Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Uplatňovanie dane z pridanej hodnoty pri poukážkach a reklamných akciách

Rubrika: Daň z pridanej hodnoty

V praxi podnikateľských subjektov sa čoraz viac používajú rôzne poukážky a reklamné akcie na získanie zákazníkov. Spoločným cieľom týchto komerčných aktivít podnikateľov je pritiahnuť zákazníkov ako spotrebiteľov tovarov a služieb znižovaním cien svojich produktov a dosiahnuť, aby si zákazník vybral v širokej ponuke na trhu práve ich tovary a služby. Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p., ako aj smernica Rady EÚ 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty neobsahujú osobitné pravidlá uplatňovania dane z pridanej hodnoty (DPH) pri poukážkach a rôznych reklamných akciách.


V praxi podnikateľských subjektov sa čoraz viac používajú rôzne poukážky a reklamné akcie na získanie zákazníkov. Spoločným cieľom týchto komerčných aktivít podnikateľov je pritiahnuť zákazníkov ako spotrebiteľov tovarov a služieb znižovaním cien svojich produktov a dosiahnuť, aby si zákazník vybral v širokej ponuke na trhu práve ich tovary a služby. Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“), ako aj smernica Rady EÚ 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty neobsahujú osobitné pravidlá uplatňovania dane z pridanej hodnoty (DPH) pri poukážkach a rôznych reklamných akciách.

Odpovede na niektoré otázky uplatňovania DPH súvisiace s rozvojom podporných akcií na predaj tovarov a poskytovanie služieb vydávaním poukážok a organizovaním rôznych reklamných akcií dávajú rozsudky Súdneho dvora Európskych spoločenstiev v prípadoch C-48/97 (Kuwait Petroleum), C-126/88 (Boots Company) a C-288/94 (Argos Distributors Ltd). Rozsudky sa týkajú určenia vzniku daňovej povinnosti a základu dane (ZD).

Bezodplatné dodanie tovaru na základe bezodplatne získaných poukážok

Pri predaji niektorých druhov tovaru, napr. pohonných hmôt, v rámci kampane na podporu predaja tovaru podnikatelia motivujú zákazníkov na kúpu tovarov v ich obchodnej sieti tým, že pri odbere určitého množstva tovaru získava zákazník kupóny (poukážky). Keď zákazník nazbiera dostatočné množstvo kupónov, môže ich vymeniť za vybraný tovar. Podľa Čl. 16 smernice Rady EÚ 2006/112/ES o spoločnom systéme DPH dary malej hodnoty na obchodné účely sa nepovažujú za dodanie tovaru za protihodnotu, ktoré je predmetom dane. Toto ustanovenie je prebraté do § 8 ods. 3 zákona o DPH, ktorý však navyše vyžaduje, aby reklamné predmety malej hodnoty (do hodnoty 500 Sk vrátane), ktoré nie sú predmetom dane, boli označené obchodným menom alebo ochrannou známkou poskytovateľa.

Uplatňovaním DPH pri akcii na podporu predaja tovaru sa zaoberal Súdny dvor ES v prípade C-48/97 (Kuwait Petroleum). Britská spoločnosť Kuwait Petroleum v rámci kampane na podporu predaja pohonných hmôt ponúkala za každých 12 litrov pohonných hmôt kupón, pričom cena pohonných hmôt bola rovnaká bez ohľadu na to, či zákazník kupón prijal alebo nie. Keď zákazník nazbieral dosť kupónov, mohol ich vymeniť za tovar vybraný z darčekového katalógu alebo príležitostne za služby napr. lístky do divadla, ktoré sa spoločnosť Kuwait Petroleum zaviazala zabezpečiť. Daňoví kontrolóri
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály