Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Daň z motorových vozidiel - otázky a odpovede

Dátum: Rubrika: Miestne dane

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Téma – daň z motorových vozidiel nie je iba témou pre kalendárny mesiac január, v ktorom sa „uzatvára“ predchádzajúce zdaňovacie obdobie – kalendárny rok, ale je aktuálnou témou aj počas plynutia zdaňovacieho obdobia, a to napr. v prípadoch, ak dôjde k skutočnostiam, ktoré ovplyvnia dĺžku zdaňovacieho obdobia (napr. ukončenie podnikania). Pripomenutie si jednotlivých ustanovení zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v z. n. p. (ďalej len „zákon o dani z motorových vozidiel“) v podobe otázok a odpovedí je preto nanajvýš užitočné.

______________________________
Ktoré vozidlo podlieha dani z motorových vozidiel? Vozidlo, ktoré je predmetom dane.
______________________________
Vozidlo, o ktorom sa uvažuje ako o predmete dane, musí spĺňať zákonom nastavené podmienky (§ 2 ods. 1), t.j. ide o vozidlo, ktoré patrí do niektorej
z kategórii vozidiel uvedených v cit. zákone
(kategória L, M, N a O), je evidované v SR a používa sa na podnikanie alebo na inú samostatnú zárobkovú činnosť (ďalej len "podnikanie").
Používaním vozidla na podnikanie iba na účely dane z motorových vozidiel sa rozumie nielen to
skutočné
používanie vozidla (na ceste), ale tiež aj účtovanie o vozidle (zaradenie do užívania) podľa zákona č. 431/2002 Z.z.o účtovníctve v z. n. p., alebo tiež aj
evidovanie vozidla
v
daňovej evidencii
[uplatňovanie preukázateľných
výdavkov
) podľa
§ 6 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len "ZDP") alebo uplatňovanie výdavkov spojených s používaním vozidla
alebo tiež aj
používanie vozidla na podnikanie daňovníkom
(užívateľom alebo zamestnávateľom - daňovníkom podľa § 3 písm. c) až e) zákona o dani z motorových vozidiel]. Hociktorá z vymenovaných možností uvedená v hesle "čo sa rozumie používaním vozidla na podnikanie?"
nastane skôr, bez ohľadu na poradie ich vymenovania, napĺňa jednu
z
podmienok predmetu dane.
Príklad č. 1:
Kedy sa stáva vozidlo predmetom dane u zamestnávateľa, ak zamestnanec so súhlasom zamestnávateľa použil na pracovnú cestu vlastné vozidlo, v dokladoch ktorého je uvedený ako držiteľ? Pracovná cesta trvala bola v trvaní od 27. 2. do 1. 3. (Zamestnanec nie je podnikateľom a vozidlo, okrem použitia na pracovnej ceste, využíva iba na vlastné súkromné účely.)
Vozidlo sa stáva predmetom dane počas pracovnej cesty, t.j. považuje sa za používané na podnikanie práve počas trvania pracovnej cesty. Ohraničenie trvania (používania vozidla na podnikanie) na pracovnej ceste je potrebné ponímať v súvislosti so zadefinovaným vznikom a zánikom daňovej povinnosti. Daňová povinnosť v takomto prípade vzniká prvým dňom kalendárneho mesiaca, do ktorého spadá začiatok pracovnej cesty a zánik daňovej povinností sa spája s posledným dňom kalendárneho mesiaca, v ktorom došlo k ukončeniu pracovnej cesty. Na základe uvedeného sa vozidlo stáva predmetom dane 1. 2. a bude sa naň nahliadať ako na predmet dane v trvaní od 1. 2. do 31. 3.
* * *
______________________________
Ktoré vozidlo podľa zákona o dani z motorových vozidiel nepodlieha dani? Vozidlo, ktoré spadá pod negatívne vymedzenie predmetu dane (§ 2 ods. 2).
______________________________
Pod negatívne vymedzenie predmetu dane patrí vozidlo,
ktoré má pridelené zvláštne evidenčné číslo obsahujúce písmeno M, H alebo S (M - prideľuje sa novovyrobenému, novokúpenému vozidlu, ktoré nebolo ešte evidované v evidencii vozidiel a rovnako tak aj vozidlu používanému na skúšobné jazdy, H - prideľuje sa historickému vozidlu, ktoré má preukaz historického vozidla vydaný príslušným národným orgánom Medzinárodnej organizácie historických vozidiel FIVA, bolo vyrobené pred viac ako 30 rokmi, daný konkrétny typ vozidla sa už nevyrába, je historicky zachované, udržiavané v pôvodnom stave a neprešlo žiadnou podstatnou zmenou technických vlastností jeho hlavných súčastí a nie je určené na každodenné používanie alebo písmeno S - prideľuje sa športovému vozidlu, ktoré má preukaz športového vozidla vydaný príslušným národným orgánom Medzinárodnej organizácie automobilov FIA alebo národným orgánom Medzinárodnej organizácie motocyklov FIM a nie je určené na každodenné používanie) a
špeciálne vozidlo, ktoré je určené na vykonávanie špeciálnych činností, nie je určené na prepravu a v dokladoch vozidla je označené ako špeciálne vozidlo.
V prípade špeciálnych vozidiel, musí dôjsť k simultánnemu splneniu zákonných kritérií, na základe ktorých sa tieto
vozidlá nestávajú predmetom dane a ak sa používajú na podnikanie, neuvádzajú sa ani v daňovom priznaní.
Príklad č. 2:
Je predmetom dane sanitné vozidlo?
Sanitné vozidlo je podľa vyhlášky č. 133/2018 Z.z. Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o dokladoch vozidla - Prílohy č. 1 bodu 16 písmena c) definované ako motorové vozidlo kategórie M určené na prepravu chorých alebo ranených osôb, ktoré sú na tento účel primerane vybavené, pričom môžu byť členené ako vozidlo záchrannej zdravotnej služby, vozidlo rýchlej zdravotníckej pomoci, vozidlo lekárskej služby, vozidlo na špeciálnu zdravotnícku potrebu. Tým, že toto vozidlo je určené na prepravu, aj keď patrí medzi vozidlá špeciálne, jednu podmienku negatívneho vymedzenia predmetu dane nespĺňa a tou je, že nemá slúžiť na prepravu. Presné vymedzenie negatívneho predmetu dane totiž upravuje podmienky, za ktorých sa vozidlá nestávajú predmetom dane (musí ísť o motorové vozidlo svojou konštrukciou a vybavením určené na vykonávanie špeciálnej funkcie, na ktorú je potrebná špeciálna úprava karosérie alebo špeciálne vybavenie; nie je určené na prepravnú činnosť). Vzhľadom na vyššie uvedené, vozidlo bude podliehať zdaneniu.
______________________________
Ktoré vozidlo požíva výhodu podľa zákona o dani z motorových vozidiel? Vozidlo, ktoré je oslobodené od dane (§ 4).
______________________________
Ide o vozidlá diplomatických misií a konzulárnych úradov, za splnenia podmienky zaručenej vzájomnosti a vozidlá slúžia vymedzenému účelu podľa zákona o dani z motorových vozidiel.
Za tieto vozidlá, ak je uvedená podmienka zaručenej vzájomnosti splnená nie je povinnosť podať daňové priznanie.
Vozidlami slúžiacimi vymedzenému účelu podľa zákona o dani z motorových vozidiel sú vozidlá:
-
ktoré slúžia na poskytovanie záchrany ľudského života a majetku
(ide o vozidlá záchrannej zdravotnej služby, banskej záchrannej služby, horskej záchrannej služby, leteckej záchrannej služby a požiarnej ochrany),
-
ktorými sa poskytuje osobná pravidelná doprava
na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme a
-
ktoré sa používajú výhradne v poľnohospodárskej výrobe a v lesnej výrobe.
Za všetky tieto vymenované vozidlá je
povinnosť daňové priznanie podať
a vyznačiť túto skutočnosť, t.j., že ide o zákonné oslobodenie od dane. Ak vozidlá spĺňajú podmienku oslobodenia od dane počas celého zdaňovacieho obdobia, v daňovom priznaní sa táto skutočnosť vyznačí (ak vozidlo nebolo oslobodené od dane počas celého zdaňovacieho obdobia, táto skutočnosť sa v podávanom daňovom priznaní nevyznačí).
Príklad č. 3:
Vzťahuje sa oslobodenie od dane na vozidlo autobus, ktorým dopravca zabezpečuje iba diaľkovú dopravu?
V prípade poskytovania diaľkovej dopravy vozidlom autobus napriek tomu, že táto je súčasťou osobnej pravidelnej dopravy, sa na takto používané vozidlo (autobus) nenahliada ako na vozidlo oslobodené od dane, nakoľko použitie autobusu v tomto prípade neslúži na osobnú pravidelnú dopravu vykonávanú na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme.
______________________________
Ako sa zdania konkrétne vozidlá (vozidlá, ktoré sú predmetom dane)? Na základe "priradenia" ročných sadzieb daní v závislosti od základu dane.
______________________________
Základ dane (§ 5) je účelovo rozdelený v závislosti od kategórií vozidiel do troch okruhov, a to podľa spoločného parametra, ktorým je:
-
výkon motora v kW - pre skupinu s pomenovaním "elektromobil" - ide o vozidlá kategórie L, M a N, ktorých jediným zdrojom energie je elektrina.
(Bez ohľadu na výkon motora je pre vozidlo elektromobil ustanovená nulová ročná sadzba dane, uvedená ako prvá v prílohe č. 1 k zákonu o dani z motorových vozidiel),
-
zdvihový objem valcov motora v cm3 - pre skupinu s pomenovaním "osobné vozidlo
" - ide o vozidlá kategórie L a M1,
-
hmotnosť vozidla a počet náprav vozidla - pre skupinu s pomenovaním "úžitkové vozidlá a autobus"
- v prípade úžitkových vozidiel ide o vozidlá kategórie N1 až N3 a O1 až O4 a v prípade autobusov ide o kategóriu M2 a M3.
Hmotnosť vozidla
je uvádzaná
ako najväčšia technicky prípustná celková hmotnosť vozidla, v návesových jazdných súpravách
je hmotnosť vozidla
numerickým súčtom najväčších technicky prípustných hmotností pripadajúcich na jednotlivé nápravy
.
V závislosti od základu dane sa následne priradia ročné sadzby dane, ktoré sú uvedené .
Ročné sadzby dane (§ 6) uvedené v prílohe č. 1a sú výlučne určené pre vozidlá ťahače a návesy.
Príklad č. 4:
Podnikateľ používal na podnikanie vozidlo ťahač a vozidlo náves. V dokladoch oboch vozidiel bol tento podnikateľ uvedený ako držiteľ. Počas zdaňovacieho obdobia predal ťahač a kúpil iný ťahač, v dokladoch ktorého je tiež uvedený ako držiteľ. Akú ročnú sadzbu dane uplatní tento daňovník na jednotlivé vozidlá po uplynutí zdaňovacieho obdobia, pri podaní daňového priznania?
Vzhľadom na to, že podnikateľ používal na podnikanie vozidlá ťahače a náves, ročné sadzby dane pre jednotlivé vozidlá pri podaní daňového priznania uplatní z prílohy č. 1a. Pôjde o také ročné sadzby dane, ktoré zodpovedajú hmotnosti jednotlivého vozidla a počtu náprav. Obmena vozového parku (predaj jedného ťahača a kúpa iného ťahača) nemá žiadny vplyv na priradenie zodpovedajúcej ročnej sadzby dane na základe už uvedených kritérií - hmotnosť vozidla a počet náprav.
______________________________
Pre výpočet výslednej dane pri podaní daňového priznania sa využije ročná sadzba dane zodpovedajúca základu dane (bez zmeny)? Ročná sadzba dane sa podľa zákona v podávanom daňovom priznaní upravuje.
______________________________
Ročná sadzba dane uvedená v prílohe č. 1 a aj 1a sa upravuje, a to podľa ust. § 7 zákona o dani z motorových vozidiel.
Ak sa upravuje ročná sadzba dane podľa
§ 7 ods. 1 a 2, je dôležité poznať kritérium - vek vozidla, t.j. dátum prvej evidencie vozidla
(rok výroby vozidla). Na základe poznania tohto kritéria sa ročná sadzba dane upraví nasledovne:
-
Podľa sa ročná sadzba dane podľa § 6pre vozidlá kategórie L, M1, N1, N2, O1 až O3:
a)
zníži o 25 %
počas prvých 36 kalendárnych mesiacov počnúc mesiacom prvej evidencie vozidla,
b)
zníži o 20 %
počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov,
c)
zníži o 15 %
počas nasledujúcich ďalších 36 kalendárnych mesiacov,
d)
použije
počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov po uplynutí súčtu počtu kalendárnych mesiacov podľa písmen a) až c),
e)
zvýši o 10 %
počas nasledujúcich 12 kalendárnych mesiacov po uplynutí súčtu počtu kalendárnych mesiacov podľa písmen a) až d),
f)
zvýši o 20 %
po uplynutí súčtu počtu kalendárnych mesiacov podľa písmen a) až e).
-
Podľa § 7 ods. 2 sa ročná sadzba dane podľa § 6 pre úžitkové vozidlá kategórie M2, M3 a N3:
a)
zníži o 50 %
počas prvých 36 kalendárnych mesiacov počnúc mesiacom prvej evidencie vozidla,
b)
zníži o 40 %
počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov,
c)
zníži o 30 %
počas nasledujúcich ďalších 36 kalendárnych mesiacov,
d)
zníži o 20 %
počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov po uplynutí súčtu počtu kalendárnych mesiacov podľa písmen a) až c),
e)
zníži o 10 %
počas nasledujúcich 12 kalendárnych mesiacov po uplynutí súčtu počtu kalendárnych mesiacov podľa písmen a) až d),
f)
použije
po uplynutí súčtu počtu kalendárnych mesiacov podľa písmen a) až e).
-
Ak sa upravuje ročná sadzba dane , poznanie "veku" vozidla nie je dôležitým, pretože 
ročná sadzba dane sa upraví vždy znížením o 60 %, avšak výlučne pre vozidlá kategórie O4
.
V nadväznosti na úpravu ročnej sadzby dane v závislosti od veku vozidla - počtu kalendárnych mesiacov počítaných počnúc dátumom prvej evidencie vozidla, môže dôjsť k situáciám, keď sa 
pre výpočet výslednej dane nepoužije iba jedna úprava ročnej sadzby dane, ale budú použité dve úpravy jednej ročnej sadzby dane v jednom zdaňovacom období
.
Ak by sme uvažovali o úprave ročnej sadzby dane práve v roku 2023, tak vozidlu s dátumom prvej evidencie v roku napr. 2020, v roku 2017, v roku 2014, v roku 2011, v roku 2010 by jedna ročná sadzba dane podliehala dvom úpravám.
Tabuľka úpravy ročnej sadzby dane pre vozidlá kategórie L, M1, N1, N2, O1 až O3 Tabuľka úpravy ročnej sadzby dane pre vozidlá kategórie M2, M3 a N3
Vozidlo – evidencia (rok) Úprava ročnej sadzby dane
za rok 2023
Vozidlo – evidencia (rok) Úprava ročnej sadzby dane
za rok 2023
2010 20 % 10 % 2010 –10 % –10 %
2011 RSD 10 % 2011 –20 % –10 %
2014 –15 % RSD 2014 –30 % –20 %
2017 –20 % –15 % 2017 –40 % –30 %
2020 –25 % –20 % 2020 –50 % –40 %
 Legenda: RSD - ročná sadzba dane.
Príklad č. 5:
Ako sa upraví ročná sadzba dane vozidla kategórie N2, ktorého dátum prvej evidencie je 5.2.2011 pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2023?
Ak sa bude upravovať ročná sadzba dane na účely výpočtu výslednej dane v daňovom priznaní za rok 2023 (k 31.12.2023), vozidlo s dátumom prvej evidencie 5.2.2011 bude spadať vekom v roku 2023 do intervalu 144 kalendárnych mesiacov - 155 kalendárnych mesiacov. Pre toto rozpätie počtu kalendárnych mesiacov sa uplatnia dve úpravy ročnej sadzby dane prislúchajúcej konkrétnemu základu dane, a to na 1 mesiac sa použije ročná sadzba dane taká, aká vozidlu prináleží (bez úpravy) a na 11 kalendárnych mesiacov sa ročná sadzba dane zvýši o + 10 %.
Úprava ročnej sadzby dane pokračuje ďalej a to znížením o 50 % v závislosti od:
-
toho, či ide o hybridné motorové vozidlo
, alebo
-
aký druh alternatívneho paliva sa používa vo vozidle, t.j. či ide o motorové vozidlo s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) alebo skvapalnený zemný plyn (LNG)
, alebo či ide o motorové vozidlo na vodíkový pohon.
Ani táto úprava ročnej sadzby dane nie je poslednou, nakoľko ešte nasleduje úprava znížením (už upravenej ročnej sadzby dane) o ďalších 50 %, ak bolo vozidlo použité v rámci kombinovanej dopravy. Použitie vozidla v kombinovanej preprave preukazuje daňovník potvrdením intermodálneho terminálu
na prepravnom doklade, ktorým môže byť napr. nákladný list, CMR a pod.
Nárok na zníženie ročnej sadzby dane
(upravenej podľa veku vozidla, prípadne podľa toho, že ide o hybridné motorové vozidlo alebo vozidlo využívajúce alternatívne palivo) má daňovník vtedy, ak bolo vozidlo v rámci kombinovanej dopravy použité viac ako 60-krát.
Ak sa v rámci kombinovanej dopravy využije kombinácia - cesta a železnica,
pričom vzdialenosť
prekonaná
po železnici
na území SR je
dlhšia ako 250 km, započítava sa 
na účely dane z motorových vozidiel takáto cesta 
dvakrát
(použitie vozidla 2-krát).
Príklad č. 6:
Ako sa upraví ročná sadzba dane ťahača N3 a návesu O4 s dátumom prvej evidencie oboch vozidiel 3.12.2019 pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2023? Vozidlo ťahač je hybridné motorové vozidlo. Ťahač aj náves sa používali v návesovej jazdnej súprave počas celého zdaňovacieho obdobia a splnili podmienky kombinovanej dopravy.
V tomto prípade sa primárne vykoná úprava ročnej sadzby dane z prílohy č. 1a zodpovedajúcej vozidlu ťahač - N3. Úprava ročnej sadzby dane v závislosti od veku vozidla predstavuje jej zníženie o 40 %. Následne sa vykoná úprava ročnej sadzby dane znížením o 50 %, nakoľko ide o hybridné motorové vozidlo. Úplne na záver sa ešte upravovaná ročná sadzba dane zníži o 50 % z titulu použitia vozidla v kombinovanej doprave.
Úprava ročnej sadzby dane vozidla prípojného - náves O4 z prílohy č. 1a, sa neurčuje od veku vozidla, ale je nastavená bez obmedzujúceho kritéria rovnako, počas "životnosti" vozidla, a to znížením o 60 %. Následne sa takto upravená ročná sadzba dane zníži ešte o 50 % z dôvodu použitia vozidla v kombinovanej doprave.
______________________________
Kto je osobou, ktorej sa týka daň z motorových vozidiel? Daňovník (§ 3).
______________________________
Daňovníkom
podľa zákona o dani z motorových vozidielje buď
fyzická
alebo
právnická osoba
. Zákon o dani z motorových vozidiel rozlišuje daňovníka z hľadiska jeho buď priameho uvedenia v dokladoch vozidla, alebo podľa vzťahu k vozidlu, ktoré používa na podnikanie, pričom v dokladoch tohto vozidla je uvedená iná osoba.
Daňovníkom je teda fyzická alebo právnická osoba, ktorá:
-
je (sama) zapísaná ako
držiteľ [§ 3 písm. a)]
,
-
ako držiteľa má uvedenú svoju organizačnú zložku [§ 3 písm. b)],
-
používa vozidlo, ktorého 
držiteľom je osoba, ktorá zomrela, zanikla alebo bola zrušená [§ 3 písm. c)],
-
používa vozidlo, ktorého 
držiteľom je osoba, ktorá nepoužíva vozidlo na podnikanie [§ 3 písm. d)]
.
Daňovníkom je tiež
zamestnávateľ [§ 3 písm. e)],
ak sú splnené zákonom stanovené podmienky; t.j. zamestnávateľ
vypláca
zamestnancovi
cestovné náhrady
za použitie vozidla, ktoré
sa nepoužíva na podnikanie
(či už samotným zamestnancom, ak je použité vozidlo na pracovnej ceste jeho vlastné, alebo inou osobou, ak táto je vlastníkom vozidla a sama ho používa na podnikanie alebo ho na tento účel prenajíma).
Príklad č. 7:
Zamestnanec uvedený v dokladoch vozidla ako držiteľ so súhlasom zamestnávateľa použije na pracovnú cestu práve toto vozidlo. Zamestnanec nie je podnikateľom a vozidlo, okrem použitia na pracovnej ceste, využíva iba na vlastné súkromné účely. Kto je v tomto prípade daňovníkom dane z motorových vozidiel, kto podá daňové priznanie za toto vozidlo?
Podľa § 3 písm. e) zákona o dani z motorových vozidiel je daňovníkom zamestnávateľ, ak zamestnancovi vypláca cestovné náhrady za použitie vozidla, ktoré sa nepoužíva na podnikanie. Splnením podmienky (vozidlo sa nepoužíva na podnikanie) a vyplatením cestovných náhrad zamestnancovi počas trvania tejto pracovnej cesty, je daňovníkom zamestnávateľ, ktorý za toto vozidlo podá daňové priznanie po uplynutí zdaňovacieho obdobia a zaplatí pomernú časť dane za ten mesiac (mesiace), v ktorom bolo vozidlo použité na pracovnú cestu (v súlade so vznikom a zánikom daňovej povinnosti).
* * *
______________________________
Kedy vzniká a kedy zaniká daňová povinnosť? Áno, zákon presne upravuje vznik a zánik daňovej povinnosti (§ 8) vrátane výnimiek zo zákona.
______________________________
Daňová povinnosť
podľa , v ktorom došlo k splneniu rozhodujúcich skutočností ustanovených zákonom o dani z motorových vozidiel pre predmet dane (§ 2 ods. 1), t.j. došlo k použitiu takého vozidla na podnikanie, ktoré prináleží do niektorej zákonom vymedzených kategórii vozidiel a ktoré je evidované v SR, okrem výnimiek.
Výnimky vzniku daňovej povinnosti 
posúvajú vznik daňovej povinnosti na prvý deň kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci
, v ktorom došlo k rozhodujúcej skutočnosti, a tou je:
-
Zrušenie daňovníka bez likvidácie (§ 8 ods. 4)
, keď daňová povinnosť právnemu nástupcovi
vzniká prvým dňom mesiaca nasledujúceho po zániku daňovníka
, ktorý bol zrušený bez likvidácie.
-
Zmena v osobe daňovníka, pri tom istom predmete dane (§ 8 ods. 5), v tom istom kalendárnom mesiaci, kedy novému daňovníkovi
daňová povinnosť
vzniká prvým dňom mesiaca nasledujúceho po mesiaci
, v ktorom k tejto zmene došlo.
Zákon tiež ustanovuje potvrdenie toho, že vozidlo je predmetom dane najviac 12 kalendárnych mesiacov,
a to aj vtedy, ak dôjde v jednom kalendárnom mesiaci u toho istého daňovníka k zániku daňovej povinnosti a následne k vzniku daňovej povinnosti, pričom daňová povinnosť zaniká posledným dňom mesiaca, v ktorom došlo k skutočnosti zakladajúcej zánik daňovej povinnosti, a daňová povinnosť vzniká prvým dňom mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom vznikla skutočnosť zakladajúca vznik daňovej povinnosti .
Príklad č. 8:
Daňovník preruší podnikanie na obdobie od 15. 7. do 29. 7. Na podnikanie používa vozidlo. Po prerušení podnikania opätovne, ešte v mesiaci júl, bude opäť používať to isté vozidlo na podnikanie. Ako sa daňovník vysporiada so zánikom daňovej povinnosti a opätovne so vznikom daňovej povinnosti v súvislosti s prerušením podnikania?
Ak daňovník preruší podnikanie 15. 7., daňová povinnosť mu zanikne posledným dňom mesiaca, v ktorom k prerušeniu podnikania došlo - t.j. 31. 7. Po ukončení doby prerušenia podnikania ešte v mesiaci júl (29. 7.), opätovne začne používať to isté vozidlo na podnikanie. Podľa zavedenej výnimky zamedzenia duplicitného zdanenia jedného a toho istého predmetu dane v jednom kalendárnom mesiaci naviac u jedného daňovníka, daňová povinnosť, napriek všetkým splneným podmienkam predmetu dane nevznikne 1. 7., ale až 1. 8.
Zánik daňovej povinnosti
sa viaže
k poslednému dňu mesiaca
, v ktorom došlo k niektorej zo situácií uvedených v zákone o dani z motorových vozidiel:
-
vyradeniu alebo dočasnému vyradeniu vozidla z evidencie vozidiel v SR 
[§ 8 ods. 2 písm. a)] - daňová povinnosť v takomto prípade daňovníkovi zaniká posledným dňom mesiaca, v ktorom k vyradeniu alebo dočasnému vyradeniu vozidla došlo,
-
ukončeniu alebo prerušeniu podnikania 
[§ 8 ods. 2 písm. b)] - daňová povinnosť zaniká posledným dňom mesiaca, v ktorom došlo k prerušeniu alebo ukončeniu podnikania došlo,
-
vydaniu potvrdenia orgánom Policajného zboru SR o odcudzení vozidla 
[§ 8 ods. 2 písm. c)] - zánik daňovej povinnosti sa viaže k poslednému dňu toho mesiaca, v ktorom orgán Policajného zboru SR vydá toto potvrdenie,
-
zániku daňovníka bez likvidácie
(§ 8 ods. 2 písm. d)] - daňová povinnosť daňovníkovi, ktorý bol zrušený bez likvidácie, zaniká posledným dňom toho mesiaca, v ktorom k tejto skutočnosti došlo,
-
vykonanie zápisu prevodu držby vozidla do dokladov vozidla
[§ 8 ods. 2 písm. e)] - daňová povinnosť daňovníkovi (pôvodnému držiteľovi) zaniká posledným dňom mesiaca, v ktorom došlo k vykonaniu zápisu prevodu držby vozidla do dokladov vozidla,
-
ukončeniu použitia vozidla daňovníkom 
[§ 8 ods. 2 písm. f)], 
ktorý je buď:
-
užívateľom
- § 3 písm. c) a d)(ak používa vozidlo osoby, ktorá vozidlo nepoužíva na podnikanie, ktorá zomrela, zanikla, alebo bola zrušená)
alebo
-
zamestnávateľom
- § 3 písm. e) (ak za použitie vozidla zamestnancom zaplatí cestovné náhrady).
Zánik daňovej povinnosti sa vzťahuje k poslednému dňu mesiaca, v ktorom k ukončeniu použitia vozidla daňovníkom užívateľom alebo zamestnávateľom došlo.
Vznik a zánik daňovej povinnosti daňovník uvedie v daňovom priznaní, vrátane osoby daňovníka - zamestnávateľa (§ 8 ods. 3).
Príklad č. 9:
Daňovník - podnikateľ (podniká v cestnej doprave) požiada o zrušenie povolenia na výkon povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy (podnikanie bolo povolené na základe iného ako živnostenského oprávnenia) 26. 2. príslušný okresný úrad, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií. Kedy mu zaniká daňová povinnosť?
Na základe žiadosti daňovníka - podnikateľa v cestnej doprave je deň 26. 2. (uvedený v predmetnej žiadosti) považovaný za ten, ktorým daňovníkovi - podnikateľovi zanikne povolenie prevádzkovať cestnú dopravu. Daňová povinnosť daňovníkovi tak zanikne posledným dňom mesiaca, v ktorom došlo k ukončeniu podnikania na základe povolenia na výkon povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy a tým je 28. 2. (alebo v prestupnom roku 29. 2.).
* * *
______________________________
Je ešte iný spôsob ako podanie daňového priznanie, ktorým by sa dal oznámiť zánik daňovej povinnosti? Áno, podaním oznámenia o zániku daňovej povinnosti.
______________________________
V prípade zániku daňovej povinnosti zákon o dani z motorových vozidielpripúšťa podanie oznámenia o tomto zániku, a to iba vtedy, ak sa posudzuje celé ročné zdaňovacie obdobie.
"Oznámenie
o
zániku daňovej povinnosti"
nahrádza podanie daňového priznania za podmienok nastavených v § 8 ods. 7.
Predpokladom pre písomné oznámenie zániku daňovej povinnosti podľa § 8 ods. 7pre príslušné ročné (posudzované) zdaňovacie obdobie je správne posúdenie toho, či vozidlo evidované v SR skutočne nebolo použité na podnikanie (to ktoré je z príslušnej kategórie vozidiel podliehajúcich zdaneniu), a ani sa o
vozidle neúčtovalo podľa zákona o účtovníctve, vozidlo nebolo evidované v daňovej evidencii podľa § 6 ods. 11 ZDP alebo na vozidlo neboli uplatňované výdavky spojené s jeho používaním. Daňovník takýto zánik daňovej povinnosti oznamuje
správcovi dane formou
oznámenia
(nie podaním daňového priznania) na tlačive, ktorého vzor je určený Finančným riaditeľstvom SR a zverejnený na jeho webovom sídle
v lehote do 31. 1. po uplynutí zdaňovacieho obdobia.
Príklad č. 10:
Daňovník (fyzická osoba) používal vozidlo v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach, avšak počas roka 2023 (v máji 2023) toto vozidlo predal. Vozidlo nemal zahrnuté do obchodného majetku a počas zdaňovacieho obdobia 2023 (do konca mája) si na toto vozidlo neuplatňoval výdavky spojené s jeho používaním. Môže tento daňovník, po uplynutí zdaňovacieho obdobia, namiesto daňového priznania podať oznámenie o zániku daňovej povinnosti?
V takomto prípade daňovník za rok 2023 nebude môcť podať oznámenie o zániku daňovej povinnosti, napriek tomu, že v roku 2023 (do doby predaja vozidla) si za vozidlo, ktoré nemal zahrnuté do obchodného majetku, neuplatňoval výdavky v súvislosti s jeho používaním na podnikanie. V tomto prípade nie je splnená podmienka ročného zdaňovacieho obdobia. Zdaňovacie obdobie skončilo posledným dňom mesiaca, v ktorom došlo k predaju vozidla (vykonaniu zápisu o prevode držby v dokladoch vozidla), t.j. 31.5.2023 a v tejto súvislosti má daňovník povinnosť podať daňové priznanie do 30.6.2023, v ktorom má povinnosť vyznačiť zánik daňovej povinnosti.
* * *
______________________________
Aké je podľa zákona o dani z motorových vozidiel zdaňovacie obdobie? Ročné alebo iné ako ročné.
______________________________
"Základným" zdaňovacím obdobím je kalendárny rok (§ 9 ods. 1), s ktorým sa spája lehota na podanie daňového priznania a zaplatenie dane
pevne stanovená na
31. 1.
(po uplynutí zdaňovacieho obdobia - kalendárneho roka) podľa § 9 ods. 2 zákona o dani z motorových vozidiel. Daňové priznanie daňovník podá správcovi dane (daňovému úradu) miestne príslušnému (§ 13), a to primárne podľa miesta trvalého pobytu fyzickej osoby alebo sídla právnickej osoby.
Za zdaňovacie obdobie (kalendárny rok) 2023 je lehota na podanie a zaplatenie dane do 31.1.2024. V tejto lehote je aj daň splatná.
Zdaňovacie obdobie môže byť aj iné ako ročné (§ 9 ods. 3 až 7).
Iné ako ročné zdaňovacie obdobie
sa vzťahuje k daňovníkovi:
-
ktorý
sa zrušuje bez likvidácie,
-
ktorý
sa zrušuje
s
likvidáciou,
-
na ktorého majetok bol vyhlásený konkurz,
-
ktorý ukončil podnikanie alebo prerušil podnikanie,
-
ktorý zomrel.
Daňovníkom
s iným ako ročným
zdaňovacím obdobím
zdaňovacie obdobie končí posledným dňom toho mesiaca
, v ktorom došlo k skutočnosti podmieňujúcej ukončenie tohto iného ako ročného zdaňovacieho obdobia. Ide o:
-
Daňovníka, ktorý sa zrušuje bez likvidácie
(§ 9 ods. 3) - zdaňovacie obdobie sa
končí posledným dňom mesiaca, v ktorom daňovník zanikol bez likvidácie
.
Za takto určené zdaňovacie obdobie podá
daňové priznanie právny nástupca,
a to do jedného mesiaca po jeho uplynutí. V tejto lehote
je daň splatná
.
-
Daňovníka, na ktorého majetok bol vyhlásený konkurz
(§ 9 ods. 4) - zdaňovacie obdobie
sa končí posledným dňom mesiaca, v ktorom bol na majetok daňovníka vyhlásený konkurz
. Povinnosť podať za takto určené zdaňovacie obdobie daňové priznanie má
správca v konkurznom konaní,
ak nejde o oddlženie fyzickej osoby alebo malý konkurz, keď
daňovník koná sám za seba,
a to
do jedného mesiaca
po uplynutí vymedzeného zdaňovacieho obdobia. V rovnakej lehote je aj
pomerná časť dane splatná
.
Zákon o dani z motorových vozidiel rieši aj takú skutočnosť, ak sa aj po vyhlásení konkurzu ďalej používa vozidlo. Za obdobie jeho nasledovného použitia od prvého dňa mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bol vyhlásený konkurz až do posledného dňa kalendárneho roka (vrátane), t.j. do konca zdaňovacieho obdobia (v ktorom bol na majetok daňovníka vyhlásený konkurz) je ustanovený pri podaní daňového priznania rovnaký postup, ako pri podaní daňového priznania za "základné" zdaňovacie obdobie.
-
Daňovníka, ktorý sa zrušuje s likvidáciou
(§ 9 ods. 5) - zdaňovacie obdobie
sa končí posledným dňom mesiaca jeho vstupu do likvidácie.
Povinnou osobou na podanie
daňového priznania a zaplatenie dane
za daňovníka, ktorý sa zrušuje s likvidáciou je
likvidátor
. Likvidátor je povinný podať daňové priznanie a zaplatiť daň (pomernú časť dane) podľa § 9 ods. 5, a to do jedného mesiaca po uplynutí takto zadefinovaného zdaňovacieho obdobia. Aj pri tomto daňovníkovi je upravené zdaňovacie obdobie nielen do doby jeho vstupu do likvidácie, ale aj následne do konca zdaňovacieho obdobia, v ktorom sa daňovník zrušuje s likvidáciou (za predpokladu použitia vozidla na podnikanie).
-
Daňovníka, ktorý ukončil podnikanie alebo prerušil podnikanie
(§ 9 ods. 6) - zdaňovacie
obdobie sa končí posledným dňom mesiaca, v ktorom tento daňovník ukončil podnikanie alebo prerušil podnikanie.
Do jedného mesiaca po uplynutí takto vymedzeného zdaňovacieho obdobia má daňovník povinnosť podať sám daňové priznanie a daň (pomernú časť dane) zaplatiť. Ukončenie podnikania a aj prerušenie podnikania je uvedené tiež aj ako skutočnosť podmieňujúca zánik daňovej povinnosti v § 8 ods. 2 písm. b).
-
Prípad
úmrtia daňovníka počas zdaňovacieho obdobia alebo po uplynutí zdaňovacieho obdobia v lehote na podanie daňového priznania (za ročné zdaňovacie obdobie)
, daňové priznanie za zdaňovacie obdobie, ktoré sa končí posledným dňom mesiaca, v ktorom daňovník zomrel podáva
dedič, alebo ak je dedičov viac, ten, ktorému to vyplýva z dohody dedičov
podľa § 9 ods. 7. Ak k dohode dedičov vo veci podania daňového priznania nedôjde, správca dane na podanie daňového priznania dediča určí. Lehota na podanie daňového priznania je do troch mesiacov po mesiaci, v ktorom daňovník zomrel. Ak by bolo potrebné zo strany dediča lehotu na podanie daňového priznania predĺžiť, zákon o dani z motorových vozidiel s takouto požiadavkou počíta a umožňuje požiadať 15 dní pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania správcu dane o jej predĺženie. Daňové priznanie sa v prípade pripadnutia dedičstva SR nepodáva. Ak daňovník zomrie v zdaňovacom období, v ktorom boli splnené podmienky (§ 8 ods. 7), dedič, alebo niektorý z dedičov, ak ich je viac a dohodnú sa, alebo ten, ktorého určí správca dane môže podať oznámenie o zániku daňovej povinnosti namiesto daňového priznania.
Príklad č. 11:
Právnická osoba, (spol. s r. o.), ktorá používala vozidlá na podnikanie, zanikla výmazom z obchodného registra 15. 6. Aké povinnosti tejto právnickej osobe v súvislosti s jej zánikom bez likvidácie ukladá zákon o dani z motorových vozidiel?
Podľa zákona o dani z motorových vozidiel je najdôležitejšou povinnosťou v súvislosti so zánikom daňovníka bez likvidácie podať daňové priznanie do jedného mesiaca po uplynutí inak určeného zdaňovacieho obdobia. V tomto prípade je inak určené zdaňovacie obdobie vymedzené 1. 1. a končí 30. 6. (kalendárnym mesiacom, v ktorom daňovník zanikol bez likvidácie). V takomto prípade je povinnosťou daňovníka podať daňové priznanie do jedného mesiaca po uplynutí tohto iného ako ročného zdaňovacieho obdobia a v rovnakej lehote aj daň, v tomto prípade pomernú časť dane, zaplatiť. Lehota na podanie daňového priznania je do 31. 7. V prípade zániku daňovníka bez likvidácie je osobou, ktorá je zákonom o dani z motorových vozidiel ustanovená na podanie daňového priznania, právny nástupca daňovníka, ktorý zanikol bez likvidácie.
V tejto súvislosti je potrebné pripomenúť, že ak právnická osoba, ktorá zanikla výmazom z obchodného registra 15. 6., pričom táto osoba mala predpísané preddavky na daň, tieto nasledujúcim dňom po zániku tohto daňovníka zo zákona zanikajú. V praxi to znamená, že ak by právnická osoba platila štvrťročné preddavky na daň, preddavok splatný 30. 6. už neplatí.
______________________________
Od čoho závisí, či daňovník vypočíta a zaplatí daň za vozidlo alebo vypočíta pomernú časť dane? To závisí od doby použitia vozidla na podnikanie.
______________________________
Doba použitia vozidla na podnikanie sa počíta v závislosti od kalendárnych mesiacov, počas ktorých sa vozidlo používalo na podnikanie, iba v jednom jedinom prípade (použitie autobusu na prepravu mimo výkonu vo verejnom záujme) sa počíta v závislosti od počtu dní takto použitého vozidla. Počet mesiacov použitia vozidla je podmienený
vznikom alebo zánikom
daňovej povinnosti alebo tiež
rozhodujúcimi skutočnosťami
ovplyvňujúcimi dĺžku zdaňovacieho obdobia (iné ako ročné zdaňovacie obdobie).
Ak sa vozidlo nepoužíva na podnikanie počas celého roka, počíta sa iba pomerná časť dane za kalendárne mesiace,
v ktorých sa vozidlo použilo na podnikanie. Tiež, ak dôjde k
zániku oslobodenia od dane
, (v prípade vozidiel používaných na záchranu ľudského života a zdravia alebo majetku alebo porušenia povinnosti výhradnosti použitia vozidla v poľnohospodárskej a lesnej výrobe)
sa vypočíta pomerná časť dane za počet kalendárnych mesiacov,
v ktorých sa vozidlo použilo na podnikanie (nespĺňalo podmienky oslobodenia od dane). V prípade použitia vozidiel (autobusov) v čase vykonávania prepravy mimo výkonu vo verejnom záujme, sa počíta
pomerná časť dane v závislosti od počtu dní
, v ktorých sa vozidlo použilo na tento účel.
Výpočet pomernej časti dane sa teda matematicky vyjadrí ako súčin 1/12 ročnej sadzby dane a počtu kalendárnych mesiacov, v ktorých sa vozidlo používalo na podnikanie (§ 10 ods. 7 a 8).
Pre výpočet pomernej časti dane
sa použije ročná sadzba dane - upravená postupne, t.j. v závislosti od veku vozidla alebo bez obmedzenia na kritérium veku vozidla, od druhu použitého paliva alebo druhu hybridného motorového vozidla a následne v závislosti od použitia vozidla v kombinovanej doprave.
Výpočet pomernej časti dane
v prípade použitia vozidla autobusu na prepravu mimo výkonu vo verejnom záujme sa určuje
od počtu dní použitia vozidla na podnikanie
(§ 10 ods. 9), pričom ide iba o autobusy mestskej a prímestskej dopravy, ktoré sú na tento účel dopravy zaviazané zmluvou orgánom verejnej správy s dopravcom. Samotný výpočet pomernej časti dane je matematickým vyjadrením súčinu 1/365 alebo 1/366 (v závislosti od toho, či ide o prestupný rok) ročnej sadzby dane a počtu dní, v ktorých sa vozidlo použilo na podnikanie. Aj v tomto prípade, tak ako v prípade výpočtu pomernej časti dane v závislosti od počtu kalendárnych mesiacov, sa použitá ročná sadzba dane môže a nemusí upravovať v závislosti od veku vozidla, druhu použitého paliva alebo v závislosti od toho, či ide o hybridné motorové vozidlo (§ 7 ods. 2 a 4).
______________________________
Čo sa ešte okrem dane a pomernej časti dane vypočítavá a uvádza v daňovom priznaní? Predpokladaná daň a preddavky na daň.
______________________________
Predpokladaná daň je definovaná (§ 10 ods. 2) ako súčet ročných sadzieb daní
upravených podľa § 7 za všetky vozidlá, ktoré sú predmetom dane k 1. 1. zdaňovacieho obdobia a nie sú od dane oslobodené.
Predpokladaná daň sa vyčísľuje až v podávanom daňovom priznaní za predchádzajúce zdaňovacie obdobie.
Ak sa počíta predpokladaná daň
je potrebné pri vozidlách, pri ktorých sa upravuje ročná sadzba dane v závislosti od veku vozidla, počítať tento vek vozidla
počnúc dátumom jeho prvej evidencie (rok výroby) až do januára (vrátane mesiaca január) toho kalendárneho roka, na ktorý sa budú preddavky na daň platiť.
Príklad č. 12:
Aký vek bude zodpovedať vozidlu s dátumom prvej evidencie 18.3.2020 na účely platenia dane za rok 2023 a na účely výpočtu predpokladanej dane na rok 2024?
Vozidlo s dátumom prvej evidencie 18.3.2020
pri podaní daňového priznania za rok 2023 bude mať vek 46 kalendárnych mesiacov počítaný počnúc týmto dátumom jeho prvej evidencie do 31.12.2023.
Pri podaní daňového priznania za rok 2023
(v trvaní počnúc 1.1.2023 a končiac 31.12.2023)
bude vozidlo patriť vekom do rozpätia 35 až 46 kalendárnych mesiacov
. Ročná sadzba dane na účely výpočtu dane za rok 2023 sa tak bude upravovať príslušnou úpravou pre konkrétnu kategóriu vozidla zvlášť na 2 kalendárne mesiace a zvlášť na ďalších 10 kalendárnych mesiacov. Uvedené vyplýva z rozdelenia intervalov pre úpravu ročnej sadzby dane, a to do 36 kalendárnych mesiacov a následne od 37 až 72 kalendárnych mesiacov.
Vozidlo s dátumom prvej evidencie 18.3.2020 na účely výpočtu predpokladanej dane na rok 2024 bude mať vek 47 kalendárnych mesiacov
(práve v mesiaci január 2024) počítaný počnúc týmto dátumom jeho prvej evidencie a končiac mesiacom január 2024.
______________________________
Rozdiel pri úprave ročnej sadzby dane na účely výpočtu dane za zdaňovacie obdobie a na účely výpočtu predpokladanej dane je práve vo veku vozidla - počte kalendárnych mesiacov, ktoré vozidlo má počas zdaňovacieho obdobia (na účely výpočtu dane) alebo práve v mesiaci január toho zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa preddavky na daň platia.
______________________________
Povinná platba na daň,
ktorú je potrebné platiť počas zdaňovacieho obdobia -
je preddavok na daň
(§ 10 ods. 1). V akej sume sa tento preddavok na daň platí, to závisí práve od sumy
predpokladanej dane.
Povinnosť platiť preddavky na daň vzniká, ak celková suma predpokladanej dane je
vyššia ako 700
€.
V závislosti od sumy predpokladanej dane (ak je vyššia ako 700 €) sa následne platia preddavky na daň buď ako štvrťročné alebo ako mesačné.
Platenie preddavkov na daň na zdaňovacie obdobie roku 2024
suma predpokladanej dane štvrťročné preddavky na daň so splatnosťou do konca kalendárneho štvrťroka mesačné preddavky na daň so splatnosťou do konca kalendárneho mesiaca
do 700 €
nad 700 € do 8 300 € (1/4 z predpokladanej dane)
nad 8 300 € (1/12 z predpokladanej dane)
Ak sa preddavky na daň počítajú z predpokladanej dane v sume 1/4 alebo 1/12 zaokrúhľujú sa na eurocenty nadol.
Príklad č. 13:
Predpokladaná daň za všetky vozidlá k 1.1.2024 bude vyjadrená sumou 7 600 €. Čo to znamená vo vzťahu k plateniu preddavkov na daň?
Ak ide o predpokladanú daň v sume 7 600 €, daňovník bude mať povinnosť platiť štvrťročné preddavky na daň (suma od 700 € do 8 300 €) v 1/4 z predpokladanej dane. Štvrťročný preddavok na daň bude vyčíslený v sume 1 900 € a túto sumu bude daňovník povinný platiť s lehotou splatnosti vždy do konca kalendárneho štvrťroka, t.j. do 31.3.2024, 30.6.2024, 30.9.2024 a 31.12.2024.
* * *
Preddavky sa neplatia:
-
ak predpokladaná daň nedosiahne sumu 700 €
(§ 10 ods. 5),
-
ak vznikne daňová povinnosť počas
zdaňovacieho obdobia (vozidlo nie je predmetom dane k 1. 1. zdaňovacieho obdobia).
Správca dane
však na žiadosť daňovníka môže určiť takému daňovníkovi, ktorý nemá povinnosť platiť preddavky, či už z dôvodu nedosiahnutia sumy predpokladanej dane alebo z dôvodu vzniku daňovej povinnosti až počas zdaňovacieho obdobia,
platenie preddavkov na daň inak
s tým, že voči vydanému rozhodnutiu správcu dane nie je prípustné odvolanie.
Ak daňovník neplatí preddavky na daň, pretože jeho predpokladaná daň
nepresiahla sumu 700 €
, alebo daňovníkovi daňová povinnosť vznikla počas zdaňovacieho obdobia a daňovník nevyužil možnosť podania žiadosti o určenie platenia preddavkov na daň inak, po uplynutí zdaňovacieho obdobia
zaplatí celkovú daň
v lehote na podanie daňového priznania.
V prípade,
ak na základe vypočítanej predpokladanej dane daňovník počas zdaňovacieho obdobia
preddavky na daň platil, dorovná celoročnú daň v lehote
na podanie daňového priznania (§ 10 ods. 6).
Daň na úhradu vypočítaná v daňovom priznaní sa neplatí, ak nepresiahne 5 € (§ 10 ods. 15).
Ak už sú preddavky na daň určené a daňovník ich platí v tej predpísanej sume a v lehote splatnosti, ich výšku neovplyvní
ani skutočnosť, že počas zdaňovacieho obdobia vznikne alebo zanikne oslobodenie od dane, alebo vznikne alebo zanikne daňová povinnosť alebo sa zmení predmet dane, alebo dôjde k zvýšeniu alebo zníženiu ročnej sadzby dane (§ 10 ods. 10). Rovnako tak, podané dodatočné daňové priznanie neovplyvní platenie preddavkov na daň.
Zákon o dani z motorových vozidielale umožňuje, aby
predpísané preddavky
:
-
Boli zmenené
- a to vtedy, ak by u daňovníka došlo k zmene skutočnosti na základe, ktorej bola predpokladaná daň vypočítaná (§ 10 ods. 11). Osobou, ktorá tak môže učiniť je
správca dane
, ktorý môže určiť platenie preddavkov na daň inak
na základe žiadosti
daňovníka.
-
Zanikli zo zákona
- v prípadoch, ktoré sa viažu k inak určenému zdaňovaciemu obdobiu (§ 10 ods. 12); t.j., ak počas zdaňovacieho obdobia dôjde k zániku daňovníka bez likvidácie, alebo dôjde k vyhláseniu konkurzu na majetok daňovníka, alebo dôjde k zániku daňovníka s likvidáciou, alebo dôjde k ukončeniu podnikania alebo prerušeniu podnikania alebo dôjde k úmrtiu daňovníka.
Ak dôjde k niektorej z týchto rozhodujúcich situácií preddavky, ktorých splatnosť nastala po dni vzniku niektorej z nich (§ 10 ods. 12), daňovník už nemá povinnosť platiť.
Príklad č. 14:
Daňovník prerušil podnikanie 18. 9. Počas zdaňovacieho obdobia mal tento daňovník povinnosť na základe predpokladanej dane platiť štvrťročné preddavky na daň. Čo sa stane s predpísanými preddavkami na daň po dátume 18. 9.?
Jednou z rozhodujúcich skutočností, ktorá má vplyv na ukončenie povinnosti platiť preddavky na daň je aj prerušenie podnikania. Na základe uvedeného, ak k prerušeniu podnikania došlo 18. 9., nasledujúcim dňom po dni, keď k tejto skutočnosti došlo, zaniká povinnosť platenia preddavkov na daň. V tomto prípade, keďže ide o platenie štvrťročných preddavkov na daň, preddavok splatný 30. 9. a 31. 12., už daňovník neplatí.
O určení platenia preddavkov na daň inak, môže podľa § 10 ods. 11 zákona o dani z motorových vozidiel,
rozhodnúť správca dane na základe žiadosti daňovníka.
Voči vydanému rozhodnutiu správcu dane na základe žiadosti daňovníka
sa nemožno odvolať
.
Príklad č. 15:
Môže daňovník požiadať o platenie preddavkov na daň inak, ak jeho vozový park počas roka nezodpovedá tomu, na základe ktorého bola vypočítaná predpokladaná daň a z nej preddavky na daň?
Podľa § 10 ods. 11 zákona o dani z motorových vozidiel môže daňovník požiadať správcu dane o určenie platenia preddavkov na daň inak, ak mu vznikla a zanikla daňová povinnosť počas roka. Správca dane môže na základe žiadosti daňovníka rozhodnúť o platení preddavkov na daň inak (iná suma preddavkov na daň).


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály