Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Aktuality

Daňovníci budú môcť využívať aplikáciu EZU len do 1. decembra

Kategória: Spravodajstvo

Všetci súčasní používatelia aplikácie EZU, ktorá slúži na elektronický zber údajov, budú podľa finančnej správy po 1. decembri automaticky presunutí do existujúcich systémov elektronickej komunikácie eDane.

BRATISLAVA 19. novembra (SITA) - Elektronický zber údajov prostredníctvom aplikácie EZU bude daňovníkom k dispozícii už len do začiatku decembra tohto roka. Všetci súčasní používatelia tejto aplikácie budú podľa finančnej správy po tomto termíne automaticky presunutí do existujúcich systémov elektronickej komunikácie eDane. "Finančné riaditeľstvo SR oznamuje všetkým používateľom systému EZU, že od 1. decembra 2012 bude ukončené vydávanie identifikátorov a elektronické podávanie dokumentov prostredníctvom aplikácie EZU," informuje Finančná správa SR.

Všetci presunutí používatelia z aplikácie EZU by si tak mali podľa daniarov nainštalovať do svojich počítačov aplikáciu eDane, ktorá je k dispozícii na internetovej stránke finančnej správy, a to pre rôzne platformy operačných systémov. "Všetkým používateľom aplikácie EZU, ktorú používali ku komunikácii so správcom dane, bude v najbližších dňoch do ich e-mailovej schránky zaslaná podrobná informácia, ktorá bude obsahovať postup, ako si aplikáciu eDane nainštalovať," dodáva finančná správa.

Finančné riaditeľstvo SR chce postupne zjednotiť spôsob elektronickej komunikácie a spôsob elektronického podávania dokumentov. Nový spôsob komunikácie má byť jednotný, nediskriminačný, jednoduchší a bezplatný pre všetky subjekty komunikujúce s finančnou správou elektronicky. S cieľom prejsť na systém, ktorý bude podľa daniarov stabilný a ktorý je už overený v colnej časti finančnej správy, podpísalo Finančné riaditeľstvo SR koncom októbra aj dodatok k zmluve so spoločnosťou DITEC, a. s. Tá vybudovala na bývalom Colnom riaditeľstve SR elektronické komunikačné rozhranie, cez ktoré podnikatelia komunikujú s bývalou colnou správou.

Tvorca systému EZU, spoločnosť Factory 4 Solutions (F4S) a.s., je však podľa zverejneného stanoviska prekvapená z rozhodnutia finančnej správy. "Systém EZU bol optimalizovaný na vysokú priepustnosť, ktorá dosiahla vo výkonových testoch špičkovú úroveň 12 miliónov podaní za deň, čím sa malo zabrániť výpadkom a dlhým odozvám v čase špičiek, ktoré boli známe u predchádzajúcich systémoch eTax či eDane. Spoľahlivosť systému potvrdzuje viac ako 10 mesiacov prevádzky bez závažného výpadku a potreby čo len jediného servisného zásahu zo strany F4S, za ktorú prijal vyše 400 000 podaní od 80 000 subjektov," uviedla spoločnosť.

Podľa finančnej správy bola aplikácia EZU súčasťou zlyhaného riešenia KONS, ktoré stálo 10 mil. eur. "Riešenie KONS nebolo zo strany finančnej správy prevzaté, nemáme k nemu dokumentáciu. Keďže riešenie a postupy bývalého vedenia Ministerstva financií SR a Finančného riaditeľstva SR, resp. Daňového riaditeľstva SR zlyhali, nie je možné v nich pokračovať a nie je možné samostatne prevádzkovať ani systém EZU," informovalo minulý týždeň finančné riaditeľstvo.

Finančná správa sprístupnila fyzickým a právnickým osobám novú možnosť plnohodnotne elektronicky komunikovať so správcom dane, a to prostredníctvom bezplatného identifikátora v rámci aplikácie EZU, začiatkom tohto roka. Zavedenie novej formy bezplatnej elektronickej komunikácie avizovali predstavitelia vtedajšieho Daňového riaditeľstva SR ešte v závere roku 2011. Nový systém elektronickej komunikácie vychádzal podľa daniarov aj z požiadaviek daňových subjektov. Daňové riaditeľstvo chcelo zavedením nového systému taktiež eliminovať prípadné problémy s nedostupnosťou portálu daňovej správy v čase podávania daňových priznaní.

© 2012, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.