Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Zdanenie príjmov za odpad

Dátum: Rubrika: Daň z príjmov

Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky predložilo v roku 2015 do Národnej rady SR návrh zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“), a to v nadväznosti na Plán legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2014 a Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na roky 2012 až 2016. Návrh zákona vychádzal už z legislatívneho zámeru zákona o odpadoch, ktorý bol schválený vládou SR dňa 3. júla 2013.

Tento zákon bol s účinnosťou od 1. januára 2016 schválený a vydaný v Zbierke zákonov.

Cieľom zákona je úprava existujúcich a nastavenie nových pravidiel v odpadovom hospodárstve pre vytvorenie štandardných podmienok (z pohľadu rozvinutých krajín Európskej únie) pre uskutočňovanie zmien v prostredí, umožňujúcich rozvoj a realizáciu aktivít v odpadovom hospodárstve a súčasne vytvorenie podmienok pre právnu istotu, porovnateľnú s podmienkami v ostatných členských štátoch Európskej únie.

Zákon o odpadoch tiež sleduje zníženie množstva odpadov, ktoré sa zneškodňujú skládkovaním, úpravu a zameranosť na predchádzanie vzniku odpadu, minimalizáciu negatívnych vplyvov vzniku a nakladania s odpadom na životné prostredie a zdravie ľudí, zavedenie a uplatňovanie rozšírenej zodpovednosti výrobcov a dovozcov, štandardným spôsobom obvyklým v iných členských štátoch Európskej únie a jej premietnutie na komunálnu úroveň.

Jednou z najvýznamnejších zmien v novom zákone o odpadoch je výrazné sprísnenie podmienok a kontroly výkupu kovového odpadu od fyzických osôb – nepodnikateľov, ktoré má vplyv aj na nadväzujúcu úpravu v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“).

Zber a výkup odpadu je presne vymedzený v § 16 zákona o odpadoch, podľa ktorého:

  • Musí podnikateľ, ktorý vykonáva zber alebo výkup odpadu okrem iných zákonnom stanovených povinností spĺňať aj povinnosti držiteľa odpadu podľa § 14 ods. 1 zákona o odpadoch.
  • Fyzická osoba môže produkovať len komunálny odpad pričom, zákon na zber komunálneho odpadu a nakladanie s ním kladie osobitné požiadavky napr. na to, že nakladať na území obce s komunálnym odpadom môže len ten, kto má zmluvu s obcou.
  • Zakazuje sa zber a výkup kovového odpadu v rozpore s odsekom 6 až 8 tohto ustanovenia. Sprísnenie podmienok pre výkup kovového odpadu, ktorý je upravený v § 16 ods. 7 až 9 zákona o odpadoch sa zaviedol z dôvodu, že generálny zákaz výkupu kovového odpadu by mal negatívny finančný dopad na subjekty, ktoré kovový odpad majú legálne v držbe a zároveň pozitívny finančný dopad na subjekty nakladajúce s takýmto odpadom. S cieľom aspoň čiastočne znížiť počet krádeží kovov, ktoré ani nie sú odpadom, sa ustanovili podmienky výkupu odpadu z kovov v § 16 odsekoch 5 až 8 zákona o odpadoch. Jedine v odseku 9 je ustanovený jednoduchší režim pre zber kovového odpadu na zbernom dvore alebo na zbernej ploche za podmienky, že sa tam nevykonáva výkup kovového odpadu.

Bližšia špecifikácia kovového odpadu, ktorý je možné vykupovať je upravená v § 16 ods. 6 a 7 zákona o odpadoch, pričom ide o kovový odpad:

  1. pochádzajúci zo súčiastok a častí zariadení z koľajových vedení, zabezpečovacej techniky a oznamovacej techniky, koľajových vozidiel a výstroja tratí alebo javiace znaky, že z takýchto zariadení pochádzajú, iba od prevádzkovateľov dráh a podnikateľských subjektov pracujúcich s nimi na zmluvnom základe,
  2. pochádzajúci z dopravných značiek a dopravných zariadení, zvodidiel, alebo javiaci znaky, že z nich pochádza, iba od správcov pozemných komunikácií a podnikateľských subjektov pracujúcich s nimi na zmluvnom základe,
  3. pochádzajúci z kanalizačných poklopov a krytov kanalizačných vpustí iba od vlastníka alebo prevádzkovateľa vodovodu a kanalizácie,
  4. pochádzajúci zo závlahových detailov, závlahových čerpacích staníc, poľnohospodárskych strojov a lesníckych strojov a ich súčastí, poľnohospodárskych technických za­riadení a kovové časti konštrukčných celkov stavieb alebo javiaci znaky, že z nich pochádza, iba od poľnohospodárskych a lesných subjektov, súkromne hospodáriacich roľníkov alebo od podnikateľských subjektov pracujúcich s nimi na zmluvnom základe,
  5. pozostávajúci z elektrických rozvodov, elektrických transformátorov a ich súčastí
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály