Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Inventarizácia majetku a záväzkov

Rubrika: Podvojné účtovníctvo

Inventarizácia majetku a záväzkov predstavuje najdôležitejšiu časť uzávierkových prác vzhľadom na svoj účel a význam. Povinnosť inventarizovať majetok a záväzky je ustanovená v § 6 ods. 3 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. Týka sa všetkých právnických a fyzických osôb (t. j. účtovných jednotiek), ktoré vykonávajú podnikateľskú alebo inú zárobkovú činnosť bez ohľadu na to, v akej sústave účtovníctva účtujú.

Inventarizácia majetku a záväzkov predstavuje najdôležitejšiu časť uzávierkových prác vzhľadom na svoj účel a význam. Povinnosť inventarizovať majetok a záväzky je ustanovená v § 6 ods. 3 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Týka sa všetkých právnických a fyzických osôb (t. j. účtovných jednotiek), ktoré vykonávajú podnikateľskú alebo inú zárobkovú činnosť bez ohľadu na to, v akej sústave účtovníctva účtujú. Bez vykonania inventarizácie účtovníctvo nespĺňa jednu zo základných požiadaviek stanovených v § 7 a 8 zákona o účtovníctve, t. j. nie je preukázateľné. Nadväzne na to ani účtovná závierka nepodáva pravdivý a verný obraz o majetku a záväzkoch, o výsledku hospodárenia a o finančnej situácii účtovnej jednotky (ÚJ). Účtovné uzavieranie roka treba chápať v širších súvislostiach a vidieť v ňom celý komplex uzávierkových prác, ktoré je potrebné vykonať, aby účtovníctvo a účtovná závierka splnili zákonom určené požiadavky a zásady (t. j. aj vykonanie inventarizácie a zaúčtovanie jej výsledkov v podobe inventarizačných rozdielov do účtovníctva).

Kedy, akým spôsobom a v akej periodicite sa inventarizuje majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov ÚJ ustanovujú § 29 a § 30 zákona o účtovníctve. ÚJ účtujúce v sústave podvojného účtovníctva a sú podnikateľmi alebo prevádzkujú inú zárobkovú činnosť, sú povinné uplatňovať pri inventarizácii aj § 26 zákona o účtovníctve, t. j. ocenenie majetku a záväzkov v účtovníctve upravujú o predpokladané riziká, straty a zníženia hodnoty zistené práve inventarizáciou. Z ustanovení § 29 a 30 zákona vyplývajú tieto skutočnosti: 
  • vykonanie inventarizácie je zákonnou povinnosťou ÚJ,
  • inventarizácia sa vykonáva v lehotách stanovených zákonom,
  • ÚJ je povinná zaúčtovať inventarizačné rozdiely do účtovného obdobia, za ktoré sa overuje stav majetku a záväzkov. 
Z § 35 zákona o účtovníctve vyplýva, že ÚJ sú povinné uchovávať účtovné záznamy v podobe inventúrnych súpisov a inventarizačných zápisov počas 5 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú.
 
Samotná organizácia a spôsob vykonania inventarizácie nie je upravená žiadnym predpisom; tieto skutočnosti sú plne v kompetencii ÚJ, ktorá zodpovedá za vykonanie inventarizácie, jej včasnosť, kvalitu a výsledky, ktoré sa musia premietnuť do účtovníctva ÚJ.

Predmet inventarizácie

Účelom inventarizácie je preukázať, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve (účtovný stav) zodpovedá skutočnosti. Inventarizovať sa musí všetok majetok a záväzky, ktoré ÚJ vedie v účtovníctve, ako aj majetok a záväzky, ktoré sa sledujú v ÚJ účtujúcej v podvojnom účtovníctve na podsúvahových účtoch (napr. prenajatý majetok, majetok prijatý do úschovy, zásoby prijaté na spracovanie, a pod.).
Inventarizácia zahŕňa ucelený komplex na seba nadväzujúcich prác, ktoré je možno rozdeliť do nasledujúcich dielčích činností a úkonov:
  1. zistenie skutočného stavu jednotlivých položiek majetku a záväzkov, resp. aktív a pasív vykonaním fyzickej alebo dokladovej inventúry, príp. kombináciou obidvoch, a zapísanie zistených skutočností do inventúrnych súpisov,
  2. porovnanie skutočne zisteného a účtovného stavu jednotlivých položiek majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov, a vyčíslenie inventarizačných rozdielov,
  3. zistenie príčin inventarizačných rozdielov a miery zodpovednosti hmotne zodpovedných pracovníkov,
  4. rozhodnutie o vysporiadaní inventarizačných rozdielov,
  5. zúčtovanie inventarizačných rozdielov do účtovníctva,
  6. posúdenie ocenenia majetku v účtovníctve vo vzťahu k skutočnej úžitkovej hodnote majetku a predajnej cene zásob, ako aj k možným rizikám, stratám a znehodnoteniam, ktoré sú známe v čase vykonávania inventarizácie (ak sa preukáže, že je potrebné v zmysle § 25 a 26 zákona o účtovníctve znížiť účtovné ocenenie majetku, toto zníženie sa vyjadrí v účtovníctve podľa svojej povahy ako trvalé alebo prechodné).
Príklad č. 1:
Spoločnosť pri koncoročnej inventarizácii zisťovala len existenciu majetku a záväzkov. Podľa audítora však neposúdila správnosť ocenenia majetku a záväzkov v účtovníctve. Ide o vážne porušenie zákona o účtovníctve?
 
Podľa § 6 ods. 3 zákona o účtovníctve ÚJ je povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov spôsobom ustanoveným v § 29 a § 30 cit. zákona. Podľa § 8 ods. 4 zákona o účtovníctve správne vykonaná inventarizácia je predpokladom preukázateľnosti účtovníctva. Výstupom inventarizácie sú inventúrny súpis a inventarizačný zápis. Inventúrny súpis okrem iného obsahuje aj odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov k dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, zistené pri vykonaní inventúry. Odporúčania slúžia na účely úpravy ocenenia majetku a záväzkov z hľadiska zohľadnenia rizík a strát (opravné položky, rezervy, odpisy), ako aj reálnej hodnoty vybraných súvahových položiek podľa § 26 a § 27 zákona o účtovníctve. Obdobne inventarizačný zápis podľa § 30 ods. 3 cit. zákona musí obsahovať aj výsledky vyplývajúce z posúdenia reálnosti ocenenia majetku a záväzkov podľa § 26 a § 27 zákona o účtovníctve. Výstupy koncoročnej inventarizácie majú priamu nadväznosť na účtovanie opravných položiek, rezerv a mimoriadnych odpisov, a tiež kvantifikáciu reálnej hodnoty položiek ustanovených v § 27 zákona o účtovníctve. Audítor mal pravdu, pretože neposúdením reálnosti ocenenia majetku a záväzkov boli porušené ustanovenia zákona o účtovníctve a účtovníctvo spoločnosti nie je preukázateľné. Správca dane môže v zmysle § 38 zákona o účtovníctve uložiť za takéto nedostatky pokutu až do výšky 3 % celkovej hodnoty majetku.
 
***
 
Zákon neuvádza žiadne bližšie upresnenia inventarizácií a nevymedzuje ani ich obsah. Stanovuje iba termín, ku ktorému ÚJ musia vykonať inventarizáciu. Z § 29 zákona o účtovníctve vyplýva, že ÚJ inventarizáciou overujú, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti ku dňu, ku ktorému sa zostavuje riadna a mimoriadna účtovná závierka. Inventarizáciu možno preto z hľadiska dôvodov a potrieb jej vykonania rozdeliť v zásade na: 
  • riadnu, pri ktorej sa overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v rámci uzávierkových prác pri vykonaní ročnej účtovnej závierky, t. j. k poslednému dňu účtovného obdobia,
  • mimoriadnu, pri ktorej sa overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v rámci vykonania mimoriadnej účtovnej závierky, t. j. k inému dňu ako k poslednému dňu účtovného obdobia. V nadväznosti na § 16 ods. 4 zákona o účtovníctve ide napr. o inventarizáciu pri ukončení činnosti ÚJ z titulu vstupu do likvidácie, vyhlásenia konkurzu, splynutia, zlúčenia, rozdelenia ÚJ. Mimoriadnu inventarizáciu možno vykonať aj v iných situáciách, ktoré sa môžu vyskytnúť v súvislosti s podnikateľskou činnosťou, napr. pri uzavretí dohody o hmotnej zodpovednosti so zamestnancom; pri vzniku mimoriadnej udalosti spojenej so živelnou pohromou, vlámaním, krádežou a pod., kedy sa vykoná inventarizácia toho druhu majetku, ktorého sa týka udalosť.
Pre potreby zistenia priebežnej účtovnej závierky podľa § 18 zákona o účtovníctve inventarizácia sa vykoná iba na účely vyjadrenia ocenenia podľa § 25 ods. 2 a 26 ods. 3 zákona o účtovníctve, t. j. na účely zohľadnenia rizík a strát. Ďalšie výnimky z periodicity inventarizácie uvádza tiež zákon o účtovníctve takto:
  • § 29 ods. 3: pri hmotnom majetku, okrem zásob a peňažných prostriedkov v hotovosti, je možné vykonať inventarizáciu v inej lehote, ktorá však nesmie prekročiť 2 roky (to znamená, že napr. budovy, stavby, haly, pozemky, pevne zabudované stroje a zariadenia sa môžu inventarizovať napr. v 2-ročnej lehote).
  • § 29 ods. 3: pri peňažných prostriedkoch v hotovosti ÚJ musia vykonať inventarizáciu najmenej 4-krát ročne.
  • § 30 ods. 4: fyzickú inventúru hmotného majetku (okrem zásob), ktorú nemožno vykonať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, možno vykonávať v priebehu posledných troch mesiacov účtovného obdobia, príp. v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia (v prípade zostavovania účtovnej závierky k 31. decembru možno vykonať fyzickú inventúru už počas októbra, novembra a decembra účtovného obdobia, príp. v januári nasledujúceho účtovného obdobia). Pri takomto spôsobe vykonania inventúry sa musí preukázať stav hmotného majetku ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, a to údajmi fyzickej inventúry upravenými o prírastky a úbytky uvedeného majetku za dobu od ukončenia fyzickej inventúry do konca účtovného obdobia, príp. za dobu od začiatku nasledujúceho účtovného obdobia do dňa ukončenia fyzickej inventúry.
  • § 30 ods. 4: fyzickú inventúru zásob možno vykonávať kedykoľvek v priebehu účtovného obdobia. Aj pri takomto spôsobe vykonania inventúry musí sa preukázať stav zásob ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, a to údajmi fyzickej inventúry upravenými o prírastky a úbytky uvedeného majetku za dobu od ukončenia fyzickej inventúry do konca účtovného obdobia, príp. za dobu od začiatku nasledujúceho účtovného obdobia do dňa ukončenia fyzickej inventúry.
Skutočné stavy hmotného majetku, príp. majetku nehmotnej povahy sa zisťujú fyzickou inventúrou. Pri fyzickej inventúre sa zisťuje stav majetku podľa jednotiek množstva vedených v účtovníctve (napr. v skladovej evidencii v ks, kg, m, m3 a pod.), t. j. spočítaním, vážením, meraním, technickým prepočtom pri voľne uloženom hromadnom materiáli, obhliadkou a pod. Zistené rozdiely medzi stavom podľa účtovníctva a zisteným skutočným stavom sa uvedú v inventúrnych súpisoch.
 
Pri pohľadávkach, záväzkoch, finančných investíciách, opravných položkách, rezervách, a pod. – t. j. pri majetku, pri ktorom nie je možné vykonať fyzickú inventúru – skutočný stav sa zisťuje dokladovou inventúrou. Pri tomto spôsobe inventúry preverí sa správnosť zostatku príslušného účtu na základe dokladov (účtovných dokladov, listín, zmlúv, spisov, korešpondencie a pod.) a účtovných zápisov, či účtovný stav zodpovedá skutočnosti. Dokladovou inventúrou musí sa preukázať, na základe akého dokladu bol účtovný zápis vykonaný. V prípade zistenia rozdielu medzi sumou vyplývajúcou z dokladov a účtovným stavom, sa doklad uvedie rovnako v inventúrnych súpisoch ako pri fyzickej inventúre.
 
Pri niektorých druhoch majetku môže sa urobiť tzv. kombinovaná inventúra, t. j. fyzická aj dokladová. Napríklad pri inventarizácii budov a stavieb sa dokladovou inventúrou (výpis z katastra nehnuteľností) overujú vlastnícke práva k majetku a fyzickou inventúrou (obhliadkou) sa overuje skutočný stav. Pri nedokončených investíciách sa fyzickou inventúrou zisťuje stav nedokončených hmotných investícií zistený prostredníctvom miestnej obhliadky a dokladovou inventúrou napr. vydanie stavebného povolenia, náklady na investície, rozpočet stavby a pod., pri nedokončenej výrobe fyzickou inventúrou sa zisťuje stav nedokončenej výroby a dokladovou inventúrou skutočne vynaložené náklady na rozpracovanú výrobu.
 
 

Plánovanie inventarizácie

Keďže organizovanie a technická stránka inventarizácie nie sú upravené žiadnym právnym predpisom, je potrebné, aby si ÚJ vypracovali internú smernicu na vykonanie inventarizácie, konkrétne rozpracovanú podľa vlastných podmienok.
 
V období pred vykonaním inventarizácie je potrebné vypracovať prehľad majetku, ktorý sa bude inventarizovať. Tento prehľad sa vypracuje zvlášť za jednotlivé druhy majetku, pričom je vhodné vypracovať ho podľa miesta uloženia majetku a podľa hmotne zodpovedných pracovníkov.
 
Neoddeliteľnou a veľmi dôležitou súčasťou plánovania inventarizácie je časový harmonogram s vyznačením druhu inventarizovaného majetku a záväzkov a príslušných účtov podľa účtového rozvrhu ÚJ, pričom pri každom druhu majetku je potrebné definovať spôsob vykonania inventúry (dokladová, fyzická, kombinovaná), predpokladané termíny konania, zloženie inventarizačnej komisie, osobu zodpovednú za zverený majetok a osobu zodpovednú za vykonanie inventarizácie.
 
 

Inventarizačné komisie a výkon inventúry

Inventarizačné komisie sa odporúča vytvárať najmenej trojčlenné, pričom jeden člen je poverený jej vedením. Je veľmi dôležité, aby členmi inventarizačnej komisie boli odborníci, ktorí dobre poznajú inventarizované druhy majetku a záväzkov. Na vykonaní inventarizácie okrem členov inventarizačnej komisie by sa mal zúčastniť pracovník, ktorý je hmotne zodpovedný za príslušný majetok. Ak ide o inventúru, ktorá sa uskutočňuje z titulu zmeny hmotne zodpovednej osoby, je potrebné, aby sa na nej zúčastnil hmotne zodpovedný pracovník, ktorý odovzdáva funkciu, a aj pracovník, ktorý preberie funkciu a preberie aj hmotnú zodpovednosť. Ak sa hmotne zodpovedný pracovník nemôže zúčastniť na vykonaní fyzickej inventúry a nijakého pracovníka pred začatím inventúry za seba neurčil, inventúra sa vykoná za účasti pracovníka, ktorého určí vedúci organizácie. Ak sa inventúra vykonáva v prevádzkach, kde pracuje kolektív hmotne zodpovedných pracovníkov, je dôležité, aby každému členovi kolektívu hmotne zodpovedných pracovníkov bola umožnená účasť na vykonaní inventúry.
 
Pri tvorbe inventarizačných komisií je dôležité zohľadňovať určité okolnosti ovplyvňujúce určenie členov inventarizačnej komisie. Kontrolná funkcia inventarizácie stúpne na význame najmä v tom prípade, ak inventarizáciu vykonávajú nezainteresovaní pracovníci (napr. pracovníci firmy, ktorej predmetom podnikania je vedenie účtovníctva, či samotné vykonávanie inventarizácií).
 
Úlohou inventarizačnej komisie je príprava a vykonanie fyzickej alebo dokladovej inventúry majetku v jednotlivých zložkách ÚJ a zabezpečenie všetkých ďalších inventarizačných prác. Postup pri inventarizácii by mal byť organizovaný tak, aby sa zabezpečilo úplné a správne zistenie skutočných stavov majetku bez narušenia prevádzky ÚJ. Samotná inventúra si vyžaduje zabezpečiť úlohy zabezpečujúce odstránenie nejednoznačnosti a prípadné ďalšie nezrovnalosti, ktoré by mohli vyplynúť z jej výsledkov. Najdôležitejšími činnosťami inventarizačnej komisie sú:
a)       Pred začiatkom inventúry:
  • preverenie platnosti vydaného interného predpisu,
  • príprava inventarizačných písomností, inventúrnych súpisov, prerokovanie presného času inventúry so zodpovednými pracovníkmi a zabezpečenie ich prítomnosti,
  • kontrola, či platné dohody o hmotnej zodpovednosti boli uzavreté s príslušnými pracovníkmi,
  • prevzatie všetkých podkladov, ktoré neboli zaúčtované, od vedúceho pracovníka a prevzatie písomného prehlásenia o úplnosti inventarizovaného majetku,
  • vyžiadanie prehlásenia o úplnosti operatívnej a účtovnej evidencie,
  • kontrola, či majetok je pripravený k inventúre.
b)       V priebehu výkonu inventúry:
  • zistiť skutočné stavy majetku a záväzkov,
  • vyhotoviť inventúrne súpisy s podpismi hmotne zodpovedných pracovníkov a členov inventarizačnej komisie,
  • zistiť dubiózny majetok (neupotrebiteľný, prebytočný a nevyužitý) s návrhom, ako má byť s ním naložené,
  • zistiť úroveň ochrany a údržby inventarizovaného majetku, zistiť poškodenie alebo znehodnotenie majetku a analyzovať príčiny, spôsob a rozsah poškodenia majetku,
  • zistiť stav nedokončených investícií,
  • zistiť druhy a objemy nevyužitých, poškodených a znehodnotených zásob, ich príčiny a vypracovať návrh na ich likvidáciu,
  • vykonať posúdenie ocenenia majetku v účtovníctve vo vzťahu k jeho skutočnej úžitkovej hodnote za účelom zabezpečenia trvalého alebo prechodného ocenenia majetku v účtovníctve,
  • analyzovať stav v záväzkovo-pohľadávkových vzťahoch, navrhnúť pohľadávky na odpísanie, podať návrh k ďalšej realizácii pohľadávok a záväzkov.
c)       Po ukončení inventúry:
  • odsúhlasiť zistené skutočné stavy majetku s ich stavmi v účtovníctve,
  • vyčísliť prípadné inventarizačné rozdiely a zistiť príčiny ich vzniku; ku každému prípadu vzniknutého rozdielu uviesť, či ide o rozdiely zavinené alebo nezavinené, k zisteným inventarizačným rozdielom zabezpečiť vyjadrenie hmotne zodpovedného pracovníka,
  • vypracovať návrh na vysporiadanie inventarizačných rozdielov,
  • vyhotoviť inventarizačný zápis so všetkými náležitosťami podľa príkazu na vykonanie inventarizácie.
 

Inventúrne súpisy

Skutočné stavy majetku a záväzkov zistené inventúrou sa zaznamenávajú v tzv. inventúrnych súpisoch. Inventúrne súpisy sú zákonom určeným účtovným záznamom, ktorým ÚJ preukazuje vykonanie inventarizácie všetkého majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. Sú neoddeliteľnou súčasťou účtovníctva a účtovnej závierky a spolu s účtovnými dokladmi dokumentujú splnenie zákonnej požiadavky preukázateľnosti účtovníctva. Inventúrne súpisy sa povinne uschovávajú po dobu 5 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú. Inventúrny súpis musí povinne obsahovať údaje podľa § 30 ods. 2 zákona o účtovníctve.
 
Inventúrny súpis slúži ako účtovný doklad na zaúčtovanie inventarizačného rozdielu, je potrebné zabezpečiť požadovanú obsahovú úplnosť tohto dokladu aj v súlade s § 10 zákona o účtovníctve.
 
Inventúrne súpisy sa vyhotovujú v potrebnom množstve, pričom pri bežnej inventarizácii stačia tri vyhotovenia. Jedno vyhotovenie je určené pracovníkom spracovávajúcim účtovníctvo, druhé vyhotovenie útvaru, v ktorého pôsobnosti bola vykonaná inventúra, a tretie vyhotovenie je súčasťou inventarizačného zápisu inventarizačnej komisie. Samozrejme u fyzickej osoby – podnikateľa, ktorý podniká sám, postačuje, ak inventúrny súpis bude spracovaný v jednom vyhotovení pre účely účtovnej evidencie. V prípade inventarizácie konanej pri odovzdaní a preberaní majetku hmotne zodpovednými osobami je potrebné spracovať viac vyhotovení, t. j. aj pre odovzdávajúcu osobu, aj pre preberajúcu osobu. Pri inventarizácii konanej v prípade krádeže je potrebné mať k dispozícii vyhotovenie aj pre orgány činné v trestnom konaní.
 
Pri vyhotovovaní inventúrnych súpisov je vhodné dodržiavať tieto zásady:
  • Pre lepší prehľad a ľahké porovnanie skutočných stavov s účtovnými uvádzať v inventúrnych súpisoch aj účtovné stavy. To je žiaduce najmä pri dokladovej inventúre.
  • Vyhotovovať inventúrne súpisy samostatne podľa pracovníkov zodpovedných za majetok a podľa miest, kde sa nachádzajú (napr. podľa jednotlivých skladov). Ak v objekte, kde sa uskutočňuje inventarizácia sa nachádza aj majetok, ktorý nie je vo vlastníctve ÚJ (napr. majetok vypožičaný, prenajatý, predaný ale ešte neprevzatý, a pod.), zaznamená sa do osobitných inventúrnych súpisov podľa jednotlivých vlastníkov tak, aby pri zúčtovaní inventarizácie bol správne zahrnutý do účtovníctva. Samozrejmosťou by mala byť rekapitulácia za ÚJ ako celok na samostatnom inventúrnom súpise.
  • Usporiadať inventúrne súpisy tak, aby majetok v nich zachytený sa dal ľahko porovnať so stavmi v účtovníctve alebo operatívnej evidencii. Zistené skutočné stavy majetku a záväzkov uvedené v inventúrnych súpisoch je potrebné účtovať v takom členení, ktoré je totožné s účtovným rozvrhom použitých analytických a syntetických účtov ÚJ.
  • Vyhotovovať inventúrne súpisy súčasne pri vykonávaní inventúr alebo bezprostredne po ich ukončení.
  • Zabezpečiť preukaznosť inventúrnych súpisov ich vecnou a formálnou úplnosťou v zmysle zákona.
  • Zápisy vykonávať zrozumiteľne, prehľadne a spôsobom zaručujúcim ich trvanlivosť, t. j. tak, aby sa zabránilo neoprávneným zmenám a úpravám zápisov. Opravy v inventúrnych súpisoch sa môžu vykonávať iba v súlade s § 34 zákona o účtovníctve, nakoľko ide o účtovný záznam. Opravu zápisov v inventúrnych súpisoch je nutné vykonať tak, aby bolo možné určiť osobu, ktorá opravu vykonala, dátum vykonania opravy a z vykonanej opravy musí byť možné zistiť obsah pôvodného zápisu (v praxi je zaužívané, že ak oprava sa týka skutočných stavov hospodárskych prostriedkov, opravu musia podpísať členovia inventarizačnej komisie a hmotne zodpovední pracovníci, ktorí fyzický súpis vykonávali. Aby sa predišlo dodatočnému spochybňovaniu, opravy by mali byť písomne zdôvodnené. Opravy cien a výpočtov podpíše pracovník, ktorý opravy vykonal.)
V ÚJ, ktoré spracovávajú účtovníctvo prostredníctvom výpočtovej techniky (vrátane skladovej evidencie a evidencie investičného majetku), by nemal byť problém vyhotoviť výstupnú zostavu s uvedením účtovného stavu k určitému dňu – napr. príslušného druhu zásob s označením skladových položiek, mernej jednotky, množstva, ceny za jednotku a ceny celkom. Do takejto zostavy sa potom už iba dopĺňajú skutočné množstvá zistené fyzickou inventúrou vykonanou k rovnakému dátumu. Takto spracované Zostavy sú neoddeliteľnou súčasťou inventarizačného súpisu.
 
Príklad č. 2:
Musí byť v inventúrnom súpise pohľadávok uvedená splatnosť všetkých položiek, alebo stačí rozlíšenie s ohľadom na tvorbu zákonných a ostatných opravných položiek?
 
Pohľadávky možno zaradiť do skupiny majetku, ktorého inventarizácia sa vykonáva dokladovou inventúrou. Zistenia vyplývajúce z inventúry sa zaznamenávajú v inventúrnom súpise, ktorého náležitosti ustanovuje § 30 ods. 2 zákona o účtovníctve. Zákon o účtovníctve v cit. ustanovení presne neuvádza náležitosti inventarizačného súpisu, v konkrétnom prípade pohľadávok. Predmetom inventarizácie v prípade pohľadávok je však potvrdenie ich existencie, skutočnej výšky a posúdenie ich reálneho ocenenia. V prípade pohľadávok prichádza do úvahy tvorba opravných položiek a odpis pohľadávky. Jedným z kritérií na posúdenie reálneho ocenenia pohľadávky je aj dátum jej splatnosti. Od tohto dátumu sa odvíja ďalšie posúdenie, či je pohľadávka premlčaná alebo nie, či je po splatnosti a aké je riziko jej neuhradenia. Na základe tohto posúdenia ÚJ určí, či pohľadávka z titulu premlčania nezanikla (pohľadávka sa môže odpísať), resp. v súlade s vnútropodnikovou smernicou vytvorí k pohľadávke opravnú položku. Z uvedeného vyplýva, že na účely riadneho vykonania inventarizácie je vhodné uvádzať ku každej pohľadávke dátum jej splatnosti, nakoľko každá pohľadávka sa posudzuje individuálne.
 
***
 

Inventarizačné zápisy

Po vykonaní inventarizácie členovia inventarizačnej komisie musia vyhotoviť inventarizačný zápis, t. j. inventarizačný záznam o priebehu a výsledku inventúry ako určitú súhrnnú správu pre potreby uskutočnenia ďalších potrebných úkonov nadväzujúcich na výsledky inventarizácie. Inventarizačný zápis je účtovný záznam, ktorým sa preukazuje vecná správnosť účtovníctva, a rovnako ako inventúrne súpisy povinne sa uschovávajú po dobu 5 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú. Inventarizačný zápis musí obsahovať údaje podľa § 30 ods. 3 zákona o účtovníctve.
 
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály