Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Zobrazenie transakcií s webovými stránkami z účtovného a daňového hľadiska (2. časť)

Dátum: Rubrika: Problémy z praxe

V  úvodnej časti článku sme rozoberali súvislosti s nakladaním s webovými stránkami z účtovného hľadiska. V druhej časti nadväzujeme na konkrétne príklady a pokračujeme ďalším príkladom.

Príklad č. 5:
ÚJ Pro IT, s. r. o., uzatvorila zmluvu s ÚJ East Expres, a. s., v ktorej sa ÚJ Pro IT, s. r. o., (ďalej len „dodávateľ“) zaviazala vytvoriť pre ÚJ East Expres, a. s., (ďalej len „objednávateľ“) webovú stránku (e-shop). Zmluvná odmena za vytvorenie e-shopu bola dohodnutá na sumu 12 500 EUR bez DPH. ÚJ sa ďalej dohodli, že pred začatím prác zaplatí objednávateľ dodávateľovi zálohu vo výške 25 % z dohodnutej odmeny. Ďalších 35 % zaplatí objednávateľ dodávateľovi po odovzdaní zdrojového kódu webovej stránky, 25 % po dokončení dizajnu a doplnení textov na webovej stránke na základe predlohy objednávateľa a zvyšných 15 % po optimalizácii, ladení a otestovaní bezchybnosti prevádzky webovej stránky. Dodávateľ začal s prácami koncom septembra 2011, pričom zdrojový kód stránky sa mu podarilo dokončiť a odovzdať objednávateľovi až začiatkom januára 2011. Rozpočtované náklady na vyhotovenie webovej stránky boli vo výške 9 500 EUR (suma bez DPH). Do dňa zostavenia účtovnej závierky dodávateľ zistil, že čerpanie odhadovaného rozpočtu nákladov na vyhotovenie webovej stránky k 31. 12. 2011 (deň, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka) nebolo prekročené a k tomuto dňu neexistujú dôvody na zmenu predpokladaných rozpočtovaných nákladov na vyhotovenie webovej stránky. ­Dodávateľ odovzdal objednávateľovi dizajn stránky vrátane textov v marci 2011 a úplné odovzdanie webovej stránky (resp. prevod výhradnej licencie na používanie a akékoľvek ďalšie nakladanie s webovou stránkou ako celkom vrátane zdrojového kódu, dizajnu a textov) po jej testovaní, ladení a optimalizácii sa uskutočnilo koncom apríla 2011.

Účtovanie bude nasledovné:

Účtovanie u dodávateľa v roku 2011

P. č.

Text

Suma v €

Predkontácia

MD

D

1.

Vystavená zálohová faktúra vo výške 25 % z dohodnutej zmluvnej odmeny za vyhotovenie webovej stránky (e-shopu) navýšená o 20 % DPH v zmysle platných právnych predpisov

3 750,00

2.

Inkaso zálohovej faktúry od objednávateľa na bankovú účet

3 750,00

221 AE

324 AE

3.

Vystavenie vyúčtovacej faktúry k prijatej platbe

a) Suma bez DPH

b) DPH 20 %

c) Suma s DPH

d) Zúčtovanie prijatej zálohy

 

3 125,00

625,00

3 750,00

3 750,00

 

311 AE

324 AE

 

606 AE

343 AE

311 AE

4.

Mzdy zamestnancov vyvíjajúcich programový kód webovej stránky (aplikácie e-shopu)

a) Hrubé mzdy zamestnancov

b) Odvody zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne

c) Odvody zamestnancov do Sociálnej poisťovne

d) Odvody zamestnávateľa do zdravotných poisťovní

e) Odvody zamestnancov do zdravotných poisťovní

f) Preddavok na daň z príjmov zo závislej činnosti

g) 55 % príspevku zamestnávateľa na stravné lístky zamestnancov počas doby vývoja programového kódu

h) Príspevok zamestnancov na stravné lístky

i) Zrážka príspevku zamestnancov na stravné lístky z miezd

j) Tvorba sociálneho fondu vo výške 0,6 % z hrubých miezd zamestnancov vyvíjajúcich webovú stránku

 

3 500,00

882,00

329,00

350,00

140,00

192,66

164,80

 

133,90

133,90

21,00

 

521 AE

524 AE

331 AE

524 AE

331 AE

331 AE

527 AE

 

335 AE

331 AE

527 AE

 

331 AE

336 AE

336 AE

336 AE

336 AE

342 AE

213 AE

 

213 AE

335 AE

472 AE

5.

Spotreba drobného režijného materiálu nakúpeného v hotovosti (DVD, papier...)

27,00

501 AE

211 AE

6.

Úhrada záväzkov z bankového účtu:

a) Mzdy zamestnancov

b) Odvody do Sociálnej poisťovne

c) Odvody do zdravotných poisťovní

d) Platba dane z príjmov zo závislej činnosti

 

2 704,44

1 211,00

490,00

192,66

 

331 AE

336 AE

336 AE

342 AE

 

221 AE

221 AE

221 AE

221 AE

7.

Odpisy prístrojov a zariadení (napr. počítačov a skenerov) a softvéru použitých pri tvorbe webovej stránky:

a) Odpisy DNM (softvér)

b) Odpisy DHM (počítače a skenery)

 

 

125,00

115,00

 

 

551 AE

551 AE

 

 

073 AE

082 AE

8.

Zúčtovanie rozdielu medzi fakturovanými sumami a hodnotou výnosov podľa metódy stupňa dokončenia ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, pričom celkové náklady vynaložené v roku 2010 sú 5 184,80 €

3 697,10

316 AE

606 AE

Legenda: 082 – Oprávky k samostatným hnuteľným veciam a k súboru hnuteľných vecí, 213 – Ceniny, 324 – Prijaté preddavky, 331 – Zamestnanci, 335 – Pohľadávky voči zamestnancom, 336 – Zúčtovanie s orgánmi sociálneho zabezpečenia a zdravotného poistenia, 316 – Čistá hodnota zákazky, 472 – Záväzky zo sociálneho fondu, 521 – Mzdové náklady, 524 – Zákonné sociálne poistenie, 527 – Zákonné sociálne náklady, 501 – Spotreba materiálu, 606 – Výnosy za zákazky.

Vysvetlivky k riešeniu príkladu:

  • Dodávateľovi vzniká v zmysle § 19 ods. 4 ZDP hodnoty daňová povinnosť z prijatej platby dňom prijatia platby, nakoľko táto platba bola prijatá pred dodaním služby. Dodávateľ má povinnosť v zmysle § 71 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) vystaviť faktúru najneskôr do 15 dní od vzniku da
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály