Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Vykonávacie nariadenie Rady k Šiestej smernici od 1. júla 2006 (I.)

Rubrika: Daň z pridanej hodnoty

V Úradnom vestníku Európskej únie 29. 10. 2005 bolo publikované Nariadenie Rady (ES) č. 1777/2005 zo 17. 10. 2005 o vykonávacích opatreniach smernice 77/388/EHS o spoločnom systéme DPH. Ide o sekundárny legislatívny akt pre oblasť DPH, ktorý má tentoraz formu nariadenia. Doteraz boli pre oblasť DPH v rámci sekundárnej legislatívy spoločenstva prijímané predovšetkým smernice.

V Úradnom vestníku Európskej únie 29. 10. 2005 bolo publikované Nariadenie Rady (ES) č. 1777/2005 zo 17. 10. 2005 o vykonávacích opatreniach smernice 77/388/EHS o spoločnom systéme DPH (ďalej len „vykonávacie nariadenie“). Ide o sekundárny legislatívny akt pre oblasť DPH, ktorý má tentoraz formu nariadenia. Doteraz boli pre oblasť DPH v rámci sekundárnej legislatívy spoločenstva prijímané predovšetkým smernice.

 
Preto je vhodné uviesť, aký je rozdiel medzi týmito formami sekundárnej legislatívy. Smernice sú všeobecne záväzné z hľadiska cieľov, ktoré majú byť dosiahnuté v rámci určitého časového limitu, pričom výber použitých foriem a prostriedkov na dosiahnutie cieľov je ponechaný na legislatívu členských štátov (nie sú priamo vykonateľné v jednotlivých členských štátoch bez premietnutia do národnej legislatívy). Nariadenia majú konkrétny priamy dosah na každého, čo znamená, že sú priamo aplikovateľné a záväzné v celom rozsahu vo všetkých členských štátoch bez potreby akejkoľvek legislatívnej formy na ich zavedenie na úrovni členských štátov. Okrem tohto sekundárna legislatíva môže mať ešte formu rozhodnutí záväzných pre tých, ktorým sú adresované. Môžu byť adresované ktorémukoľvek alebo všetkým členským štátom, podnikom alebo občanom a nevyžadujú si implementáciu do národnej legislatívy. Poslednou formou sekundárnej legislatívy sú odporúčania a názory, ktoré nie sú záväzné.
 
Rada Európskych spoločenstiev na návrh Komisie Európskych spoločenstiev sa rozhodla prijať opatrenia na zabezpečenie správneho a jednotnejšieho uplatňovania platného systému DPH a na zlepšenie fungovania vnútorného trhu Spoločenstva. Opatrenia sú obsiahnuté vo vykonávacom nariadení a sú určené na vykonanie niektorých ustanovení Šiestej smernice Rady 77/388/EHS zo 17. 5. 1977 o zosúladení právnych predpisov členských štátov týkajúcich sa daní z obratu – spoločný systém DPH: jednotný základ jej stanovenia (ďalej len „Šiesta smernica“). Dosah prijatých vykonávacích opatrení zostáva obmedzený, pretože hoci sú vytvorené na to, aby objasnili ustanovenia Šiestej smernice, nemôžu sa od nej odchyľovať. Vykonávacie ustanovenia sa majú aplikovať v oblastiach, kde hrozilo riziko rozdielneho prístupu v dôsledku rozdielov medzi členskými štátmi pri uplatňovaní ustanovení Šiestej smernice.
 
Na základe skúseností s predtým prijímanými nezáväznými usmerneniami Výborom pre DPH bolo rozhodnuté, že na lepšie zabezpečenie zjednocovacieho uplatňovania ustanovení Šiestej smernice bude prijaté nariadenie, ktoré je záväzné a priamo uplatniteľné vo všetkých členských štátoch. Prijaté vykonávacie ustanovenia k Šiestej smernici sa týkajú najmä zdaniteľných osôb, dodania tovaru alebo poskytovania služieb, ako aj miesta ich dodania alebo poskytnutia a tiež cezhraničnej spolupráce.
 
Vykonávacie opatrenia v nariadení obsahujú osobitné ustanovenia ako odpoveď na určité otázky uplatňovania Šiestej smernice a sú vytvorené tak, aby v celom Spoločenstve priniesli jednotné zaobchádzanie s týmito osobitnými prípadmi. To súčasne znamená, že nie sú uplatniteľné na iné prípady, čo na druhej strane znamená, že je potrebné uplatňovať ich reštriktívne.
 
Z hľadiska štruktúry vykonávacie nariadenie má okrem úvodných čiastočne vysvetľujúcich ustanovení spolu 23 článkov zaradených podľa vecného obsahu problematík do deviatich kapitol (kapitoly sú označené rímskymi číslami) a dve prílohy. V rámci kapitol sú jednotlivé články, ak je to potrebné, ešte členené do oddielov. Nariadenie nadobudlo účinnosť od 1. 7. 2006, okrem Čl. 13, ktorý sa uplatňuje už od 1. 1. 2006.

V ďalšej časti príspevku sa budeme venovať jednotlivým kapitolám z hľadiska ich obsahu a poukážeme na to, ku ktorým konkrétnym Čl. Šiestej smernice sú vykonávacie ustanovenia prijaté a aký je ich vzťah a spôsob aplikácie v tuzemsku v porovnaní s platným stavom v oblasti DPH, t. j. v porovnaní so zákonom č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“).
 

Predmet úpravy

Kapitola I obsahuje Čl. 1, ktorý uvádza, že vykonávacie opatrenia boli prijaté k nasledujúcim Čl. Šiestej smernice:
  • k Čl. 4, ktorý upravuje osoby podliehajúce dani,
  • k Čl. 6, ktorý upravuje poskytovanie služieb,
  • k Čl. 9, ktorý upravuje miesto zdaniteľného plnenia pri poskytovaní služieb,
  • k Čl. 11, ktorý upravuje zdaniteľný základ,
  • k Čl. 13, ktorý upravuje oslobodenie od dane v tuzemsku,
  • k Čl. 15, ktorý upravuje oslobodenie od dane vývozu a obdobných plnení a medzinárodnej prepravy,
  • k Čl. 18, ktorý upravuje odpočítanie dane, konkrétne pravidlá uplatňovania nároku na odpočítanie dane,
  • k Čl. 26b a 26c, ktoré upravujú osobitné režimy, konkrétne osobitný režim pre investičné zlato a osobitný režim pre osoby, ktoré nie sú založené na území spoločenstva a poskytujú služby dodávané elektronicky osobám nepodliehajúcim dani,
  • k Čl. 28a a 28b, ktoré upravujú prechodné úpravy zdanenia obchodu medzi členskými štátmi, konkrétne oblasť pôsobnosti a miesto zdaniteľného obchodu,
  • k prílohe L, ktorá uvádza zoznam služieb dodávaných elektronicky uvedených v Čl. 9 ods. 2 písm. e) Šiestej smernice.
 

Zdaniteľné osoby a zdaniteľné operácie

Kapitola II je rozčlenená na oddiel 1 a 2, pričom oddiel 1 tvorí Čl. 2, ktorý je vykonávacím ustanovením k Čl. 4 Šiestej smernice, upravujúcim osoby podliehajúce dani a oddiel 2 tvorí Čl. 3 s ods. 1 a 2, ktorý je vykonávacím ustanovením k Čl. 6 Šiestej smernice, definujúcim poskytovanie služieb.
 
Oddiel 1, Čl. 2 vykonávacieho nariadenia ustanovuje, že za zdaniteľnú osobu v zmysle Čl. 4 ods. 1 Šiestej smernice sa má považovať aj európske zoskupenie hospodárskeho záujmu (EZHZ).
 
Z hľadiska zákona o DPH sú (v súlade s Čl. 4 Šiestej smernice) v § 3 definované zdaniteľné osoby. Aj keď zo znenia § 3 zákona o DPH vyplýva, že zdaniteľnou osobou je každá osoba, ktorá vykonáva nezávisle akúkoľvek ekonomickú činnosť, nie je možné jednoznačne konštatovať, že takouto osobou je aj EZHZ. To nakoniec jednoznačne nevyplýva ani z Čl. 4 Šiestej smernice. Problematiku EZHZ z pohľadu Čl. 4 Šiestej smernice, t. j., že aj v ich prípade pôjde o zdaniteľnú osobu, rieši Čl. 2 vykonávacieho nariadenia.
 
EZHZ sú oprávnené vykonávať zdaniteľné dodávky vo vlastnom mene, a preto sú podľa Čl. 2 vykonávacieho nariadenia považované za zdaniteľné osoby. Zoskupenia sú zdaniteľnou osobou v tom členskom štáte, v ktorom majú svoje sídlo. Ak by takéto EZHZ malo svoje sídlo v tuzemsku, na účely zákona o DPH by sa považovalo za osobu podliehajúcu dani.
 
Oddiel 2, Čl. 3 ods. 1 a 2 je vykonávacím ustanovením k Čl. 6 Šiestej smernice upravujúcim poskytovanie služieb, konkrétne k Čl. 6 ods. 1 Šiestej smernice. Podľa neho za poskytnutie služby sa považuje každé plnenie, ktoré nie je dodaním tovaru (základné pravidlo). Takéto plnenia zahŕňajú aj prevod práva k nehnuteľnému majetku, prijatie záväzku zdržať sa konania alebo strpieť konanie alebo stav, ako aj služby poskytnuté na základe úradného konania alebo zákona.
 
Čl. 6 Šiestej smernice je implementovaný v § 9 zákona o DPH. Definuje zdaniteľný obchod, ktorým je dodanie služby. Niektoré druhy služie
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály