bola zabezpečená hospodárnosť odvozu poškodeného tovaru.
  • Z účtovníctva sa dlhodobý hmotný a dlhodobý nehmotný majetok vyradí po uskutočnení vyraďovacieho konania na základe Protokolu o vyradení dlhodobého hmotného a dlhodobého nehmotného majetku do užívania podľa vzoru uvedeného v prílohe č. 4 Smernice č. 3/2003 – Dlhodobý hmotný a dlhodobý nehmotný majetok (pozri Dane a účtovníctvo v praxi č. 9/2003, s. 48), pri ktorom musia byť priložené všetky dokumenty o obstaraní majetku. Vyraďovacie konanie zabezpečuje komisia (poradný orgán generálneho riaditeľa) v zložení – zástupca Odboru správy majetku, zástupca Úseku ekonomiky a financovania, zástupca Útvaru controllingu, zástupca Právneho útvaru, zástupca Útvaru vyraďujúceho majetok, zástupcovia odborných útvarov podľa rozhodnutia vedúceho Odboru správy majetku.
  • Za uskutočnenie vyraďovacieho konania a za odovzdanie úplnej dokumentácie vedúcemu Oddelenia účtovnej evidencie zodpovedá Ing. Peter Mokrý – vedúci Odboru správy majetku.
  • Pri vzniku škody sa vykonáva mimoriadna inventarizácia; táto sa vykonáva aj pri iných situáciách, ktoré sa môžu vyskytnúť v súvislosti s podnikateľskou činnosťou, a to pri uzavretí dohody o hmotnej zodpovednosti so zamestnancom. Pri vzniku mimoriadnej udalosti spojenej so živelnou pohromou, vlámaním, krádežou a pod. sa vykoná inventarizácia toho druhu majetku, ktorého sa táto udalosť týka.
  • V prípade manka je potrebné posúdiť mieru zavinenia hmotne zodpovedného pracovníka. V prípade zistenia, že za manko je zodpovedný v plnej miere hmotne zodpovedný pracovník, bude sa postupovať v súlade s existujúcimi právnymi normami (napr. Zákonník práce, Občiansky zákonník) až po hmotnú a trestnoprávnu zodpovednosť hmotne zodpovedného pracovníka.
1. Škody zistené v MOJ

1.1. Škody zistené pri kvalitatívnej a kvantitatívnej prebierke tovaru

  • V prípade nedostatkov zistených pri prebierke tovaru – poškodený tovar, chýbajúci tovar, poškodené kontrolné pásky, tovar dodaný po dátume spotreby alebo dodaný po dohodnutej zostávajúcej dobe minimálnej trvanlivosti:
    • Pri dodávke tovaru z veľkoobchodu spoločnosti – zamestnanec MOJ zodpovedný za príjem tovaru je povinný žiadať Doklad o úprave dodacieho listu od zamestnanca hospodárskeho strediska (HS) Doprava, ktorý vykoná opravu na skutočne dodané množstvá a opraví hodnotu v Sk. Doklad o úprave dodacieho listu pripojí k dokladu Dodací list a faktúra. Tovar zamestnanec MOJ vracia do veľkoobchodu.
    • Pri dodávke tovaru od ostatných dodávateľov (priame dodávky) – zamestnanec MOJ zodpovedný za príjem tovaru nie je oprávnený podpísať prevzatie poškodeného tovaru, je povinný požiadať zamestnanca zodpovedného za dodávku tovaru o opravu dodacieho listu a je povinný tovar vrátiť.

1.2. Skryté vady tovaru zistené počas manipulácie s tovarom, skladovania a predaja

  • Ak počas manipulácie s tovarom v priebehu doby minimálnej trvanlivosti zamestnanec MOJ zistí skrytý nedostatok tovaru (nedostatok v kvalite tovaru), je povinný okamžite ho oznámiť vedúcemu MOJ.
  • Vedúci MOJ uplatňuje reklamáciu na skryté nedostatky:
    • Z veľkoobchodu spoločnosti:
  1. Pri ďalšej nasledujúcej dodávke tovaru vedúci MOJ, resp. jeho zástupca je povinný spísať Reklamačný list maloobchodu (príloha č. 2), pričom je povinný na tento doklad zreteľne vyznačiť – tovar prevzatý na posúdenie. Osádka dodávateľského vozidla (zamestnanci HS Doprava) potvrdí prevzatie reklamovaného tovaru.
  2. Vrátenie tovaru na základe reklamačného listu do skladu prostredníctvom obchodných zástupcov a vedúceho veľkoobchodnej prevádzky kompetentných na posúdenie reklamácie.

Reklamačný list maloobchodu musí obsahovať tieto údaje: názov a adresu MOJ, odberateľské číslo, dátum prevzatia reklamácie, číslo nadobúdacieho dokladu (číslo faktúry, ktorou bol daný tovar fakturovaný odberateľovi), dátum dodania reklamovaného tovaru, registračné číslo tovaru, názov tovaru, nákupná cena za mernú jednotku bez DPH, reklamované množstvo tovaru, dôvod reklamácie, pečiatka MOJ, meno a podpis zodpovedného zamestnanca MOJ, pečiatka osádky vozidla, ktorá reklamáciu prevzala, čitateľné meno a podpis zamestnanca, ktorý reklamáciu prevzal. Ak ide o tovar s viazaným obalom, je nutné vyplniť na reklamačnom liste aj tieto údaje: názov obalu – prepravky, fľaše a množstvo obalov.

V prípade uznania reklamácie na základe reklamačného listu dodávateľom z veľkoobchodu je spracovaný dobropis, ktorý je zaslaný odberateľovi – na ekonomický úsek, ktorý zabezpečí pri uznaní reklamácie zaslanie kópie dobropisu vedúcemu MOJ.

Ak nie je uznaná opodstatnenosť reklamácie, vedúci tovarovej obchodnej divízie je povinný do 5 pracovných dní oznámiť vedúcemu MOJ stanovisko o zamietnutí reklamácie, pričom musí uviesť dôvody jej zamietnutia. Zároveň je povinný zabezpečiť vrátenie tohto tovaru pri najbližšom rozvoze tovaru na maloobchodnú prevádzku.

  • Od ostatných dodávateľov (priame dodávky): vedúci MOJ je povinný uplatniť reklamáciu u dodávateľa prostredníctvom Reklamačného listu maloobchodu bez zbytočného odkladu po tom, ako nedostatky na tovare zistil (v zmysle Obchodného zákonníka). V prípade uznania reklamácie na základe reklamačného listu dodávateľom je spracovaný dobropis, ktorý je zaslaný odberateľovi – na Ekonomický úsek. Ekonomický úsek zabezpečí pri uznaní reklamácie zaslanie kópie dobropisov vedúcemu MOJ. Povinnosť dodávateľa v prípade, ak nie je uznaná opodstatnenosť reklamácie sa rieši individuálne podľa podmienok dohodnutých v kúpnej zmluve s dodávateľom. V prípade, ak dodávateľ reklamáciu neuzná, vedúci MOJ, v ktorej škoda vznikla, spracuje v dvoch vyhotoveniach Protokol o poškodení, zničení a strate tovaru (príloha č. 3) a okamžite informuje vedúceho príslušného úseku o vzniknutej škode. Originál dokladu odovzdá vedúci MOJ poverenému zamestnancovi Útvaru kontroly. Vedúci príslušného úseku, v ktorom škoda vznikla, je povinný do 24 hod. po zistení škody predložiť Hlásenie o škode poverenému zamestnancovi Útvaru kontroly. Poverený zamestnanec Útvaru kontroly najneskôr do 5 prac. dní po vzniku škody podá komplexnú informáciu o vzniku škody vedúcemu Odboru správy majetku.

1.3. Škody vzniknuté pri bežnej manipulácii s tovarom počas príjmu, skladovania a predaja

  • Pri zistení škody na tovare vedúci MOJ, v ktorej škoda vznikla, je povinný spracovať v troch vyhotoveniach Protokol o poškodení, zničení a strate tovaru a okamžite informovať vedúceho príslušného úseku o vzniknutej škode.
  • Originál dokladu odovzdá vedúci MOJ poverenému zamestnancovi Útvaru kontroly, ktorý vykoná kontrolu daného tovaru.
  • V prípade škody, ktorá spĺňa podmienky poistnej zmluvy, zamestnanec Právneho útvaru je povinný nahlásiť škodu na predpísanom tlačive do príslušnej poisťovne. V prípade, že zamestnanec bude uplatňovať náhradu škody poisťovňou, v ktorej je poistený, poškodené tovary musia byť skladované až do doby obhliadky vykonanej zamestnancom príslušnej poisťovne.
  • Vedúci príslušného strediska, v ktorom škoda vznikla, je povinný do 24 hod. po zistení škody predložiť Hlásenie o škode poverenému zamestnancovi Útvaru kontroly. Poverený zamestnanec Útvaru kontroly najneskôr do 5 pracovných dní po vzniku škody podá komplexnú informáciu o vzniku škody vedúcemu Odboru správy majetku, ktorý vydá rozhodnutie o ďalšom postupe a vysporiadaní škody do 5 pracovných dní.
  • Poškodený tovar sa uskladňuje oddelene od ostatného tovaru, pokiaľ vedúci Odboru správy majetku nedá pokyn na fyzickú likvidáciu tovaru likvidačnou komisiou.

1.4. Precenenie tovaru v MOJ pod nákupnú cenu bez DPH

  • Vedúci MOJ je oprávnený v prípade tovarov s ohrozenou dobou minimálnej trvanlivosti realizovať precenenie pod nákupnú cenu bez DPH, ktorého výšku mesačne vyhodnocuje. Toto vyhodnotenie s príslušnými dokladmi precenenia vedúci MOJ je povinný doručiť tretí pracovný deň po skončení mesiaca riaditeľovi Obchodného úseku.
  • Precenenie pod nákupnú cenu bez DPH na jednej MOJ nesmie prekročiť hodnotu 0,1 % z dosiahnutej tržby za hodnotený mesiac. V prípade, že precenenie pod nákupnú cenu bez DPH za inventarizačné obdobie presiahne výšku 0,1 % z tržby za uvedené obdobie, suma prekročenia bude považovaná za škodu.
  • V prípade, ak výška precenenia pod nákupnú cenu bez DPH na jednej MOJ za inventarizačné obdobie presiahne výšku 0,1 % z tržby, príslušný vedúci MOJ spracuje v dvoch vyhotoveniach Protokol o poškodení, zničení a strate tovaru a originál dokladu odovzdá poverenému zamestnancovi Útvaru kontroly. Poverený zamestnanec Útvaru kontroly najneskôr do 5 pracovných dní po vzniku škody podá komplexnú informáciu o vzniku škody vedúcemu Odboru správy majetku, ktorý vydá rozhodnutie o ïalšom postupe a vysporiadaní škody do 5 pracovných dní.
2. Škody zistené vo veľkoobchodných jednotkách a skladoch
2.1. Škody zistené pri kvalitatívnej a kvantitatívnej prebierke tovaru
  • V prípade nedostatkov zistených pri prebierke tovaru (poškodený tovar, chýbajúci tovar) zodpovedným zamestnancom skladu, resp. veľkoobchodnej predajne, tento zamestnanec je povinný:
    • ak dopravu tovaru vykonáva priamo dodávateľ, tovar okamžite vrátiť dodávateľovi, pričom na vrátený tovar vedúci skladu je povinný vystaviť Protokol o vrátení tovaru dodávateľovi, ktorý potvrdí osádka vozidla, ktorá tovar doviezla a zároveň odviezla,
    • ak doprava je vykonávaná externým prepravcom a tovar nie je možné v žiadnom prípade po tomto prepravcovi zaslať späť dodávateľovi, vedúci skladu je povinný tento tovar prijať na sklad do úschovy, pričom je povinný vystaviť na tento tovar doklad Príjem tovaru do úschovy. Na vystavenom doklade musí byť potvrdenie o nedostatkoch na dovezenom tovare podpísané osádkou vozidla, ktorá tovar doviezla.
  • Tieto doklady spolu so sprievodnými dokladmi k tovaru od dodávateľa vedúci HS, v ktorom vznikla škoda, je povinný doručiť na Obchodný úsek najneskôr v nasledujúci pracovný deň do 8.00 hod. V prípade vzdialenej veľkoobchodnej jednotky (VOJ), resp. skladu je povinný zabezpečiť doručenie dokladov v spolupráci s vedúcim HS Doprava najneskôr v nasledujúci deň po zistení vady do 10.00 hod.
  • Zodpovedný zamestnanec Obchodného úseku na základe predložených dokladov v deň ich obdržania je povinný vyžiadať u dodávateľa opravu faktúry na základe skutočne dodaného nepoškodeného množstva. Kópiu listu zaslaného dodávateľovi je povinný odovzdať v deň zaslania na Ekonomický úsek zamestnancovi zodpovednému za likvidáciu dodávateľských faktúr.
2.2. Skryté nedostatky tovaru zistené počas manipulácie s tovarom, skladovania a predaja
  • Ak počas manipulácie s tovarom v priebehu doby minimálnej trvanlivosti zamestnanec HS zistí skrytú vadu tovaru (nedostatok v kvalite tovaru), je povinný okamžite to oznámiť vedúcemu HS, ktorý je povinný bezodkladne vyplniť Zápis o nedostatkoch zistených v rámci doby spotreby v troch vyhotoveniach. Vedúci HS je povinný zabezpečiť doručenie tohto zápisu v dvoch vyhotoveniach na Obchodný úsek najneskôr v nasledujúci pracovný deň do 8.00 hod.
  • V prípade vzdialenej VOJ, resp. skladu je povinný zabezpečiť doručenie dokladu v spolupráci s vedúcim HS Doprava najneskôr v nasledujúci deň po zistení vady do 10.00 hod. Na základe zápisu zodpovedný zamestnanec Obchodného úseku spracuje doklad o presune tovaru na príslušný reklamačný sklad. Doklad o presune tovaru zamestnanec Obchodného úseku v deň spracovania je povinný odovzdať proti podpisu vedúcemu HS, na ktorom bola škoda zistená a tento je povinný zabezpečiť presun tovaru do priestorov reklamačného skladu vyčlenených na daný účel najneskôr nasledujúci pracovný deň do 8.00 hod. po obdržaní dokladu. Vedúci HS je povinný zachovať tovar aj po nahlásení nedostatku v pôvodnom stave – to znamená v obchodnom a spotrebiteľskom balení, ako aj v stave, v ktorom sa tovar nachádzal v momente zistenia nedostatku.
  • Na základe Zápisu o nedostatkoch zamestnanec Obchodného úseku spracuje v dvoch vyhotoveniach Reklamačný list veľkoobchodu (príloha č. 4), ktorý musí obsahovať tieto údaje: poradové číslo, názov a sídlo dodávateľskej firmy, interné číslo dodávateľskej faktúry, číslo príjemky na sklad, dátum prijatia zásielky tovaru, odberné miesto (VOJ, sklad), číslo vozidla alebo vagónu, ktorým bol tovar dodaný, číslo sprievodného dokladu dodávateľa (č. dodacieho listu, resp. dodávateľskej faktúry), presný názov reklamovaného tovaru, nákupná cena bez DPH za MJ, merná jednotka, množstvo reklamovaného tovaru, suma za jednotlivé druhy tovaru, celková hodnota reklamovaného tovaru bez DPH, sadzba DPH a hodnota DPH celkove za reklamovaný tovar, celková hodnota reklamovaného tovaru, popis závady, dátum uplatnenia reklamácie, meno zamestnanca, ktorý reklamáciu spracoval, mená svedkov, zástupcu vedúceho skladu a zástupcu dodávateľa, resp. prepravcu, meno a podpis vedúceho divízie, pečiatka firmy. Originál reklamačného listu spolu s originálom Zápis o nedostatkoch zistených v rámci doby spotreby a zápisnicu vypracovanú Obchodným úsekom zodpovedný zamestnanec Obchodného úseku odošle doporučenou poštou dodávateľovi v zmysle kúpnej zmluvy. V prípade, že dodávateľ neuzná reklamáciu, uskladňuje sa tovar oddelene od ostatného tovaru dovtedy, kým je potrebná existencia poškodeného tovaru ako dôkazového materiálu pre vstúpenie do súdneho konania.
2.3. Škody vzniknuté pri bežnej manipulácii s tovarom počas príjmu, skladovania a predaja
  • Pri zistení škody na tovare vedúci HS, v ktorom škoda vznikla, je povinný spracovať v štyroch vyhotoveniach Protokol o poškodení, zničení a strate tovaru. Jedno vyhotovenie protokolu je povinný odovzdať zodpovednému zamestnancovi Obchodného úseku najneskôr v druhý pracovný deň po zistení škody do 8.00 hod.
  • Originál dokladu vedúci HS odovzdá poverenému zamestnancovi Útvaru kontroly najneskôr druhý pracovný deň po zistení škody do 9.00 hod. Poverený zamestnanec Útvaru kontroly zabezpečí vykonanie kontroly daného tovaru takto:
    • v prípade, že škoda presiahne 500 Sk, poverený zamestnanec Útvaru kontroly zabezpečí vykonanie kontroly do 24 hod.,
    • v prípade, že jednorazová škoda nepresiahne sumu 500 Sk, poverený zamestnanec Útvaru kontroly zabezpečí vykonanie kontroly do konca príslušného mesiaca, ak súčet škôd do 500 Sk presiahne 3 000 Sk, poverený zamestnanec Útvaru kontroly musí zabezpečiť obhliadku tovaru do 24 hod.
  • Poverený zamestnanec Útvaru kontroly podá komplexnú informáciu o vzniku škody vedúcemu Odboru správy majetku takto:
    • pri škode nad 500 Sk najneskôr do 5 pracovných dní po vzniku škody,
    • pri škode do 500 Sk a pri súčte škôd do 500 Sk, keï suma presiahne 3 000 Sk najneskôr do 5 prac.  dní od vykonania obhliadky tovaru.
  • Vedúci Odboru správy majetku vydá rozhodnutie o ďalšom postupe a vysporiadaní škody do 5 pracovných dní po predložení komplexnej správy od povereného zamestnanca Útvaru kontroly. Na základe tohto rozhodnutia poverený zamestnanec Útvaru kontroly zabezpečí spracovanie dokladov o škodách a likvidáciu úbytkov v informačnom systéme.
  • Poškodený tovar sa uskladňuje oddelene od ostatného tovaru, pokiaľ poverený zamestnanec Útvaru kontroly nedá pokyn na fyzickú likvidáciu tovaru likvidačnou komisiou.
  • Vedúci VOJ, resp. vedúci skladu je povinný poškodený tovar ihneď vyradiť z predaja, zabezpečiť jeho dočasné uskladnenie vo vyhradenom priestore a označenie výrazným nápisom NEPREDAJNÉ, kde bude uskladnený v pôvodnom poškodenom stave, do príchodu zamestnancov Útvaru kontroly, ktorí za prítomnosti vedúceho predajne, resp. skladu (príp. jeho zástupcu) zabezpečia fyzickú likvidáciu poškodeného tovaru.
  • V prípade, že sa bude uplatňovať náhrada škody poisťovňou a poisťovňa nebude akceptovať fotodokumentáciu poškodeného tovaru, poškodené tovary musia byť skladované až do doby obhliadky vykonanej zamestnancom príslušnej poisťovne.
  • Vedúci VOJ a skladových HS sú povinní:
    • mesačne sledovať celkovú výšku škôd vzniknutých HS v nimi riadených,
    • do 7. pracovného dňa nasledujúceho mesiaca vyčísliť vzniknuté škody do limitu na obchodnom tovare pre príslušné HS za predchádzajúci mesiac zaokrúhlené na celé stovky nahor a predložiť ho Obchodnému úseku na odsúhlasenie. Podkladom zúčtovania škôd do limitu vzniknutých pri bežnej manipulácii s obchodným tovarom v jednotlivých tovarových skladoch sú limity stanovené v obchodnom pláne HS a vyčíslené na základe skutočne vzniknutých škôd v minulom období.
 
2.4. Š
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály