Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Novela daňového poriadku s účinnosťou od 1. januára 2022 a prehľad noviel z roku 2021

Dátum: Rubrika: Správa daní

V priebehu roka 2021 boli schválené tri novely zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“).

Prvá novela daňového poriadku
je zverejnená v zákone
č. 45/2021 Z.z.
s účinnosťou od 6.2.2021. Táto novela veľmi operatívne reagovala začiatkom roka 2021 na využitie inštitútu "odklad platenia dane alebo platenia dane v splátkach" upravený v
§ 57 daňového poriadku.
Pri návrhu tejto novely daňového poriadku zákonodarca vychádzal z dostupných informácií o tom, že je veľká skupina daňových subjektov, ktorá je v nepriaznivej finančnej situácii, ktorá je spôsobená predovšetkým covidovou pandémiou vyhlásená v marci 2020 a stále trvá. Platobná neschopnosť daňových subjektov spôsobuje neschopnosť splácať svoje záväzky, a to nielen v obchodno-záväzkových vzťahov ale aj záväzky vo forme daňových povinností voči štátu.
S prihliadnutím na zabezpečenie daňových príjmov štátneho rozpočtu sa zákonodarca začiatkom roka 2021 vyjadril k daňovníkom v súvislosti s blížiacim sa termínom na podanie daňových priznaní k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie (ZO) 2020, aby nepočítali s jeho predĺžením ako tomu bolo za ZO 2019 v roku 2020 Zákonodarca odporúča daňovníkom využiť na zaplatenie dane z podaných daňových priznaní k dani z príjmov za ZO 2020 inštitút odkladu platenia dane alebo platenia dane v splátkach.
Preto bolo potrebné urýchlene pomôcť daňovým subjektom, a to upustením od dovtedy prísnych podmienok odkladu platenia dane v prípade, že daňový subjekt sa dostal alebo sa dostane do platobnej neschopnosti, následkom ktorej nezaplatí daňovú povinnosť v lehote, v tom čase blížiaceho sa termínu podania daňových priznaní k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie 2020, t.j. k 31.3.2021. Práve táto novela poskytla možnosť daňovým subjektom využiť tento inštitút a zabrániť, aby správca dane nezačal daňové exekučné konanie za nezaplatenie daňovej povinnosti v lehote a vo výške z podaného daňového priznania. Zľavenie podmienok pri odklade platenia dane alebo splátok dane touto novelou daňového poriadku v odseku 1 len nadviazalo na uvoľnenie podmienok už od 1.1.2021 v odsekoch 4 a 5 tohto ustanovenia. Došlo k zníženiu úroku z 10 % p.a. na 3 % p.a. za dobu povoleného odkladu platenia dane alebo odkladu platenia dane v splátkach a v odseku 1 došlo k zrušenie dovtedy prísnych podmienok na uplatnenie odkladu platenia dane; tieto boli nahradené podmienkami vypracované finančným riaditeľstvom a zverejnené na jeho webovej stránke.
Druhá novela daňového poriadku
zverejnená v Čl. VIII zákona č.
395/2021 Z.z.
s účinnosťou od 31.3.2022 je vyvolanou novelou zákona č. 343/2015 Z.z.o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., ktorou sa dopĺňa
§ 87 - Započítanie daňového nedoplatku
s cieľom umožniť verejným obstarávateľom, ktorou je štátna rozpočtová organizácia, započítať voči pohľadávke dodávateľa zmluvného plnenia, ak je tento daňovým dlžníkom.
Tretia novela daňového poriadku
zverejnená v Čl. I zákona č.
408/2021 Z.z.
je zameraná na vytvorenie nových efektívnych nástrojov v boji proti daňovým podvodom a s cieľom vytvoriť maximálnu motiváciu daňových subjektov k dobrovoľnému plneniu ich daňových povinností peňažnej a nepeňažnej povahy. K
tomuto primárnemu cieľu novely daňového poriadku má prispieť predovšetkým nové hodnotenie daňových subjektov prepracovaným inštitútom, ktorým je "index daňovej spoľahlivosti".
Tento inštitút sa do daňového poriadkudoplnil v roku 2018 s účinnosťou od 1.1.2019. Tento inštitút je postavený na jeho transparentnosti formou zverejnenia zásad a podmienok vypracovaných do všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým je vyhláška ako aj formou zverejnenie zoznamu daňových subjektov, ktorým bol určený index daňovej spoľahlivosti. Medzi efektívne nástroje, ktoré prispejú k zvýšeniu dobrovoľného plnenia daňových povinností daňových subjektov je aj rozhodnutie
správcu dane o vylúčení fyzickej osoby, ktorá má postavenie štatutára spoločnosti, ktorý vážnym spôsobom porušuje svoje daňové povinnosti
. Účelom tohto rozhodnutia správcu dane je znemožnenie prístupu takýchto osôb k pozíciám v obchodných spoločnostiach na určité obdobie, ktoré prispeje k zefektívneniu boja proti daňovým podvodom.
Zákon č. 408/2021 Z.z. obsahuje, okrem novely daňového poriadku, aj novely ďalších hmotnoprávnych zákonov,
a to:
-
Čl. I - novela zákona č. 563/2009 Z.z. - daňový poriadok
-
Čl. II - novela zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len "ZDP").
-
Čl. III - novela zákona č. 98/2004 Z.z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v z. n. p.
-
Čl. IV - novela zákona č. 106/2004 Z.z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v z. n. p.
-
Čl. V - novela zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len "zákon o DPH")
-
Čl. VI - novela zákona č. 757/2004 Z.z. o súdoch v z. n. p. (ďalej len "zákon o súdoch")
-
Čl. VII - novela zákona č. 609/2007 Z.z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu v z. n. p.
-
Čl. VIII - novela z. č. 530/2011 Z.z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v z. n. p.
-
Čl. IX - novela z. č. 213/2018 Z.z. o dani z poistenia v z. n. p.
-
ČL. X - upravuje účinnosť tohto zákona
Prehľad legislatívnych úprav ustanovení daňového poriadku
Legislatívna úprava daňového poriadku spočíva v doplnení nových ustanovení, vypustením doteraz málo uplatňovaných ustanovení v praxi alebo ich časti, v úprave gramatickej štylizácie existujúcich ustanovení vypustením pôvodného znenia a jeho nahradenie novým znením alebo vypustením pôvodného znenia bez náhrady, ktoré si vyžiadala aplikačná prax daňového poriadku, aj z dôvodu znižovanie administratívnej záťaže pri uplatnení daňového poriadku v praxi. Novelou daňového poriadku boli vykonané aj legislatívno-technické zmeny ako je zosúladenie rovnakých pojmov pri určovaní dane podľa pomôcok, v zoznamoch daňových subjektov, v zoznamoch so zreteľom na ochranu osobných údajov.
Nosnou legislatívnou úpravou sú ustanovenia, ktorými zákonodarca upriamil svoju pozornosť na zvýšenie dobrovoľného plnenia daňových povinností a sprísnenie prístupu k fyzickým osobám vylúčením z postavenia štatutára zákonom ustanovených prípadoch a zvýšenie významu inštitútu index daňovej spoľahlivosti, ktorý je spojený s využitím benefitov pre vysoko spoľahlivý daňový subjekt v rámci správy daní.
Komentár k vybraným legislatívnym úpravám daňového poriadku
Vzhľadom na to, že novela daňového poriadku sa dotkla pomerne veľkého počtu ustanovení, komentár je zameraný na tie podstatné legislatívne úpravy ustanovení daňového poriadku, s ktorými sa daňový subjekt stretáva najčastejšie v rámci správy daní.
K § 12 - Náklady správy daní
Ide o ustanovenie súvisiace so správou daní, keď správca dane vyzve osobu ako je svedok, znalec alebo inú osobu, ktorá má listiny a iné veci v súvislosti so správou daní a táto osoba má nárok na úhradu vzniknutých nákladov v súvislosti s účasťou tejto osoby na úkonoch súvisiacich so správou daní (náhrada hotových výdavkov - cestovného, ušlého zárobku).
Toto ustanovenie bolo doplnené o nový odsek 3,
podľa ktorého pri preukazovaní spôsobu preukazovania hotových výdavkov a ušlého zárobku sa bude postupovať aj podľa osobitného predpisu. Tým osobitným predpisom je vyhláška MS SR č. 543/2005 Z.z. na základe ktorej sa vypočítava ušlý zárobok pre zúčastnené osoby v súdnych konaniach. Uvedeným postupom dochádza k zjednotenia spôsobu preukazovania hotových výdavkov a ušlého zárobku, akým sa preukazujú tieto náklady pri súdnych konaniach, čím sa odstránia nezrovnalosti pri vyčíslení výdavkov a ušlého zárobku, ktorý si nárokovala osoba zúčastnená pri správe daní na základe výzvy správcu dane, dokonca až v súdnych sporoch podaním žaloby o nároku na úhradu vzniknutých nákladoch v súvislosti so správou daní. S účinnosťou od 1.1.2022 bude správca dane pri rozhodovaní o uplatnených nákladoch osoby zúčastnenej na správe daní postupovať podľa § 72§ 75 tejto vyhlášky primerane.
______________________________
Do účinnosti tohto ustanovenia vznikali pri preukázaní skutočných výdavkov osoby, ktorá bola predvolaná pri správe daní a ušlého zárobku, nejasnosti v tom, ktoré predložené výdavky osobou zúčastnenou pri správe daní uznať a do akej výšky. S dokazovaním hodnovernosti dokladov o ich preukázateľnosti vznikali medzi správcom dane a predvolanou osobu až súdne spory. Uplatnením vyhlášky č. 543/2005 Z.z. dôjde k odstráneniu nezrovnalosti pri vyčíslení nákladov osoby zúčastnenej pri správe daní, ktoré pretrvávali dlhšiu dobu.
K hotovým výdavkom osoby zúčastnenej pri správe daní patria
účelne vynaložené náklady
, najmä cestovné, stravné a preukázané výdavky na ubytovanie. Strata na zárobku osoby zúčastnenej pri správe daní, ktorá je v pracovnoprávnom vzťahu alebo v obdobnom pracovnom vzťahu, sa vypočíta z priemerného čistého zárobku zisteného podľa zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p.
______________________________
K § 15 - Daňové priznanie
Legislatívna úprava sa týka
odseku 3
tohto ustanovenia, ak nastane situácia, že daňový subjekt nepodá daňové priznanie ani na výzvu správcu dane, správca dane
nebude povinný určiť daň podľa pomôcok,
ale
správca dane je oprávnený
, t.j. môže (ale nemusí) pristúpiť k určeniu dane podľa pomôcok.
______________________________
Do účinnosti tohto ustanovenia bol správca dane povinný určiť daň podľa pomôcok, ak daňový subjekt nepodal daňové priznanie ani na výzvu správcu dane. V praxi sa často stávalo, že ak správca dane doručil oznámenie o určovaní dane podľa pomôcok, daňový subjekt podal toto daňové priznanie, avšak správca dane ho použil len ako pomôcku pri určovaní dane. Od 1.1.2022 bude na rozhodnutí správcu dane, či určí daň podľa pomôcok podľa § 48 daňového poriadku.
______________________________
K § 19a - Súhrnný protokol
Na základe doteraz malého počtu prípadov vyhotovenia súhrnného protokolu od jeho zavedenia do daňového poriadkuod roku 2018, bolo toto ustanovenie málo využívané správcom dane. Z
uvedeného dôvodu sa inštitút súhrnného protokolu z daňového poriadku vypúšťa
. Správca dane pri kontrole navzájom prepojených transakcií uplatňuje iné spôsoby dokazovania ako je spoločné dokazovanie, ako je ústne pojednávanie, výsluch svedkov a znalcov podľa § 24 ods. 6. Rovnako sa vypúšťa zmienka o súhrnnom protokole aj v
§ 23 ods. 1
daňového poriadku.
K § 20 - Predvolanie a predvedenie
Odsek 2
bol doplnený o znenie v tom zmysle, že ak sa osoba predvolaná ku správe daní nedostaví,
predvolaná osoba je povinná sa ospravedlniť a uviesť dôkazy o tom, že nemohla zo závažných dôvodov alebo na základe okolností hodných osobitného zreteľa byť účastná pri správe daní v deň určený v predvolaní.
Doplnením znenia sa precízuje a zároveň aj sprísňuje povinnosť preukázania dôkazov, ktoré neumožnili fyzickej osobe zúčastniť sa na úkone správy daní, ku ktorému bola táto osoba predvolaná.
______________________________
Poznámka:
Doplnené sprísnené znenie vzťahujúce sa n
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály