Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Evidencia tržieb elektronickou registračnou pokladnicou
Rubrika: Problémy z praxe
Daňový subjekt, ktorého predmetom podnikania je predaj tovaru alebo poskytovanie služieb, je povinný na účely evidencie tržieb používať elektronickú registračnú pokladnicu s tlačiarňou v rozsahu a za podmienok ustanovených všeobecne záväzným právnym predpisom. Táto povinnosť vyplýva zo zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov.
Právna úprava
- zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“),
- metodické usmernenie MF SR č. 63/1390/1994 k vyhláške MF SR č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou (FS č. 10/1994),
- výklad MF SR č. 63/2704/1994 k § 2 písm. a) vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou (FS č. 14/1994) – je neaktuálny, pretože ambulantný predaj už nie je vylúčený z povinnosti používania ERP,
- výklad MF SR č. 63/3106/1994 k § 2 písm. ch) bod 5 vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou (FS č. 15/1994) – je neaktuálny, pretože výklad pojmov bol zahrnutý do znenia vyhlášky novelou č. 59/1995 Z. z.,
- metodický pokyn MF SR č. 61/123/96 k evidencii tržieb prijatých v hotovosti na ERP (FS č. 4/1996) – je neaktuálny, pretože bol obsahovo zahrnutý do znenia vyhlášky novelou č. 353/1996 Z. z.,
- opatrenie MF SR č. 8562/96-91 na zamedzenie nezrovnalostí vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou v znení vyhlášky MF SR č. 59/1995 Z. z. (FS č. 8/1996) – je neaktuálne, pretože bolo obsahovo zahrnuté do znenia vyhlášky novelou č. 353/1996 Z. z.,
- usmernenie MF SR č. MF/5079/2005-71 k vyhláške MF SR č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia tržieb elektronickou registračnou pokladnicou v znení neskorších predpisov k používaniu denných výkazov obratov platiteľa dane z pridanej hodnoty a mesačných výkazov obratov platiteľa dane z pridanej hodnoty (FS č. 1/2005).
Povinnosť používania ERP
- vykonávajú podnikateľskú činnosť podľa § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka,
- predávajú tovar alebo poskytujú služby taxatívnevymenované vo vyhláške o ERP,
- prijímajú úhradu v hotovosti na predajných miestach.
- osoba zapísaná v obchodnom registri,
- osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia,
- osoba, ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov (ide o činnosti pri výkone niektorých povolaní, napr. advokátov, lekárov, lekárnikov, komerčných právnikov a pod.),
- fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu (patria sem samostatne hospodáriaci roľníci zapísaní do evidencie obce podľa zákona č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov v znení neskorších predpisov – ďalej len „zákon o súkromnom podnikaní občanov“).
Príklad č. 1:
Podnikám na základe živnostenského oprávnenia ako stolár, pričom vyrábam nábytok na zákazku. Prijímam úhrady v hotov
Povinnosť používať ERP majú podnikatelia, ktorí predávajú tovar alebo poskytujú služby taxatívne vymenované vo vyhláške o ERP a inkasujú za tieto služby úhrady v hotovosti. Predaj tovaru je predmetom podnikania daňového subjektu tak v prípade obchodnej živnosti, ako aj výrobnej živnosti, v rámci ktorej podnikateľ má právo predávať výrobky a vykonávať opravy, ak zostane zachovaná povaha živnosti. Rovnako môže podnikateľ nakupovať s cieľom ďalšieho predaja výrobky iných výrobcov, ak sú rovnakého druhu ako výrobky vlastnej výroby (§ 42 živnostenského zákona). V prípade výrobnej živnosti nie je teda opodstatnené uvádzať predaj vyrobených výrobkov osobitne v živnostenskom liste.
Z uvedeného vyplýva, že daňovník, ktorý vyrába výrobky v rámci výrobnej živnosti a následne ich predáva, je daňovým subjektom, ktorého predmetom podnikania je predaj tovaru. Ak predáva tovar s úhradou za hotové, je povinný používať ERP na účely evidencie tržieb. Definícia tovaru podľa § 2 písm. a) vyhlášky o ERP obsahuje aj vyrobený tovar.
Príklad č. 2:
Mám povinnosť používať ERP, ak na trhovisku predávam zeleninu a ovocie z vlastnej záhrady, prípadne iné prebytky alebo vlastné výrobky?
Povinnosť používať ERP majú podnikatelia, ktorí predávajú tovar, alebo poskytujú služby taxatívne vymenované vo vyhláške o ERP a inkasujú za tieto služby úhrady v hotovosti. Podľa § 2 Obchodného zákonníka podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku. Predaj produktov z vlastnej záhrady, tzv. poľnohospodárskych prebytkov nemá znaky podnikania, pokiaľ nejde o podnikanie samostatne hospodáriaceho roľníka podľa zákona o súkromnom podnikaní občanov (t. j. ak sa predaj uskutočňuje viac ako 30 dní v kalendárnom roku). Vyplýva to v podstate aj z § 3 ods. 4 živnostenského zákona. V prípade, ak by daňový úrad preukázal kontrolou aj predaj vykúpeného ovocia a zeleniny (tovaru), prípadne takých druhov ovocia a zeleniny, ktoré sa u nás nepestujú, potom by ste boli povinný mať príslušné živnostenské oprávnenie a pri predaji v hotovosti používať ERP.
Príklad č. 3:
Chceme podnikať formou komisionálneho predaja použitého tovaru. Musíme v tomto prípade používať ERP?
V prípade predaja nového aj použitého tovaru ide vždy o predaj tovaru, kde platí povinnosť evidovať prijaté hotovostné tržby v ERP. Taktiež tržby za tovar prevzatý do komisionálneho predaja je potrebné evidovať cez ERP. Vyplýva to z definície tovaru podľa ustanovenia § 2 písm. a) vyhlášky o ERP. Tovarom na účely vyhlášky o ERP sa rozumie každý tovar, či už je vyrobený, upravený, nakúpený alebo prevzatý subjektom a ním následne predávaný v spotrebiteľskej úprave. Takto široko postavená definícia tovaru pokrýva aj prípady komisionálneho predaja na základe komisionárskej zmluvy podľa § 577 Obchodného zákonníka. Komisionár preberá cudzí tovar, aby za odmenu zariadil jeho predaj.
Príklad č. 4:
Neinkasujeme tržby v hotovosti, ale cez bežný účet tak, že odberateľ uhradí platbu do banky priamo na náš účet. Na výpise z bežného účtu je táto operácia označená ako vklad na účet bez označenia vkladajúceho. Nebude to klasifikovať daňový úrad ako nami vložené peňažné prostriedky, t. j. inkasovanie v hotovosti? Má aj naša firma vlastniť ERP?
Podľa nášho názoru vyhláška o ERP nebola porušená. K úhrade došlo mimo predajného miesta – v banke a prijaté peniaze vstúpia do majetku účtovnej jednotky bezhotovostne na základe bankového výpisu. V danom prípade je príjem evidovaný na bankovom výpise, nie je nutnosť používať ERP.
Povinnosť používania ERP pri predaji tovaru
- cenín, lístkov mestskej hromadnej dopravy, telefónnych kariet, dennej a periodickej tlače,
- pamätných a príležitostných mincí v bankách a na filatelistických a numizmatických burzách,
- tovaru prostredníctvom automatov,
- doplnkového tovaru súvisiaceho s poskytovanými službami pošty,
- tovaru súvisiaceho s poskytovaním doplnkových služieb v prostriedkoch železničnej, autobusovej, leteckej a vodnej dopravy,
- tovaru držiteľmi preukazu ZŤP a ZŤP-S,
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.