Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Vplyv reštrukturalizácie na základ dane z príjmov

Dátum: Rubrika: Daň z príjmov

Reštrukturalizácia je ­zákonom presne stanovený proces smerujúci k záchrane dlžníka, v ktorom sa dohodne dlžník s veriteľmi na vysporiadaní ich pohľadávok a zachová sa ďalšia prevádzka podniku dlžníka vrátane zamestnanosti aj po skončení reštrukturalizácie.

Legislatívna úprava reštrukturalizácie

Reštrukturalizácia je komplexne upravená v tretej časti zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o konkurze a reštrukturalizácii“), konkrétne v § 108 až 165. Podľa týchto ustanovení základnými etapami úspešnej reštrukturalizácie sú:

  • vypracovanie reštrukturalizačného posudku,
  • návrh na povolenie a následné povolenie reštrukturalizácie súdom,
  • prihlasovanie pohľadávok a schôdza veriteľov,
  • zasadania veriteľského výboru, tvorba a schvaľovanie reštrukturalizačného plánu a
  • záverečné potvrdenie reštrukturalizačného plánu veriteľmi a súdom.

Ak dlžníkovi, ktorý sa dostal do finančných a existenčných problémov, hrozí úpadok, alebo je v úpadku, môže poveriť správcu vypracovaním reštrukturalizačného posudku na účely zistenia, či sú splnené predpoklady na jeho reštrukturalizáciu. Tým nie je dotknutá povinnosť dlžníka včas podať návrh na vyhlásenie konkurzu. Správca pri príprave posudku zisťuje finančnú si­tuáciu a obchodnú situáciu dlžníka a podľa týchto zistení vo vypracovanom posudku odporučí alebo neodporučí reštrukturalizáciu dlžníka. Ak správca reštrukturalizáciu dlžníka odporučí, v posudku navrhne aj možný spôsob jej uskutočnenia.

Reštrukturalizačné konanie môže začať len na návrh, kde aktívnu vecnú legitimáciu má dlžník, ktorý je podnikateľom, a príslušný súd. Ak súd zistí, že návrh na povolenie reštrukturalizácie spĺňa zákonom predpísané náležitosti, najneskôr do 15 dní od doručenia návrhu rozhodne o začatí reštrukturalizačného konania.

Ak sú splnené predpoklady, aby súd povolil reštrukturalizáciu, súd najneskôr do 30 dní od začatia reštrukturalizačného konania uznesením rozhodne o povolení reštrukturalizácie. Účastníkmi reštrukturalizačného konania sú dlžník, navrhovateľ a veritelia, ktorí spôsobom ustanoveným zákonom prihlásili svoje pohľadávky.

Ďalšou etapou reštrukturalizačného konania je prihlasovanie pohľadávok veriteľov a ich porovnanie správcom s účtovnou a inou dokumentáciou dlžníka a so zoznamom záväzkov dlžníka. Prihláška musí byť doručená správcovi aj súdu do 30 dní od povolenia reštrukturalizácie. Na prihlášku doručenú po lehote alebo prihlášku doručenú v lehote len správcovi alebo len súdu sa v reštrukturalizácii neprihliada a pohľadávka v nej uplatnená sa do reštrukturalizačného plánu nezahŕňa. V takomto prípade právo takého veriteľa zaniká. Ak správca pri skúmaní pohľadávky zistí, že prihlásená pohľadávka je čo do právneho dôvodu, vymáhateľnosti, výšky, zabezpečenia zabezpečovacím právom alebo poradia zabezpečovacieho práva sporná, je povinný prihlásenú pohľadávku v spornom rozsahu poprieť, a to v lehote do 30 dní od uplynutia lehoty na prihlasovanie pohľadávok.

Na účely výkonu svojich práv si veritelia prihlásených pohľadávok na schôdzi veriteľov volia veriteľský výbor. Hlavnou úlohou veriteľského výboru je spolupráca pri príprave reštrukturalizačného plánu a pri predbežnom schvaľovaní plánu. Reštrukturalizačný plán je listina upravujúca vznik, zmenu alebo zánik práv a záväzkov osôb v nej uvedených, ako aj rozsah a spôsob uspokojenia tých účastníkov plánu, ktorí sú veriteľmi prihlásených pohľadávok, prípadne akcionármi dlžníka. Za predpokladu, že plán je veriteľským výborom schválený, je veriteľský výbor povinný bezodkladne požiadať správcu o zvolanie schvaľovacej schôdze. Schválenie plánu schvaľovacou schôdzou veriteľov je jedným zo zákonných predpokladov pre potvrdenie plánu súdom. Plán, ktorý je prijatý schvaľovacou schôdzou, podlieha potvrdeniu súdom. Súd potvrdí plán, ak sú splnené ustanovené podmienky, inak plán zamietne. Zverejnením uznesenia o potvrdení plánu v Obchodnom vestníku sa ustanovenia plánu stávajú účinnými voči všetkým účastníkom plánu.

Účinky ­reštrukturalizačného ko­nania zanikajú zverejnením uz­nesenia súdu o skončení reštrukturalizácie v ­Obchodnom vestníku. Zaniká tiež funkcia veriteľského výboru a funkcia správcu a nastáva proces plnenia plánu dlžníkom.

Dlžník je povinný plniť svoje záväzky vyplývajúce mu z reštrukturalizačného plánu v lehote splatnosti (pod hrozbou konkurzu). Ak dlžník alebo preberajúca osoba ani do 30 dní od doručenia výzvy nesplní pohľadávku alebo iný záväzok vyplývajúci mu z plánu, plán sa tým stáva voči účastníkovi plánu vo vzťahu k dotknutej pohľadávke neúčinným.

Zmeny v reštrukturalizačnom konaní

Novelou zákona o ­konkurze a re­štrukturalizácii zákonom č. 87/2015 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákonyúčinnosťou od 29. apríla 2015 došlo k zásadným zmenám v časti reštrukturalizačného konania, a to v oblasti uspokojovania pohľadávok zahrnutých v reštrukturalizačnom pláne najmä vo vzťahu k nezabezpečeným veriteľom. Zmeny prijaté týmto zákonom sa vzťahujú aj na reštrukturalizačné konanie začaté pred 29. aprílom 2015, ak k tomuto dátumu nebol súdu predložený návrh na potvrdenie reštrukturalizačného plánu.

Ide o tieto zmeny:

  • Zákaz rozdelenia zisku dlžníka v reštrukturalizácii pred uspokojením pohľadávok veriteľov

Podľa nového ustanovenia § 155a zákona o konkurze a reštrukturalizácii dlžník alebo preberajúca osoba nemôže po skončení reštrukturalizácie rozdeliť medzi svojich členov zisk alebo iné vlastné zdroje skôr, ako dôjde k uspokojeniu pohľadávok veriteľov skupiny pre nezabezpečené pohľadávky do výšky zistených pohľadávok. Na tieto účely pôvodná pohľadávka do výšky 50 % nezaniká a vo zvyšnej časti sa má za to, že je iným majetkovým právom veriteľa byť uspokojený v rozsahu zisku alebo iných vlastných zdrojov.

Plnenie z rozdelenia zisku alebo iných vlastných zdrojov:

  • sa nevzťahuje na ­skupinu podriadených pohľadávok pod­ľa § 137 ods. 5 zákona o konkurze a reštrukturalizácii,
  • poskytnuté veriteľom nad rozsah určený reštrukturalizačným plánom sa nepovažuje za bezdôvodné obohatenie,
  • platí aj pre právnych nástupcov dlžníka alebo preberajúcej osoby.
  • Právne následky porušenia po­vinnosti zákazu rozdelenia zisku

Porušenie povinnosti zákazu rozdelenia zisku alebo iných vlastných zdrojov dlžníkom, ktorú ustanovuje nový § 155a ods. 1 zákona o konkurze a reštrukturalizácii, má svoje právne následky. Podľa § 159a zákona o konkurze a reštrukturalizácii na strane:

  • dlžníka sa reštrukturalizačný plán voči veriteľom skupiny pre dotknuté nezabezpečené pohľadávky stáva neúčinným, pričom rozdeleniu zisku alebo iných vlastných zdrojov možno v konkurze odporovať,
  • veriteľa je možnosť oprávnene sa domáhať na súde, ktorý potvrdil reštrukturalizačný plán, aby určil, že došlo k porušeniu povinnosti tohto zákazu, pričom proti rozhodnutiu súdu je prípustné odvolanie. Zverejnením rozhodnutia súdu o porušení povinnosti podľa § 155a zákona o konkurze a reštrukturalizácii je rozhodnutie účinné voči všetkým účastníkom reštrukturalizačného plánu.

Ak nastane neúčinnosť reštrukturalizačného plánu z dôvodu porušenia povinnosti zákazu rozdelenia zisku alebo iných vlastných zdrojov dlžníkom, je pre pôvodnú pohľadávku veriteľa možné podľa § 161 ods. 3 písm. d) zákona o konkurze a reštrukturalizácii viesť výkon rozhodnutia alebo exekúciu voči dlžníkovi alebo preberajúcej osobe.

  • Možnosť uspokojenia pôvodnej pohľadávky dlžníkom z ním vytvoreného zisku

Či uspokojenie veriteľa nastane zo zisku alebo iných vlastných zdrojov dlžníka alebo preberajúcej osoby záleží od skutočností, ktoré nastanú v budúcnosti v nadväznosti na ustanovenia § 159b tohto zákona. Podľa tohto ustanovenia, ak dlžník alebo preberajúca osoba vytvorí zisk vykázaný v účtovnej závierke, ktorý nepotrebuje na zachovanie prevádzky podniku alebo jej podstatnej časti predpokladanej plánom, veriteľ má právo domáhať sa uspokojenia svojej pôvodnej pohľadávky z takto vytvoreného zisku v rozsahu rozdielu medzi výškou uspokojenia pohľadávky podľa § 155a ods. 1 a plnením, ktoré bolo tomuto veriteľovi poskytnuté podľa plánu. Nemožno mu však priznať viac ako mu z vytvoreného zisku pomerne pripadá k ostatným veriteľom v jeho skupine.

Toto právo veriteľovi ostáva zachované aj voči právnym nástupcom dlžníka alebo preberajúcej osobe.

Zároveň sa v § 164 ods. 1 písm. c) zákona o konkurze a reštrukturalizácii ukladá dozornému správcovi povinnosť pravidelne vyhodnocovať, či veriteľom vznikol nárok na uspokojenie pôvodnej pohľadávky z

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály