Aby sme mohli o dodaní tovaru z jedného členského štátu do iného členského štátu uvažovať ako o trojstrannom obchode, musia byť naplnené
všetky podmienky
uvedené v ustanovení § 45 zákona o DPH súčasne. Trojstranným obchodom sa teda rozumie obchod, ak:
-
sa na obchode zúčastňujú tri osoby a predmetom obchodu je dodanie toho istého tovaru, ktorý je odoslaný alebo prepravený priamo od prvého dodávateľa k druhému odberateľovi z jedného členského štátu do iného členského štátu,
-
osoby zúčastnené na obchode sú identifikované pre daň v troch rôznych členských štátoch,
-
prvý odberateľ nemá v členskom štáte druhého odberateľa sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň, bydlisko alebo sa obvykle v členskom štáte druhého odberateľa nezdržiava a voči prvému dodávateľovi a druhému odberateľovi použije rovnaké identifikačné číslo pre daň (ďalej "IČ DPH"),
-
tovar odoslal alebo prepravil prvý dodávateľ alebo prvý odberateľ, alebo iná osoba na ich účet z členského štátu iného ako je členský štát identifikácie prvého odberateľa do členského štátu druhého odberateľa,
-
druhý odberateľ použije IČ DPH pridelené členským štátom, v ktorom sa odoslanie alebo preprava tovaru skončí, a
-
druhý odberateľ je osobou povinnou platiť daň.
V prípade splnenia týchto podmienok pre trojstranný obchod, prvý odberateľ nie je povinný platiť daň pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu a nadobudnutie tovaru u tejto osoby sa považuje za zdanené. Pri trojstrannom obchode je povinná platiť daň osoba, ktorá je druhým odberateľom.
Príklad č. 1:
1.
prvý dodávateľ usadený v Poľsku - IČ DPH PL,
2.
prvý odberateľ usadený na Slovensku - IČ DPH SK,
3.
druhý odberateľ usadený v Rakúsku - IČ DPH AU.
Rakúsky odberateľ si objedná od slovenského dodávateľa tovar. Slovenský dodávateľ však tovar momentálne nemá na sklade, ale objedná ho pod svojim IČ DPH u poľského dodávateľa, ktorý je registrovaný pre DPH v Poľsku, s tým, aby dodal tovar priamo rakúskemu obchodnému partnerovi. Prepravu zabezpečí poľský dodávateľ.
Kto komu a ako vystavuje faktúru?
Poľský dodávateľ vystaví faktúru slovenskému odberateľovi bez uvedenia dane a s uvedením slovnej informácie "prenesenie daňovej povinnosti"; na faktúre je uvedené IČ DPH poľského dodávateľa a IČ DPH slovenského odberateľa.
Slovenský dodávateľ (prvý odberateľ) vystaví faktúru rakúskemu odberateľovi bez uvedenia dane a s uvedením slovnej informácie "prenesenie daňovej povinnosti"; na faktúre je uvedené IČ DPH slovenského dodávateľa a IČ DPH rakúskeho odberateľa.
Kto podáva daňové priznanie?
Poľský dodávateľ sleduje legislatívu platnú v Poľsku.
Slovenský podnikateľ - prvý odberateľ neuvádza údaje o nadobudnutí tovaru a o dodaní tovaru druhému odberateľovi v daňovom priznaní k DPH; v kontrolnom výkaze sa dodanie tovaru v rámci trojstranného obchodu neuvádza.
Rakúsky dodávateľ podáva daňové priznanie v mieste usadenia, t.j. v Rakúsku a uvedie v daňovom priznaní hodnotu nadobudnutého tovaru a daň, ktorú je povinný zaplatiť.
Kto podáva súhrnný výkaz?
Poľský dodávateľ sleduje legislatívu platnú v Poľsku.
Slovenský dodávateľ (prvý odberateľ) podáva súhrnný výkaz na Slovensku, pričom v súhrnnom výkaze je povinný uviesť kód 1 a IČ DPH rakúskeho odberateľa.
* * *
Podľa
§ 17 zákona o DPHplatí pri trojstrannom obchode, že
miestom nadobudnutia tovaru
z iného členského štátu je miesto,
kde sa tovar nachádza v čase skončenia jeho odoslania alebo prepravy k nadobúdateľovi
. Prvý odberateľ však musí preukázať, že tovar nadobudol na účely následného dodania tovaru v členskom štáte, v ktorom sa skončí odoslanie alebo preprava tovaru, a že nemá sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň, bydlisko alebo sa obvykle nezdržiava v členskom štáte, v ktorom sa skončí odoslanie alebo preprava tovaru. Prvý odberateľ zároveň musí preukázať, že druhý odberateľ je osobou identifikovanou pre daň v členskom štáte, v ktorom sa skončí odoslanie alebo preprava tovaru, a je osobou povinnou platiť daň.
Príklad č. 2:
1.
prvý dodávateľ usadený na Slovensku - IČ DPH SK,
2.
prvý odberateľ usadený v Taliansku - IČ DPH IT,
3.
druhý odberateľ usadený v Holandsku - IČ DPH NL.
Holandský odberateľ si objedná od talianskeho dodávateľa materiál. Taliansky dodávateľ však materiál momentálne nemá na sklade, ale objedná ho pod svojim IČ DPH u slovenského dodávateľa, ktorý je registrovaný pre DPH na Slovensku, s tým, aby dodal tovar priamo holandskému obchodnému partnerovi. Prepravu materiálu zo Slovenska do Holandska zabezpečí prvý odberateľ - taliansky podnikateľ.
Aj v tomto prípade sú splnené všetky podmienky pre trojstranný obchod. Osobou povinnou platiť daň je druhý odberateľ usadený v Holandsku. Povinnosťou slovenského dodávateľa je vystaviť faktúru talianskemu odberateľovi bez uvedenia dane, uviesť na faktúre slovnú informáciu "prenesenie daňovej povinnosti", uviesť svoje IČ DPH pridelené na Slovensku a IČ DPH talianskeho odberateľa.
V daňovom priznaní sa daný obchod uvedie do riadkov 13 a 14 ako dodanie tovaru s oslobodením od dane podľa § 43 zákona o DPH. Do kontrolného výkazu sa oslobodené plnenie neuvádza. Slovenský platiteľ je tiež povinný podať súhrnný výkaz, v ktorom uvedie IČ DPH talianskeho odberateľa, kód neuvádza.
* * *
Jednou zo základných podmienok trojstranného obchodu je, že tovar musí byť odoslaný alebo prepravený priamo od prvého dodávateľa k druhému odberateľovi z jedného členského štátu do iného členského štátu, a to buď prvý dodávateľom alebo prvým odberateľom alebo inou osobou na ich účet. V prípade, že
prepravu alebo odoslanie tovaru
od prvého dodávateľa k druhému odberateľovi uskutočňuje prvý odberateľ, je potrebné riadiť sa ustanovením
§ 13a zákona o DPH. Zámerom tohto ustanovenia je určenie miesta dodania tovaru pri dodaní tovaru spojeného s odoslaním alebo prepravou v rámci reťazových obchodoch. Platí pri tom, že ak pri nadobudnutí tovaru od prvého dodávateľa použije prvý odberateľ IČ DPH pridelené v inom členskom štáte, ako v tom, z ktorého sa tovar začína odosielať alebo prepravovať, potom sa preprava tovaru priradí k dodaniu tovaru pre prvého odberateľa.
V prípade, že si prepravu tovaru zo štátu usadenia prvého dodávateľa zabezpečí druhý odberateľ sám, nie je splnená jedna zo základných podmienok trojstranného obchodu, a teda nie je možné ani použiť jednoduchší postup zdaňovania, ktorý umožňuje zákon o DPH. Rovnako nejde o trojstranný obchod podľa zákona o DPH, ak prvý dodávateľ dodá tovar prvému odberateľovi a prvý odberateľ dodá tovar druhému odberateľovi, alebo ak prvý odberateľ má v štáte druhého odberateľa prevádzkareň a podobne.
Každá osoba v postavení platiteľa DPH, prípadne osoba registrovaná pre daň podľa
§ 7 alebo
7a zákona o DPH, ktorá sa zúčastňuje na trojstrannom obchode, si musí viesť
osobitné záznamy
pre správne určenie dane. Prvý odberateľ, ak použije pri trojstrannom obchode IČ DPH pridelené v tuzemsku, musí evidovať dohodnutú odplatu za dodanie tovaru druhému odberateľovi a názov alebo meno a adresu druhého odberateľa. Druhý odberateľ, ak použije pri trojstrannom obchode IČ DPH pridelené v tuzemsku, musí vedieť preukázať základ dane, sumu dane a názov alebo meno a adresa prvého odberateľa.
Príklad č. 3:
1.
prvý dodávateľ usadený v Česku - IČ DPH CZ,
2.
prvý odberateľ usadený v Belgicku - IČ DPH BE,
3.
druhý odberateľ usadený na Slovensku - IČ DPH SK.
Slovenský odberateľ si objedná od belgického dodávateľa prístroj. Belgický dodávateľ však prístroj momentálne nemá na sklade, ale objedná ho pod svojim IČ DPH u českého dodávateľa, ktorý je registrovaný pre DPH v Česku, s tým, aby dodal tovar priamo slovenskému odberateľovi. Prepravu z Čiech na Slovensko zabezpečí český podnikateľ.
Podmienky pre trojstranný obchod sú splnené. Osobou povinnou platiť daň je slovenský platiteľ DPH. Hodnotu dodaného tovaru uvedie v daňovom priznaní na riadku 11 a 12 v časti "Tovar, pri ktorom druhý odberateľ platí daň podľa § 69 ods. 7 zákona o DPH". V kontrolnom výkaze sa údaje z faktúry uvedú v časti B.1 "Údaje z prijatej faktúry alebo iného dokladu, pri ktorom je osobou povinnou platiť daň príjemca plnenia podľa § 69 ods. 2, 3, 6, 7 a 9 až 12 zákona o DPH okrem faktúry o dodaní plnení oslobodených od dane". Súhrnný výkaz nepodáva.
* * *
Tlačivo daňového priznania k DPH od 1. januára 2021 zmenilo svoju obsahovú náplň a zmena nastala aj v prípade riadkov týkajúcich sa trojstranného obchodu. Do roku 2020 sa trojstranný obchod uvádzal na riadkoch 35 a 36, tieto však boli od 1. januára 2021 z daňového priznania vypustené.
Pri trojstrannom obchode
prvý dodávateľ
uvádza do riadkov 13 a 14 hodnotu tovaru fakturovanú prvému odberateľovi v inom členskom štáte.
Prvý odberateľ
neuvádza do riadkov 13 a 14 hodnotu tovaru fakturovanú druhému odberateľovi v inom členskom štáte, resp. vôbec v daňovom priznaní neuvádza nadobudnutie tovaru ani dodanie tovaru v rámci trojstranného obchodu.
Riadok 11 a 12 v platnom daňovom priznaní v časti "Tovar, pri ktorom druhý odberateľ platí daň podľa
§ 69 ods. 7 zákona o DPH" vyplní
druhý odberateľ
, ktorý je príjemcom tovaru v tuzemsku, ak ide o trojstranný obchod podľa
§ 45 zákona o DPH. Pri určení základu dane sa vychádza z ceny tovaru uvedenej vo faktúre vyhotovenej prvým odberateľom.
V prípade, že druhým odberateľom je osoba v postavení platiteľa dane, môže si z hodnoty nadobudnutých tovarov z iného členského štátu odpočítať daň v prípade splnenia podmienok podľa § 49 až § 51 zákona o DPH. Osoba registrovaná na daň podľa § 7 alebo § 7a zákona o DPH túto možnosť pre tzv. samozdanenie nemá.
Osoba s prideleným IČ DPH v tuzemsku v postavení prvého dodávateľa alebo prvého odberateľa, je povinná podať
súhrnný výkaz.
Súhrnný výkaz sa podáva za kalendárny mesiac, v ktorom došlo k dodaniu tovaru oslobodeného od dane z tuzemska do iného členského štátu osobe, ktorá je identifikovaná pre daň v inom členskom štáte, alebo v ktorom sa prvý odberateľ zúčastnil na trojstrannom obchode. Osoby zúčastňujúce sa na trojstrannom obchode môžu podať súhrnný výkaz aj za kalendárny štvrťrok, ak hodnota tovarov nepresiahne v príslušnom kalendárnom štvrťroku a súčasne v predchádzajúcich štyroch kalendárnych štvrťrokoch hodnotu 50 000 €.
Príklad č. 4:
Prvý odberateľ v rámci trojstranného obchodu dodá v apríli 2021 druhému odberateľovi tovar v hodnote 25 000 €. Ten istý prvý odberateľ dodá v máji 2021 druhému odberateľovi tovar v hodnote 40 000 €, čím prekročí hranicu 50 000 € pri dodaní tovaru. V akej lehote má podať súhrnný výkaz?
Prvý odberateľ je povinný podať súhrnný výkaz aj za mesiac apríl 2021 aj za mesiac máj 2021 v lehote do 25. júna 2021.
* * *
Prvý dodávateľ
v rámci trojstranného obchodu uvádza:
-
IČ DPH prvého odberateľa z iného členského štátu bez kódu štátu, ktorý sa uvádza v stĺpci kód štátu,
-
celkovú hodnotu tovaru dodaného od iného členského štátu samostatne každému nadobúdateľovi tovaru do iného členského štátu a
-
hodnotu premiestneného tovaru podľa § 43 zákona o DPH v jednom riadku v časti I., bez kódu v ďalšom stĺpci, t.j. ani kód 1, ani kód 2.
Prvý odberateľ v
rámci trojstranného obchodu uvádza:
-
IČ DPH druhého odberateľa pridelené v členskom štáte, v ktorom sa skončí odoslanie alebo preprava tovaru, bez kódu štátu, ktorý sa uvádza v stĺpci kód štátu a
-
celkovú hodnotu tovaru dodaného samostatne každému druhému odberateľovi v rámci trojstranného obchodu v jednom riadku v časti I. s uvedením kódu 1.
Údaje v riadnom súhrnnom výkaze u prvého dodávateľa s IČ DPH prideleným v tuzemsku
Kód štátu |
IČ DPH nadobúdateľa tovaru alebo príjemcu služby pridelené v inom členskom štáte |
Hodnota tovarov a služieb (v eurách) |
Kód 1 alebo 2 |
CZ |
0123456789 |
100 000 € |
|
Údaje v riadnom súhrnnom výkaze u prvého odberateľa s IČ DPH prideleným v tuzemsku
Kód štátu |
IČ DPH nadobúdateľa tovaru alebo príjemcu služby pridelené v inom členskom štáte |
Hodnota tovarov a služieb (v eurách) |
Kód 1 alebo 2 |
PL |
9876543210 |
100 000 € |
1 |
V prípade zistenia uvedenia nesprávnych údajov v podanom riadnom súhrnnom výkaze je možné ich opraviť cestou dodatočného súhrnného výkazu.
Príklad č. 5:
Prvý dodávateľ uvedie v riadnom súhrnnom výkaze nesprávne kód trojstranného obchodu. Nesprávny údaj stornuje v dodatočnom súhrnnom výkaze tak, že v jednom riadku nesprávny údaj stornuje uvedením IČ DPH, uvedením hodnoty "0" v stĺpci hodnota dodaných tovarov a služieb a uvedením hodnoty "0" v stĺpci pre trojstranné obchody alebo služby a potom v druhom riadku sa uvedie IČ DPH a hodnota dodaného tovaru alebo hodnota služby uvedená v riadnom súhrnnom výkaze bez uvedenia kódu trojstranného obchodu.
Nesprávne údaje v riadnom súhrnnom výkaze
Kód štátu |
IČ DPH nadobúdateľa tovaru alebo príjemcu služby pridelené v inom členskom štáte |
Hodnota tovarov a služieb (v eurách) |
Kód 1 alebo 2 |
CZ |
1111111111 |
100 000 € |
1 |
Opravené údaje v dodatočnom súhrnnom výkaze
Kód štátu |
IČ DPH nadobúdateľa tovaru alebo príjemcu služby pridelené v inom členskom štáte |
Hodnota tovarov a služieb (v eurách) |
Kód 1 alebo 2 |
CZ |
1111111111 |
0 |
0 |
CZ |
1111111111 |
100 000 € |
|
Príklad č. 6:
Prvý odberateľ omylom uvedie v riadnom súhrnnom výkaze dodanie tovaru do iného členského štátu a správne sa malo uviesť dodanie v rámci trojstranného obchodu. Nesprávne uvedený údaj sa stornuje v dodatočnom súhrnnom výkaze, pričom v jednom riadku sa uvedie nesprávny údaj uvedením IČ DPH a uvedením "0" v stĺpci hodnota tovarov a služieb a potom v druhom riadku sa uvedie IČ DPH a hodnota dodaného tovaru uvedená v riadnom súhrnnom výkaze a dodatočne sa uvedie aj kód pre trojstranné obchody.
Nesprávne údaje v riadnom súhrnnom výkaze
Kód štátu |
IČ DPH nadobúdateľa tovaru alebo príjemcu služby pridelené v inom členskom štáte |
Hodnota tovarov a služieb (v eurách) |
Kód 1 alebo 2 |
CZ |
2222222222 |
100 000 € |
|
Opravené údaje v dodatočnom súhrnnom výkaze
Kód štátu |
IČ DPH nadobúdateľa tovaru alebo príjemcu služby pridelené v inom členskom štáte |
Hodnota tovarov a služieb (v eurách) |
Kód 1 alebo 2 |
CZ |
2222222222 |
0 |
0 |
CZ |
2222222222 |
100 000 € |
1 |
Príklad č. 7:
Prvý odberateľ uvedie v riadnom súhrnnom výkaze nesprávnu hodnotu dodaného tovaru druhému odberateľovi (10 000 €). Hodnotu dodaného tovaru opraví v dodatočnom súhrnnom výkaze tak, že v dodatočnom súhrnnom výkaze uvedie len celý údaj so správnou hodnotou (25 000 €), resp. s nulovou hodnotou v prípade zrušenia dodávky tovaru.
Údaje v riadnom súhrnnom výkaze
Kód štátu |
IČ DPH nadobúdateľa tovaru alebo príjemcu služby pridelené v inom členskom štáte |
Hodnota tovarov a služieb (v eurách) |
Kód 1 alebo 2 |
PL |
3333333333 |
10 000 € |
1 |
Opravené údaje v dodatočnom súhrnnom výkaze
Kód štátu |
IČ DPH nadobúdateľa tovaru alebo príjemcu služby pridelené v inom členskom štáte |
Hodnota tovarov a služieb (v eurách) |
Kód 1 alebo 2 |
PL |
3333333333 |
25 000 € |
1 |
Príklad č. 8:
Prvý dodávateľ nesprávne uvedie v riadnom súhrnnom výkaze IČ DPH druhého odberateľa (HU4444444444). Nesprávny údaj sa opraví v dodatočnom súhrnnom výkaze tak, že sa uvedie pôvodný údaj s hodnotou "0" v stĺpci hodnota tovarov a služieb ako aj v stĺpci kód a v druhom riadku sa uvedie správny údaj (DE5555555555).
Nesprávne údaje v riadnom súhrnnom výkaze
Kód štátu |
IČ DPH nadobúdateľa tovaru alebo príjemcu služby pridelené v inom členskom štáte |
Hodnota tovarov a služieb (v eurách) |
Kód 1 alebo 2 |
HU |
4444444444 |
30 000 € |
|
Opravené údaje v dodatočnom súhrnnom výkaze
Kód štátu |
IČ DPH nadobúdateľa tovaru alebo príjemcu služby pridelené v inom členskom štáte |
Hodnota tovarov a služieb (v eurách) |
Kód 1 alebo 2 |
HU |
4444444444 |
0 |
0 |
DE |
5555555555 |
30 000 € |
|
Princípom celého mechanizmu trojstranného obchodu je zjednodušenie hlavne na strane prvého odberateľa, ktorému odpadá povinnosť podať daňové priznanie a kontrolný výkaz v súvislosti s dodaním tovaru druhému odberateľovi v rámci trojstranného obchodu. Zároveň, ak dopravu tovaru druhému odberateľovi zabezpečí prvý dodávateľ, stáva sa celý postup oveľa efektívnejší pre všetky zúčastnené strany.