Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Aktuality

Brusel stopol platby na dopravu napriek vráteniu peňazí

Kategória: Spravodajstvo

Ministerstvo dopravy tvrdí, že aj keď Národná diaľničná spoločnosť, a.s. neoprávnené výdavky vrátila, vládny audit vlani zistil v OPD celkovú chybovosť za neoprávnené výdavky počas celého roku 2011 nad 2 %. To prekračuje prípustnú mieru chybovosti a Európska komisia sa preto rozhodla prerušiť preplácanie žiadostí.

BRATISLAVA 21. februára (SITA) - Európska komisia (EK) minulý týždeň zastavila platby na projekty v Operačnom programe Doprava (OPD) napriek tomu, že neoprávnene preplatené výdavky v objeme 5,4 mil. eur boli vrátené ešte vlani v júli. Peniaze išli najmä na práce navyše pri výstavbe diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer, ktoré však mali byť uhradené len z domácich zdrojov a nie z rozpočtu Európskej únie.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že aj keď Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) neoprávnené výdavky vrátila, orgán auditu vypočítal OPD vo vlaňajšom vládnom audite celkovú chybovosť za schválenie neoprávnených výdavkov počas celého roku 2011 nad 2 %. "Toto percento prekračuje prípustnú mieru chybovosti podľa nariadení EK a preto sa rozhodla prerušiť preplácanie žiadostí o platbu z OPD," uviedol vo štvrtok pre agentúru SITA hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Ministerstvo predpokladá, že sa tento problém rýchlo vysvetlí. Okamžite začalo o tom rokovať s komisiou, aby sa tieto chyby z minulosti odstránili a jej rozhodnutie Bruselu očakáva už v marci.

Rezort dopravy trvá na tom, že zodpovednosť za použitie neoprávnených výdavkov v roku 2011 má vtedajší minister Ján Figeľ. Ten zas vinu pripisuje prvej vláde Roberta Fica a bývalého ministra dopravy Ľubomíra Vážneho. "Jednoznačným dôvodom prerušenia platieb je to, že v roku 2011 ministerstvo dopravy predložilo do Bruselu faktúry v hodnote 5,4 mil. eur, ktoré mali byť financované z našich zdrojov a nie eurofondov. Zvaľovanie viny na predchádzajúceho ministra je len chabou výhovorkou Jána Figeľa, pretože fakty sú úplne jednoznačné," dodal Kóňa.

V auguste až novembri 2011, keď bol Smer v opozícii, bolo na ministerstvo dopravy predložených dvanásť faktúr za 5,4 mil. eur. "Pri každom jednom infraštruktúrnom projekte sú náklady, ktoré prepláca únia, a náklady, napríklad výkup pozemkov pod diaľnicami, ale aj mnohé iné, ktoré treba platiť zo slovenských zdrojov. Úlohou Riadiaceho orgánu OPD je určiť, ktoré faktúry sú tzv. oprávnenými výdavkami, teda preplatiteľnými z eurofondov, a ktoré nie," priblížil Kóňa. Figeľovi ľudia podľa neho pochybili, pretože tieto faktúry miesto odoslania nazad NDS odoslali chybne do Bruselu. "Toto pochybenie je dôvodom prerušenia platieb. Ak by si Figeľovi ľudia riadne robili robotu, toto by sa nestalo," uviedol hovorca.

Zopakovanie prípadu s neoprávneným čerpaním peňazí EÚ nie je podľa rezortu dopravy vylúčené. Zdôvodňuje to stavom, v akom našli ministerstvo po odchode predošlého ministra. Súčasný minister Ján Počiatek ihneď po doručení listu EK nariadil audit všetkých ostatných dokumentov OPD. Audit má zistiť, či "nehrozia ďalšie podobné míny kvôli neschopnosti bývalého vedenia." Ministerstvo ako riadiaci orgán OPD zároveň pripravuje rizikovú analýzu, ktorá posúdi chyby z minulého obdobia implementácie programu a v ktorej navrhne systémové nápravné opatrenia.

"Ministerstvo dopravy priebežne posudzuje podľa Zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku žiadosti o platby od prijímateľov pomoci. Zmenové konania sú štandardnou vecou pri realizácii projektov. Našou úlohou je vyfiltrovať pri predkladaných žiadostiach o platbu tzv. neoprávnené náklady, ktoré nesmú byť predkladané na preplatenie Európskej komisii a sú platené zo štátneho rozpočtu," informoval Kóňa.

© 2013, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.