Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Fakturácie odškodnení a rôznych náhrad vo vzťahu k DPH (II.)

Dátum: Rubrika: Z praxe Zo seriálu: Fakturácie odškodnení a rôznych náhrad vo vzťahu k DPH

(dokončenie z predchádzajúceho čísla)
V októbrovom čísle časopisu sme uverejnili prvú časť článku, ktorý sa venoval téme fakturácie odškodnení a rôznych náhrad vo vzťahu k DPH. V tomto čísle prinášame jeho dokončenie.
Odškodné v prípade, keď zákazníci nedodržia zmluvne dohodnutú minimálnu dobu viazanosti
Vo veci C-43/19 Vodafone Portugal
Skutkový stav
Vodafone je spoločnosť so sídlom v Lisabone (Portugalsko), ktorej predmetom činnosti je poskytovanie služieb v oblasti elektronických komunikácií, pevnej telefónnej služby a bezdrôtového prístupu na internet.
V rámci svojej činnosti uzatvára Vodafone so svojimi zákazníkmi zmluvy o poskytovaní služieb, z ktorých niektoré zahŕňajú osobitné ustanovenia o propagačných ponukách, ktoré sú podmienené viazanosťou týchto zákazníkov počas vopred stanoveného minimálneho obdobia.
Na základe týchto ustanovení sa zákazníci zaviažu, že zotrvajú v zmluvnom vzťahu so spoločnosťou Vodafone a budú využívať tovary a služby, ktoré im uvedená spoločnosť počas tohto obdobia poskytne, za čo získajú výhodné obchodné podmienky, ktoré sa týkajú najmä ceny, ktorú treba za objednané služby zaplatiť.
Doba viazanosti sa môže v závislosti od týchto služieb meniť. Jej cieľom je umožniť spoločnosti Vodafone získať späť časť svojej investície do zariadení a infraštruktúry, ako aj iné náklady, ako sú náklady spojené s aktiváciou služby a osobitnými výhodami poskytovanými zákazníkom.
Nedodržanie doby viazanosti zo strany zákazníkov z dôvodov, za ktoré zodpovedajú, má za následok povinnosť zákazníkov zaplatiť sumy stanovené v zmluvách. Cieľom týchto súm je odradiť zákazníkov od nedodržania doby viazanosti.
Vodafone stanovila na základe zákona o elektronických komunikáciách sumu, ktorú musia zákazníci zaplatiť v prípade nedodržania doby viazanosti, pričom vychádzala z výpočtu výhod priznaných týmto zákazníkom v súlade so zmluvami, ktoré s nimi uzatvorila a ktoré spoločnosti Vodafone neboli ešte ku dňu ukončenia týchto zmlúv nahradené.
V súlade s vnútroštátnym právom sa totiž suma, ktorá sa má zaplatiť v prípade nedodržania doby viazanosti, vypočíta pomerne k tej časti doby viazanosti, ktorá uplynula, na základe výhod poskytnutých zákazníkovi na základe zmluvy, ktoré sú v nej uvedené a vyčíslené. Táto suma nemôže byť vyššia než náklady, ktoré Vodafone vynaložila na inštaláciu prevádzky.
Vodafone najskôr priznala DPH na základe súm, ktoré prijala z dôvodu nedodržania doby viazanosti, následne ale žiadala vrátenie tejto DPH z dôvodu, že uvedené sumy nepodliehajú DPH.
Bolo preukázané, že doba viazanosti ako podmienka prístupu zákazníka k výhodným obchodným podmienkam je podstatná na to, aby mohla Vodafone získať späť časť svojej investície, ktorá súvisí s celkovou infraštruktúrou (siete, zariadenia a inštalácie), s vyhľadávaním zákazníkov (obchodné a propagačné kampane, ako aj zaplatenie provízií partnerským subjektom), s aktiváciou objednanej služby, s výhodami poskytnutými ako zľavy alebo bezplatné služby, ako aj s nákladmi potrebnými na inštaláciu a nákup zariadenia.
Prejudiciálne otázky
-
V prípade, ak poskytovateľ elektronických komun
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály