Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Zákon o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov

Dátum: Rubrika: Právo pre ekonómov

Dňa 3. mája 2023 Národná rada SR prijala nový zákon - zákon o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a v Zbierke zákonov SR bol publikovaný pod číslom 261/2023 Z.z. (ďalej len "zákon o žalobách"). Predmetný zákon nadobudol účinnosť čiastočne dňom jeho vyhlásenia a čiastočne dňa 25. júna 2023.
Prostredníctvom zákona o žalobách boli novelizované aj viaceré ďalšie predpisy, napr. zákon č. 160/2015 Z.z. Civilný sporový poriadok v z. n. p. (ďalej len "CSP"), zákon Slovenskej rady č. 71/1992 Zb.o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v z. n. p. (ďalej len "
Zákon o žalobách bol prijatý za účelom zabezpečenia potrebnej rovnováhy medzi zlepšujúcim sa prístupom spotrebiteľov k spravodlivosti a poskytnutím primeraných záruk pre obchodníkov pred zneužívaním sporov, ktoré by neodôvodnene bránili podnikom vykonávať činnosť na vnútornom trhu.
Vďaka zákonu o žalobách sa do právneho poriadku SR transponuje smernica EÚ č. 2020/18282 z 25. novembra 2020 o žalobách v zastúpení na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o zrušení smernice
Tento článok sa venuje prehľadu najdôležitejších ustanovení zákona o žalobách. Poukazuje na zmeny, novinky, ktoré nová právna úprava prináša do právnej praxe.
Základné pojmy
Zákon o žalobách v ust. § 3 definuje základné pojmy, s ktorými text tohto predpisu ďalej narába.
Ust. § 3 písm. a) zákona o žalobách definuje spotrebiteľa ako fyzickú osobu, ktorá v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, z nej vyplývajúcim záväzkom alebo pri obchodnej praktike nekoná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania. Prihláseným spotrebiteľom sa rozumie spotrebiteľ, ktorý sa prihlásil k žalobnému zámeru postupom podľa § 16 ods. 2 zákona o žalobách a svoj súhlas neodvolal.
Obchodníkom sa, v súlade s § 3 písm. b) zákona o žalobách, rozumie
"osoba, ktorá v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, z nej vyplývajúcim záväzkom alebo pri obchodnej praktike koná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania, a to aj prostredníctvom inej osoby, ktorá koná v jej mene alebo na jej účet."
Nakoľko sa zákon o žalobách týka žalôb na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov, bolo potrebné v predmetnom zákone definovať aj tento pojem.
"Kolektívny záujmom spotrebiteľov v prípade abstraktnej kontroly všeobecný záujem spotrebiteľov a ak ide o nápravné opatrenie záujem skupiny spotrebiteľov, ktorej sa nápravné opatrenie týka a ktoré vychádza z rovnakého alebo obdobného skutkového a právneho základu."
Zákon o žalobách definuje aj žalobu na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov, ktorou je
"žaloba, ktorú podáva:
-
oprávnená osoba ako žalobca v mene spotrebiteľov s cieľom dosiahnuť vydanie nápravného opatrenia alebo vydanie rozhodnutia súdu prostredníctvom konania o abstraktnej kontrole v spotrebiteľských veciach,
-
orgán dohľadu alebo samoregulačný orgán podľa osobitného predpisu s právnou subjektivitou, s cieľom dosiahnuť v rámci svojej pôsobnosti vydanie rozhodnutia súdu prostredníctvom konania o abstraktnej kontrole v spotrebiteľských veciach.
"
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály