Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Poskytnutie služby vs. náhrada škody pri predčasnom ukončení zmluvy

Dátum: Rubrika: Z Európskej únie

V tomto vydaní časopisu prinášame komentár k rozsudku Súdneho dvora EÚ k predbežným otázkam týkajúcim sa DPH posúdenia náhrady prijatej operátorom v prípade predčasného ukončenia zmluvy o poskytovaní telekomunikačných služieb – C-295/17 MEO – Serviços de Comunicaçőes e Multimédia SA proti Autoridade Tributária e Aduaneira.

Predmet sporu

Hlavnou činnosťou portugalskej spoločnosti MEO – Serviços de Comunicaçőes e Multimédia SA (ďalej len „MEO“) je poskytovanie telekomunikačných služieb na území Portugalska.

Spoločnosť MEO so svojimi zákazníkmi uzatvára zmluvy o poskytovaní telekomunikačných služieb, služieb prístupu na internet a televíznych a multimediálnych služieb, z ktorých niektoré stanovujú minimálnu dobu viazanosti a súčasne zákazníkom poskytujú zvýhodnené podmienky, najmä v podobe nižšieho mesačného paušálu.

Tieto zmluvy ďalej stanovujú, že v prípade deaktivácie produktov a služieb pred uplynutím dohodnutej minimálnej doby viazanosti na žiadosť zákazníkov alebo z dôvodu, za ktorý sú zodpovední zákazníci, má spoločnosť MEO nárok na náhradu vo výške dohodnutého mesačného paušálu vynásobeného rozdielom medzi dohodnutou minimálnou dobou viazanosti a počtom mesiacov, počas ktorých už služba bola poskytovaná.

Suma, ktorú zákazník dlhuje spoločnosti MEO pri predčasnom ukončení zmluvy, teda predstavuje paušál za celú minimálnu dobu viazanosti, a to aj vtedy, ak sa zákazníkovi nebudú poskytovať služby až do konca tohto obdobia. Túto sumu je zákazník povinný zaplatiť v prípade deaktivácie, ku ktorej dôjde pred koncom minimálnej doby viazanosti, najmä ak si nesplní svoju povinnosť uhradiť dohodnutý mesačný paušál.

Spoločnosť MEO neodviedla DPH zo sumy, ktorú vyfakturovala zákazníkom v nadväznosti na predčasné ukončenie zmlúv, keďže sa domnievala, že tieto náhrady nepodliehali DPH, pretože nie sú protihodnotou za poskytovanie služieb.

Správca dane však počas daňovej kontroly dorubil spoločnosti MEO DPH, keďže zastával názor, že sumy fakturované zákazníkom pri predčasnom ukončení zmluvy predstavujú protihodnotu za poskytnuté služby.

Predmetom sporu boli teda otázky, či:

  • vopred stanovená suma prijatá poskytovateľom v prípade predčasného ukončenia zmluvy o poskytovaní služieb s minimálnou dobou viazanosti zo strany zákazníka alebo z dôvodu, za ktorý zodpovedá zákazník, ktorá predstavuje sumu, ktorú by poskytovateľ prijal po zvyšok tejto doby, má byť považovaná za protihodnotu za poskytovanie služieb a či podlieha DPH,
  • je pre DPH posúdenie sumy, ktorú je zákazník povinný zaplatiť v prípade predčasného ukončenia zmluvy, relevantná skutočnosť, že:
    • účelom paušálnej sumy je odradiť zákazníkov od nedodržania minimálnej doby viazanosti a nahradiť škodu, ktorá poskytovateľovi služieb vznikla z dôvodu nedodržania tejto doby,
    • odmena prijatá obchodným zástupcom za uzavretie zmluvy s minimálnou dobou
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály