Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Úľava na dani pre registrované sociálne podniky

Dátum: Rubrika: Problémy z praxe

Legislatívny rámec pre sektor sociálnej ekonomiky, vrátane sociálnych podnikov, s účinnosťou od 1. 5. 2018 vytvára zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnej ekonomike“). Sociálnou ekonomikou je súhrn produktívnych, distribučných alebo spotrebiteľských aktivít vykonávaných prostredníctvom hospodárskej činnosti alebo nehospodárskej činnosti nezávisle od štátnych orgánov, ktorých hlavným cieľom je dosahovanie pozitívneho sociálneho vplyvu.

Pozitívnym sociálnym vplyvom
je napĺňanie:
-
verejného záujmu, t.j. poskytovanie spoločensky prospešnej služby pre spoločnosť ako celok alebo pre neobmedzený okruh fyzických osôb, poskytovanie spoločensky prospešnej služby znevýhodneným osobám alebo zraniteľným osobám, alebo
-
komunitného záujmu, t.j. poskytovanie spoločensky prospešnej služby pre skupinu osôb, ktorú je možné ohraničiť a identifikovať podľa územného, členského, záujmového alebo iného objektívneho kritéria.
Spoločensky prospešnou službou
je:
-
poskytovanie zdravotnej starostlivosti,
-
poskytovanie sociálnej pomoci a humanitárnej starostlivosti,
-
tvorba, rozvoj, ochrana, obnova a prezentácia duchovných a kultúrnych hodnôt,
-
ochrana ľudských práv a základných slobôd,
-
vzdelávanie, výchova a rozvoj telesnej kultúry,
-
výskum, vývoj, vedecko-technické služby a informačné služby,
-
tvorba a ochrana životného prostredia a ochrana zdravia obyvateľstva,
-
služby na podporu regionálneho rozvoja a zamestnanosti,
-
zabezpečovanie bývania, správy, údržby a obnovy bytového fondu,
-
poskytovanie finančných prostriedkov subjektom sociálnej ekonomiky na vykonávanie spoločensky prospešnej služby.
Subjektom sociálnej ekonomiky
je:
-
občianske združenie,
-
nadácia,
-
neinvestičný fond,
-
nezisková organizácia,
-
účelové zariadenie cirkvi,
-
obchodná spoločnosť,
-
družstvo,
-
fyzická osoba podnikateľ, ktorá je zamestnávateľom,
a ktorí:
-
nie sú väčšinovo riadení štátnym orgánom, štátny orgán ich z väčšej časti nefinancuje, nevymenúva ani nevolí štatutárny orgán ani viac ako polovicu jeho členov a nevymenúva ani nevolí viac ako polovicu členov riadiaceho alebo dozorného orgánu,
-
vykonávajú hospodársku činnosť alebo nehospodársku činnosť v rámci aktivít sociálnej ekonomiky,
-
ak podnikajú alebo vykonávajú inú zárobkovú činnosť podľa osobitných predpisov, nevykonávajú ich výhradne na účely dosiahnutia zisku alebo zisk z nich používajú podľa zákona o sociálnej ekonomike.
Sociálny podnik
je subjektom sociálnej ekonomiky a musí spĺňať nasledovné charakteristiky:
-
vykonáva sústavne, samostatne, vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť hospodársku činnosť,
-
hlavným cieľom je dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu,
-
k dosahovaniu pozitívneho sociálneho vplyvu prispievajú tovary alebo služby, ktoré vyrába, dodáva, poskytuje alebo distribuuje, alebo k nemu prispieva spôsobom ich výroby alebo poskytovania,
-
ak dosahuje zisk, použije viac ako 50 % zo zisku po zdanení na dosahovanie hlavného cieľa, a ak časť zisku rozdeľuje podľa zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p., rozdeľuje ju podľa postupov a pravidiel, ktoré nenarúšajú hlavný cieľ,
-
do spravovania svojej hospodárskej činnosti zapája zainteresované osoby (napr. zamestnancov, spotrebiteľov tovarov alebo služieb, ktoré vyrába, dodáva, poskytuje alebo distribuuje, obyvateľov obce, v ktorej je umiestnený).
Podmienka použitia viac ako 50 % zo zisku po zdanení na dosahovanie hlavného cieľa je splnená aj v prípade:
-
použitia na investíciu účelovo určenú na dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu,
-
prevedenia na osobitný účet v banke na budúce použitie na dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu,
-
vloženia do rezervného fondu alebo nedeliteľného fondu na budúce použitie na dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu,
-
použitia na krytie účtovnej straty do sumy daňovej straty.
Sociálny podnik, ktorý spĺňa uvedené podmienky a charakteristiky, môže Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR požiadať o priznanie
štatútu registrovaného sociálneho podniku.
Ak žiadateľ splní všetky ustanovené podmienky, MPSVaR SR mu prizná štatút registrovaného sociálneho podniku, bez časového obmedzenia. Ministerstvo zároveň vedie register sociálnych podnikov ako verejný zoznam údajov o registrovaných sociálnych podnikoch. Ministerstvo práce zruší štatút registrovaného sociálneho podniku, ak registrovaný sociálny podnik poruší povinnosti alebo nepreukáže splnenie podmienok vyplývajúcich zo zákona a sociálnej ekonomi
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály