Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Oslobodenie od DPH – poskytovanie zdravotnej starostlivosti cez telefón

Dátum: Rubrika: Z Európskej únie

V tomto vydaní časopisu prinášame komentár k rozsudku Súdneho dvora EÚ k predbežnej otázke týkajúcej sa oslobodenia od DPH v prípade poskytovania zdravotnej starostlivosti cez telefón – C‑48/19 X-GmbH proti Finanzamt Z.

Predmet sporu

Nemecká spoločnosť X-GmbH (ďalej len „X“) vykonávala na základe poverenia zdravotných poisťovní telefonické konzultácie k rôznym otázkam týkajúcim sa zdravia a viedla telefonické podporné programy pre pacientov trpiacich chronickými alebo dlhodobými ochoreniami.

Tieto služby poskytovali zdravotné sestry a odborný zdravotnícky personál, ktorí mali väčšinou aj odborné vzdelanie v obore tzv. zdravotného poradcu. Vo viac ako tretine prípadov bol prizvaný lekár, ktorý konzultáciu prevzal, resp. v prípade žiadosti o podrobnejšie vysvetlenie poskytol pokyny alebo vyjadril druhý názor.

V rámci telefonických konzultácií boli spolupracovníci spoločnosti X dostupní pre poistencov spravidla 24 hodín denne a bolo ich možné požiadať o informácie. Pokiaľ poistenci žiadali o lekárske konzultácie, uvedení spolupracovníci posúdili zdravotný stav za pomoci počítačového systému, ktorý im prostredníctvom cielených otázok umožnil určiť lekársky kontext, do ktorého sa dal prípad daného poistenca zaradiť, a následne mu poskytli konzultácie ohľadne jeho terapeutickej situácie formou vysvetlenia diagnóz a možných liečebných postupov alebo mu navrhli zmeny v prístupe či starostlivosti.

Uzavreté prípady boli náhodne prehrávané zodpovednému lekárovi, ktorý najmä preveroval konzistentnosť zaznamenaných údajov z lekárskeho hľadiska.

V rámci podporných programov boli účastníci vyberaní zdravotnými poisťovňami na základe údajov pochádzajúcich z ich záznamov o úhradách a klinického obrazu ochorenia. Následne ich poisťovne kontaktovali a v prípade záujmu zaradili do programu. Tieto programy účastníkom umožňovali, aby boli počas troch až dvanástich mesiacov telefonicky kontaktovaní spolupracovníkmi spoločnosti X a zároveň mohli týchto spolupracovníkov kedykoľvek kontaktovať s cieľom získať informácie súvisiace s ich ochorením.

Podľa vnútroštátneho súdu:

  • ťažiskom týchto programov bolo zlepšiť povedomie účastníkov a ich blízkych o ich chorobe, dodržiavať predpísanú liečbu alebo využiť iné liečebné postupy, predchádzať pochybeniam v liečbe a vhodne reagovať na prípadné zhoršenie príznakov a sociálnu izoláciu,
  • cieľom týchto programov bolo zlepšiť riadenie nákladov na starostlivosť o pacientov najmä výrazným znížením počtu nových h
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály