Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Aktuality

Mýto pre osobné autá podľa experta tak skoro nebude

Kategória: Spravodajstvo

Zavedenie výberu mýta aj pre osobné automobily do 3,5 tony, aj keď teraz nie je aktuálne, sa nedá odkladať donekonečna, myslí si generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. Ľubomír Palčák.

 

 

 

BRATISLAVA 20. septembra (SITA) - Zavedenie mýta aj pre osobné automobily nebude pravdepodobne aktuálne ani v najbližších rokoch. Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák očakáva, že diskusia na túto tému sa nezastaví, ale výber mýta pre autá do 3,5 tony tak skoro diaľničné nálepky nenahradí. Spoplatnenie ciest pre osobné vozidlá mýtom sa však podľa neho nedá odkladať donekonečna. "V súčasnosti, keď je ekonomická kríza, by to malo dopad na náklady ľudí," povedal v rozhovore pre agentúru SITA expert na dopravu.
Touto témou sa skôr či neskôr bude potrebné zaoberať. "Bude to súvisieť s vývojom individuálneho motorizmu a nárastom intenzít dopravy. Možno budú musieť vzniknúť politiky, ktoré sa budú snažiť utlmiť individuálny motorizmus a dostať viacej ľudí do verejných dopravných prostriedkov. Ale tie musia ponúkať adekvátnu službu z pohľadu kvality, čo na Slovensku ešte nemôžeme povedať," uviedol Palčák.

Sadzby mýta pre osobné autá, ak budú v budúcnosti zavedené, podľa neho nebudú na úrovni ako platia v súčasnosti pre nákladné automobily nad 3,5 tony. "Vedú sa skôr debaty, ako by sa vyrátavali sadzby pre osobné autá. Nákladné automobily významne poškodzujú cestnú infraštruktúru, osobné automobily poškodzujú cesty niekoľko tisícnásobne menej ako nákladné vozidlá, ale spôsobujú zápchy v mestách," dodal Palčák. Keď je ich veľa, majú tiež negatívny vplyv na životné prostredie.

Diskusia o možnosti zavedenia mýta aj pre osobné autá začala na úrovni Európskej únie pred niekoľkými rokmi. Vtedy ešte nebola hospodárska kríza, ekonomika aj intenzita dopravy na cestách rástli a predpokladalo sa, že vodiči vozidiel do 3,5 tony by mali platiť mýto niekedy po roku 2014. "Dnes ešte nie je vôbec určené, akým spôsobom by sa stanovovali sadzby pre osobné autá. Keby niekto aj chcel vyrátať sadzby, nemal by na základe čoho," poznamenal šéf dopravnej inštitúcie. Ako dodal, momentálne je to "beh na dlhé trate".

Aj Palčáka, podobne ako iných odborníkov, prekvapilo tvrdenie poslanca parlamentu Alojza Hlinu (OĽaNO) o tom, že zákon o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave, ktorý parlament už schválil, umožní neskôr zavedenie mýta pre osobné autá. "Tento zákon nemá žiadny vplyv do budúcnosti na možnosť výberu mýta pre osobné automobily," je presvedčený Palčák. Zákon sme podľa neho museli prijať pre meškanie s prevzatím príslušnej európskej smernice. V minulosti už bola prijatá koncepcia rozvoja dopravných systémov a ukončená pilotná realizácia projektu rozvoja Národného systému dopravných informácií. "Všetky tieto veci potrebujú aj legislatívnu platformu, na základe ktorej by sa mohli ďalej rozvíjať. Takáto jednoduchá zákonná norma určite musí byť, dovtedy by sme sa ďalej nepohli," tvrdí.

Technologické zaradenia, ktoré by mali byť od roku 2015 montované do nových vozidiel, podľa experta vôbec nesúvisia s mýtom. Mali by slúžiť ako automatické tiesňové volanie v prípade problémov či nehody. Zatiaľ je to návrh Európskej komisie predložený na schválenie v Európskom parlamente. Ďalšie návrhy hovoria o tom, čo všetko by také zariadenia mali monitorovať. Podobné čipy sú už v súčasnosti zabudované v niektorých drahších automobiloch. "Niektoré automobilky už montujú tieto zariadenia a ponúkajú ich vodičom," povedal Palčák. Európska smernica podľa neho hovorí o verejnej službe, ktorá by od roku 2015 mala byť zabezpečená. Niektoré poisťovne, napríklad v Holandsku a Belgicku, na základe počtu prejazdených kilometrov áut určujú poistné sadzby. "Ale je to vždy so súhlasom vodiča, ktorý si kúpil auto s takým zariadením. Počet prejazdených kilometrov budú tieto zariadenia archivovať, ale pre iné účely, ako je výber mýta," uzavrel odborník.

 

© 2012, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 

 

 


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.