Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Vykonávacie nariadenie Rady EÚ k smernici o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty

Rubrika: Daň z pridanej hodnoty

Základným cieľom nariadenia je zabezpečiť jednotnejšie uplatňovanie súčasného systému dane z pridanej hodnoty v rámci Európskej únie a zamedziť dvojitému zdaneniu v dôsledku odlišného výkladu v jednotlivých členských štátoch Európskej únie.

Dňa 12. apríla 2011 nadobudlo účinnosť nariadenie Rady (EÚ) č. 282/2011 z 15. marca 2011, ktorým sa ustanovujú vykonávacie opatrenia smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (ďalej len „nariadenie“). Základným cieľom nariadenia je zabezpečiť jednotnejšie uplatňovanie súčasného systému dane z pridanej hodnoty v rámci Európskej únie (EÚ) a zamedziť dvojitému zdaneniu v dôsledku odlišného výkladu v jednotlivých členských štátoch EÚ.

Nariadenie sa začne uplatňovať vo všetkých členských štátoch EÚ od 1. júla 2011 a nahradí doteraz platné nariadenie Rady (ES) č. 1777/2005 o vykonávacích opatreniach Šiestej smernice 77/388/EHS o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (predchádzajúca smernica o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, zrušená od 1. januára 2007 smernicou 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty). Dôvodom prijatia nového nariadenia bola jednak potreba prepracovať nariadenie č. 1777/2005 a zahrnúť doň zmeny vyplývajúce zo smernice Rady 2008/8/ES o mieste dodania služieb, na základe ktorej členské štáty EÚ zmenili s účinnosťou od 1. januára 2010 svoje národné predpisy upravujúce daň z pridanej hodnoty [napr. zmena pravidiel o mieste dodania služieb, prideľovanie identifikačného čísla pre daň z pridanej hodnoty (ďalej len „IČ DPH“) zdaniteľným osobám, ktoré nie sú platiteľmi dane a prijímajú alebo poskytujú služby v rámci vnútorného trhu EÚ, podávanie súhrnného výkazu aj v prípade dodávania služieb v rámci vnútorného trhu EÚ].

Ustanovenia nariadenia obsahujú osobitné pravidlá ako odpoveď na vybrané otázky uplatňovania dane, zabezpečujú jednotné uplatňovanie pravidiel v celej EÚ a uplatňujú sa reštriktívne, teda platia iba pre konkrétne situácie a nie sú rozhodujúce pre iné prípady.

Nariadenie je záväzné a priamo uplatniteľné vo všetkých členských štátoch EÚ, to znamená, že jeho ustanovenia sa nebudú preberať do zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). Podľa nariadenia nie je dotknutá platnosť a výklad právnych predpisov, ktoré prijali členské štáty pred platnosťou a účinnosťou nariadenia.

Najaktuálnejšími ustanoveniami nariadenia pre platiteľov dane ako aj ostatné zdaniteľné osoby, prijímajúce a poskytujúce služby v rámci vnútorného trhu EÚ, sú články, ktoré sa priamo týkajú uplatňovania pravidiel o určení miesta dodania služieb. Významné sú však aj ostatné články nariadenia, ktoré prinášajú jednoznačný prístup k určitým pravidlám vyplývajúcim zo smernice 2006/112/ES, ktorá je právnym základom zákona o DPH.


Článok 4 nariadenia – Nezdanenie nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu EÚ

Článok 4 nariadenia spresňuje, že pridelenie IČ DPH zdaniteľnej osobe, ktorá poskytuje služby do iného členského štátu EÚ alebo ich z neho prijíma a osobou povinnou platiť daň je príjemca služby, nemá ovplyvniť právo tejto zdaniteľnej osoby na nezdanenie tovaru nadobudnutého z iného členského štátu EÚ. Z tohto článku vyplýva, že zdaniteľná osoba, ktorá má právo na nezdanenie nadobudnutia tovaru z iného členského štátu EÚ podľa článku 3 smernice 2006/112/ES, má toto právo naďalej, aj keď jej bolo podľa článku 214 ods. 1 písm. d) alebo e) smernice 2006/112/ES pridelené IČ DPH za prijaté alebo poskytnuté služby. Ak však zdaniteľná osoba oznámi toto IČ DPH dodávateľovi v súvislosti s nadobudnutím tovaru z iného členského štátu EÚ, považuje sa za osobu, ktorá využila možnosť ustanovenú v článku 3 ods. 3 smernice 2006/112/ES – rozhodla sa zdaňovať nadobudnutie tovaru v rámci EÚ.

Podľa zákona o DPH ide o prípady, kedy je zdaniteľná osoba registrovaná pre daň a má pridelené slovenské IČ DPH podľa § 7a zákona o DPH z dôvodu prijatia alebo poskytnutia služby z/do iného členského štátu EÚ, pričom miestom dodania služby je miesto, kde je usadený príjemca služby (miesto, kde má príjemca služby svoje sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň – § 15 ods. 1 zákona o DPH) a osobou povinnou platiť daň je príjemca služby. Základný princíp pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu EÚ platný vo vzťahu k zdaniteľným osobám, ktoré nie sú platiteľmi dane, je nezdaňovanie tovaru nadobudnutého z iného členského štátu EÚ do stanovenej hodnoty. V Slovenskej republike je táto hodnota určená vo výške 13 941,45 €. Z ustanovenia § 11 ods. 5 zákona o DPH však vyplýva, že zdaniteľná osoba registrovaná pre daň podľa § 7a zákona o DPH z dôvodu prijatia alebo poskytnutia služby z/do iného členského štátu EÚ nemôže uplatniť právo na nezdanenie tovaru kúpeného z iného členského štátu EÚ, hoci kúpou tovaru nedosiahla hodnotu 13 941,45 € za kalendárny rok. Ustanovenie § 11 ods. 5 zákona o DPH teda nie je v súlade s článkom 4 nariadenia a z tohto dôvodu sa musí zmeniť. Od 1. júla 2011 však na základe zásady prednosti práva EÚ pred národným právom má pred ustanovením § 11 ods. 5 zákona o DPH prednosť článok 4 nariadenia.

Príklad č. 1:
Zdaniteľná osoba, ktorá poskytuje sprostredkovateľské služby, podala v januári 2010 daňovému úradu žiadosť o registráciu pre daň podľa § 7a zákona o DPH a daňový úrad jej pridelil IČ DPH. Zdaniteľná osoba má zákazníkov, ktorí sú zdaniteľnými osobami, v rôznych členských štátoch EÚ. Služby, ktoré im poskytuje, uvádza v súhrnnom výkaze a vo faktúrach, ktoré vyhotovuje pre svojich zákazníkov, uvádza svoje IČ DPH. Služby zdaňujú príjemcovia služieb.

V máji 2010 si táto zdaniteľná osoba objednala v Rakúsku tovar v hodnote 300 € a bola povinná priznať a zaplatiť slovenskú daň z nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu EÚ (§ 11 ods. 1, 2, 4 a 5 a § 69 ods. 6 zákona o DPH).

Pri objednaní tovaru mala použiť svoje IČ DPH, aby sa zabezpečilo, že rakúsky dodávateľ tovaru uplatní pri predaji tovaru oslobodenie od rakúskej dane a daň sa vyberie na Slovensku.

***

Príklad č. 2:
Zdaniteľná osoba, ktorá vykonáva prepravu tovaru, podala v decembri 2010 daňovému úradu žiadosť o registráciu pre daň podľa § 7a zákona o DPH a daňový úrad jej pridelil IČ DPH. Zdaniteľná osoba má zákazníkov, ktorí sú zdaniteľnými osobami, v rôznych členských štátoch EÚ. Služby, ktoré im poskytuje, uvádza v súhrnnom výkaze a vo faktúrach, ktoré vyhotovuje pre svojich zákazníkov, uvádza svoje IČ DPH. V júli 2011 si táto zdaniteľná osoba objednala v Rakúsku tovar v hodnote 1 000 € a nie je podľa článku 4 nariadenia povinná priznať a zaplatiť slovenskú daň z nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu EÚ.

Keďže zdaniteľná osoba pri objednaní tovaru nepoužila svoje IČ DPH, dodá jej rakúsky dodávateľ tovar za cenu, ktorá obsahuje rakúsku daň. Ak by však zdaniteľná osoba oznámila svoje IČ DPH rakúskemu dodávateľovi tovaru, považuje sa v zmysle článku 4 nariadenia za osobu, ktorá sa rozhodla zdaňovať nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu EÚ, a bola by povinná priznať a zaplatiť slovenskú daň. Zdaňovanie nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu EÚ je potom povinná uplatňovať najmenej po dobu dvoch kalendárnych rokov (§ 11 ods. 7 zákona o DPH).

***

Článok 6 nariadenia – Reštauračné a stravovacie služby

Reštauračnými službami a stravovacími službami (catering) sa rozumejú služby, ktoré pozostávajú z poskytovania pripraveného alebo nepripraveného jedla a/alebo nápojov, ktoré dopĺňajú dostatočné podporné služby umožňujúce ich okamžitú spotrebu. Jedlo a/alebo nápoje tvoria len časť jedného celku, v ktorom prevládajú služby. Reštauračné služby sa poskytujú v priestoroch poskytovateľa služby a stravovacie služby sa poskytujú mimo priestorov poskytovateľa služby.

Za stravovacie a reštauračné služby sa nepovažuje poskytnutie pripraveného alebo nepripraveného jedla a/alebo nápojov (s dopravou alebo bez dopravy) bez iných podporných služieb. Za stravovacie a reštauračné služby sa nepovažuje najmä poskytovanie potravín, ktoré si možno zobrať so sebou z reštaurácií, pojazdných predajní rýchleho občerstvenia, veľkých predajní so samoobsluhou a podobných zariadení. Keď dodanie jedla a/alebo nápojov nie je spojené s ďalšími podpornými službami, považuje sa za dodanie tovaru.

Článok 6 nariadenia sa týka ustanovení

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály