Ide o poznanie podmienky pre následnú úpravu ročnej sadzby dane
na účely výpočtu výslednej dane
(pomernej časti dane) ale tiež
na účely výpočtu predpokladanej dane
, z ktorej sa vypočítavajú preddavky na daň. Ak sa upravuje ročná sadzba dane v závislosti od
veku vozidla
je potrebné poznať dátum prvej evidencie vozidla (rok výroby) uvedený v dokladoch vozidla - osvedčenie o evidencii časť II riadok B s označením "Dátum prvej evidencie (rok výroby)", ktorý udáva prvé "celosvetové" pridelenie evidenčného čísla spravidla v tvare deň, mesiac a rok. Počnúc týmto dátumom (mesiacom, v ktorom bolo vozidlo prvýkrát evidované) sa "napočíta" vek vozidla v čase jeho použitia na podnikanie v konkrétnom zdaňovacom období.
Bez potreby poznania veku vozidla je iba vozidlo kategórie O4, pre ktoré sa paušálne upravuje ročná sadzba dane jej znížením o 60 %.
V závislosti od dátumu prvej evidencie vozidla sa ročná sadzba dane na účely výpočtu dane upraví podľa § 7 ods. 1 a § 7 ods. 2.
Podľa § 7 ods. 1 sa upravuje ročná sadzba dane výlučne pre kategórie vozidiel L, M1, N1, N2, O1 až O3.
Najskôr sa táto ročná sadzba upraví
znížením
v nasledovnom rozsahu, vždy s tým, že prvým mesiacom je mesiac, v ktorom toto vozidlo bolo prvýkrát evidované ročná sadzba dane sa teda upraví
znížením
celkovo počas 108 kalendárnych mesiacov počnúc mesiacom, v ktorom bolo vozidlo prvýkrát evidované, a to:
-
najskôr o
25 %
počas prvých 36 kalendárnych mesiacov
-
potom o
20 %
počnúc 37 kalendárnym mesiacom ale najviac do 72 kalendárnych mesiacov
-
a úplne nakoniec o
15 %
počnúc 73 kalendárnym mesiacom ale najviac do 108 kalendárnych mesiacov.
Ďalej nasleduje 36 kalendárnych mesiacov, keď sa
ročná sadzba dane
neupravuje,
ale použije sa taká aká je uvedená v príslušnej 4e, a to po uplynutí 108 kalendárnych mesiacov, vrátane mesiaca prvej evidencie vozidla do 144 kalendárneho mesiaca.
Úplne finálnou je úprava ročnej sadzby dane jej zvýšením, a to
ročná sadzba dane sa upraví
zvýšením
o:
-
10 %
počas 12 kalendárnych mesiacov t.j. počnúc 145 kalendárnym mesiacom vrátane mesiaca prvej evidencie vozidla najviac do 156 kalendárneho mesiaca,
-
20 %,
ak je vozidlo staršie ako 156 kalendárnych mesiacov vrátane mesiaca prvej evidencie vozidla, t.j. počnúc 157 kalendárnym mesiacom a mesiacmi nasledujúcimi.
Príklad č. 4:
Ako sa upraví ročná sadzba dane vozidla kategórie N1 s dátumom prvej evidencie 1.12.2019 pri podaní daňového priznania za ročné zdaňovacie obdobie roku 2021?
Vozidlo v zdaňovacom období počnúc 1.1.2021 až do 31.12.2021 spadá vekom do rozpätia (počítané počnúc mesiacom december 2019 - mesiacom jeho prvej evidencie a končiac decembrom 2021) 14 až 25 kalendárnych mesiacov. Vzhľadom na to, že ide o vozidlo kategórie N1, ktoré vekom v rámci zdaňovacieho obdobia roku 2021 spadá podľa § 7 ods. 1 do 36 kalendárnych mesiacov, ročná sadzba dane sa upraví jej znížením o 25 %. Ročná sadzba dane, ktorá sa bude upravovať na účely výpočtu dane za zdaňovacie obdobie roku 2021 sa použije z prílohy č. 1 (podľa zadania to nie je vozidlo ťahač).
Vzhľadom na skutočnosť, že vek vozidla sa počíta počnúc dňom kalendárneho mesiaca jeho prvej evidencie, môže dôjsť k tomu, že počas zdaňovacieho obdobia bude ročná sadzba dane podliehať v jednom zdaňovacom období dvom úpravám.
* * *
Príklad č. 5:
Ako sa upraví ročná sadzba dane vozidla kategórie N1 s dátumom prvej evidencie 1.12.2018 pri podaní daňového priznania za ročné zdaňovacie obdobie roku 2021?
Vozidlo v zdaňovacom období počnúc 1.1.2021 až do 31.12.2021 spadá vekom do rozpätia (počítané počnúc mesiacom december 2018 - mesiacom jeho prvej evidencie a končiac decembrom 2021) 26 až 37 kalendárnych mesiacov. Toto vozidlo v rámci zdaňovacieho obdobia roku 2021 vekom prináleží podľa § 7 ods. 1 aj do 36 kalendárnych mesiacov, a to počas 11 kalendárnych mesiacov ale aj do rozpätia 37 až 72 kalendárnych mesiacov počas 1 kalendárneho mesiaca. Ročná sadzba dane sa tak upraví jej znížením o 25 % počas 11 kalendárnych mesiacov ale tiež aj znížením o 20 % na jeden kalendárny mesiac.
* * *
Podľa § 7 ods. 2 sa upravuje ročná sadzba dane výlučne pre kategórie vozidiel M2, M3 a N3.
Najskôr sa táto ročná sadzba upraví
znížením
v nasledovnom rozsahu, vždy s tým, že prvým mesiacom je mesiac, v ktorom toto vozidlo bolo prvýkrát evidované. Ročná sadzba dane sa upraví
znížením
počnúc mesiacom, v ktorom bolo vozidlo prvýkrát evidované, a to:
-
o 50 %
počas prvých 36 kalendárnych mesiacov,
-
o 40 %
počnúc 37 kalendárnym mesiacom ale najviac do 72 kalendárnych mesiacov,
-
o
30 %
počnúc 73 kalendárnym mesiacom ale najviac do 108 kalendárnych mesiacov,
-
o 20 %
počnúc 109 kalendárnym mesiacom ale najviac do 144 kalendárnych mesiacov,
-
o 10 %
počnúc 145 kalendárnym mesiacom ale najviac do 156 kalendárnych mesiacov.
Celkový počet kalendárnych mesiacov,
počas ktorých sa ročná sadzba dane upravuje jej
znížením je
de facto
156.
Ďalej nasleduje
neobmedzený počet kalendárnych mesiacov (po uplynutí 156 kalendárnych mesiacov vrátane kalendárneho mesiaca, v ktorom bolo vozidlo prvýkrát evidované),
kedy sa ročná sadzba dane
už neupravuje,
ale použije sa taká aká je uvedená v príslušnej prílohe.
Príklad č. 6:
Ako sa upraví ročná sadzba dane vozidla kategórie M3 s dátumom prvej evidencie 1.12.2019 pri podaní daňového priznania za ročné zdaňovacie obdobie roku 2021?
Vozidlo v zdaňovacom období počnúc 1.1.2021 až do 31.12.2021 spadá vekom do rozpätia (počítané počnúc mesiacom december 2019 - mesiacom jeho prvej evidencie a končiac decembrom 2021) 14 až 25 kalendárnych mesiacov. Vzhľadom na to, že ide o vozidlo kategórie M3, ktoré vekom v rámci zdaňovacieho obdobia roku 2021 spadá podľa § 7 ods. 2 do 36 kalendárnych mesiacov, ročná sadzba dane sa upraví jej znížením o 50 %. Ročná sadzba dane, ktorá sa bude upravovať na účely výpočtu dane za zdaňovacie obdobie roku 2021 sa použije z prílohy č. 1 (podľa zadania to nie je vozidlo ťahač ani náves).
Aj v tomto prípade, vzhľadom na skutočnosť, že vek vozidla sa počíta počnúc dňom kalendárneho mesiaca jeho prvej evidencie, môže dôjsť k tomu, že počas zdaňovacieho obdobia bude ročná sadzba dane podliehať v jednom zdaňovacom období dvom úpravám.
* * *
Príklad č. 7:
Ako sa upraví ročná sadzba dane vozidla kategórie M3 s dátumom prvej evidencie 1.12.2018 pri podaní daňového priznania za ročné zdaňovacie obdobie roku 2021?
Vozidlo v zdaňovacom období počnúc 1.1.2021 až do 31.12.2021 spadá vekom do rozpätia (počítané počnúc mesiacom december 2018 - mesiacom jeho prvej evidencie a končiac decembrom 2021) 26 až 37 kalendárnych mesiacov. Toto vozidlo v rámci zdaňovacieho obdobia roku 2021 vekom prináleží podľa § 7 ods. 2 aj do 36 kalendárnych mesiacov, a to počas 11 kalendárnych mesiacov ale aj do rozpätia 37 až 72 kalendárnych mesiacov počas 1 kalendárneho mesiaca. Ročná sadzba dane sa tak upraví jej znížením o 50 % počas 11 kalendárnych mesiacov a aj znížením o 40 % na jeden kalendárny mesiac.
Osobitnej úprave ročnej sadzby dane podlieha
kategória vozidiel O4 podľa § 7 ods. 3
, pre ktorú nie je potrebné poznanie veku vozidla (napriek tomu sa v daňovom priznaní tento údaj uvádza), nakoľko jej úprava spočíva v uplatnení paušálneho
zníženia o 60 %.
* * *
Príklad č. 8:
Ako sa upraví ročná sadzba dane prináležiaca vozidlu náves kategórie O4 pri podávaní daňového priznania za iné ako ročné zdaňovacie obdobie roku 2021, ktorého koniec pripadá na 30.11.2021, nakoľko 15.11.2021 došlo k ukončeniu podnikania daňovníka? Vozidlo kategórie O4 má v dokladoch vozidla uvedený dátum prvej evidencie 10.5.2017?
Ročná sadzba dane predmetného vozidla sa nebude upravovať v závislosti od veku vozidla, nakoľko ide o vozidlo kategórie O4. V takomto prípade sa ročná sadzba dane z prílohy č. 1a (ide o vozidlo náves) upraví znížením o 60 %. Za vozidlo je povinnosť podať daňové priznanie za zdaňovacie obdobie v trvaní od 1.1.2021 do 30.11.2021 (z dôvodu ukončenia podnikanie) do konca mesiaca december 2021.
V závislosti od veku vozidla úprava ročnej sadzby dane nekončí,
naopak pokračuje znížením o
50 %
pre vozidlá:
-
hybridné motorové
[
§ 7 ods. 4 písm. a)],
-
a vozidlá používajúce alternatívne palivo, teda tie, ktoré sú:
-
s pohonom
na stlačený zemný plyn (CNG)
, alebo
skvapalnený zemný plyn (LNG)
[
§ 7 ods. 4 písm. b)],
-
na vodíkový pohon
[
§ 7 ods. 4 písm. c)].
Úprava ročnej sadzby dane
sa teda primárne vykoná v závislosti od veku vozidla (s výnimkou vozidla kategórie O4) a po nej nasleduje úprava v
závislosti od toho, či ide o hybridné motorové vozidlo alebo či vozidlo využíva alternatívne palivo.
Príklad č. 9:
Ako sa upraví ročná sadzba dane prináležiaca vozidlu kategórie N3 pri podávaní daňového priznania za iné ako ročné zdaňovacie obdobie, ktorého koniec pripadá na 31.10.2021, nakoľko 15.10.2021 došlo k prerušeniu podnikania daňovníka? Vozidlo kategórie N3, ktoré používa daňovník na podnikanie využíva na pohon alternatívne palivo CNG a v dokladoch vozidla má uvedený dátum prvej evidencie 10.5.2017?
Ročná sadzba dane predmetného vozidla sa upraví v závislosti od veku vozidla (ide o vozidlo kategórie N3, pre ktoré platí, že úprava ročnej sadzby dane sa vykoná podľa § 7 ods. 2, v závislosti od veku vozidla). Vozidlo pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie v trvaní od 1.1.2021 do 31.10.2021 (z dôvodu prerušenia podnikania daňovníka) vekom prináleží do rozpätia 45-54 kalendárnych mesiacov. Vzhľadom na vek vozidla sa ročná sadza dane na účely výpočtu pomernej časti dane upraví znížením o 40 %.
Následne sa upravená ročná sadzba dane podľa veku vozidla upraví ešte znížením o 50 % nakoľko predmetné vozidlo využíva alternatívne palivo CNG.
* * *
Ani po tejto úprave nemožno konštatovať, že s úpravou ročnej sadzby dane sme úplne skončili. Nasleduje totiž ešte
jedna úprava
- posledná, ktorá sa týka iba takej
ročnej sadzby dane
, ktorá prináleží
vozidlu použitému v rámci kombinovanej dopravy
. Ak sa totiž vozidlo použilo v rámci kombinovanej dopravy za zákonom ustanovených podmienok, tak sa ročná sadzba dane zníži o 50 % podľa
§ 7 ods. 5, po tom, čo sa upraví najskôr v závislosti od dátumu prvej evidencie vozidla, alebo bez použitia tohto kritéria pre vozidlá kategórie O4 a následne v závislosti od toho, či je vozidlo hybridným motorovým vozidlom alebo ide o motorové vozidlo s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG), s pohonom na skvapalnený zemný plyn (LNG) alebo na vodíkový pohon.
Príklad č. 10:
Ako sa upraví ročná sadzba dane prináležiaca vozidlám kategórie N3 a O4 pri podávaní daňového priznania za iné ako ročné zdaňovacie obdobie, ktorého koniec pripadá na 30.4.2021, nakoľko 15.4.2021 došlo k vyhláseniu konkurzu na majetok daňovníka? Vozidlo kategórie N3 používa alternatívne palivo CNG, v dokladoch vozidla je pri vozidle N3 ako aj O4 uvedený dátum prvej evidencie 10.5.2017? Obe vozidlá sa použili viac ako 60-krát v zdaňovacom období a splnili podmienku použitia v kombinovanej doprave.
Ročná sadzba dane vozidla kategórie N3 sa bude upravovať v závislosti od veku vozidla (ide o vozidlo kategórie N3, pre ktoré platí, že úprava ročnej sadzby dane sa vykoná podľa § 7 ods. 2, v závislosti od veku vozidla). Vozidlo pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie v trvaní od 1.1.2021 do 30.4.2021 (z dôvodu vyhlásenia konkurzu na majetok daňovníka) vekom prináleží do rozpätia 45 až 48 kalendárnych mesiacov. Vzhľadom na vek vozidla sa ročná sadza dane na účely výpočtu pomernej časti dane upraví znížením o 40 %.
Následne upravená ročná sadzba dane podľa veku vozidla sa ešte zníži o 50 % nakoľko predmetné vozidlo využíva alternatívne palivo CNG. Úplne na záver sa táto upravená ročná sadzba dane zníži o 50 % z titulu využitia vozidla v kombinovanej doprave.
Ročná sadzba dane vozidla kategórie O4 sa bude upravovať znížením o 60 % bez použitia akéhokoľvek kritéria, teda v tejto súvislosti nie je potrebné poznať ani vek vozidla. Následne sa táto upravená ročná sadzba dane zníži o 50 % z titulu využitia vozidla v kombinovanej doprave.
Úpravu ročnej sadzby
dane
pri vypĺňaní daňového priznania
na stránke Finančnej správy SR vykoná daňovník po správnom označení príslušných políčok a najmä zadania povinného údaja - dátumu prvej registrácie vozidla pomerne bezproblémovo. Avšak v
prípade 2 úprav jednej ročnej sadzby dane
počas zdaňovacieho obdobia je potrebné, aby
daňovník skutočne poznal rozpätie kalendárnych mesiacov
, do ktorých vekom prináleží zdaňované vozidlo, tak aby následne správne prepočítal pomernú časť dane v závislosti od počtu kalendárnych mesiacov,
ktorých sa konkrétne úpravy ročnej sadzby dane dotýkajú
.
Naopak v
prípade výpočtu predpokladanej dane
, ktorá slúži na výpočet preddavkov na daň na "budúce zdaňovacie obdobie" a ktorá je súčasťou podávaného daňového priznania (vysporiadania dane) na riadku 40 v IV. Oddiele daňového priznania s názvom "Predpokladaná daň" sa zaoberať dvomi úpravami ročnej sadzby dane nemusíme.
Úprava ročnej sadzby dane
v závislosti od dátumu prvej evidencie vozidla
súvisí s počtom kalendárnych mesiacov, ktoré vozidlo dosiahne k 1. januáru (vrátane mesiaca január)
toho zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa budú preddavky na daň platiť.
Predpokladaná daň podľa
§ 10 ods. 2 zákona o dani z motorových vozidiel sa vyjadruje výslednou sumou, ktorá je súčtom ročných sadzieb daní upravených podľa
§ 7 za každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia a nie je oslobodené od dane podľa
§ 4 ods. 1 písm. b) až d). Znamená to teda, že do predpokladanej dane sa "započítava"
ročná sadzba dane
za každé vozidlo,
upravená primárne podľa veku vozidla
, následne upravená v závislosti od toho, či ide o
vozidlo hybridné alebo či vozidlo využíva alternatívne palivo (CNG, LNG alebo vodík
). (Úprava ročnej sadzby dane z titulu použitia vozidla v kombinovanej doprave sa na účely výpočtu predpokladanej dane nevykoná). Do predpokladanej dane sa
nezapočítava
ročná sadzba dane za tie vozidlá, ktoré spĺňajú
podmienku oslobodenia od dane
, ako už bolo vyššie uvedené, t.j. podľa
§ 4 ods. 1 písm. b) až d)- za tie vozidlá, ktoré
slúžia zákonom vymedzenému účelu
a tým je:
-
ochrana ľudského zdravia alebo majetku,
-
poskytovanie osobnej pravidelnej dopravy vo verejnom záujme alebo
-
využitie výhradne v poľnohospodárskej výrobe a v lesnej výrobe.
Preto, aby ročná sadzba dane za tieto vozidlá (zo zákona oslobodené od dane) nebola súčasťou predpokladanej dane, je potrebné zodpovedať, či tieto vozidlá, okrem toho, že sú predmetom dane k 1. januáru toho zdaňovacieho obdobie, na ktoré sa majú preddavky na daň platiť, skutočne plnia tú úlohu, pre ktorú sú zo zákona oslobodené od dane.
Príklad č. 11:
Vozidlo ťahač kategórie N3 s dátumom prvej evidencie 28.2.2018 bolo predmetom dane v roku 2021 a bude predmetom dane aj v roku 2022. Ako daňovník upraví ročnú sadzbu dane za toto vozidlo na účely jej uvedenia do riadku 40 v IV. Oddiele daňového priznania s označením "predpokladaná daň" za zdaňovacie obdobie 2021? (Technické parametre úžitkového vozidla sú: hmotnosť vozidla 28 t a počet náprav 2).
Úpravu ročnej sadzby dane daňovník primárne vykoná podľa veku vozidla, ktorý sa počíta na kalendárne mesiace, počnúc mesiacom prvej evidencie vozidla a končiac mesiacom január roku 2022 (vrátane). Ak ide o vozidlo s dátumom prvej evidencie 28.2.2018, prvým kalendárnym mesiacom počítaného veku vozidla je mesiac február 2018 a posledným kalendárnym mesiacom je január 2022, teda ide o vozidlo, ktorého "vek" je 48 kalendárnych mesiacov práve v mesiaci január 2022. Rozpätie kalendárnych mesiacov od 37 do 72 (vrátane) zodpovedá úprave ročnej sadzby dane z prílohy č. 1a (určenej pre vozidlá ťahače a návesy) spôsobom jej zníženia o 40 %. Ak ide o vozidlo, ktorého základom dane je hmotnosť 28 t a 2 nápravy, zodpovedajúca ročná sadzba dane z prílohy č. 1a je síce 1 862 €, avšak v závislosti od veku vozidla sa táto následne upraví znížením o 40 %. (Ďalšie úpravy z titulu, či ide o hybridné motorové vozidlo alebo vozidlo používajúce alternatívne palivo sa nevykonajú - zadanie príkladu si nič také nevyžaduje). Výsledná ročná sadzba dane po úprave, ktorá sa uvedie do riadku s označením "predpokladaná daň" je 1 117,20 €. Na základe takto upravenej ročnej sadzby dane (ak už nemá daňovník žiadne ďalšie vozidlo), by mal na zdaňovacie obdobie roku 2022 platiť štvrťročné preddavky na daň.