Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Náklady spojené s nadobudnutím tovaru alebo poskytnutím služby, ktoré sú určené zamestnancom
Dátum: Rubrika: Z Európskej únie
Súdny dvor EÚ sa nedávno opätovne zaoberal otázkou práva na odpočítanie DPH, resp. povinnosťou odviesť odpočítanú DPH pri použití tovarov alebo služieb, ktoré sú určené zamestnancom.
V tomto vydaní časopisu sa budeme bližšie zaoberať:
- prepravou zamestnancov z miesta ich bydliska na pracovisko, ktorá je zabezpečovaná zamestnávateľom bezodplatne,
- poskytnutím tovarov a služieb zamestnancom, ktorí sú zamestnaní inou osobou, ale sú pridelení zdaniteľnej osobe, ktorá si uplatňuje právo na odpočítanie dane, ako aj
- bezodplatným poskytnutím stravy zamestnancom počas pracovných stretnutí.
Bezodplatné poskytnutie prepravy zamestnancom z miesta ich bydliska na pracovisko
- C-258/95 Julius Fillibeck Söhne GmbH & Co. KG proti Finanzamt Neustadt
Predmet sporu
Nemecká spoločnosť Julius Fillibeck Söhne GmbH & Co. KG (ďalej len „Julius Fillibeck“) podniká v oblasti stavebníctva. V rokoch 1980 až 1985 prepravovala niektorých svojich zamestnancov bezodplatne z miesta ich bydliska na staveniská, na ktorých mali pracovať. Počas tohto obdobia na požiadanie spoločnosti jeden z jej zamestnancov svojím vozidlom prepravoval iných zamestnancov z miesta ich bydliska na rôzne miesta výkonu práce.
Nemecký daňový úrad dospel k názoru, že v zmysle nemeckej legislatívy mala byť takáto preprava zamestnancov považovaná za dodanie služby za protihodnotu, s čím spoločnosť Julius Fillibeck nesúhlasila.
Predmetom sporu boli teda otázky, či bezodplatné poskytnutie prepravy zamestnancov z miesta bydliska na pracovisko:
- vôbec predstavuje dodanie služby za protihodnotu, keďže neexistuje priama súvislosť medzi poskytnutou prepravou a vykonanou prácou či prijatou mzdou (odplata nebola dohodnutá a dokonca ani vyčíslená) a či,
- hoci ide o zo strany zamestnávateľa zjavne o použitie hmotného majetku alebo bezodplatné poskytnutie služieb na účely jeho podnikania, ktoré ale zároveň slúžia aj na osobnú spotrebu zamestnancov, ide o dodanie služieb za protihodnotu.
Argumenty uvedené v rozsudku Súdneho dvora EÚ
- Súdny dvor EÚ v úvode rozsudku pripomenul, že dodanie služieb za protihodnotu predpokladá existenciu priamej súvislosti medzi poskytnutou službou a prijatou protihodnotou. Základ dane pritom predstavuje protihodnota skutočne prijatá, čiže subjektívna hodnota, a nie hodnota stanovená na základe objektívnych kritérií. Túto protihodnotu navyše musí byť možné vyjadriť v peniazoch.
- Z návrhu na začatie prejudiciálneho konania však vyplýva, že Julius Fillibeck za prepravu svojich zamestnancov z ich bydliska na pracovisko nepožaduje žiadnu odplatu, ani v súvislosti s touto službou neuskutočňuje žiadnu zrážku zo mzdy. Navyše, keďže práca, ktorá sa má vykonať, ako aj prijatá mzda, sú nezávislé od využitia prepravy poskytnutej zamestnávateľom, nie je možné považovať časť vykonanej práce za odplatu za prepravné služby.
- Z týchto dôvodov neexistuje žiadna protihodnota, ktorá by mala subjektívnu povahu ani priamu súvislosť s poskytnutou službou, a teda nie sú naplnené znaky dodania služby za protihodnotu.
- Súdny dvor EÚ ďalej riešil otázku, či v uvedenom prípade nedochádza k použitiu majetku zamestnávateľa na iný účel ako na podnikanie alebo na osobnú spotrebu zamestnancov, a teda k dodaniu služieb za protihodnotu.
- Národný súd v tejto súvislosti uviedol, že preprava, ktorú poskytla spoločnosť Julius Fillibeck, je prepravou medzi bydliskom zamestnancov a rôznymi staveniskami spoločnosti, na ktorých títo zamestnanci pracujú.
- Julius Fillibeck vysvetlil, že spoločnosť operuje na viacerých staveniskách, ktoré sú od seba vzdialené, a že často nie je možné dostať sa na tieto staveniská využitím verejnej dopravy, a tiež že sa zamestnanci musia medzi týmito staveniskami presúvať. Keďže doprava zamestnancov priamo slúži na podnikanie a následne spadá do pracovného pomeru, nepredstavuje súkromnú oblasť zamestnancov. Navyše, preprava je poskytovaná v zmysle kolektívnej zmluvy.
- Súdny dvor EÚ zdôraznil, že cieľom článku 26 smernice Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (ďalej len „DPH smernica“) (článok 6 ods. 2 šiestej smernice Rady 77/388/EHS) je zabezpečiť rovnaké zaobchádzanie medzi zdaniteľnými osobami a konečnými spotrebiteľmi. Uvedený článok bol navrhnutý, aby sa zabránilo nezdaneniu tovaru podniku, ktorý sa použil na súkromné účely, ako aj služieb poskytnutých zdaniteľnou osobou bezodplatne na súkromné účely.
- V tejto súvislosti Súdny dvor EÚ pripomenul, že za bežných okolností je na rozhodnutí zamestnanca, kde sa bude jeho bydlisko nachádzať, a to s prípadným prihliadnutím na miesto výkonu jeho práce, ako aj na vzdialenosť medzi bydliskom a pracoviskom a na spôsob p
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.