Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Virtuálne registračné pokladnice pri taxislužbách

Rubrika: Problémy z praxe

S účinnosťou od 1. januára 2015 zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o používaní ERP“) upravuje aj používanie virtuálnej registračnej pokladnice.

Virtuálnou registračnou pokladnicou (VRP) sa podľa § 2 písm. b) cit. zákona rozumie aplikácia programu (softvéru) vytvoreného finančným riaditeľstvom na evidenciu prijatých tržieb v hotovosti, ktorý poskytuje finančné riaditeľstvo na svojej web stránke pre podnikateľov pomocou prídavného, tzv. koncového zariadenia. Správca dane po zaregistrovaní VRP odovzdá podnikateľovi prihlasovacie údaje potrebné na prístup do VRP, ako je login a heslo určené pre každého podnikateľa osobitne.

Koncovým zariadením sa podľa § 2 písm. zg) cit. zákona rozumie elektronické zariadenie, ktorým je napr. počítač, notebook, tablet, mobilný telefón a ktoré umožňuje prístup do prostredia VRP. Ide o také koncové zariadenie technického charakteru, ktoré umožní aj tlač pokladničných dokladov, neplatných dokladov, vkladov, intervalovej uzávierky a prehľadovej uzávierky.

Vzájomné napojenie VRP s koncovým zariadením je možné len cez internet. Aby podnikateľ mohol používať na evidenciu prijatých tržieb v hotovosti VRP, musí byť napojený na internet, t. j. musí si obstarať jeho sprístupnenie cez uvedené technické zariadenia.

To znamená, že požadované údaje o evidencii tržieb sa pri VRP neukladajú do fiškálneho zariadenia ako je to u „klasickej“ ERP, ale sa ukladajú systémom on-line ihneď po ich zaevidovaní priamo do informačného systému finančnej riaditeľstva. Finančná správa má informáciu o výške tržieb daňovníka v každú hodinu, kontrolu výšky prijatých tržieb prostredníctvom VRP vykonáva preventívne a priebežne a výberovým systémom.

Tento systém evidencie prijatých tržieb umožňuje správcovi dane vykonať kontrolu prijatých tržieb daňovníkom prakticky denne, ale aj v priebehu dňa a včas odhaliť krátenie prijatých tržieb v prípade značných rozdielov vo výške evidencie prijatých tržieb v priebehu napr. kalendárneho mesiaca alebo týždňa. V prípade veľkého rozdielu zaevidovania prijatých tržieb prostredníctvom VRO pri porovnaní napr. dvoch mesiacov, správca dane vyzve podnikateľa, aby vysvetlil tieto rozdiely, pričom takým dôvodom môže byť napr., že podnikateľ bol na dovolenke, alebo bol práceneschopný.

V snahe vyhnúť sa technickým alebo administratívnym problémom bol, nadväzne na prechodné ustanovenie § 18cb ods. 1 zákona o používaní ERP, termín začatia používania VRP v praxi posunutý na 1. apríl 2015, aj keď ustanovenia týkajúce sa používania VRP sú účinné už od 1. januára 2015.

Táto trojmesačná legisvakačná lehota bola obdobím na zabezpečenie technickej prípravy na strane daňového subjektu ako aj finančného riaditeľstva. U daňového subjektu na obstaranie internetu a koncového zariadenia, ktoré zabezpečuje on-line spojenie na diaľkový prenos dát a informácií na hlavný počítač – web stránku finančného riaditeľstva, v ktorom sú sústredné informácie, a do ktorého daňový subjekt vstupuje prostredníctvom prihlasovacích údajov ako je login a heslo. Finančná správa pripravovala v tomto období technickú časť svojej web stránky na prijímanie a fungovanie VRP, t. j. aplikáciu VRP od podania žiadosti o zaregistrovanie VRP, pridelenia kódu VRP a aj dokumentáciu a informáciu pre podnikateľov. Finančné riaditeľstvo vytvorilo aj samostatnú webstránku ako pomoc podnikateľom v súvislosti s aplikáciou VRP na https://vrp.financnasprava.sk. Na tejto webovej stránke podnikateľ nájde celý manuál k aplikácii VRP, t. j. od registrácie, začatia používania VRP až po ukončenie používania VRP. Za pripojenie do aplikácie VRP podnikateľ neplatí žiaden poplatok. Koncové zariadenia si musí zaobstarať sám, toto je z hľadiska zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. daňovým výdavkom, rovnako ako služba súvisiaca s pripojením na internet.

Žiadosť o zaregistrovanie VRP je možné podať dvoma spôsobmi. Prvý je cez samotnú aplikáciu VRP. V druhom prípade podnikateľ vyplní žiadosť písomne a doručí poštou. V obidvoch prípadoch je potrebné uviesť všetky povinné údaje v predtlači žiadosti, vrátane PIN kódu, ktorý je štvormiestny, tento si vytvorí sám podnikateľ a uvedie ho pri prvom prihlásení sa do VRP.

Novelou zákona o používaní ERP uverejnenou v zákone č. 130/2015 Z. z. sa spresňuje a upravuje postup pridelenia kódu VRP a začatie používania VRP v ustanovení § 7a cit. zákona. Upravuje sa aj postup ukončenia používania VRP podľa § 15a cit. zákona.

Žiadosť na účely pridelenia kódu VRP je možné predložiť na ktorýkoľvek daňový úrad. Ak žiadosť podnikateľ doručí osobne do podateľne alebo pošle poštou, naskenuje a zašle elektronicky cez portál finančnej správy ako akékoľvek iné podanie ako prílohu všeobecného podania v časti register a žiadosť nebude obsahovať potrebné údaje, správca dane vyzve podni­kateľa o doplnenie chýbajúcich údajov, čím sa zasa predlžuje lehota na sprevádzkovanie VRP.

Podnikateľ je povinný oznámiť daňovému úradu zmenu predajného miesta, ak je odlišné od miest

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály