Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Oprava základu dane a neprihlásená pohľadávka v konkurznom konaní

Dátum: Rubrika: Z praxe

Od 1. januára 2021 dochádza v zákone č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len "zákon o DPH") k rozšíreniu možností zníženia základu DPH podľa článku 90 smernice Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (ďalej len "smernica o DPH"). Ide o reakciu na výklad tohto ustanovenia vplývajúci z judikatúry Súdneho dvora EÚ.

Z ustálenej judikatúry vyplýva záver, že v súlade so zásadou neutrality DPH členské štáty EÚ umožnia opravu základu dane z nezaplatenej pohľadávky, pri ktorej skutočnosť, že nebude zaplatená, je definitívnej povahy, resp. z okolností každého jednotlivého prípadu možno s vysokou mierou pravdepodobnosti predpokladať, že zaplatená nebude.

Ak platiteľ, ktorého pohľadávka nebola zaplatená, pristúpi k oprave základu dane a dane, t.j. štát mu bude povinný vrátiť sumu predtým odvedenej dane, pričom na druhej strane buď bude právne nemožné získať túto sumu od dlžníka (prípady, keď dlžník nie je platiteľom alebo si neuplatnil odpočítanie dane), alebo bude dochádzať k situáciám, že dlžník síce opraví odpočítanú daň, ale ju nezaplatí, nakoľko bude platobne neschopný; k tomuto riziku prispievajú niektoré skutočnosti, predovšetkým nízka platobná discip­lína.
Nová právna úprava zohľadňuje aj riziko spojené s právom opraviť základ dane a daň, ktoré predstavuje zneužívanie tohto mechanizmu platiteľmi, ­napr. na základe predchádzajúcej dohody, respektíve na základe fiktívnych obchodov.
Tento inštitút sa bude môcť uplatniť len pri dodaniach tovaru a služby v SR, v cene ktorých bola platiteľom dane uplatnená DPH.
Oprava základu dane podľa smernice o DPH
Článok 90 smernice o DPH ustanovuje v odseku 1 povinnosť zaviesť do vnútroštátneho práva mechanizmus opravy základu dane v prípadoch zrušenia, odmietnutia, úplného alebo čiastočného nezaplatenia alebo zníženia ceny po dodaní tovaru alebo služby za podmienok, ktoré si tieto členské štáty ustanovia. Podľa odseku 2 tohto článku sa však členské štáty môžu v prípade úplného alebo čiastočného nezaplatenia odchýliť od odseku 1.
Súdny dvor EÚ vo svojej judikatúre spresnil význam tejto možnosti v tom zmysle, že je založená na myšlienke, že nezaplatenie protihodnoty môže byť za určitých okolností a z dôvodu právnej situácie, ktorá existuje v dotknutom členskom štáte, ťažké overiť alebo môže byť len dočasným stavom, avšak vo svetle zásady neutrality ju nie je možné vykladať tak, že na jej základe možno absolútne vylúčiť právo platiteľa dane znížiť základ dane v prípade, keď mu jeho odberateľ alebo tretia strana nezaplatili za dodanie tovaru alebo služby.
Možnosť odchýliť sa od vykonania opravy základu dane v prípade úplného alebo čiastočného nezaplatenia protihodnoty ustanovenú článkom 90 ods. 2 smernice o DPH možno chápať výlučne ako možnosť potláčať do odôvodneného momentu neistotu vlastnú konečnej povahe nezaplatenia protihodnoty za dodaný tovar alebo službu.
Nová právna úprava zníženia základu DPH od 1. januára 2021
Základ dane môže platiteľ dane znížiť okrem už existujúcich možností upravených v § 25 ods. 1 zákona o DPH aj v prípade, ak mu po vzniku daňovej povinnosti odberateľ úplne alebo čiastočne nezaplatil za dodanie tovaru alebo služby a jeho pohľadávka sa stala nevymožiteľnou (§ 25a zákona o DPH).
Kedy a v akom rozsahu sa na účely zákona o DPH pohľadávka stáva nevymožiteľnou, ustanovuje § 25a odsek 2 zákona o DPH. Nie je vylúčený súbeh skutočností, ktoré smerujú k vzniku nevymožiteľnej pohľadávky, avšak pohľadávka sa stáva nevymožiteľnou na základe skutočnosti, ktorá nastane skôr.
V súvislosti s konkurzným konaním [upravuje ho zákon č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZKR")] v porovnaní s prihlásenou pohľadávkou, ktorá sa stáva na účely zákona nevymožiteľnou už jej zistením, sa odsúva v prípade neprihlásenej pohľadávky okamih vzniku nevymožiteľnej pohľadávky na účely zákona o DPH až na samotné zrušenie konkurzu po splnení konečného rozvrhu výťažku, o ktorom je zverejnené oznámenie o nadobudnutí právoplatnosti uznesenia o zrušení konkurzu po splnení konečného rozvrhu výťažku podľa § 102 ods. 3 a 5 ZKR.
Dodávateľ v tomto prípade
pri zisťovaní rozsahu opravy základu dane musí poznať rozvrh výťažku v konkurze a pomer, v akom boli podobné pohľadávky, ako je pohľadávka veriteľa, uspokojené.
Dodávateľ opravuje základ dane len v rozsahu, v akom by jeho pohľadávka po skončení konkurzu nebola uspokojená, zohľadňujúc aj časť výťažku, ktorú v konkurze mohol prijať, ale neprijal, keďže pohľadávku do konkurzu neprihlásil.
Neprihlásená pohľadávka sa na účely zákona nemôže stať nevymožiteľnou, ak je premlčaná
. Premlčacie lehoty je dodávateľ povinný sledovať podľa § 101 a nasl. zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. a podľa § 397 a nasl. zákona č. 513/1991 Z
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály