Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Zmeny v novom zákone o štatutárnom audite (1. časť)

Dátum: Rubrika: Podvojné účtovníctvo Zo seriálu: Zmeny v novom zákone o štatutárnom audite

Dňa 17. júna 2016 nadobudol účinnosť zákon č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o štatutárnom audite“). Cieľom tohto článku je upozorniť čitateľov na tie skutočnosti, ktoré boli v novom zákone zmenené, resp. sú doplnené oproti zákonu č. 540/2007 Z. z. o audite, audítoroch a dohľade nad výkonom auditu a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len zákon č. 540/2007 Z. z.).

V roku 2014 bola schválená Smernica EP a Rady č. 2014/56/EÚ, ktorou sa mení smernica 2006/43/ES o štatutárnom audite ročných účtovných závierok a konsolidovaných účtovných závierok (ďalej len „smernica“) a Nariadenie EP a Rady (EÚ) č. 537/2014 o osobitných požiadavkách týkajúcich sa štatutárneho auditu subjektov verejného záujmu (ďalej len „nariadenie“). SR bola povinná transponovať a uplatniť vo vnútroštátnom práve obidva tieto predpisy s účinnosťou od 17. júna 2016. Vzhľadom na rozsah zmien, ktoré bolo potrebné do existujúceho zákona zapracovať, ako aj v záujme prehľadnosti a zrozumiteľnosti výsledného textu právneho predpisu bol dňa 11. 11. 2015 prijatý nový zákon č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p.

V záujme ustanovenia podrobných pravidiel a spoločného regulačného rámca v rámci EÚ na zabezpečenie primeranej kvality štatutárneho auditu v subjektoch verejného záujmu, ako aj s cieľom zlepšiť integritu, nezávislosť, objektívnosť zodpovednosť, transparentnosť a spoľahlivosť štatutárnych audítorov a audítorských spoločností vykonávajúcich audit v subjektoch verejného záujmu bolo prijaté na úrovni EÚ nariadenie, ktoré je priamo uplatniteľné v členskom štáte. V súlade s nariadením budú postupovať štatutárni audítori a audítorské spoločnosti, ktoré budú vykonávať štatutárny audit v subjektoch verejného záujmu, pričom v oblastiach týkajúcich sa štatutárneho auditu sa bude vzťahovať aj priamo na jednotlivé subjekty verejného záujmu. Pri výkone štatutárneho auditu v subjekte verejného záujmu budú štatutárni audítori a audítorské spoločnosti povinní postupovať v súlade nielen s novým zákonom, ale aj s ustanoveniami nariadenia.

Zmeny v základných pojmoch

V nadväznosti na terminológiu v smernici a v záujme jednoznačného vymedzenia audítora, ktorý vykonáva audit účtovnej závierky, bol v novom zákone pojem „audit“ nahradený pojmom „štatutárny audit“ a pojem „audítor“ pojmom „štatutárny audítor“. Osoba, ktorá je audítorom podľa zákona č. 540/2007 Z. z., sa stáva automaticky štatutárnym audítorom podľa nového zákona. Uvedená zmena prispeje k jasnému vymedzeniu predmetného auditu a audítora, nakoľko v praxi sú používané viaceré druhy auditov, ktorých zameranie je na rôzne oblasti – vládny, interný, energetický, bezpečnostný audit a ďalšie.

V úvodnom ustanovení bol doplnený nový pojem „dobrovoľný audit“, ktorý predstavuje audit na základe dohody účtovnej jednotky so štatutárnym audítorom alebo audítorskou spoločnosťou, i keď v zmysle príslušnej legislatívy nie je účtovná jednotka povinná mať svoju účtovnú závierku auditovanú. Na takýto audit sa vzťahujú tiež ustanovenia nového zákona.

Cieľom Európskej komisie je podporiť rozšírenie audítorského trhu a umožniť jednoduchší prístup audítorským spoločnostiam k vykonávaniu auditu v iných členských štátoch ako je ich štát, v ktorom vznikli. Na tento zámer nadväzujú definície „domovského štátu“ a „hostiteľského štátu“ a povinnosť členského štátu zaviesť jednoduchší postup pri vstupe na trh v inom členskom štáte. Audítorská spoločnosť z iného členského štátu sa môže zaregistrovať a vykonávať audit v SR, ak jej kľúčový audítorský partner je zapísaný v zozname štatutárnych audítorov na Slovensku. Iný členský štát, v ktorom je prvotne registrovaná, je pre túto audítorskú spoločnosť „domovským štátom“ a SR bude v pozícii „hostiteľského štátu“.

Asistent štatutárneho audítora

Asistent audítora podľa zákona č. 540/2007 Z. z. zapísaný v zozname Slovenskej komory audítorov bude asistentom štatutárneho audítora podľa nového zákona. Rozsah odbornej praxe, ktorú bude mať vykonanú do 16. júna 2016, sa mu započíta do rozsahu odbornej praxe podľa nového zákona.

Asistent štatutárneho audítora je naďalej povinný na základe písomnej zmluvy so štatutárnym audítorom alebo audítorskou spoločnosťou absolvovať trojročnú praktickú odbornú prípravu. Rozširuje sa zameranie odbornej prípravy o uisťovacie a súvisiace audítorské služby, pričom sa znižuje počet hodín pri odbornej príprave z 3 000 na minimálne 2 100 hodín, z ktorých dve tretiny hodín absolvuje u štatutárneho audítora, audítorskej spoločnosti, u európskeho audítora alebo v audítorskej spoločnosti z iného členského štátu.

Asistentovi štatutárneho audítora sa znižuje rozsah počtu hodín sústavného vzdelávania v priebehu trojročného cyklu z 200 hodín na 120 hodín a minimálny ročný počet hodín sa znižuje z 35 hodín na 20 hodín.

Sprísňujú sa podmienky na školiteľa asistenta štatutárneho audítora, ktorý musí mať najmenej 5 rokov praxe v profesii štatutárneho audítora. Školiteľom môže byť aj európsky audítor, na ktorého sa vzťahujú rovnaké podmienky ako na slovenského audítora. Vykonáva činnosť štatutárneho audítora ako svoju hlavnú činnosť, má dobrú povesť, nesmie mať uložené sankcie alebo disciplinárne opatrenia v jeho domovskom členskom štáte a musí mať splnené záväzky voči svojej stavovskej organizácii, ak takáto v jeho domovskom štáte existuje. Slovenská komora audítorov (ďalej len „komora“) bude mať za povinnosť viesť zoznam školiteľov, pričom Úrad pre dohľad nad výkonom auditu (ďalej len „úrad“) bude viesť zoznam školiteľov, ktorí sú európskymi audítormi.

Audítor, ktorý sa stal školiteľom v súlade so zákonom č. 540/2007 Z. z. a bude školiteľom k 16. júnu 2016, bude aj naďalej školiteľom aj v prípade, ak by nespĺňal podmienku 5 ročnej praxe podľa nového zákona.

V záujme jednoznačnosti boli zadefinované doklady, ktorými sa preukazuje:

  • spôsobilosť na právne úkony – občiansky preukaz, cestovný pas alebo iný relevantný doklad,
  • ukončené vysokoškolské vzdelanie – vysokoškolský diplom, jeho overená kópia alebo rozhodnutie o uznaní dokladu o vzdelaní,
  • päťročná odborná prax v účtovníctve – potvrdenie od školiteľa,
  • účasť na sústavnom vzdelávaní – potvrdenie od komory.

S cieľom zníženia administratívnej záťaže je umožnené preukázať dobrú povesť čestným vyhlásením fyzickej osoby, že nemá nedoplatky na odvodoch do zdravotnej a Sociálnej poisťovne, daňové nedoplatky, ako aj neporušenie zákazu nelegálneho zamestnávania. Ak by sa neskôr zistilo, že fyzická osoba uviedla nepravdivé čestné vyhlásenie, komora a následne úrad môže v takomto prípade uložiť disciplinárne opatrenie alebo sankcie za spochybnenie jej dobrej povesti.

Podobne aj preukazovanie dobrej povesti právnickej osoby alebo audítorskej spoločnosti sa zjednodušilo. Takáto osoba preukazuje čestným vyhlásením, že nemá nedoplatky na odvodoch, daňové nedoplatky ani neporušila zákaz nelegálneho zamestnávania. Právnická osoba, ktorá sa uchádza o status audítorskej spoločnosti musí byť už založená, čo preukazuje výpisom z obchodného registra.

Certifikát, ako aj licencia boli zadefinované ako verejné listiny. Za ich falšovanie a pozmeňovanie v zmysle zákona č. 300/2005 Z. z. Trestného zákona (v znení zákona č. 650/2005 Z. z.) v z. n. p. (ďalej len „Trestný zákon“) (§ 352) hrozí odňatie slobody až na dvanásť rokov podľa závažnosti a rozsahu škody, ktorú páchateľ spôsobí.

Ako dôvod na vyčiarknutie asistenta štatutárneho audítora zo zoznamu asistentov štatutárneho audítora bolo doplnené vážne spochybnenie dobrej povesti asistenta. Dozorná rada komory určí termín na odstránenie pochybností, resp. asistent je povinný sa zdržať konania, ktoré malo za následok spochybnenie dobrej povesti. Ak sa tak nestane, asistent neodstráni pochybnosti, resp. sa nezdrží konania, ktoré malo za následok porušenie povinností v súvislosti s výkonom štatutárneho auditu, komora vyčiarkne asistenta zo zoznamu asistentov. Asistent štatutárneho audítora už nie je automaticky vyčiarknutý zo zoznamu, ak nevykonáva praktickú odbornú prípravu asistenta viac ako tri po sebe nasledujúce roky.

Komora má novú povinnosť – najneskôr do jedného mesiaca odo dňa vyčiarknutia asistenta zo zoznamu informovať o tejto skutočnosti školiteľa a štatutárneho audítora alebo audítorskú spoločnosť, s ktorými je v pracovnom vzťahu alebo kde vykonáva praktickú odbornú prípravu asistenta štatutárneho audítora.

Audítorská skúška a skúška spôsobilosti

Pre jednoznačnosť pri vykonávaní audítorskej skúšky, ak uchádzač nezloží audítorskú skúšku v riadnom termíne je ustanovené, že tú čiastkovú skúšku, ktorú nezložil, môže opakovať v nasledujúcich dvoch termínoch určených úradom. Ak ju v týchto termínoch opätovne nezloží, musí audítorskú skúšku opakovať v plnom rozsahu. Ak uchádzač zložil čiastkové skúšky podľa zákona č. 540/2007 Z. z. tieto sa mu započítajú ako úspešne vykonané aj podľa nového zákona.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály