Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Virtuálna mena z účtovného a daňového hľadiska

Dátum: Rubrika: Problémy z praxe

Aktuálnym trendom platenia transakcií vykonávaných virtuálne prostredníctvom internetovej siete je využívanie alternatívnych platidiel, tzv. virtuálnych platidiel označovaných aj ako kryptomeny.

Kryptomena (alebo tiež virtuálna mena, virtuálne peniaze, virtuálne platidlo, cryptocurrency) je digitálne platidlo, ktoré je určené na online obchodovanie. Je založená na kryptografii, ktorej cieľom je zvýšiť bezpečnosť virtuálnej meny. Hlavná definícia virtuálnej meny je, že využíva a implementuje princípy kryptografie na vytvorenie distribuovanej, decentralizovanej a bezpečnej digitálnej meny. Virtuálne peniaze sú novým a perspektívnym odvetvím virtuálnej ekonomiky, čo prináša mnohé výhody, ale aj problémy a otázky.

Všeobecne sa virtuálna mena definuje ako digitálna internetová mena, ktorá je založená na zložitom a šifrovanom matematickom algoritme.

Výpočtom, overením a zašifrovaním časti (bloku) tohto algoritmu, je možné časť meny v nájdenom bloku získať (vyťažiť). Je možné si ju tiež kúpiť, teda vymeniť doláre alebo eurá za nejaký druh virtuálnej meny. Tak ako každá iná mena, sú virtuálnej meny určené predovšetkým na rýchle a bezpečné platenie služieb a výrobkov. Je teda možné veľmi rýchlo zaplatiť za výrobok alebo službu tomu, kto menu akceptuje. Vďaka virtuálnym menám sú platby kdekoľvek hneď a bez poplatku, čo je veľká výhoda, ak sa platí za vec, ktorej cena je nižšia, než niektoré poplatky za online platby.

V súčasnosti je viac ako tisíc druhov virtuálnych mien, ale snáď najznámejšou je úplne prvá kryptomena, a to bitcoin.

K pojmu „virtuálna mena“ zaujal stanovisko z júla 2014 Európsky orgán pre bankovníctvo (ďalej len „EBA“), v ktorom uvádza, že virtuálne meny sú digitálnym nositeľom hodnoty, ktorý nie je vydaný centrálnou bankou ani orgánom verejnej moci, ani nevyhnutne naviazaný na peniaze s núteným obehom, ale je akceptovaný fyzickými alebo právnickými osobami ako platobný prostriedok a možno ho elektronicky prevádzať, uchovávať alebo s ním elektronicky obchodovať.

Spôsob, akým sa niektoré krajiny vysporiadali s obchodovaním s virtuálnou menou je rozdielny. Napr. v Nemecku vydalo právne záväzné rozhodnutie BaFin (nemecký orgán dohľadu nad finančným trhom), ktorý definuje v súlade so stanoviskom EBA bitcoin (BTC), resp. virtuálnu menu ako „unit of account“ (Rechnungseinheiten) (jednotka zúčtovania), ktorá sa v zmysle nemeckého bankového zákona považuje za finančný nástroj. „Unit of account“ je náhradou meny, ktorá sa používa ako prostriedok platby v zúčtovacom systéme v zmysle súkromného práva. BTC nie sú menou, zákonným platidlom ani elektronickými peniazmi v zmysle nemeckého zákona o dohľade nad platobnými službami.

Virtuálne meny majú niekoľko rozdielnych vlastností, ktoré ich odlišujú od vládnych mien (tzv. fiat meny), pričom za:

  1. Výhodné vlastnosti kryptomien sa radia:
    • Decentralizácia a deregulácia – Kryptomeny nepoznajú hranice a regulácie klasických fiat mien. Aj to je dôvod, prečo každý deň naberajú na popularite. Napr. Bitcoinová sieť nie je kontrolovaná jedným ústredným orgánom a teda žiadna ústredná autorita nemôže ovplyvňovať menovú politiku. Transakcie sú spracovávané počítačmi, ktoré ťažia Bitcoin.
    • Jednoduchosť platieb – Platby sú rýchle v porovnaní s prevodmi vykonávanými cez banky. Minimálne alebo žiadne poplatky za prevod. V porovnaní s prevodom fiat peňazí, poplatky za prevod Bitcoinov sú typicky veľmi nízke (menej ako jeden cent za prevod jedného Bitcoinu). Pri posielaní fiat peňazí môžu byť poplatky v niektorých prípadoch až 5 %.
    • Deflačný charakter – Väčšina krajín má právo vydať nové peniaze. Tým, že sa zvyšuje množstvo peňazí v cirkulácii sa daná mena znehodnocuje (inflácia). V prípade Bitcoinov je celkové množstvo peňazí v obehu konečné a dopredu známe, nemôže presiahnuť 21 miliónov Bitcoinov.
    • Anonymita – Na jednej strane je anonymita transakcií výhodou, ale na druhej strane virtuálne meny umožňujú nezákonné obchodovanie.
  2. Hlavné a závažné nevýhody kryptomien sa radia:
    • Vysoká volatilita – Nie je nezvyčajné, aby cena kryptomien narástla, alebo sa znížila aj o 10 % a viac v priebehu jedného dňa.
    • Bezpečnosť – Údaje k Bitcoin peňaženkám môžu byť ukradnuté a sú terčom hackerov. Obchodovanie cez regulovaných brokerov umožňuje tento risk minimalizovať.
    • Nenávratnosť – Ak sa omylom pošlú Bitcoiny na nesprávnu adresu, sú nenávratne stratené.

Vzhľadom na skutočnosť, že virtuálne meny sa stávajú čoraz využívanejšími nielen pri investíciách do ich nákupu a následného predaja, ale aj pri platbách za tovary a služby v rámci bežných obchodných vzťahov a to nielen vo svete, ale aj na Slovensku, bolo potrebné jasnejšie stanoviť pravidlá nielen pre účtovanie obchodných prípadov kde figurujú virtuálne meny, ale aj pre následné zdanenie príjmov dosahovaných či už z investovania do virtuálnej meny, jej ťaženia alebo platenia za tovar, služby a pod.

Z uvedených dôvodov vydalo MF SR usmernenie k postupu pri zdanení a účtovaní prípadov súvisiacich s virtuálnou menou, pričom tento postup ďalej rozšírila a spresnila aj novelou zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) a novelou zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“). V septembri roku 2018 boli vydané v nadväznosti na zmeny v zákone o účtovníctve aj príslušné postupy účtovania.

Je potrebné zdôrazniť skutočnosť, že aj pred vydaním usmernenia MF SR k zdaneniu a účtovaniu virtuálnej meny a následne aj doplnenia príslušných zákonov, vydávalo MF SR ako aj Finančná správa stanoviská, v ktorých na základe všeobecných ustanovení ZDP bolo možné zdaňovať obchodovanie s virtuálnou menou.

Predmetom, už uvedeného usmernenia [č. MF/10386/2018-721 k postupu zdaňovania virtuálnych mien na zabezpečenie jednotného výkladu pri zdaňovaní príjmu z plynúceho v súvislosti s predajom virtuálnej meny podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.] zverejnenom vo finančnom spravodajcovi v príspevku č. 10, je aj upresnenie a sprehľadnenie oceňovania a účtovania virtuálnej meny v zmysle zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p.

V usmernení je zachytená aj definícia virtuálnej meny, podľa ktorej sa virtuálnou menou rozumie digitálny nositeľ hodnoty, ktorý nie je vydaný ani garantovaný centrálnou bankou ani orgánom verejnej moci, ani nie je nevyhnutne naviazaný na zákonné platidlo, nemá právny status meny alebo peňazí, ale je akceptovaný niektorými fyzickými alebo právnickými osobami ako platobný prostriedok a ktorý možno, prevádzať, uchovávať alebo s ním elektronicky obchodovať.

Uvedená definícia vychádzala zo Smernice Európskeho parlamentu a rady (EÚ) 2018/843 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2015/849 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice 2009/138/ES a 2013/36/EÚ (smernica zverejnená v Úradnom vestníku Európskej únie z 19. 6. 2018) a v návrhu Smernici Európskeho parlamentu a rady o boji proti podvodom s bezhotovostnými platobnými prostriedkami a proti ich falšovaniu, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2001/413/SVV.

Zároveň usmernenie zadefinovalo, že odplatne nadobudnutá virtuálna mena sa považuje za krátkodobý finančný majetok iný ako peňažné prostriedky, pričom takéto vymedzenie sa použije na účely účtovania, ale aj na účely zdaňovania pre podnikateľov.

Vzhľadom na to, že usmernenie bolo koncipované len ako rámcové s cieľom zviditeľniť postup pri účtovaní a zdanení v nadväznosti na platné znenie zákona o účtovníctve a ZDP, prijali sa spresňujúce zákonné opatrenia pre riešenie zdanenia a účtovania virtuálnej meny priamo v zákone č. 213/2018 Z. z. o dani z poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 213/2018 Z. z.“), ktorý v príslušných článkoch novelizoval aj ustanovenia ZDP a zákona o účtovníctve v tejto oblasti s účinnosťou od 1. 10. 2018.

Prechodné ustanovenia noviel ZDP a zákona o účtovníctve striktne upravil, že spresňujúce zákonné opatrenia pre účtovanie a zdaňovanie virtuálnej meny, sa budú aplikovať už pri podaní daňového priznania po 30. 9. 2018 a pri zostavovaní účtovnej závierky za účtovné obdobie, ktoré sa končí k 1. októbru 2018.

Zdanenie obchodovania s virtuálnou menou je v zásade možné rozdeliť ako:

  • zdanenie u fyzickej osoby mimo podnikateľskej činnosti (zdanenie u občana),
  • zdanenie v rámci podnikateľskej činnosti a to ako u podnikateľov fyzických osôb, tak aj u právnických osôb,
  • zdanenie u neziskových organizácií.

Pre všetky tieto prípady však platí základná definícia zavedená v § 2 ai) ZDP na účely zdanenia príjmu plynúceho v súvislosti s akýmkoľvek možným ziskom súvisiacim s virtuálnou menou. Takýto vzťah na daňové účely bude posudzovaný ako predaj virtuálnej meny, pričom za takýto predaj sa považuje výmena virtuálnej meny za majetok, výmena virtuálnej meny za inú virtuálnu menu, výmena virtuálnej meny za poskytnutie služby alebo odplatný prevod virtuálnej meny.

Uvedená definícia určuje hlavný moment zdanenia, a to v čase, kedy sa za virtuálnu menu získava niečo, čím sa môže daná virtuálna mena oceniť. Napr. vyťažená virtuálna mena sa zdaní v čase (v zdaňovacom období) kedy si za danú vyťaženú virtuálnou menu daňovník kúpil napr. nehnuteľnosť.

Zdanenie u fyzickej osoby mimo podnikateľskej činnosti (zdanenie u občana)

Zdanenie príjmu z predaja virtuálnej meny mimo podnikateľskej činnosti u daňovníka fyzickej osoby je zadefinované ako ostatný príjem v § 8 ods. 1 písm. t) ZDP. Samozrejme ide o príjmy z predaja virtuálnej meny zadefinovanej v § 2 písm. ai) ZDP, t. j. príjmy, ktoré vznikajú pri výmene virtuálnej meny za majetok, výmene virtuálnej meny za inú virtuálnu menu, výmene virtuálnej meny za poskytnutie služby alebo pri odplatnom prevode virtuálnej meny.

Zároveň v § 8 ods. 17 ZDP je zadefinované, že príjem z predaja virtuálnej meny uvedený v odseku 1 písm. t) tohto ustanovenia, ktorá bola nadobudnutá ťažbou sa zahrnie do základu dane (čiastkového základu dane) v zdaňovacom období realizácie predaja tejto virtuálnej meny.

Uvedené znamená, že ak daňovník vyťažil virtuálnu menu v roku 2017, ale až roku 2018 sa táto vyťažená mena vymenila za inú virtuálnu menu alebo vymenila za majetok alebo vymenila za službu alebo predala, t. j. došlo k realizácii predaja vyťaženej virtuálnej meny, dôjde aj k zdaneniu takto dosiahnutého príjmu.

♦ Príklad č. 1:

Daňovník Ján vyťažil v roku 2017 virtuálnu menu. Zdaní takto získaný prírastok na majetku v roku vyťaženia tejto meny?

Nie.

V roku 2017 daňovník Ján nebude zdaňovať prírastok na majetku z dôvodu vyťaženej virtuálnej meny, ale zdaní ho až v roku realizácie.

Zdanenie v roku realizácie znamená, že daňovník vymenil vyťaženú menu za inú virtuálnu menu, alebo vyťaženú menu vymenil za majetok, alebo vyťaženú menu vymenil za službu, alebo ju predal.

* * *

V citovanom ustanovení je zároveň zadefinované ocenenie príjmu z predaja virtuálnej meny v čase jej realizácie bez ohľadu na skutočnosť akým spôsobom bola virtuálna mena nadobudnutá, a to v nadväznosti na § 17 ods. 43 ZDP. Ocenenie príjmu z predaja virtuálnej meny je nastavené na reálnu hodnotu virtuálnej meny upravenú v § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve ku dňu tejto výmeny.

Deň výmeny virtuálnej meny nie je v ZDP upravený, ale v rámci druhu príjmov ako sú ostatné príjmy, by deň výmeny virtuálnej meny mohol zodpovedať dňu odpísania virtuálnej meny z účtu resp. dňu pripísania virtuálnej meny na účet.

* * *

♦ Príklad č. 2:

Daňovník vyťažil virtuálnu menu v roku 2016 a bola mu pripísaná ako odmena za ťažbu suma 15 bitcoinov. V októbri 2018 kúpil nehnuteľnosť v dohodnutej sume 90 000 €, pričom sa s predávajúcim dohodol, že za ňu zaplatí touto vyťaženou virtuálnou menou. Kedy a v akej výške má daňovník zdaniť príjem z vyťaženej virtuálnej meny?

V nadväznosti na § 8 ods. 17 ZDP je príjem z ťažby virtuálnej meny zdaňovaný v zdaňovacom období jeho realizácie, čo znamená, že v zdaňovacom období roku výmeny tejto virtuálnej meny za nehnuteľnosť.

Ocenenie príjmu z ťažby virtuálnej meny sa určí v nadväznosti na § 17 ods. 43 ZDP, podľa ktorého sa v deň výmeny, t. j. v deň odpisu bitcoinov z účtu, tieto ocenia reálnou hodnotou, ktorou je trhová cena v tento deň platná na daňovníkom zvolenom verejnom trhu s virtuálnou menou. Ako výdavok by si mohol daňovník v nadväznosti na § 8 ods. 2 ZDP uplatniť výlučne výdavok, ktorý súvisí s dosiahnutým príjmom, čo je výdavok súvisiaci s ťažbou virtuálnej meny. V tomto prípade by takýmto výdavkom mohli byť úhrady za energie spotrebované v súvislosti s ťažbou, ktorých ale súvislosť výlučne k príjmu z ťažby virtuálnej meny bude musieť daňovník preukázať.

* * *

Ak bol majetok, z ktorého plynú príjmy podľa odsekov 1 a 2 (napr. príjem z predaja nehnuteľnosti, príjem z predaja hnuteľnej veci, príjem z predaja cenných papierov), nadobudnutý výmenou za virtuálnu menu, pri ocenení výdavkov vynaložených na dosiahnutie týchto príjmov sa postupuje spôsobom uvedeným v § 25b odsek 1, a to:

  • Obstarávacou cenou (§ 25 ods. 6 zákona o účtovníctve), ak bola virtuálna mena nadobudnutá kúpou (obstarávacou cenou podľa § 25 ods. 6 zákona o účtovníctve je cena, za ktorú sa majetok obstaral vrátane nákladov súvisiacich s obstaraním a všetky zníženia tejto obstarávacej ceny).
  • Reálnou hodnotou [§ 25 ods. 1 písm. h) štvrtý bod a § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve], ak bola virtuálna mena nadobudnutá výmenou za inú virtuálnu menu. [Podľa § 25 ods. 1 písm. h) štvrtý bod zákona o účtovníctve sa reálnou hodnotou podľa § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve oceňuje aj virtuálna mena nadobudnutá výmenou za inú virtuálnu menu.]

♦ Príklad č. 3:

Daňovník K (kupujúci) si kupuje ojazdené osobné motorové vozidlo od iného daňovníka P (predávajúceho), ktorý ho mal pred predajom zaradené v obchodnom majetku, v dohodnutej sume 6 000 €. Títo daňovníci sa dohodli, že úhrada za predávaný automobil bude vykonaná v bitcoinoch, a to v sume 1 bitcoin. Daňovník bitcoin nadobudol pôvodne kúpou na verejnom trhu za 5 800 €. Ako sa uvedený predaj a kúpa automobilu posúdi na strane kupujúceho a predávajúceho keď úhrada za predané auto bude vo virtuálnej mene?

Daňovník K – kupujúci

Vzhľadom na skutočnosť, že daňovník uhrádza platbu za kupované osobné motorové vozidlo vo virtuálnej mene, musí zdaniť príjem z predaja virtuálnej meny pri výmene virtuálnej meny za osobné motorové vozidlo [§ 8 ods. 1 písm. t) ZDP]. V deň odpísania virtuálnej meny z účtu by mal daňovník K v nadväznosti na § 8 ods. 17 a § 17 ods. 43 ZDP zistiť reálnu hodnotu vymieňanej virtuálnej meny na ním vybranom verejnom trhu. V tento deň bola reálna hodnota virtuálnej meny 6 000 €, a preto príjem z predaja virtuálnej meny zahrňovaný medzi príjmy podľa § 8 ods. 1 písm. t) ZDP bude vo výške 6 000 €. Vzhľadom na skutočnosť, že daňovník nadobudol bitcoin kúpou za 5 800 €, zníži príjem z predaja virtuálnej meny o túto obstarávaciu cenu virtuálnej meny. Zároveň, ak by automobil následne predával a nebol by príjem z predaja automobilu oslobodený od dane (zaradil ho pred tým do obchodného majetku a neuplynulo 5 rokov od jeho vyradenia) môže si tento príjem znížiť o výdavok v zostatkovej cene vypočítanej zo vstupnej ceny automobilu 6 000 €, čo bola reálna hodnota vymieňanej virtuálnej meny pri nadobudnutí automobilu (v čase výmeny virtuálnej meny za majetok).

Daňovník P – predávajúci

Daňovníkovi plynie príjem z predaja osobného motorového vozidla, ktorý nie je od dane oslobodený, nakoľko od vyradenia z obchodného majetku neuplynulo 5 rokov. Vzhľadom na skutočnosť, že úhradu si dohodli vo virtuálnej mene, musí v deň prijatia virtuálnej meny oceniť túto virtuálnu menu jej reálnou hodnotou na verejnom trhu, nakoľko jeho skutočným príjmom je konkrétne prijatá suma za predaj motorového vozidla a nie suma, ktorú si dohodli v zmluve ak nezodpovedá reálne prijatému príjmu. Je však možné vychádzať z predpokladu, že príjem by sa nemal zásadne líšiť od dohodnutej zmluvnej ceny a prípadné rozdiely by mohli vzniknúť len poklesom alebo vzrastom reálnej hodnoty prijatej virtuálnej meny ako úhrady za predávaný automobil.

* * *

Zdanenie v rámci podnikateľskej činnosti u podnikateľov fyzických a právnických osôb

V rámci novely zákona o účtovníctve (čl. III zákona č. 213/2018 Z. z.) bolo ustanovené oceňovanie virtuálnej meny, a to v týchto ustanoveniach:

  • V § 24 bol doplnený odsek 10, podľa ktorého virtuálnu menu prepočítava účtovná jednotka na eurá ku dňu uskutočnenia účtovného prípadu podľa § 25 ods. 1 písm. h) zákona o účtovníctve (pozri ďalej), pričom na virtuálnu menu sa § 4 ods. 7 zákona o účtovníctve vzťahuje primerane.
  • V § 25 odsek 1 bolo doplnené nové písmeno h), ktoré ustanovuje ocenenie virtuálnej meny reálnou hodnotou, ktorá je nanovo definovaná v § 27 ods. 13 – touto reálnou hodnotou sa oceňuje:
    1. odplatne nadobudnutá virtuálna mena,
    2. virtuálna mena nadobudnutá ťažbou ku dňu výmeny za iný majetok alebo službu,
    3. služba a majetok nadobudnuté výmenou za virtuálnu menu okrem peňažných prostriedkov a cenín ocenených menovitými hodnotami,
    4. virtuálna mena nadobudnutá výmenou za inú virtuálnu menu.
  • V § 25 ods. 5 bolo rozšírené použitie spôsobu ocenenia váženým aritmetickým priemerom alebo spôsobom, keď prvá cena na ocenenie prírastku príslušného druhu majetku sa použije ako prvá cena na ocenenie úbytku tohto majetku (FIFO metóda) aj na ocenenie úbytku virtuálnej meny.
  • V § 27 bol doplnený nový odsek 13, podľa ktorého reálnou hodnotou virtuálnej meny je trhová cena v deň ocenenia podľa § 24 ods. 1 písm. a) zákona o účtovníctve (v deň uskutočnenia účtovného prípadu) zistená spôsobom určeným účtovnou jednotkou zo zvoleného verejného trhu s virtuálnou menou. V priebehu účtovného obdobia účtovná jednotka používa rovnaký spôsob určenia reálnej hodnoty pre danú virtuálnu menu.

Podľa prechodného ustanovenia sa uvedené oceňovanie prvýkrát použije na ocenenie majetku a záväzkov pri zostavovaní účtovnej závierky za účtovné obdobie, ktoré sa končí k 1. októbru 2018.

V súvislosti s oceňovaním je potrebné upozorniť na skutočnosť, že virtuálna mena sa ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, neoceňuje reálnou hodnotou.

Účtovanie v podvojnom účtovníctve podnikateľov

V nadväznosti na zmeny v zákone o účtovníctve sa novelizovalo opatrenie MF SR č. MF/015328/2018-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“).

Tak ako je uvedené v usmernení MF SR, virtuálna mena sa považuje za krátkodobý finančný majetok iný ako peňažné prostriedky, preto sa v návrhu Postupov účtovania v PÚ dopĺňajú ustanovenia vzťahujúce sa ku krátkodobému finančnému majetku, a to najmä účtová skupina 25 – Krátkodobý finančný majetok. V Postupoch účtovania v PÚ sa navrhuje, aby si účtovná jednotka na účtovanie virtuálnej meny vytvorila účet v účtovej skupine 25 – Krátkodobý finančný majetok napríklad účet 258 –Virtuálna mena, kde sa účtuje prírastok virtuálnej meny a úbytok virtuálnej meny. Analytické účty sa vytvárajú podľa jednotlivých virtuálnych mien a na virtuálnu menu nadobudnutú ťažbou ku dňu výmeny za iný majetok alebo službu sa vytvára osobitný analytický účet. Účtovanie virtuálnej meny do nákladov pri úbytku virtuálnej meny sa účtuje na ťarchu účtu 568 – Ostatné finančné náklady. Vzhľadom na to, že virtuálna mena sa používa často ako platobný prostriedok, nie každý úbytok virtuálnej meny sa účtuje na ťarchu nákladov. Ak ide o priamy predaj virtuálnej meny, takýto úbytok sa účtuje na ťarchu nákladov. Ak sa virtuálna mena používa ako platobný prostriedok, takýto úbytok sa nezúčtuje na ťarchu nákladov. Účtovanie virtuálnej meny do výnosov sa účtuje v prospech účtu 668 – Ostatné finančné výnosy. Na týchto účtoch nákladov a výnosov sa účtujú aj vzniknuté hodnotové rozdiely z dôvodu ocenenia virtuálnej meny a prepočtu virtuálnej meny na eurá. Takéto hodnotové rozdiely môžu vzniknúť napríklad:

  • pri kúpe virtuálnej meny v individuálnom obchode môže vzniknúť rozdiel medzi kúpnou cenou a reálnou hodnotou podľa § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve,
  • pri predaji majetku alebo služby za virtuálnu menu môže vzniknúť rozdiel medzi hodnotou pohľadávky v čase predaja majetku alebo služby a v čase inkasa pohľadávky,
  • pri obstaraní majetku a služby za virtuálnu menu môže vzniknúť rozdiel medzi hodnotou záväzku v čase obstarania majetku alebo služby a v čase úhrady záväzku.

Špecifická úprava je navrhnutá v prípade virtuálnej meny nadobudnutej ťažbou. Tak ako je uvedené aj v usmernení MF SR, virtuálna mena získaná v procese ťaženia sa do dňa jej vyradenia výmenou alebo iným spôsobom eviduje v podsúvahe a v deň realizácie výmeny, resp. predaja sa takáto virtuálna mena účtuje v prospech účtu 668 – Ostatné finančné výnosy.

Účtovanie v jednoduchom účtovníctve podnikateľov

V nadväznosti na zmeny v zákone o účtovníctve sa novelizovalo opatrenie MF SR č. MF/13414/2018-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie MF SR č. MF/27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania v JÚ“).

Keďže virtuálna mena je krátkodobým finančným majetkom, navrhuje sa jej účtovanie v knihe krátkodobého finančného majetku v ocenení reálnou hodnotou podľa § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve. V § 4 sa navrhuje nový odsek 13, ktorý ustanovuje účtovanie virtuálnej meny v peňažnom denníku, a to takto:

  • pri nadobudnutí virtuálnej meny za eurá alebo inú cudziu menu sa výdavok účtuje ako výdavok, ktorý sa nezahrnuje do základu dane z príjmov (VNZD);
  • pri predaji virtuálnej meny nadobudnutej za eurá (alebo za inú cudziu menu) sa účtuje príjem z odplatného prevodu ako príjem zahrnovaný do základu dane z príjmov (POZD) v členení „ostatné príjmy“ a zároveň sa účtuje v rámci uzávierkových účtovných operácií výdavok ovplyvňujúci základ dane z príjmov (VOZD) v členení „ostatné výdavky“ v súlade s § 19 ods. 2 písm. v) ZDP;
  • pri predaji virtuálnej meny, tak ako tento predaj definuje § 2 písm. ai) ZDP, sa účtuje v rámci uzávierkových účtovných operácií VOZD v členení na „ostatné výdavky“ v súlade s § 19 ods. 2 písm. v) ZDP a POZD v členení „ostatné príjmy“ v súlade s § 17 ods. 43 ZDP.

Prípadové štúdie súvisiace s virtuálnou menou v rámci podnikateľskej činnosti

Účtovanie kúpy a predaja virtuálnej meny za eurá

Ak sa

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály