Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Novela zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice od roku 2013

Dátum: Rubrika: Správa daní

Prelomovým rokom pre používanie elektronických registračných pokladníc (ERP) v Slovenskej republike bol rok 2012. Dňa 31. decembra 2011 sa skončilo predĺženie termínu používania ERP podľa vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z. z. a od 1. januára 2012 sa povinne každý subjekt, ktorého sa používanie ERP týka, musí riadiť zákonom č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o používaní ERP“). Tento zákon bol už niekoľkokrát novelizovaný. Posledná novela zákona o používaní ERP bola schválená NR SR dňa 5. decembra 2012 zákonom č. 440/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Nové ustanovenia nadobudli účinnosť 1. januára 2013 s výnimkou jedného (týkajúceho sa rozšírenia služieb, ktoré podliehajú evidencii prijatých tržieb prostredníctvom ERP) s účinnosťou od 15. februára 2013.

Zmeny v zákone o používaní ERP účinné od 1. januára 2013

Zmeny, ktoré priniesla novela zákona o používaní ERP s účinnosťou od 1. januára 2013, sa týkajú najmä zavedenia nových povinností pre podnikateľov v súvislosti s ERP, vydávania iných dokladov vyhotovených ERP, rozšírenia kompetencií pri výkone kontroly aj pre colné úrady a všetkých zamestnancov finančnej správy a v neposlednom rade správnych deliktov a sankcií.

Zákaz vydávania iných dokladov vyhotovených ERP kupujúcemu

ERP musí, okrem technických požiadaviek zákona o používaní ERP zabezpečovať, aby pri zaznamenávaní údajov v rámci skúšobnej prevádzky pri uvedení ERP do prevádzky, po jej oprave alebo v rámci zaškolenia fyzickej osoby, ktorá bude evidovať tržby v ERP alebo v rámci vyhotovovania ďalších iných dokladov, ktoré nie sú pokladničnými dokladmi a obsahujú informácie o cene tovaru alebo služby, vytlačila doklad označený slovami „NEPLATNÝ DOKLAD“ v každom treťom riadku tohto dokladu a pri vložení hotovosti okrem prijatej tržby vytlačila doklad označený slovom „VKLAD“.

Podnikatelia majú možnosť na svoje interné účely vyhotovovať prostredníctvom ERP aj iné doklady ako pokladničné doklady. Týka sa to napríklad, prevádzok reštaurácií, barov a kaviarní, kedy obsluha vyhotoví doklad (predbežný alebo informatívny), ktorý nie je fiskálnym dokladom, ale ide o doklad, ktorý preukazuje aktuálny stav konzumácie a k nej prislúchajúcu predbežnú výšku úhrady. Takýto doklad nie je zahrnutý v tržbách podnikateľa a neobsahuje ochranný znak „MF“. Prax ukázala, že takéto doklady sú často vydané kupujúcemu nielen na predbežnú informáciu, ale aj na účel prijatia tržby. Novela zákona o používaní ERP preto upravila, aby takéto doklady boli označené ako neplatné a zákazník bol o tom informovaný slovným označením na doklade. Ak je doklad označený ako neplatný, nie je zahrnutý do tržieb podnikateľa, nie je možné ho uplatniť na účely DPH. Zákazník má právo vyžiadať si relevantný pokladničný doklad.

V nadväznosti na to tiež novela zákona o používaní ERP upravila, že podnikateľ nesmie kupujúcemu vydať iný doklad vyhotovený ERP o prijatí tržby než pokladničný doklad.

Nové povinnosti podnikateľov v súvislosti s ERP

Výpadok elektronického napájania alebo internetového pripojenia sa už nepovažujú za poruchu ERP, preto podnikatelia nie sú povinní tieto skutočnosti nahlasovať servisnej organizácii. Naďalej sú však povinní zaznamenať do knihy ERP dôvod, dátum a čas akéhokoľvek prerušenia prevádzky ERP. Po novom je podnikateľ povinný bez zbytočného odkladu oznámiť servisnej organizácii zistenie poškodenia plomby alebo chýbanie plomby.

Príloha č. 3 zákona o používaní ERP obsahuje vzor knihy ERP, ktorá sa vplyvom týchto skutočností zmenila nasledovne:

  • V časti ZÁZNAMY PODNI­KATE­ĽA sa slová „Dátum a čas nahlásenia poruchy ERP servisnej organizácii“ nahradili slovami „Dátum a čas nahlásenia poruchy ERP alebo poškodenia alebo chýbanie plomby servisnej organizácii“.
  • V časti ZÁZNAMY PODNI­KATE­ĽA sa slová „Potvrdenie o nahlásení poruchy ERP – odtlačok pečiatky, meno, priezvisko a podpis fyzickej osoby, ktorej bola porucha ERP nahlásená“ sa nahradili slovami „Potvrdenie o nahlásení poruchy ERP alebo poškodenia alebo chýbanie plomby –odtlačok pečiatky, meno, priezvisko a podpis fyzickej osoby, ktorej boli uvedené skutočnosti nahlásené“.

Novela zákona o používaní ERP ustanovila pre podnikateľov aj ďalšiu povinnosť. Na požiadanie daňového úradu alebo colného úradu je podnikat

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály