Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Predaj mobilných aplikácií v službe Google Play z hľadiska DPH a registrácie pre DPH

Dátum: Rubrika: Aktuálne

Jednou z moderných foriem podnikania súčasnosti je programátorská činnosť vyvíjajúca mobilné aplikácie pre operačné systémy využívané v mobilných telefónoch. Častým distribučným kanálom na ich predaj zákazníkom býva niekoľko známych internetových trhovísk − napr. AppStore či Google Play. Slovenský dodávateľ takýchto produktov prostredníctvom druhej zo spomínaných služieb stojí pred otázkami zdaňovania či možnej povinnej registrácie z hľadiska DPH. Cieľom prípadovej štúdie je preskúmať súvislosti konkrétnej situácie z praxe, možnosti riešenia a zároveň aj pomôcť pochopeniu pravidiel zdaňovania elektronických služieb poskytovaných z územia SR odberateľom v krajinách EÚ i tretích štátov.

Podnikateľský subjekt (SZČO) s bydliskom a miestom podnikania v SR, neplatiteľ DPH, sa venuje programátorskej činnosti. Okrem iného vyvíja mobilné aplikácie pre koncových užívateľov (súkromné osoby). Ako predajný kanál využíva svoju registráciu v internetovej službe Google Play, ktorá je akýmsi sprostredkovateľom medzi vývojármi aplikácií a ich zákazníkmi. Svoj nehmotný produkt „nahrá“ na toto úložisko, doplní technické a marketingové informácie vrátane názvu a o predaj sa postará samotná služba Google Play.

Na Google Play nakupujú aplikácie koncoví užívatelia, ktorí zaplatia konečnú cenu produktu prevádzkovateľovi tejto služby. Autor aplikácie − teda slovenský vývojár − zinkasuje za každý predaný produkt cenu zníženú o províziu vo výške 30 %. Peniaze inkasuje na virtuálny transakčný účet v službe Google Wallet, z ktorého ich 15. dňa po skončení každého kalendárneho mesiaca zašle služba na jeho bankový účet v českej banke, vedený v českých korunách. Služba Google Wallet totiž (v súčasnosti) neakceptuje bankové účty v slovenských bankách, preto si majiteľ účtu nastaví menu transakčného účtu na CZK a ako bankový účet zaregistruje svoj účet v českej banke.

V praxi ide o čoraz častejšiu formu podnikania, prebiehajúcu pomerne jednoducho a rýchlo. Z hľadiska zdanenia a možných povinností sú však relevantné tieto otázky:

  • Je slovenský dodávateľ povinný sa registrovať pre DPH z akéhokoľvek titulu?
  • Je povinný sa registrovať za platiteľa DPH?
  • Aké ďalšie povinnosti (podávanie výkazov, vystavovanie faktúr, vedenie záznamov) sa týkajú slovenského dodávateľa po prípadnej registrácii či bez nej a čo by mal v prípade týchto obchodov sledovať?

Registrácia pre DPH

Okrem registrácie za platiteľa DPH v zmysle § 4 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) môže dodávateľovi produktov vzniknúť povinnosť registrácie z iného titulu. Poskytovanie, resp. prijímanie služieb od odberateľov so sídlom v inej členskej krajine je za určitých okolností dôvodom pre povinnú registráciu slovenskej zdaniteľnej osoby v zmysle § 7a zákona o DPH. Predaj nehmotného softvéru je totiž v zmysle pravidiel službou. Ide o tieto situácie:

  • Ak slovenský podnikateľský subjekt poskytne službu, ktorej miesto dodania sa určí v zmysle § 15 ods. 1 zákona o DPH a takto určené miesto dodania sa nachádza v krajine odberateľa služby, je povinný podať žiadosť o registráciu v zmysle § 7a zákona o DPH. Toto pravidlo sa vzťahuje na všetky služby s výnimkou tých, ktorých miesto dodania sa určí podľa osobitných pravidiel uvedených v § 16 zákona o DPH a ide o situáciu, kedy odberateľom je zdaniteľná osoba (podnikateľský subjekt prijímajúci službu s cieľom využiť ju na svoju podnikateľskú činnosť).
  • Ak slovenský podnikateľský subjekt prijme službu, pri ktorej je povinný platiť DPH v zmysle § 69 ods. 3 zákona o DPH, sídlo dodávateľa sa nachádza v inej členskej krajine EÚ a miesto dodania určené podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH sa nachádza v SR, je rovnako povinný sa registrovať v zmysle § 7a zákona o DPH. Registrovať sa nie je povinný v prípade služieb, ktorých miesto dodania sa určí podľa § 16 zákona o DPH či služieb dodaných partnerom usadeným v treťom štáte.

V oboch prípadoch je slovenský podnikateľ povinný sa registrovať ešte pred samotným dodaním, resp. prijatím služby − teda pred začiatkom jej poskytovania/prijímania, nie pred okamihom inkasa/úhrady za túto službu. Po doručení žiadosti o registráciu zaregistruje daňový úrad žiadateľa do 7 dní (vrátane pridelenia identifikačného čísla pre DPH, pod ktorým bude podávať daňové priznania k DPH, súhrnný výkaz a ktoré bude uvádzať na faktúrach).

Posúdenie možnej registrácie na základe zmluvných podmienok

Podnikateľský subjekt z našej štúdie podpísal pri registrácii do služby Google Play 2 dokumenty:

  • Distribučnú zmluvu vývojára so spoločnosťou Google Inc. so sídlom v USA. Zmluva upravuje podmienky predaja v službe Google Play (starší názov Google Market), výšku provízie 30 % z ceny každého plateného a predaného produktu a spôsob platobného styku, ktorý sa má uskutočniť prostredníctvom služby Google Wallet.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály