Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Zmeny v zákone o dani z príjmov po prijatí novely č. 333/2014 Z. z. (1. časť)

Dátum: Rubrika: Daň z príjmov Zo seriálu: Zmeny v zákone o dani z príjmov po prijatí novely č. 333/2014 Z. z.

Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) bol s účinnosťou od 1. 1. 2015 novelizovaný zákonom č. 333/2014 Z. z. Schválená novela prináša ­viacero zmien, ktoré už pred jej prijatím vzbudili zaslúženú pozornosť odbornej a podnikateľskej verejnosti. Prináša zmeny, ktorých cieľom je nielen pokračujúci koncepčný boj proti daňovým únikom, ale aj pokračujúca konsolidácia verejných financií a zvyšovanie právnej istoty daňovníkov. Okrem toho prináša aj opatrenia na podporu vedomostnej ekonomiky. Podrobný prehľad zmien, ktoré obsahuje novela ZDP predkladáme v tomto príspevku.

Termín podania daňového priznania za rok 2014

Daňové priznanie sa podľa § 49 ods. 2 ZDP podáva do troch kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia, ak ZDP neustanovuje inak. V tej istej lehote, teda v lehote na podanie daňového priznania, je daňovník povinný daň aj zaplatiť, a to na číslo účtu správcu dane vedeného pre daňovníka, ktoré daňovníkovi oznámi správca dane. Ak správca dane číslo účtu daňovníkovi neoznámi do lehoty na podanie daňového priznania, je povinný daň zaplatiť do 8 dní od doručenia oznámenia.

Ak koniec lehoty pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, podľa § 27 ods. 4 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. platí, že posledným dňom lehoty je najbližší pracovný deň.

Uvedená situácia však v roku 2015 nenastane, keďže posledný deň lehoty na podanie daňového priznania pripadne na pondelok 31. 3. 2015.

Predĺženie lehoty na podanie daňového priznania v roku 2015 a podmienka dosiahnutia zdaniteľných príjmov v zahraničí

Pri predĺžení lehoty na podanie daňového priznania, ktorého posledný deň lehoty na podanie pripadne na kalendárny rok 2015 (napr. podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie od 1. 1. 2014 do 31. 12. 2014), sa bude postupovať podľa podmienok uvedených v § 49 ods. 3 ZDP. Lehotu na podanie daňového priznania možno predĺžiť formou oznámenia podaného príslušnému správcovi dane najneskôr do uplynutia základnej lehoty na podanie daňového priznania (do 31. 3. 2015) najviac o:

  • 3 celé kalendárne mesiace,
  • 6 celých kalendárnych mesiacov, ak súčasťou príjmov daňovníka sú zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí.

V tejto súvislosti ale upozorňujeme daňovníkov, ktorí si budú formou oznámenia predlžovať lehotu na podanie daňového priznania najviac o 6 kalendárnych mesiacov z dôvodu vykázania príjmov plynúcich zo zdrojov v zahraničí, že zmenou v § 49 ods. 9 písm. b) ZDP musí ísť o zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí. Musí teda ísť o príjmy, ktoré sú v zahraničí predmetom dane a nie sú od dane oslobodené. Ak by príjmy neboli v zahraničí zdaniteľným príjmom, nie je dôvod na predlžovanie lehoty na podanie daňového priznania na území SR.

Zmeny v dani z príjmov zo závislej činnosti

Oslobodenie príjmov od roku 2016 podľa zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov

V roku 2013 sa z dôvodu výnimky z platenia poistného na sociálne poistenie (SP) do nových písmen § 5 ods. 1 písm. j) a písm. k) ZDP vyčlenili niektoré príjmy zo závislej činnosti. Spôsob platenia preddavkov na daň a preddavkov na zdravotné poistenie (ZP) z týchto príjmov sa však tým nezmenil. Odmena za výkon funkcie predsedu, člena alebo zapisovateľa volebnej komisie, komisie pre referendum a sčítacieho komisára, nepeňažné plnenie poskytnuté od bývalého zamestnávateľa poberateľovi niektorého z dôchodkov je aj v roku 2013, 2014, 2015 zdaniteľným príjmom zo závislej činnosti, ktorý sa zahrnuje do vymeriavacieho základu na ZP, ale do vymeriavacieho základu na SP nie. Avšak zákonom č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa s účinnosťou od r. 2016 tieto príjmy stanú príjmami oslobodenými od dane podľa § 5 ods. 7 písm. k) ZDP a (ak sa nezmenia zákony o sociálnom a zdravotnom poistení), tieto príjmy budú nielen oslobodené od dane z príjmov ale sa nebudú zahrnovať do vymeriavacích základov pri platení povinného poistného na ZP a SP.

Navýšenie nepeňažných príjmov zamestnanca a daňové výdavky zamestnávateľa

S účinnosťou od 1. januára 2015 bude môcť zamestnávateľ navýšiť nepeňažný príjem, ktorý poskytne svojmu zamestnancovi o povinné poistné na SP, o preddavok na ZP a o preddavok na daň z príjmov zo závislej činnosti. Oproti pôvodnému návrhu ide len o možnosť, nie povinnosť. Avšak, zákonom je vylúčený z možnosti navyšovania nepeňažný príjem plynúci:

  • ako odmena za výkon funkcie predsedu, člena a zapisovateľa volebnej komisie, komisie pre referendum a sčítacieho komisára [§ 5 ods. 1 písm. j) ZDP],
  • od bývalého zamestnávateľa poberateľovi niektorého z dôchodkov alebo osobe, na ktorú prešlo právo na tieto príjmy [§ 5 ods. 1 písm. k) ZDP],
  • zamestnancovi vo forme používania motorového vozidla zamestnávateľa aj na súkromné účely [§ 5 ods. 3 písm. a) ZDP].

Navyšovanie (tzv. „brutácia“) nepeňažného príjmu však môže priniesť aj určité nejasnosti v nadväznosti napr. na Zákonník práce. Podľa § 127 Zákonníka práce zamestnancovi možno poskytovať časť mzdy, s výnimkou minimálnej mzdy, formou naturálnej mzdy. Ako naturálnu mzdu možno poskytovať výrobky, výkony, práce a služby. (Poznámka: Poskytovanie naturálnej mzdy vo forme liehovín alebo iných návykových látok nie je dovolené. Zľava na cestovnom pre zamestnanca dopravcu sa nepovažuje za naturálnu mzdu.)

Naturálna mzda sa vyjadruje v peňažnej forme v cenách tovaru od výrobcu alebo v cenách služieb od poskytovateľa služieb podľa cenového predpisu platného v čase poskytovania naturálnej mzdy. Zákonník práce teda nepočíta s navýšením sumy mzdy vyplatenej zamestnancovi v naturálnej forme. ZDP však zamestnávateľovi povinnosť navyšovať príjmy neukladá a každý zamestnávateľ sa môže individuálne rozhodnúť, či poskytnutý nepeňažný príjem navýši, alebo nie.

Základný vzorec, na základe ktorého sa vypočíta suma navýšenia nepeňažného príjmu je:

Napr. pre nepeňažnom príjme v su­me 1 000 €, sadzbe dane 19 % a poistnom vo výške 13,4 %:

Vypočítaná suma sa zaokrúhli na eurocenty nadol podľa § 37 ods. 1 ZDP, t. j. 1 425,59 €.

Pre zamestnanca je nepeňažným príjmom celá navýšená suma (v našom príklade 1 425,59 €). Ak zamestnávateľ navýšil nepeňažné plnenie, je povinný preddavok na daň a povinné poistné (425,59 €) odviesť tak, ako pri peňažných príjmoch aj vtedy, ak ide len o nepeňažné pln

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály