Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Aktuality

Vrcholia prípravy na spustenie projektu eKasa

Kategória: Spravodajstvo

Finančná správa sa pripravuje na zavedenie projektu online pripojenia všetkých pokladníc na portál finančnej správy. Od roku 2012 zaviedla už desiatky opatrení z akčných plánov boja proti daňovým podvodom.

Bratislava 21. februára (TASR) - Vďaka tomu znížila daňovú medzeru zo 41 % na 26 % a do štátnej pokladnice priniesla približne o 3,7 miliardy eur viac. Ani daňová medzera na úrovni 26 % však nie je ideálny stav, preto prišla finančná správa s projektom eKasa - pripojením registračných pokladníc na systém finančnej správy.

      Od 1. apríla 2019 sa musia k systému pripojiť všetky novovzniknuté prevádzky - nové pokladnice, všetky ostatné subjekty - postupne od apríla do júla 2019. Finančná správa si od zavedenia eKasy sľubuje zníženie daňovej medzery na DPH v sektoroch HORECA (hotely, reštaurácie, kaviarne), v sektore maloobchodu a v sektore služieb o 15 %. Suma daňovej medzery na DPH v týchto sektoroch za rok 2014 totiž dosahovala výšku 491 miliónov eur.
      Ako uviedli vo štvrtok na stretnutí s médiami zástupcovia finančnej správy, správa je v neustálom kontakte s výrobcami pokladničných programov a chránených dátových úložísk. Na portáli finančnej správy sú sprístupnené formuláre k certifikácii. Výrobcovia, dovozcovia či distribútori pokladničných programov a chráneného dátového úložiska môžu podávať žiadosti. Finančná správa preto vyzýva výrobcov, aby podali žiadosť o certifikáciu svojich programov a chráneného dátového úložiska. Momentálne finančná správa eviduje deväť žiadostí.
      Každý podnikateľ, ktorý vlastní elektronickú registračnú pokladnicu (ERP), bude musieť mať pridelený kód eKasa klient. Od polovice marca bude môcť podať žiadosť o pridelenie kódu, v ktorej zároveň požiada o zrušenie starého daňového kódu pokladnice ku konkrétnemu dňu. Formuláre súvisiace s agendou eKasa sa mu zobrazia v osobnej internetovej zóne. Následne si stiahne autentifikačný a identifikačný (tzv. inicializačný) balíček. Vyberie si typ a model online registračnej pokladnice (ORP) zo zoznamu certifikovaných, nahrá do nej inicializačný balíček a bude môcť evidovať tržbu.
      Podnikatelia, ktorí majú záujem už teraz sa online pripojiť na finančnú správu a zasielať pokladničné doklady, si môžu zriadiť virtuálnu registračnú pokladnicu (VRP). Virtuálna registračná pokladnica bude automaticky, bez ďalšieho nutného zásahu podnikateľa, spĺňať všetky nové zákonné podmienky.
      Na príprave novely zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice pracovala finančná správa spoločne s ministerstvom financií niekoľko mesiacov. Za ten čas sa uskutočnili viaceré verejné konzultácie priamo na ministerstve financií, k téme sa viackrát stretla aj Konzultačná rada prezidentky finančnej správy. Návrh zákona tak bol široko diskutovaný na odbornej úrovni s podnikateľskou verejnosťou (zástupcami poskytovateľov pokladničných riešení, Slovenskou asociáciou registračných pokladníc, Slovenskou komorou daňových poradcov, Slovenskou asociáciou malých a stredných podnikov a živnostníkov, a ďalšími). Podnikateľské subjekty na stretnutiach podporili online-nizáciu, ktorá zabezpečí spoľahlivé, bezpečné a odkontrolovateľné odosielanie údajov na finančnú správu.

Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.