Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Zmeny v správe daní a poplatkov

Rubrika: Správa daní

Zákonom č. 534/2005, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákonom č. 584/2005 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, bol s účinnosťou od 1. 1. 2006 novelizovaný zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“).

Zákonom č. 534/2005, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákonom č. 584/2005 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, bol s účinnosťou od 1. 1. 2006 novelizovaný zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“).

Novelizácia sa dotkla týchto ustanovení zákona:
  • § 20 ods. 1, ktorým je upravený začiatok konania,
  • § 23 ods. 5 písm. y), ktorým je upravená možnosť oznámiť alebo sprístupniť daňové tajomstvo,
  • § 30a ods. 2 až 4, v ktorom sú upravené lehoty na rozhodnutie,
  • § 32 ods. 15 – súčinnosť tretích osôb,
  • § 47 ods. 3, ktorým bola stanovená lehota na postúpenie odvolania odvolaciemu orgánu,
  • § 65b ods. 1 – postúpenie daňovej pohľadávky v nadväznosti na novozavedený § 65d zákona, ktorým je upravená mandátna správa daňovej pohľadávky,
  • § 110f – Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. 1. 2006.

Súčinnosť tretích osôb

Rada Európy v záujme zjednotenia rôznej právnej úpravy pravidiel zdanenia príjmov z úrokov v priestore EÚ koordinovala pravidlá zdanenia príjmov z úrokov na nadnárodnej úrovni. Na svojom zasadnutí v júni 2003 Rada EÚ prijala Smernicu Rady č. 2003/48/ES zo dňa 3. 6. 2003 o zdaňovaní príjmov z úspor v podobe výplaty úrokov, ktorých príjemcami sú fyzické osoby – nepodnikatelia a Smernicu Rady č. 2003/49/ES z 3. 6. 2003 o spoločnom systéme zdaňovania uplatňovanom na výplaty úrokov a licenčných poplatkov medzi združenými spoločnosťami rôznych členských štátov, ktorá upravuje zdaňovanie úrokov plynúcich právnickým osobám. Smernica Rady č. 2003/48/EC bola implementovaná do § 32 ods. 15 zákona o správe daní už zákonom č. 679/2004 Z. z. s účinnosťou od 1. 7. 2005. Prax si však vyžiadala legislatívnu úpravu cit. ust. Cieľom tejto právnej úpravy je zabezpečiť vo vnútroštátnej legislatíve členského štátu EÚ také právne prostredie, ktoré umožňuje zdaňovanie úrokov fyzických osôb v krajine rezidencie skutočného vlastníka, t. j. konečného príjemcu úrokov. V súlade s novou právnou úpravou je zadefinovaný pojem vyplácajúci zástupca (paying agent). Je ním fyzická osoba alebo právnická osoba vrátane stálej prevádzkárne, ktorá vypláca, poukazuje alebo pripisuje úrokový príjem konečnému príjemcovi – fyzickej osobe, ktorá je daňovníkom členského štátu EÚ alebo závislého územia alebo územia tretieho štátu. Vyplácajúci zástupca je posledná osoba v reťazci osôb, ktorá priamo vypláca, poukazuje alebo pripisuje úrokový príjem konečnému príjemcovi.

Zoznam závislých území členských štátov, ktoré nie sú členmi ES, ale na základe medzinárodnej zmluvy so SR pristúpili k Smernici Rady č. 2003/48/ES o zdaňovaní príjmu z úspor v podobe výplaty úrokov je uvedený v prílohe č. 2 k zákonu. Závislými územiami sú: Územia závislé na Spojenom kráľovstve Veľkej Británie a Severného Írska: Guernsey, Jersey, Ostrov Man (Isle of Man), Kajmanské ostrovy (Cayman Islands), Britské panenské ostrovy (British Virgin Islands), Anguilla, Montserrat, Ostrovy Turks a Caicos. Územia závislé na Holandskom kráľovstve sú Aruba a Holandské Antily.
 
Zoznam tretích štátov, s ktorými ES uzavrelo dohody o pristúpení k Smernici Rady č. 2003/48/ES a Rada EÚ vydala k týmto dohodám rozhodnutia, je uvedený v prílohe č. 3 k zákonu (Andorra, Lichtenštajnsko, Monako, San Maríno a Švajčiarsko).

Vyplácajúcim zástupcom je aj stála prevádzkareň zahraničnej osoby na území SR, ak vypláca, poukazuje alebo pripisuje úrokové príjmy priamo v prospech ich konečného príjemcu, alebo prijíma úrokové príjmy a následne ich vypláca, poukazuje alebo pripisuje v prospech konečného príjemcu. Definícia stálej prevádzkarne je uvedená v § 16 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“). Na účely ZDP sa považuje za stálu prevádzkareň trvalé miesto alebo zariadenie na výkon činnosti, prostredníctvom ktorého daňovníci s obmedzenou daňovou povinnosťou (nerezidenti) vykonávajú úplne alebo sčasti svoju činnosť na území SR. Pritom ak ide o jednorazovo vykonávanú činnosť, na účely ZDP sa považuje za trvalé miesto alebo zariadenie, ak toto miesto alebo činnosť presiahne dobu šiestich mesiacov nezávisle od toho, či táto doba je sústavná alebo v niekoľkých obdobiach za predpokladu, že miesto existuje alebo činnosť trvá v akomkoľvek období dvanástich po sebe nasledujúcich mesiacov. Konečným príjemcom príjmu (beneficiary owner) je fyzická osoba, ktorá je daňovníkom iného členského štátu EÚ alebo daňovníkom územia závislého členského štátu EÚ alebo daňovníkom tretieho štátu, pokiaľ nepreukáže, že úrok neplynie v jej vlastný prospech. Dôvody, pre ktoré fyzická osoba nie je považovaná za konečného príjemcu príjmu, sú vymedzené v Smernici Rady č. 2003/48/ES. Konečným príjemcom príjmu nie je fyzická osoba, ak fyzická osoba, ktorej boli úroky vyplatené alebo pripísané, poskytne dôkaz vrátane odhalenia totožnosti inej osoby, v prospech ktorej bola výplata úrokov uskutočnená, t. j. označí skutočného vlastníka požitkov.

Podmienky vzniku oznamovacej povinnosti

Podľa Smernice Rady č. 2003/48/ES nie všetky subjekty, ktoré vyplácajú alebo zabezpečujú úroky, sú považované za vyplácajúcich zástupcov. Uvedené má vplyv na vznik oznamovacej povinnosti vzhľadom na to, že len vyplácajúci zástupca má oznamovaciu povinnosť, nemá ju každý hospodársky subjekt. Hospodársky subjekt (economic operator) nie je považovaný za vyplácajúceho zástupcu vtedy, ak vypláca, poukazuje alebo pripisuje úroky príjemcovi, ktorý je právnickou osobou, alebo osobou, ktorej príjmy podliehajú dani z príjmov z podnikania alebo z podielového fondu. Ak je hospodársky subjekt považovaný za vyplácajúceho zástupcu, má oznamovaciu povinnosť. Vyplácajúcemu zástupcovi vzniká povinnosť oznámiť aj informácie, ak má vedomosť o skutočnostiach, ktoré naznačujú, že fyzická osoba prijíma úrok, pričom nemusí byť konečným príjemcom. V takomto prípade vyplácajúci zástupca musí podniknúť všetky kroky smerujúce k odhaleniu skutočného vlastníka požitkov, t. j. oznamuje miestne príslušnému správcovi dane aj informácie v súvislosti s výplatou alebo so zabezpečovaním úroku pre takúto osobu. Osoby, ktoré sú v postavení vyplácajúceho zástupcu, sú povinné oznamovať miestne príslušnému správcovi dane každoročne do 31. 3. po uplynutí kalendárneho roka na predpísanom tlačive úrokový výnos, ak na jeho vyplatenie, poukázanie alebo pripísanie vznikol nárok fyzickej osobe od 1.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály