Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Režim DPH pri crowdfundingu

Dátum: Rubrika: Z praxe

Oblasť zdieľanej ekonomiky prináša výzvy aj vo vzťahu k identifikácii správneho režimu zdaňovania. Jednou zo špecifických oblastí, kde môže byť identifikácia správneho DPH režimu osobitne komplikovaná, je oblasť crowdfundingu. Predmetom tohto článku je poskytnúť stručné zhrnutie východísk na posúdenie, či crowdfundingové aktivity podliehajú režimu dane z pridanej hodnoty. Domnievame sa totiž, že nejasné situácie môžu nastať v slovenskej hospodárskej praxi relatívne často.

Základný rámec konceptu

Crowdfundingové platformy využívajú možnosti internetu na priame oslovenie potenciálnych záujemcov o podporenie určitého projektu v jeho rozbehovej fáze. V praxi projekty propagované cez crowdfundingové platformy sledujú jednak cieľ získania dodatočných zdrojov, súčasne však často slúžia aj na propagáciu nového produktu alebo služby, prípadne priamo slúžia ako nástroje na otestovanie veľkosti dopytu.

V závislosti od propagovaného produktu tak vo všeobecnosti možno rozlišovať nasledujúce základné modely crowdfundingu (pozri bližšie Salajová, S.- Mazúr, J. Crowdfunding In: Biatec, 5/2017, s. 25-29):

  • tzv. odmenový (reward­based), prípadne aj objednávkový crowdfunding, kde podporovateľ pro­jektu dostáva od realizátora projektu určitú protihodnotu v podobe napr. prototypu nového produktu, ale často aj v podobe relatívne symbolických „odmien“, ako napr. nálepiek;
  • tzv. donačný crowdfunding,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály