Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Použitie prostriedkov zo sociálneho fondu
Rubrika: Problémy z praxe
Sociálny fond je významným nástrojom realizácie sociálnej politiky každého zamestnávateľa a jedným zo zdrojov jej financovania. Tvorba a čerpanie sociálneho fondu je predmetom úpravy zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v z. n. p.
Sociálny fond (SF) je významným nástrojom realizácie sociálnej politiky každého zamestnávateľa a jedným zo zdrojov jej financovania. Tvorba a čerpanie SF je predmetom úpravy zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v z. n. p. (ďalej len „zákon o SF“).
Tvorba sociálneho fondu
SF tvorí povinne každý zamestnávateľ s bydliskom alebo miestom podnikania, resp. so sídlom v Slovenskej republike bez ohľadu na to, či je fyzickou alebo právnickou osobou, bez ohľadu na počet zamestnancov alebo na právnu formu. Každá fyzická alebo právnická osoba, ktorá zamestnáva občanov v pracovnom alebo služobnom pomere, je považovaná za zamestnávateľa a riadi sa spomínaným zákonom. V zmysle právnych predpisov platných v súčasnosti týkajúcich sa zamestnávania v podnikateľskej sfére, štátnej službe i verejnej správe sa použijú za zamestnancov na účely zákona o SF zamestnanci:
- v pracovnom pomere s uzavretou pracovnou zmluvou podľa ustanovení § 41 a nasl. Zákonníka práce (bez ohľadu na to, či v prípade zamestnancov ide o pracovný pomer na dobu určitú, na dobu neurčitú, na kratší pracovný čas, pracovný pomer domáckeho zamestnanca),
- v pracovnom pomere s uzavretou pracovnou zmluvou v zmysle zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (týka sa zamestnávateľov uvedených v ustanovení § 1 tohto zákona),
- v štátnozamestnaneckom pomere vznikajúcom podľa ust. § 14 a nasl. zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe v z. n. p. na základe vymenovania na štátnozamestnanecké miesto písomným rozhodnutím o vymenovaní a zložením sľubu.
Povinný prídel
Ustanovenie § 3 ods. 1 písm. a) zákona o SF vymedzuje povinný prídel minimálnou výškou 0,6 % a maximálne možnou výškou 1 % zo základu, ktorým je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za bežný rok, z ktorých sa zisťuje priemerný zárobok na pracovnoprávne účely podľa § 134 a § 135 Zákonníka práce (ďalej len „základ“). Treba si uvedomiť, čo sa považuje za mzdu, resp. plat a v danej súvislosti je potrebné vychádzať z príslušných ustanovení spomínaných pracovnoprávnych predpisov, príp. ďalších predpisov upravujúcich platové pomery starostov obcí a primátorov miest, predsedov samosprávnych krajov, niektorých ústavných činiteľov a pod. Napríklad podľa § 118 Zákonníka práce sa považuje za mzdu peňažné plnenie alebo plnenie nepeňažnej hodnoty (naturálna mzda) poskytované zamestnancom za prácu. Za mzdu sa nepovažuje náhrada mzdy, odstupné, odchodné, cestovné náhrady, príspevky zo SF, výnosy z kapitálových podielov (akcií) alebo obligácií, náhrada za pracovnú pohotovosť ani iné plnenia poskytované zamestnancom zo zisku po zdanení.
- ak je kolektívna zmluva uzavretá, zamestnávateľ tvorí SF ďalším prídelom vo výške dohodnutej v kolektívnej zmluve,
- ak nie je kolektívna zmluva uzavretá, tvorí SF ďalším prídelom vo výške sumy potrebnej na poskytnutie príspevkov na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancom, u ktorých priemerný mesačný zárobok nepresahuje 2-násobok životného minima a zároveň ich skutočne vynaložené výdavky na dopravu do zamestnania pravidelnou autobusovou dopravou (s výnimkou mestskej hromadnej dopravy) a železničnou osobnou dopravou sú najmenej 200 Sk mesačne.
Nepovinný prídel
Ustanovenie § 3 ods. 1 písm. c) zákona o SF ustanovuje aj ďalšie zdroje tvorby SF, ktoré nie sú limitované ani inak upravené a sú konkretizované v § 4 ods. 2 zákona o SF ako dary, dotácie, príspevky a iné zdroje. SF sa môže tvoriť aj z použiteľného zisku (§ 4 ods. 3 zákona o SF), pričom tento zdroj fondu bez ohľadu na svoju výšku nezbavuje zamestnávateľa povinnosti tvoriť tiež fond formou povinného prídelu.
Použitie sociálneho fondu
Spôsoby použitia SF sú závislé predovšetkým od skutočnosti, či u zamestnávateľa je alebo nie je uzavretá kolektívna zmluva.
Použitie v prípade uzavretej kolektívnej zmluvy
Z § 7 ods. 1 zákona o SF vyplývajú nároky zamestnancovi, za ktorého jeho zástupcovia a zamestnávateľ uzavreli podnikovú kolektívnu zmluvu, alebo pre ktorého je záväzná kolektívna zmluva vyššieho stupňa upravujúca tvorbu a čerpanie SF. Zamestnávateľ je povinný poskytnúť zo SF príspevok zamestnancom v rozsahu a podľa zásad dohodnutých v kolektívnej zmluve takto:
- Príspevok na zabezpečenie stravovania nad rozsah ustanovený v § 152 Zákonníka práce, podľa ktorého zamestnávateľ je povinný prispievať na stravovanie vo výške najmenej 55 % z ceny jedla, najviac však na každé jedlo do výšky 55 % zo stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín (podľa opatrenia MPSVR SR č. 615/2005 Z. z. platného v súčasnosti je to suma 48,95 Sk – 55 % zo sumy 89 Sk). Príspevok zo SF sa poskytuje nad rámec 55 % z ceny jedla.
- Služby využívané zamestnancom na regeneráciu pracovnej sily. Čo sa bude považovať za služby na regeneráciu pracovnej sily, je potrebné dohodnúť v kolektívnej zmluve. Ich stanovenie bude záležať predovšetkým od charakteru činnosti zamestnávateľa a typu vykonávanej práce zamestnancami. Jednoznačné formulovanie spôsobu regenerácie zamestnancov v jednotlivých prevádzkach zamestnávateľa (v prí- pade rôznorodosti vykonávanej činnosti) vytvorí predpoklad bezproblémového a preukázateľného poskytovania príspevku z fondu na tieto účely.
- Príspevok na dopravu do zamestnania a späť. Podmienky poskytovania je potrebné dohodnúť v kolektívnej zmluve. Výška tohto príspevku nie je žiadnym spôsobom obmedzovaná zákonom, nejde ani o príspevok podmienený preukazovaním skutočných výdavkov na dopravu do zamestnania a späť.
- Príspevok na rôzne druhy sociálnej výpomoci od zamestnávateľa. Podmienky poskytovania je potrebné dohodnúť v kolektívnej zmluve, napr. stanovením určitej sumy poskytovanej pri úmrtí člena rodiny, pri pracovnom úraze alebo inom poškodení zdravia pri práci, pri prekážke v práci na strane zamestnávateľa, pri živelnej pohrome a pod.
- Príspevok na rekreácie. Podmienky poskytovania je potrebné dohodnúť v kolektívnej zmluve, napr. stanovením konkrétnej výšky na osobu zamestnanca, na rodinných príslušníkov, na rekreáciu vo vlastnom zariadení a na rekreáciu v cudzom zariadení, na domácu a zahraničnú dovolenku, na letnú a zimnú dovolenku a pod.
- Príspevok na doplnkové dôchodkové poistenie v súlade so zákonom č. 650/2004
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.