Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Aktuality

Ústupky štátu znížili dopad zmien v mýte na autodopravcov

Kategória: Spravodajstvo

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. Ľubomír Palčák tvrdí, že pre ústupky, ktoré urobilo ministerstvo dopravy, je ekonomický dopad zmien v mýte na autodopravcov skoro nulový.

BRATISLAVA 9. marca (SITA) - Pre ústupky, ktoré urobilo ministerstvo dopravy, je ekonomický dopad zmien v mýte na autodopravcov skoro nulový a pre tých, čo majú novšie ekologické vozidlá, je dokonca pozitívny. Tvrdí to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. (VÚD) Ľubomír Palčák s tým, že na štrajk pre mýto určite nie je dôvod. Obyvatelia v obciach podľa neho momentálne svoj "boj" s kamiónmi prehrávajú.

Štát podľa odborníka na dopravu nemal ustúpiť autodopravcom, ktorí si presadili, že v intravilánoch obcí a miest v dĺžke takmer tisíc kilometrov bude od 15. marca opäť nulová sadzba mýta. "Nelogické je neplatiť za intravilány. Spoplatnenie prejazdov intravilánmi miest vychádza hlavne z požiadavky, aby vozidlá, ktoré v najväčšej miere spôsobujú externé náklady, ako sú emisie, hluk, vibrácie, znášali tieto náklady," tvrdí Palčák. Filozofia mýta podľa neho platí najviac v intravilánoch, kde je bezprostredný kontakt cestnej dopravy a človeka. 

Intenzita cestnej nákladnej dopravy v intravilánoch vzrástla od roku 2005 o 55 %. "Z ekonomického pohľadu, ak by boli spoplatnené intravilány, tak by sme podľa našich predpokladov na mýte vybrali v prípade Bratislavy okolo 2,8 mil. eur ročne a v prípade ostatných intravilánov 29,5 mil. eur ročne, čiže spolu viac ako 32 mil. eur," uviedol Palčák. Za najzarážajúcejšie označil, že približne polovicu z uvedenej sumy by zaplatili zahraniční dopravcovia. Výsledkom ústupku tak podľa experta je, že zahraničný kamión prejde cez slovenské obce, znepríjemní tam život a nezaplatí ani cent. 

"Všetci nadávame, v akom stave máme cesty a že nemáme peniaze. Tak rozmýšľajme. Musíme sledovať, ako každá zmena zasiahne slovenských podnikateľov," upozornil Palčák s tým, že zahraniční nás nezaujímajú. Domáci autodopravcovia podľa neho veľa priestoru na šetrenie nemajú, ale štát by im mal tieto náklady kompenzovať. "Možností je veľa a príjmy od zahraničných dopravcov, napríklad, presuňme na vyššie územné celky, nech sa viac zainvestuje do ciest," navrhuje Palčák. 

Všetky zmeny v mýte účinné od začiatku tohto roka, uviedol šéf VÚD, majú z pohľadu dopravného aj ekonomického svoju logiku. Zmena sadzieb, ktoré sú u nás porovnateľné so sadzbami v okolitých štátoch, zvýhodnila viac ekologické vozidlá, ktorým boli znížené sadzby, na rozdiel od menej ekologických vozidiel.

"To je trend, ktorý je všade vo svete a po ktorom tu dlho volali aj dopravcovia. Celoplošný zákaz tranzitujúcich kamiónov na cestách III. triedy, opakujem tranzitujúcich, je len malým krokom na ochranu tých slabších, v tomto prípade ľudí, ktorí v daných obciach bývajú a majú neznesiteľné podmienky na svoj život," upozornil Palčák. 

Monitoring nákladných vozidiel na cestách II. a III. triedy je podľa odborníka veľmi potrebný z toho dôvodu, že doteraz boli tvrdenia proti tvrdeniu o tom, či kamióny obchádzajú spoplatnené úseky alebo nie. "A teraz budeme mať na stole presné čísla a budú sa dať prijímať adekvátne rozhodnutia, respektíve kompromisy," dodal.

© 2014, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.