Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Sponzorské dary v kontexte daní a účtovníctva
Rubrika: Problémy z praxe
Sponzoring nie je v slovenských právnych predpisoch osobitne riešený. Tento atribút podpory neziskového sektora, ktorý v každej spoločnosti funguje ako alternatíva k štátnemu a súkromnému sektoru, kde rozsah potenciálnych zdrojov financovania je obmedzený, nie je legislatívne upravovaný ani v oblasti právnej ani v oblasti daňovej či účtovnej.
Sponzoring nie je v slovenských právnych predpisoch osobitne riešený. Tento atribút podpory neziskového sektora, ktorý v každej spoločnosti funguje ako alternatíva k štátnemu a súkromnému sektoru, kde rozsah potenciálnych zdrojov financovania je obmedzený, nie je legislatívne upravovaný ani v oblasti právnej ani v oblasti daňovej či účtovnej.
- Predmetom darovania môže byť všetko, čo je predmetom občianskoprávnych vzťahov, t. j. peniaze, hnuteľné veci, nehnuteľné veci, spoluvlastnícke podiely k hnuteľným alebo nehnuteľným veciam, byty a nebytové priestory, a ak to ich povaha pripúšťa, aj práva alebo iné majetkové hodnoty.
- Bezplatnosť znamená, že obdarovaný sa nezaväzuje poskytnúť žiadnu protihodnotu daru vyjadriteľnú v peniazoch. Z tohto titulu nemožno za darovanie považovať darovanie s príkazom, aby obdarovaný vykonal alebo nevykonal niečo, čo by malo pre darcu akýkoľvek majetkový prospech.
- Dobrovoľnosť pri darovaní spočíva v tom, že predmet daru sa poskytuje bez toho, aby takéto konanie bolo právnou povinnosťou darcu.
- prejavom vôle darcu a obdarovaného spojeným so skutočným odovzdaním a prevzatím predmetu darovania,
- písomným sľubom darcu poskytnúť istý majetkový prospech obdarovanému.
Sponzoring v kontexte dane z príjmov
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“ ), platný od 1. 1. 2004 neumožňuje uplatniť si hodnotu poskytnutého peňažného či nepeňažného daru do daňových výdavkov, a to ani formou odpočítateľnej položky ako tomu bolo do 31. 12. 2003. Treba skonštatovať, že oproti ochote podnikateľov pomáhať finančnou alebo naturálnou (nepeňažnou) formou neziskovému sektoru stojí od 1. 1. 2004 ešte menej ústretová legislatívna úprava darcovstva z daňového pohľadu ako do 31. decembra 2003. Táto skutočnosť nepochybne do veľkej miery negatívne ovplyvňuje celý proces sponzoringu. V princípe tak zostáva v existencii už len jeden spôsob, ako sa pomoc podnikateľa neziskovým organizáciám prostredníctvom peňažných, resp.nepeňažných sponzorských darov môže zohľadniť znížením jeho základu dane, a to prostredníctvom uznateľných výdavkov na reklamu podľa podmienok uvedených v § 19 ods. 2 písm. k) ZDP.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.