Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Prejudiciálne otázky v oblasti DPH

Dátum: Rubrika: Aktuálne

Oblasť dane z pridanej hodnoty (ďalej len „DPH“) v súčasnosti podlieha komplexnej harmonizácii v rámci Európskej únie (ďalej len „EÚ“). S trochou zjednodušenia možno konštatovať, že v každej spornej otázke aplikácie DPH legislatívy by mal mať posledné slovo Súdny dvor Európskej únie (ďalej len „SD EÚ“). Tomu slúži inštitút prejudiciálnej otázky, s ktorou sa môže vnútroštátny súd obrátiť na SD EÚ a v niektorých prípadoch je povinný tak urobiť. Predmetom tohto článku je popísať základné východiská inštitútu prejudiciálnej otázky a právne súvislosti jej (ne)podania.

1. Základný kontext uplatnenia práva EÚ na Slovensku

Prednosť práva EÚ pred zákonmi Slovenskej republiky je zakotvená priamo v článku 7 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, v zmysle ktorého „právne záväzné akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie majú prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky“. Vnútroštátne súdy sú teda povinné na právo EÚ prihliadať, aplikovať ho a v prípade kolízie práva EÚ s vnútroštátnymi predpismi sú povinné odmietnuť aplikáciu vnútroštátnej normy.

Súčasne platí, že SD EÚ ma jediný právo vykladať právo EÚ tak primárne, ako aj sekundárne. To platí aj v prípade, keď vykladaným predpisom je smernica ako predpis sekundárneho práva EÚ, kde nevyhnutným predpokladom jej účinku (až na výnimky) je jej transpozícia do vnútroštátneho práva. Vnútroštátny súd vtedy síce aplikuje vnútroštátnu normu, ale je povinný ju vykladať v súlade so smernicou, ktorú vnútroštátny predpis transponoval. Táto povinnosť mu vyplýva z článku 4 ods. 3 Zmluvy o fungovaní EÚ a ide o tzv. nepriamy účinok práva EÚ.

Preto v súlade s článkom 267 Zmluvy o fungovaní EÚ, ak sa otázka výkladu práva EÚ položí v konaní pred vnútroštátnym súdom, tento súd:

  • môže položiť prejudiciálnu otázku SD EÚ, ak usúdi, že rozhodnutie o nej je nevyhnutné pre vydanie jeho rozhodnutia; alebo
  • musí položiť prejudiciálnu otázku SD EÚ, ak ide o súd, proti ktorého rozhodnutiu nie je prípustný opravný prostriedok podľa vnútroštátneho práva.

V rámci rozhodnutia o prejudiciálnej otázke SD EÚ neposkytuje len abstraktný výklad noriem práva EÚ, ale ide o tzv. cooperation disciplineé (ANTÓN, Ricardo García. Indirect Taxation and the role of the European Court of Justice within the preliminary reference procedure. Guidelines for a Constitutional Reform of the European Union, 38., obdobne Macejková, I. Právo Európskej únie v judikatúre Ústavného súdu Slovenskej republiky. In. Ako právo reaguje na novoty – Bratislava : Veda : Ústav štátu a práva SAV, 2015 – S. 208-213) s vnútroštátnym súdom, kde vnútroštátny súd je povinný poskytnúť aj dostatočné informácie o skutkovej situácii prejednávanej veci.

SD EÚ však vo svojej rozhodovacej praxi formuloval aj doktríny, v zmysle ktorých za istých okolností nie je vnútroštátny súd povinný položiť prejudiciálnu otázku, konkrétne:<

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály