Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Zhodnotenie doterajšieho čerpania štrukturálnych fondov

Dátum: Rubrika: Iné

Od 1. 1. 2004 SR bolo povolené čerpať prostriedky zo štrukturálnych fondov EÚ. Prvé výzvy na podávanie projektov financovaných zo štrukturálnych fondov a štátneho rozpočtu boli však vyhlásené až v polovici roku 2004. Ako prvé zareagovali Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR a Ministerstvo hospodárstva SR.

Od 1. 1. 2004 SR bolo povolené čerpať prostriedky zo štrukturálnych fondov EÚ. Prvé výzvy na podávanie projektov financovaných zo štrukturálnych fondov a štátneho rozpočtu boli však vyhlásené až v polovici roku 2004. Ako prvé zareagovali Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR a Ministerstvo hospodárstva SR.

Pre podnikateľov zo súkromného sektora boli azda najatraktívnejšie výzvy z oblasti cestovného ruchu a priemyslu. Na oblasť cestovného ruchu pre mimobratislavské kraje bolo na skrátené programovacie obdobie rokov 2004 až 2006 určených viac ako 35 mil. EUR (zdroje Európskeho spoločenstva a zdroje zo štátneho rozpočtu SR). Čerpanie týchto prostriedkov, resp. prideľovanie prostriedkov jednotlivým projektom bolo naplánované progresívne od roku 2004 do roku 2006, t. j. každý rok sa malo čerpať viac prostriedkov ako v predchádzajúcom roku. Skutočnosť v rámci týchto dvoch najlukratívnejších výziev bola však úplne odlišná. Na oblasť cestovného ruchu bola vyhlásená v júni 2004 prvá a zároveň posledná výzva. Implementačná agentúra SACR (Slovenská agentúra pre cestovný ruch) ani MH SR ako riadiaci orgán pre oblasť cestovného ruchu nepočítali až s takým masívnym návalom projektov. Na oblasť cestovného ruchu pre podnikateľov bolo podaných cca 10-násobne viac projektov, ako boli zdroje zo štrukturálnych fondov a štátneho rozpočtu SR určené na toto opatrenie.
Ťažkú úlohu pri vypracovávaní projektov mali jednotliví žiadatelia, resp. konzultačné spoločnosti a nepochybne zložitý proces administratívnej kontroly, hodnotenia a poradenstva čakal na implementačnú agentúru SACR a riadiaci orgán MH SR. Informácie, ako správne vypracovať projekt, boli pomerne strohé a neraz i mätúce, čo nepochybne z veľkej časti zapríčinilo, že „sitom“ formálnej kontroly prešla iba cca jedna tretina podaných projektov. Všetky schválené projekty v oblasti cestovného ruchu boli krátené asi o 20 %, čo znamená, že každý dostal menej, ako žiadal a musel teda šetriť na nákladoch projektu. Úspešní žiadatelia neboli týmto rozhodnutím nadšení, ale na druhej strane väčšina z nich s podobným prístupom počítala a už pri podávaní projektov si nechávala určité rezervy v jednotlivých položkách rozpočtu. Projekty, ktoré boli schválené, ale neostali na ne finančné zdroje, boli uložené do tzv. zásobníka projektov a v prípade, že sa niektorému subjektu siahlo na sľúbený grant (čo sa aj stalo), alebo boli na oblasť cestovného ruchu pre podnikateľov presunuté finančné zdroje (čo sa napriek snahe SACR nestalo) tieto projekty boli presunuté zo zásobníka do realizácie. Z celkového počtu žiadostí podaných v rámci opatrenia Podpora podnikateľských aktivít cestovného ruchu bolo iba približne 40 schválených. Celkovo bolo alokovaných, resp. finančný objem schválených projektov bol cca 1,1 mld. Sk.
Aj pre oblasť priemyslu bola vyhlásená iba jedna výzva na podávanie projektov, tiež v júni 2004. Podobne ťažká úloha ako na SACR čakala aj na NADSME (Národnú agentúru pre podporu malého a stredného podnikania), ktorá mala aspoň skúsenosti s implementáciou grantov predvstupového fondu PHARE. Jej úlohou bolo rozdeliť spolu 28,7 mil. EUR. Počet podaných projektov na NADSME taktiež niekoľkonásobne prekračoval dostupné zdroje z EÚ a zo štátneho rozpočtu SR. V číselnom vyjadrení bolo celkom v rámci opatrenia Podpora rozvoja nových a existujúcich podnikov a služieb schválených na financovanie približne 50. Celkový objem finančných zdrojov pre schválené projekty je cca 1,2 mld. Sk.
Podnikatelia na Slovensku mali a stále ešte majú dostupné aj zdroje na oblasť priemyselného výskumu a vývoja a podpory úspor energie a využitia obnoviteľných zdrojov energie (opatrenie SOP Priemysel a služby, 1.3. Priemyselný výskum a vývoj a opatrenie 1.4. Podpora podnikania, inovácií a aplikovaného výskumu). Na tieto oblasti boli vyhlásené zatiaľ
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály