Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Časové rozlíšenie nákladov na reklamu

Rubrika: Podvojné účtovníctvo

Vo všeobecnosti platí, že náklady sa účtujú do obdobia, s ktorým časovo a vecne súvisia. Náklady a výdavky, ktoré sa týkajú budúcich účtovných období, sa časovo rozlišujú ako náklady budúcich období na účtoch 381 - Náklady budúcich období a 382 - Komplexné náklady budúcich období, resp. ako výdavky budúcich období na účte 383 - Výdavky budúcich období. Podmienkou, aby sa náklady časovo rozlíšili je, že je známy ich vecný obsah, suma a je určené obdobie, ktorého sa týkajú. Všetky tri podmienky musia byť splnené súčasne.


Vo všeobecnosti platí, že náklady sa účtujú do obdobia, s ktorým časovo a vecne súvisia. Náklady a výdavky, ktoré sa týkajú budúcich účtovných období, sa časovo rozlišujú ako náklady budúcich období na účtoch 381 - Náklady budúcich období a 382 - Komplexné náklady budúcich období, resp. ako výdavky budúcich období na účte 383 - Výdavky budúcich období. Podmienkou, aby sa náklady časovo rozlíšili je, že je známy ich vecný obsah, suma a je určené obdobie, ktorého sa týkajú. Všetky tri podmienky musia byť splnené súčasne.

Účtovné predpisy platné v súčasnosti uplatňujú zásadu opatrnosti aj na oblasť časového rozlišovania nákladov. Znamená to, že ak účtovná jednotka nevie jednoznačne preukázať, ku ktorému obdobiu v budúcnosti sa výdavok vzťahuje ako náklad, je potrebné ho zaúčtovať ako náklad v tom období, v ktorom bol výdavok vynaložený. V súčasnosti sa z nákladov bežného účtovného obdobia nepresúva do iných účtovných období (časovo rozlišuje) všetky druhy nákladov, aj keď by sa nejakým spôsobom mohli vzťahovať k budúcim obdobiam.
 
V § 56 ods. 6 opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“) sú príkladove uvedené náklady, ktoré sa časovo nerozlišujú, napríklad :
  • náklady na prípravu a zábeh výkonov,
  • náklady spojené so zlúčením, splynutím a rozdelením spoločností,
  • náklady spojené so zmenou právnej formy spoločností,
  • náklady na získanie vlastného imania (upisovanie nových akcií a iné zvyšovanie vlastného imania a s tým súvisiace náklady, ako napr. notárske poplatky a súdne poplatky, provízie maklérom, prospekt emitenta cenných papierov),
  • pokuty a penále,
  • náklady na školenia a semináre,
  • náklady na marketingové a iné štúdie,
  • náklady na prieskum trhu,
  • náklady na získanie noriem a certifikátov,
  • náklady na uvedenie výrobkov na trh,
  • náklady na reštrukturalizáciu a reorganizáciu podniku alebo časti podniku,
  • náklady na rozšírenie výroby,
  • náklady na reklamu a propagáciu,
  • manká a škody,
  • ostatné náklady podobného charakteru.
Tieto náklady sa účtujú do nákladov v tom účtovnom období, v ktorom vznikli. Iba v prípade, ak sú tieto služby platené vopred (napríklad platené nájomné reklamných plôch, vysielacieho času, inzertného priestoru), sa časovo rozlišujú. Možno konštatovať, že náklady vynaložené na reklamu a propagáciu sa časovo nerozlišujú z toho dôvodu, že nie je možné presne stanoviť, ktorého obdobia sa týkajú (nie je možné presne stanoviť, ako dlho sa bude produkt, ktorého sa reklama týka, predávať a ako dlho budú z neho v dôsledku danej reklamy plynúť príjmy). To však neplatí v prípade, ak ide o vopred platené služby (napr. zaplatené nájomné reklamných plôch). V tomto prípade sa dá presne určiť obdobie, ktorého sa týkajú (t. j. za ktoré obdobie bol zaplatený nájom).
 
Ak sa náklad vzťahuje ku konkrétnemu nákladovému druhu (napr. vopred platené nájomné), časovo sa rozlišuje prostredníctvom účtu 381- Náklady budúcich období. V prípade, ak je potrebné rozlíšiť viac druhov nákladov, vzťahujúcich sa k určitému účelu (ktorý nastane v budúcich účtovných obdobiach), časovo sa rozlíšia prostredníctvom účtu 382 - Komplexné náklady budúcich období. Vznik komplexných nákladov budúcich období sa po prvotnom zaúčtovaní nákladových druhov v účtovej triede 5 - Náklady účtuje na ťarchu účtu 382- Komplexné náklady budúcich období a v prospech účtu 655 - Zúčtovanie komplexných nákladov budúcich období. V účtovnom období, ku ktorému sa náklady vzťahujú, sa zaúčtuje v prospech účtu 382 a na ťarchu účtu 555 - Zúčtovanie komplexných nákladov budúcich období.
 
Príklad č. 1:
Akciová spoločnosť uvádza na trh nový model výrobku, ktorý plánuje predávať na trhu 3 roky. Na podporu predaja zabezpečila reklamnú kampaň v televízii odvysielaním reklamných šotov v roku 2008, pričom cena kampane bola 1 000 000 Sk. S novým výrobkom sa v decembri zúčastnila výstavy, pričom za prenájom výstavnej plochy a odmenu hostesiek zaplatila 290 000 Sk. Za spotrebované pohonné látky pri predvádzacích jazdách zaplatila 12 000 Sk. U iného dodávateľa si dala vyrobiť reklamné plagáty, ktorých výroba stála 200 000 Sk a zároveň si objednala prenájom reklamných plôch na obdobie od decembra 2008 do februára 2009. Cena prenájmu bola 300 000 Sk mesačne.
 
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály