Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Zobrazenie transakcií s webovými stránkami z účtovného a daňového hľadiska

Dátum: Rubrika: Problémy z praxe

Medzi webové stránky, o ktorých by účtovná jednotka mala účtovať ako o súčasti dlhodobého nehmotného majetku v položke softvér, okrem tých webových stránok, na ktoré nadobudla iba právo používať ich, môžeme okrem iných zaradiť aj internetový obchod, reklamný portál, katalóg firiem, aukčný portál, rezervačný portál, inzertné portály a iné.

Transakcie v súvislosti s nakladaním s webovými stránkami sa osobitne posudzujú aj z pohľadu účtovnej legislatívy. Charakter týchto transakcií je potrebné osobitne skúmať za účelom zistenia, či ide o výrobu webovej stránky na zákazku, predaj hotovej webovej stránky („šablóny“), predaj webovej stránky vrátane jej domény (alebo bez nej), na ktorej je webová stránka umiestnená alebo o poskytnutie dočasnej licencie na používanie zdrojového kódu webovej stránky (v bežnej praxi považované za „prenájom webovej stránky“, aj keď ako bolo vyššie spomenuté z právneho hľadiska sa prenájom chápe inak).

V predchádzajúcom článku sme konštatovali, že webovú stránku je možné považovať za softvér. Taktiež sme konštatovali, že pri určení, či je webovú stránku možné považovať za súčasť dlhodobého nehmotného majetku, je potrebné vychádzať z § 2 ods. 4 písm. a) zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“). V zmysle tohto ustanovenia sa za majetok považuje tá časť aktív, ktoré sú výsledkom minulých udalostí, je takmer isté, že v budúcnosti zvýšia ekonomické úžitky účtovnej jednotky (ÚJ) (dosiahnu sa výnosy, resp. sa znížia náklady) a dajú sa spoľahlivo oceniť podľa § 24 až 28 zákona o účtovníctve. Následne musí byť splnený predpoklad vyplývajúci z § 13 ods. 2 opatrenia, č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“), že doba použiteľnosti danej webovej stránky (odhliadnuc od potreby jej aktualizácie) je dlhšia ako jeden rok. Ak sú splnené uvedené predpoklady, ÚJ posudzuje ocenenie webovej stránky. Ak ocenenie webovej stránky je vyššie ako suma 2 400 € (§ 22 ods. 7 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. – ďalej len „ZDP“), ÚJ môže (resp., mala by) účtovať webovú stránku ako súčasť dlhodobého nehmotného majetku. Ak ocenenie webovej stránky je nižšie alebo rovné sume 2 400 €, môže sa ÚJ rozhodnúť, že o webovej stránke bude ÚJ účtovať ako o dlhodobom nehmotnom majetku, alebo bude postupovať v zmysle § 13 ods. 3 Postupov účtovania v PÚ a zaúčtuje náklady v súvislosti s vytvorením webovej stránky na ťarchu účtu 518 – Ostatné služby. Po posúdení predchádzajúcich kritérií ÚJ postupuje podľa § 37 ods. 6 Postupov účtovania v PÚ a softvér (webovú stránku) účtuje na účte 013 – Softvér bez ohľadu na to, či je alebo nie je predmetom autorských práv. Na účet 013 sa webová stránka zaúčtuje (po splnení všetkých vyššie uvedených kritérií), ak je obstaraná od inej ÚJ alebo vytvorená vlastnou činnosťou za účelom používania pre potreby ÚJ alebo na účely obchodovania, ak nejde o webovú stránku na zákazku. Konkrétne by ÚJ na účte 013 účtovala (po splnení všetkých vyššie uvedených kritérií) nasledovné webové stránky:

  • obstarané kúpou od inej ÚJ za účelom ich používania (ak neslúžia len na reklamu a propagáciu ÚJ a ide o obstaranie s výhradnou licenciou, čiže „kupujúci“ nadobúda právo so stránkou ďalej nakladať a napr. môže toto právo postúpiť ďalej tretím osobám),
  • vytvorené vlastnou činnosťou za účelom ich používania (ak neslúžia len na reklamu a propagáciu ÚJ),
  • vytvorené vlastnou činnosťou za účelom ich ďalšieho „predaja“ neobmedzenému počtu ÚJ (ÚJ vytvorí tzv. šablóny webových stránok, ktorých možnosť používania poskytuje ďalej s nevýhradnou licenciu za jednorazovú odplatu neobmedzenému počtu ÚJ; takáto platba predstavuje jednorazový licenčný poplatok za používanie šablóny webovej stránky, ale neoprávňuje kupujúceho na ďalšie postúpenie práv používať webovú šablónu tretími osobami, a teda „kupujúci“ sa nestáva de jure jej „vlastníkom“, ale len používateľom),
  • vytvorené vlastnou činnosťou za účelom poskytnutia možnosti ich ďalšieho používania neobmedzenému počtu ÚJ za pravidelnú odplatu (v takomto prípade nedochádza z pohľadu používateľa k prevodu práv na nakladania s webovou stránkou, používateľ sa nestáva de jure jej „vlastníkom“ a keď sa omešká so zmluvne vopred dohodnutou platbou, poskytovateľ môže zamedziť používateľovi jej ďalšie používanie; v tomto prípade ide o pravidelne sa opakujúci licenčný poplatok platený používateľom poskytovateľovi, ktorý obvykle poskytuje používateľovi okrem samotného práva na používanie webovej stránky aj doplnkové služby, ako napr. pravidelnú aktualizáciu, zaviaže sa napr. vykonať určité vylepšenia alebo optimalizáciu databáz používateľa súvisiacich s webovou stránkou).

Z uvedeného vyplýva, že nielen samotný účel použitia webovej stránky rozhoduje o tom, ako o nej účtovať, ale potrebné je posudzovať aj existenciu práva s webovou stránkou slobodne nakladať (napr. ďalej toto právo postúpiť tretej osobe). Sporným teda zostáva obstaranie práva na použitie webovej stránky (napr. e-shopu) za jednorazovú odplatu s tým, že kupujúci si uvedomuje možnosť predaja vlastníkom tohto práva neobmedzenému počtu ÚJ. Nadobúdateľ takéhoto práva neobstaráva softvér v podobe webovej stránky (pretože právo používať webovú stránku nemôže ďalej postúpiť tretej osobe), ale obstaráva skôr oceniteľné právo vo forme licencie, ktoré by zaúčtoval v zmysle § 37 ods. 7 Postupov účtovania v PÚ na účte 014 – Oceniteľné práva. Uvedomujeme si, že uvedené tvrdenie je diskutabilné, pretože ani samotný softvér (napr. grafický program) obvykle ÚJ nemá právo postúpiť tretej osobe, aj keď tzv. „krabicový softvér“ je možné „predať“. Z tohto dôvodu ponechávame preto na čitateľovi, aké stanovisko k tejto problematike zaujme.

Medzi webové stránky, o ktorých by ÚJ mala účtovať ako o súčasti dlhodobého nehmotného majetku v položke softvér, okrem tých webových stránok, na ktoré ÚJ nadobudla iba právo používať ich, môžeme zaradiť tieto:

  • internetový obchod (e-shop s možnosťou vytvorenia si objednávky formou vloženia tovaru alebo služby do košíka vrátane voľby výberu platby),
  • reklamný portál (výslovne určený na predaj reklamného priestoru iným ÚJ, za reklamný portál sa nepovažuje webová stránka primárne používaná na reklamu a propagáciu jej vlastníka, napr. dosahujúca príjmy len prostredníctvom Google AdSense),
  • katalóg firiem (ak je registrácia za odplatu a účelom stránky je profitovať z odplát za umiestnenie firiem na popredných pozíciách),
  • aukčný portál (ich cieľom je dražba rôznych tovarov a služieb, za ktoré prevádzkovateľ portálu získava výnosy vo forme sprostredkovateľskej provízie za sprostredkovanie predaja tovaru a služieb od predávajúcich alebo vo forme jednorazového poplatku od predávajúceho za umiestnenie jeho dražby),
  • rezervačný portál (ak ide o záväznú rezerváciu, napr. poskytnutia určitej služby, alebo nákup dovolenky, ide o obdobu e-shopu, ale predmetom predaja sú špecifické služby, viažuce sa na určitý konkrétny dátum),
  • inzertné portály (v tomto prípade nejde o e-shop, ale skôr o predaj webového priestoru na zverejnenie inzerátu; uvedené webové stránky často dosahujú suplementárne výnosy z predaja reklamy formou tzv. prekliku z karty, resp. „linku“ na webovú stránku zadávateľa takejto reklamy),
  • elektronické bankovníctvo (v tomto prípade sa z prvého pohľadu zdá byť sporné, či uvedená webová stránka prináša jej prevádzkovateľovi zvýšenie ekonomických úžitkov, no odpoveď je podľa nášho názoru jednoznačná, jednak to je priame zvýšenie ekonomických úžitkov formou uskutočnenia transakcií prostredníctvom elektronického bankovníctva, za ktoré klient banky platí poplatky jednorazové alebo v tzv. balíku služieb a na druhej strane nepriame formou zníženia potreby personálneho zabezpečenia pobočiek banky, čím banka výrazne šetrí peňažné prostriedky; nakoniec faktom toho, že takáto stránka môže prispieť k zvýšeniu ekonomických úžitkov je skutočnosť existencie bánk, ktoré pracujú výlučne, resp. najmä prostredníctvom internetovej stránky).

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály