Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Predbežné opatrenie a jeho využitie

Dátum: Rubrika: Správa daní

Predbežné opatrenie predstavuje jeden z úkonov správcu dane, ktorý sa uplatňuje v záujme riadneho platenia daní daňovým subjektom. Pritom predbežné opatrenie môže správca dane uplatniť výlučne rozhodnutím.
Uvedené rozhodnutie musí byť daňovému subjektu riadne doručené pre jeho právnu relevanciu. Predbežným opatrením môže správca dane uložiť daňovému subjektu len právne povinnosti, ktoré sú ustanovené v ust. § 50 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok") taxatívnym právnym výpočtom. Pritom proti rozhodnutiu o uložení predbežného opatrenia možno podať odvolanie, toto však nemá odkladný účinok.
Jednotlivé prípady, keď možno vydať predbežné opatrenie
Predbežné opatrenie predstavuje zásah do práv a oprávnených záujmov povinného daňového subjektu, ktorý musí zložiť určitú sumu na účet správcu dane alebo je obmedzený vo výkone vecného alebo iného práva, a preto v § 50 ods. 1 daňový poriadokustanovuje prípady, za splnenia ktorých možno uložiť rozhodnutím predbežné opatrenie. Pritom ešte nebolo právoplatne rozhodnuté v daňovom konaní o právnej povinnosti daňového subjektu. Prípady, za splnenia ktorých možno rozhodnúť o uložení predbežného opatrenia sú určené v
Príklad č. 1:
Pretože správca dane mal odôvodnenú obavu, že daňový subjekt neuhradí daň alebo táto bude nevymožiteľná, pretože v minulosti už daňový subjekt bol daňovým dlžníkom a jeho daňový nedoplatok už bol exekučne vymáhaný, správca dane pristúpil k uloženiu predbežného opatrenia. S uvedeným postupom správcu dane však daňový subjekt nesúhlasil s odôvodnením, že len odôvodnená obava správcu dane nepostačuje na uloženie predbežného opatrenia rozhodnutím, ale musí byť jednoznačne preukázaná finančná nespôsobilosť daňového subjektu. Konal správca dane pri ukladaní predbežného opatrenia daňovému subjektu v súlade s platným právom?
Predbežné opatrenie v daňovom konaní môže správca dane podľa § 50 ods. 1 daňového poriadku uložiť rozhodnutím len v týchto, taxatívne ustanovených prípadoch:
-
počas daňovej kontroly,
-
počas určovania dane podľa pomôcok alebo
-
pri miestnom zisťovaní na zabezpečenie ich účelu alebo
-
ak je odôvodnená obava, že nesplatná daň alebo nevyrubená daň nebude v dobe jej splatnosti uhradená alebo bude nevymožiteľná alebo
-
že v tejto dobe bude vymáhanie dane spojené so značnými ťažkosťami.
Preto pre uloženie predbežného opatrenia daňovému subjektu správcom dane postačuje len odôvodnená obava správcu dane a nemusí dôjsť ku dôkaznému preukázaniu finančnej nespôsobilosti daňového subjektu; správca dane preto konal pri ukladaní predbežného opatrenia rozhodnutím v súlade s platným právom.
Výkon daňovej kontroly
Podľa § 44 ods. 1 daňového poriadku prostredníctvom daňovej kontroly správca dane zisťuje alebo preveruje skutočnosti, ktoré sú rozhodujúce pre správne určenie dane alebo osobitných predpisov, pričom týmito osobitným predpismi sú zákony, ktoré upravujú jednotlivé druhy daní, napríklad zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p. Výkon daňovej kontroly sa obmedzuje výlučne na účel, na ktorý sa daňová kontrola vykonáva a nesmie sa jej výkon zneužiť na zisťovanie iných faktov, ktoré nesúvisia s predmetom daňovej kontroly.
Príklad č. 2:
Počas daňovej kontroly správca dane, ktorý daňovú kontrolu vykonával, nadobudol odôvodnenú obavu, že kontrolovaný daňový subjekt neuhradí daň, ktorá mu bude vyrubená platobným výmerom. Preto vydal predbežné opatrenie, ktoré sa však viazalo na dane, ktoré boli kontrolované rozšírením rozsahu daňovej kontroly v danom prípade. S uvedeným postupom zamestnanca správcu dane nesúhlasil kontrolovaný daňový subjekt s odôvodnením, že správca dane nemôže počas daňovej kontroly rozširovať jej rozsah.
Uvedený prípad rieši § 46 ods. 4 daňového poriadku, podľa ktorého,
ak správca dane v priebehu daňovej kontroly zistí skutočnosti odôvodňujúce vykonanie daňovej kontroly aj iného zdaňovacieho obdobia alebo účtovného obdobia alebo inej dane, ktoré neboli uvedené v zápisnici o začatí daňovej kontroly alebo v oznámení o daňovej kontrole, správca dane je oprávnený rozšíriť výkon daňovej kontroly aj o iné zdaňovacie obdobie alebo účtovné obdobie alebo o inú daň alebo o kontrolu dodržiavania ustanovení osobitných predpisov
(sem patrí napríklad zákon č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p., zákon č. 105/2004 Z.z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákon č. 467/2002 Z.z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z.z.v z. n. p.).
Túto skutočnosť je správca dane povinný písomne oznámiť bez zbytočného odkladu kontrolovanému daňovému subjektu.
Preto možno uviesť, že názor kontrolovaného daňového subjektu nebol správny.
* * *
Podľa § 44 ods. 2 daňového poriadku sa výkon daňovej kontroly viaže na miesto, kde daňový subjekt vykonáva činnosť, ktorá je zdaniteľným plnením, ale môže byť vykonávaná aj na inom mieste.
Pokiaľ sa vykonáva daňová kontrola u daňového subjektu, tak býva spojená s miestnym zisťovaním, keď sa zamestnanci správcu dane osobne dostavia na miesto, kde sa vykonáva zdaniteľná činnosť, pričom sa preukážu oprávnením na výkon daňovej kontroly.
V rámci miestneho zisťovania majú zamestnanci správcu dane oprávnenie požadovať od kontrolovaného daňového subjektu potrebné vysvetlenia, podklady, môžu nahliadať do evidencií, účtovníctva či iných dokumentov kontrolovaného daňového subjektu.
Podľa
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály