Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Aktuality

Platba za dostupnosť R1 má o rok vzrásť na vyše 130 mil. eur

Kategória: Spravodajstvo

 

 

 

Celkové náklady štátu v spojitosti s PPP majú v budúcom roku dosiahnuť takmer 131 mil. eur. Zahŕňajú aj zvyšné náklady na prípravu a ukončenie PPP projektov v objeme 400 tis. eur.

 

 

 

 

 

 

BRATISLAVA 29. augusta (SITA) - Ministerstvo dopravy plánuje zaplatiť koncesionárskej spoločnosti Granvia a.s. v budúcom roku za dostupnosť rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a na severnom obchvate Banskej Bystrice 130,564 mil. eur. Náklady súvisiace s prípravou a ukončením PPP projektov majú o rok dosiahnuť ešte zvyšných 400 tis. eur. Ako ďalej vyplýva z predbežného návrhu štátneho rozpočtu na rok 2013 s výhľadom do roku 2015, celkové náklady štátu v spojitosti s PPP majú v ďalšom roku predstavovať 130,964 mil. eur. Za dostupnosť R1 mal štát pôvodne doplácať ročne viac ako 125 mil. eur.

Rýchlostná cesta v dĺžke takmer 52 kilometrov bola postavená v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva a štát bude náklady na jej výstavbu, prevádzku i opravy splácať súkromnému investorovi počas tridsaťročnej koncesie. Tri úseky R1 na trase Nitra – Tekovské Nemce v dĺžke 46 kilometrov boli odovzdané do predčasného užívania vlani koncom októbra a obchvat Banskej Bystrice v dĺžke takmer šesť kilometrov v závere júla tohto roka.
V rokoch 2014 a 2015 by mali poplatky koncesionárovi za R1 dosiahnuť predbežne 131,047 mil. eur a 131,544 mil. eur. Ich výška sa však môže znížiť v závislosti od plnenia podmienok koncesnej zmluvy.

Rezort dopravy podľa spomínaného materiálu plánoval za dostupnosť R1 zaplatiť koncesionárovi v tomto roku 100,641 mil. eur. Podľa očakávania by mala táto suma dosiahnuť 96,315 mil. eur. Schválený tohtoročný rozpočet počíta aj s výdavkami na vrátenie dane z pridanej hodnoty koncesionárovi vo výške 38 mil. eur. Na prípravu a ukončenie PPP projektov malo ísť 1,5 mil. eur, ale tieto výdavky by sa mali zvýšiť na 3,576 mil. eur. Celkové plánované náklady na tieto účely boli 140,141 mil. eur a očakávané sú 137,891 mil. eur.

Štát vlani vrátil v spojitosti s PPP daň z pridanej hodnoty v objeme 173,639 mil. eur a na prípravu a ukončenie projektov išlo ďalších 102,105 mil. eur. Celková suma tak dosiahla 275,744 mil. eur. Pred dvoma rokmi dosiahli náklady štátu pri príprave a ukončení PPP projektov 53,741 mil. eur.

Prvá vláda Roberta Fica v rámci PPP projektov plánovala postaviť aj úseky diaľnice D1 medzi Žilinou, Martinom, Ružomberkom, Popradom a Prešovom. Vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny chcel dať diaľničné úseky v dĺžke okolo 105 kilometrov realizovať cez dva balíky, vybral aj konzorciá na ich výstavbu a prevádzku a podpísal koncesionárske zmluvy.

Ďalší minister dopravy Ján Figeľ v čase vlády Ivety Radičovej od dvoch z troch PPP projektov odstúpil pre ich finančnú nevýhodnosť pre štát. Rozhodol o výstavbe úsekov D1 cez klasické verejné súťaže s využitím eurofondov a štátneho rozpočtu za podstatne nižšie stavebné náklady, ako keby boli postavené cez PPP. Projekt na R1 pre jeho vysokú rozostavanosť predošlý minister dopravy nechal dokončiť, aj keď výhrady pre vysoké náklady mal aj k nemu.

 

© 2012, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 

 

 


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.