Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Odpočítanie dane z pridanej hodnoty v konkurze

Dátum: Rubrika: Aktuálne

Vyhlásením konkurzu platiteľ dane z pridanej hodnoty (ďalej len „DPH“) nestratí svoje postavenie platiteľa, má to však za následok, že prebiehajúce zdaňovacie obdobie, v ktorom bol vyhlásený na platiteľa konkurz, sa rozdelí na časť pred vyhlásením konkurzu, za ktoré zodpovedá platiteľ, a na časť po vyhlásení konkurzu, za ktoré už zodpovedá správca konkurznej podstaty.

Správca konkurznej podstaty zodpovedá za podnik úpadcu, podáva za neho daňové priznania a plní ostatné povinnosti vyplývajúce zo zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len "zákon o DPH"). Teda rozhoduje aj o tom, z
ktorých prijatých zdaniteľných plnení bude uplatnené odpočítanie DPH
.
Na uplatnenie práva odpočítania DPH sa v konkurze uplatňuje špecifický režim upravený v § 49 ods. 8 zákona č. zákona o DPH.
Právo na odpočítanie DPH
Smernica 2006/112/ESo spoločnom systéme DPH (ďalej len "smernica o DPH") upravuje odpočítanie DPH predovšetkým podľa článkov, ktoré uvádzame ďalej.
Podľa
článku 9 ods. 1 smernice o DPH
zdaniteľná osoba je každá osoba, ktorá nezávisle a na akomkoľvek mieste vykonáva ekonomickú činnosť, odhliadnuc od účelu alebo výsledkov tejto činnosti. Ekonomická činnosť je každá činnosť výrobcov, obchodníkov alebo osôb poskytujúcich služby vrátane ťažobných a poľnohospodárskych činností a činností pri výkone slobodných povolaní. Ekonomickou činnosťou je predovšetkým využívanie hmotného alebo nehmotného majetku na účely získania príjmu na pokračujúcom základe.
Článok 167 smernice o DPH
stanovuje, že právo odpočítať daň vzniká vtedy, keď vzniká daňová povinnosť v súvislosti s daňou, ktorá je odpočítateľná.
Článok 168 smernice o DPH
stanovuje, že pokiaľ ide o tovar a službu, ktoré sú použité na účely zdaniteľných transakcií zdaniteľnej osoby, táto má právo v členskom štáte, v ktorom uskutočňuje tieto transakcie, odpočítať z výšky DPH, ktorú je povinná zaplatiť, tieto sumy:
a)
DPH splatnú alebo zaplatenú v tomto členskom štáte za tovar, ktorý jej bol alebo bude dodaný, a za služby, ktoré jej boli alebo budú poskytnuté, inou zdaniteľnou osobou.
Článok 184 smernice o DPH
stanovuje, že pôvodne uplatnené odpočítanie dane sa upraví, ak je vyššie alebo nižšie ako odpočítanie, na ktoré mala zdaniteľná osoba právo.
Článok 185 smernice o DPH stanovuje:
1.
Úprava odpočítanej dane sa vykoná najmä vtedy, keď sa zmeny vo faktoroch, ktoré boli použité pri určení výšky odpočítanej dane, objavia po podaní daňového priznania k DPH, napríklad v prípadoch zrušenia nákupu alebo získania cenovej zľavy.
2.
Odchylne od odseku 1 sa úprava odpočítanej dane nemôže vykonať pri transakciách, ktoré sú celkovo alebo čiastočne nezaplatené, v prípadoch riadne preukázaného alebo potvrdeného poškodenia, straty alebo krádeže majetku, ani v prípade tovaru určeného ako dary nepatrnej hodnoty a vzoriek.
V prípade celkovo alebo čiastočne nezaplatených transakcií a v prípade krádeže členské štáty však môžu úpravu odpočítanej dane vyžadovať.
Článok 186 smernice o DPH
uvádza, že členské štáty stanovia pravidlá pre vykonávanie článkov 184 a 185.
V slovenskom zákone o DPH sú transponované uvedené princípy na odpočítanie DPH, ktoré ako neoddeliteľná súčasť mechanizmu DPH predstavujú základnú zásadu, ktorá je vlastná spoločnému systému DPH a ktorú v zásade nemožno obmedziť. Definícia zdaniteľnej osoby a ekonomickej činnosti sú upravené § 3 ods. 1 a 2 zákona o DPH. Vecné podmienky pre odpočítanie DPH sú uvedené v § 49 a formálne podmienky sú uplatnené v ustanovení § 51. Oprava už odpočítanej DPH je predmetom úpravy ustanovenia § 25 a § 25a zákona o DPH.
V súvislosti s možnosťou prevádzkovania podniku po vyhlásení konkurzu, je v súvislosti s právom na odpočítanie dane uplatnený špecifický prístup. Zákon o DPH na základe ustanovenia § 49 ods. 8 zákona o DPHumožňuje odpočítanie dane v súvislosti s tovarmi a službami určenými na účely prevádzkovania podniku. Z prijatých plnení, ktoré nesúvisia s prevádzkovaním podniku, ale súvisia s udržiavaním a správou konkurznej podstaty a s hotovými výdavkami správcu konkurznej podstaty,
nevzniká nárok na odpočítanie dane.
Odpočítanie DPH vzťahujúcej sa na zdaniteľné plnenia uskutočnené pred začatím konkurzu
Súdny dvor EÚ sa zaoberal prejudiciálnou otázkou vo veci C-182/20 (BE, DT) z 3. júna 2021, v ktorej išlo o vznik práva na odpočítanie DPH pred začatím konkurzu, konkrétne tým, či sa začatie konkurzného konania musí samo osebe považovať za dôvod zániku práva na odpočítanie dane. Išlo o spor medzi spoločnosťou BE - spoločnosťou v konkurze a DT - spoločníkom a konateľom tejto spoločnosti, na jednej strane a rumunskými daňovými orgánmi. Daňové orgány prijali po začatí konkurzného konania na majetok spoločnosti BE rozhodnutie, ktorým sa upravili niektoré odpočty DPH, ktoré si BE uplatnila pred začatím konkurzného konania.
Išlo o obdobie, počas ktorého BE vykonávala ekonomickú činnosť a bola zaregistrovaná ako zdaniteľná osoba na účely DPH. Neuznané odpočty sa týkali tovarov, investičného majetku a nájmu nehnuteľného majetku.
Daňové orgány zastávali názor, že BE prestala vykonávať ekonomickú činnosť v okamihu vyhlásenia konkurzu, pričom zdôraznili, že takéto začatie konkurzného konania sa spája s likvidáciou a predajom majetku, ktoré sú zamerané na splatenie dlhov, pričom transakcie uskutočnené v rámci tohto konania nemajú samy o sebe hospodársky účel. Podľa daňových orgánov skutočnosť, že predaj tovaru v rámci konkurzného konania podliehal DPH, nie je relevantná.
Vnútroštátny súd potvrdil výklad vnútroštátneho práva daňovými orgánmi, podľa ktorého sa začatie konkurzného konania musí samo osebe považovať za dôvod zániku práva na odpočítanie, keďže transakcie uskutočňované v priebehu tohto konania nemajú hospodársky účel.
Spoločnosť BE bola platne zaregistrovaná ako zdaniteľná osoba na účely DPH, a preto činnosti súvisiace s konkurzným konaním, konkrétne predaj tovarov a nehnuteľností, ako aj prenájom, stále patrili do pôsobnosti DPH, ktorá sa aj naďalej vyberala.
Je otázne, či právo Únie umožňuje, aby sa transakcie uskutočnené v priebehu konkurzného konania automaticky považovali za transakcie, ktoré nemajú hospodársky účel, čo by znamenalo, že po začatí takéhoto konania vznikne hospodárskemu subjektu automaticky povinnosť upraviť v prospech štátu DPH vyberanú z hospodárskych transakcií uskutočnených pred začatím tohto konania, a to aj napriek tomu, že tento hospodársky subjekt si počas konkurzného konania, ktoré sa proti nemu vedie, zachoval s výnimkou krátkeho obdobia troch týždňov, postavenie zdaniteľnej osoby na účely DPH a že predaj majetku v rámci konkurzu podlieha DPH.
V prejednávanej veci sa likvidácia majetku skončila a v súvislosti s transakciami uskutočnenými v jej priebehu, sa napokon nepriznalo nijaké právo na odpočítanie.
Prejudiciálnou otázkou sa vnútroštátny súd pýta, či sa články 184 až 186 smernice o DPH majú vykladať v tom zmysle, že bránia vnútroštátnej právnej úprave alebo praxi, podľa ktorej začatie konkurzného konania voči hospodárskemu subjektu, ktoré sa spája s likvidáciou jeho aktív v prospech jeho veriteľov, automaticky zakladá povinnosť tohto subjektu upraviť odpočty DPH, ktoré si uplatnil v súvislosti s tovarmi a službami nadobudnutými pred vyhlásením konkurzu na jeho majetok.
Právo na odpočítanie upravené v článku 168 smernice o DPH je neoddeliteľnou súčasťou mechanizmu DPH a v zásade nemôže byť obmedzené. Mechanizmus úpravy odpočtov stanovený v článkoch 184 až 186 smernic
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály