V súlade s ust. § 9 ods. 2 písm. d) ZDP v znení účinnom od 1.1.2021 sú od dane z príjmov fyzickej osoby oslobodené plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce podľa zákona č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o službách zamestnanosti") okrem platieb prijatých v súvislosti s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy podľa § 6 ZDP,
ak nejde o plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce podľa § 54 ods. 1 písm. e)
zákona o službách zamestnanosti.
V nadväznosti na cit. ustanovenie sa s účinnosťou od 1.1.2021 okruhu plnení poskytovaných v rámci aktívnej politiky na trhu práce, oslobodených dane z príjmov fyzickej osoby rozšíril aj o plnenia poskytnuté daňovníkom v súvislosti s vykonávaním činností, z ktorých im plynú príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP, avšak len za predpokladu, že tieto plnenia sú daňovníkom s uvedenými príjmami poskytnuté podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti.
V zmysle predmetného ustanovenia zákona o službách zamestnanosti ide o tie plnenia v rámci aktívnych opatrení na trhu práce, ktoré sú poskytované z projektov na podporu udržania pracovných miest vrátane pracovných miest, na ktorých sa vykonáva alebo prevádzkuje samostatná zárobková činnosť a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a odstránením ich následkov. Ide teda napr. o plnenia z projektov PRVÁ POMOC, PRVÁ POMOC PLUS, PRVÁ POMOC PLUS PLUS poskytované v rámci opatrení č. 1, č. 3A a č. 3B, ktoré sú určené zamestnávateľom, ktorí v čase vyhlásenia mimoriadnej situácie, na základe rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva SR (ďalej len "ÚVZ SR") museli svoje prevádzky zatvoriť, na náhradu mzdy zamestnancov a plnenia v rámci opatrení č. 2 a č. 4A určené pre samostatne zárobkovo činné osoby, ktoré v čase vyhlásenia mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu na základe rozhodnutia ÚVZ SR museli svoje prevádzky zatvoriť, alebo ktorým poklesli tržby, na náhradu straty príjmu zo samostatnej zárobkovej činnosti.
V súlade s prechodným ustanovením § 52zzi ods. 1 ZDP sa oslobodenie plnení podľa § 9 ods. 2 písm. d) ZDP poskytovaných v súvislosti s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy podľa § 6 ZDP, v rámci aktívnej politiky trhu práce podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti prvýkrát použije
už pri podaní daňového priznania k dani z príjmov fyzickej osoby
(ďalej len "daňové priznanie")
po 31.12.2020
.
Príklad č. 1:
Živnostníčka Alena v roku 2020 prijala plnenie podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti z projektu PRVÁ POMOC. Bol je poskytnutý príspevok na náhradu mzdy zamestnancov pracujúcich v prevádzke, ktorú musela počas doby určenej v rozhodnutí ÚVZ SR zavrieť. Alena 5.12.2021 zomrela.
Podľa § 49 ods. 4 ZDP, ak daňovník zomrie, daňové priznanie za príslušnú časť roka podáva dedič do troch mesiacov po smrti daňovníka, a to za predpokladu, že túto lehotu správca dane na základe žiadosti dedičovi nepredĺžil rozhodnutím. Za predpokladu, že dedič nemá predĺženú lehotu na podanie daňového priznania za zomretú daňovníčku, lehota na podanie daňového priznania za zomretú Alenu za príslušnú časť roka 2020 mu uplynie 5.3.2021. Ak dedič predmetné daňové priznanie za zomretú Alenu podá po 31.12.2020, potom v nadväznosti na prechodné ustanovenie § 52zzi ods. 1 ZDP, pri podaní daňového priznania za zomretú daňovníčku sa na plnenia, ktoré Alena prijala v roku 2020 v rámci aktívnej politiky na trhu práce v súlade s § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti, uplatní oslobodenie od dane podľa ust. § 9 ods. 2 písm. d) ZDP v znení účinnom od 1.1.2021.
* * *
V súvislosti s oslobodením predmetných plnení od dane z príjmov fyzickej osoby je potrebné pripomenúť, že z ustanovenia § 2 písm. i) ZDP vyplýva, že daňovým výdavkom je výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov. Súčasne v súlade s § 21 ods. 1 písm. j) ZDP daňovými výdavkami nie sú výdavky (náklady) vynaložené na príjmy nezahŕňané do základu dane. V nadväznosti na predmetné ustanovenia zákona o dani z príjmov je potrebné, aby daňovník, ktorý v súvislosti s výkonom podnikania a inej SZČ prijal plnenie oslobodené od dane z príjmov fyzickej osoby podľa § 9 ods. 2 písm. d) ZDP, vylúčil z daňových výdavkov výdavky (náklady) vynaložené na tento oslobodený príjem, t.j. príjem nezahrnovaný do základu dane. Týmto spôsobom sa zabezpečí neutrálny dopad plnení oslobodených od dane z príjmov fyzickej osoby na základ dane z príjmov.
Príklad č. 2:
Živnostník Adam nemohol v roku 2021 z dôvodu núteného zatvorenia svojej predajne počas obdobia určeného rozhodnutím ÚVZ SR prideľovať prácu svojim zamestnancom s miestom výkonu práce v uvedenej predajni. Napriek tejto situácii však pracovné miesta v tejto predajni udržal a zamestnancom mzdu vyplácal aj počas obdobia, v ktorom prácu v uvedenej predajni vykonávať nemohli.
Na základe žiadosti je Adamovi za dotknuté obdobie roka 2021 z projektov PRVÁ POMOC PLUS a následne aj PRVÁ POMOC PLUS PLUS vyplatený príspevok na úhradu mzdových výdavkov vynaložených na zamestnancov vykonávajúcich prácu v zatvorenej predajni.
Príspevok, ktorý Adam prijal v rámci aktívnej politiky na trhu práce podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o zamestnanosti, je v súlade s ustanovením § 9 ods. 2 písm. d) ZDP oslobodený od dane z príjmov. Toto plnenie, určené na úhradu mzdových výdavkov zamestnancov zatvorenej predajne Adam do základu dane za rok 2021 nezahŕňa a súčasne, mzdové výdavky (náklady), na úhradu ktorých bol Adamovi tento príspevok oslobodený od dane z príjmov fyzickej osoby poskytnutý, Adam vylúči z daňových výdavkov.
Ak Adam v roku 2021 uplatňuje preukázateľné daňové