Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Účtovná závierka v jednoduchom účtovníctve za rok 2004

Rubrika: Jednoduché účtovníctvo

Účtovná jednotka (ÚJ), ktorá účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva (JÚ), zostavuje podľa § 17 ods. 6 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov: · riadnu účtovnú závierku, ak uzavrie účtovné knihy k poslednému dňu účtovného obdobia, alebo · mimoriadnu účtovnú závierku v ostatných prípadoch, napríklad, ak uzavrie účtovné knihy ku dňu skončenia podnikania alebo inej samostatne zárobkovej činnosti, ku dňu predchádzajúcemu deň účinnosti vyhlásenia konkurzu alebo vyrovnania.

 

Účtovná jednotka (ÚJ), ktorá účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva (JÚ), zostavuje podľa § 17 ods. 6 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZÚ“):

  • riadnu účtovnú závierku, ak uzavrie účtovné knihy k poslednému dňu účtovného obdobia, alebo
  • mimoriadnu účtovnú závierku v ostatných prípadoch, napríklad, ak uzavrie účtovné knihy ku dňu skončenia podnikania alebo inej samostatne zárobkovej činnosti, ku dňu predchádzajúcemu deň účinnosti vyhlásenia konkurzu alebo vyrovnania.

Účtovná závierka je v zmysle § 17 ods. 1 ZÚ prezentácia skutočností, ktoré sú predmetom účtovníctva, poskytovaná osobám využívajúcim tieto údaje.

V príspevku sa budem zaoberať riadnou účtovnou závierkou, ktorú zostavuje ÚJ k 31. 12. 2004.
 
Účtovnú závierku k 31. 12. 2004 je povinná zostaviť podľa § 17 ods. 1 ZÚ každá ÚJ v prípadoch ustanovených v ZÚ a v štruktúre nadväzujúcej na sústavu, v ktorej ÚJ v roku 2004 účtovala.

ÚJ, ktorá účtuje v JÚ je fyzická osoba (FO) podnikajúca alebo vykonávajúca samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazuje svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov podľa ZDP.

Podľa 17 ods. 5 ZÚ účtovná závierka musí byť zostavená najneskôr do 6 mesiacov od dátumu, ku ktorému sa zostavuje. Pre ÚJ účtujúcu v JÚ záväzný termín odovzdávania daňového priznania dane z príjmov FO za rok 2004 je to 31. marec 2005. Účtovné výkazy, ktoré ukladá § 17 ods. 4 ZÚ zostavovať ÚJ účtujúcej v JÚ, t. j. Výkaz o príjmoch a výdavkoch a Výkaz o majetku a záväzkoch, tvoria súčasť daňového priznania dane z príjmov FO, t. j. musia sa vždy odovzdať spolu s daňovým priznaním. Účtovná závierka sa považuje za zostavenú po pripojení podpisových záznamov k požadovaným údajom a k jej jednotlivým častiam.

Podľa § 17 ods. 6 ZÚ ÚJ zostavuje účtovnú závierku vždy, keď uzavrie účtovné knihy. Podľa § 16 ods. 6 ZÚ uzatvára ÚJ, ktorá je FO, účtovné knihy vždy:
  • k poslednému dňu účtovného obdobia,
  • ku dňu skončenia podnikania alebo inej zárobkovej činnosti,
  • ku dňu predchádzajúcemu deň účinnosti vyhlásenia konkurzu alebo vyrovnania.

Z uvedených ustanovení ZÚ vyplýva jednoznačne povinnosť pre ÚJ účtujúcu v JÚ zostaviť riadnu účtovnú závierku za rok 2004 k 31. 12. 2004. Účtovnú závierku ÚJ môže zostaviť:
  • do 31. 3. 2005, t. j. najneskôr do dňa odovzdania daňového priznania dane z príjmov FO, alebo
  • do 30. 6. 2005, ak na základe žiadosti a súhlasu daňového úradu bude odovzdávať daňové priznanie dane z príjmov FO za rok 2004 do 30. 6. 2005.

Účtovná závierka musí obsahovať v zmysle § 17 ods. 2 ZÚ tieto všeobecné náležitosti:
  • Obchodné meno alebo názov ÚJ, FO uvedú bydlisko a miesto podnikania, ak sa líši od miesta bydliska. FO vždy musí uvádzať údaje z platného živnostenského listu, koncesnej listiny alebo iného povolenia na výkon podnikateľskej alebo inej zárobkovej činnosti.
  • Identifikačné číslo, ak ho má ÚJ pridelené.
  • Právnu formu ÚJ, u podnikateľov účtujúcich v JÚ účtovníctva to bude FO.
  • Deň, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, pri riadnej účtovnej závierke za rok 2004 to bude 31. 12. 2004.
  • Deň zostavenia účtovnej závierky.
  • Obdobie, za ktoré sa účtovná závierka zostavuje, pri riadnej účtovnej závierke za rok 2004 to bude obdobie 2004.
  • Podpisové záznamy, u FO to bude podpis podnikateľa – FO, podpis osoby zodpovednej za zostavenie účtovnej závierky a podpis osoby zodpovednej za vedenie účtovníctva.

Pozn.: Upozorňujem podnikateľov, najmä tých, ktorí nie sú registrovaní ako platitelia DPH, na skutočnosť, že ak im už daňový úrad pridelil nové identifikačné číslo, musia uvádzať na všetkých dokladoch, t. j. aj na účtovných výkazoch pridelené nové identifikačné číslo.

Účtovná závierka v JÚ podľa § 17 ods. 4 ZÚ musí obsahovať okrem všeobecných náležitosti aj účtovné výkazy:

  • Výkaz o príjmoch a výdavkoch,
  • Výkaz o majetku a záväzkoch.

Podkladom na vykonanie účtovnej závierky podľa § 4 ods. 3 opatrenia MF SR č. 23586/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatne zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov v znení neskorších postupov (ďalej len „Postupy účtovania v JÚ) sú:

  • údaje z účtovných kníh,
  • údaje z vykonanej inventarizácie majetku a záväzkov.
ÚJ účtujúca v sústave JÚ účtuje podľa § 15 ods. 1 ZÚ v týchto účtovných knihách:
  • v peňažnom denníku,
  • v knihe pohľadávok,
  • v knihe záväzkov,
  • v pomocných knihách, ak je ich vedenie potrebné na preukázanie a vykazovanie predmetu účtovníctva v účtovnej závierke, napríklad pomocná kniha o zložkách majetku (kniha dlhodobého hmotného majetku, kniha dlhodobého nehmotného majetku, pokladničné knihy, kniha cenín, kniha zásob), o záväzkoch z pracovnoprávnych vzťahov (mzdové listy, kniha sociálneho fondu).


POSTUP PRÁC PRI ZOSTAVENÍ ÚČTOVNEJ ZÁVIERKY

ÚJ má povinnosť vypracovať účtovnú závierku tak, aby bola v súlade s § 7 ZÚ. Aby bolo toto ustanovenie ZÚ dodržané, ÚJ musí vykonať práce, ktoré okrem iného zabezpečia úplnosť, preukázateľnosť a správnosť účtovníctva, správnosť vyčíslenia základu dane a reálny obraz o majetku a záväzkoch podnikateľa účtujúceho v JÚ.


V JÚ sú to tieto práce:

  1. Prípravné práce účtovnej závierky:
    1. kontrola účtovných dokladov a účtovných kníh,
    2. inventarizácia majetku a záväzkov,
    3. zaúčtovanie uzávierkových účtovných operácií.
  1. Uzatváranie účtovných kníh:
    1. uzatvorenie peňažného denníka zistením celkových príjmov a celkových výdavkov,
    2. uzatvorenie ostatných účtovných kníh,
    3. zistenie výsledku hospodárenia za účtovné obdobie 2004.
  1. Zostavenie účtovných výkazov:
    1. zostavenie Výkazu o príjmoch a výdavkoch,
    2. zostavenie Výkazu o majetku a záväzkoch.

Jednotlivé postupy prác účtovnej závierky ukážeme na príklade z praxe.

Príklad:

Podnikateľka p. Mária podniká ako FO na základe živnostenského listu v činnosti zákazkové šitie. Účtuje v JÚ. P. Mária je registrovaná ako platiteľka DPH. Zamestnáva 5 zamestnancov, s ktorými má uzavretú pracovnú zmluvu. Podľa potreby uzatvára dohodu o brigádnickej práci študentov so študentmi, ktorí jej zabezpečujú nárazové práce (naloženie, vyloženie a uloženie materiálu v priestoroch firmy pri väčších nákupoch a časovej tiesni, upratovanie po maľovaní, umývanie okien dvakrát za rok a podobne). P. Mária má v podnikaní zaradený hmotný majetok, ktorý eviduje v knihe dlhodobého hmotného majetku. Pri výkone podnikateľskej činnosti využíva súkromný osobný automobil, osobný automobil obstaraný lízingom, ktorý ešte spláca a malý nákladný automobil zaradený v obchodnom majetku. Účtovníctvo vedie spolu so svojou dcérou, ktorá vykonáva činnosť vedenie účtovníctva na základe živnostenského listu.

 
A) PRÍPRAVNÉ PRÁCE ÚČTOVNEJ ZÁVIERKY

Ak ÚJ viedla počas účtovného obdobia, t. j. kalendárneho roku 2004, účtovníctvo v súlade so ZÚ a v súlade s Postupmi účtovania v JÚ, k 31. 12. 2004 vykoná tieto prípravné práce účtovnej závierky:

  1. Skontroluje účtovné doklady a účtovné knihy,
  2. Uskutoční inventarizáciu majetku a záväzkov,
  3. Zaúčtuje uzávierkové účtovné operácie.

 
1. Kontrola účtovných dokladov a účtovných kníh

Práce spojené s kontrolou účtovných dokladov a účtovných kníh je možné rozdeliť do niekoľkých etáp:

  • kontrola správnosti otvorenia účtovných kníh,
  • kontrola zaúčtovania jednotlivých účtovných prípadov v peňažnom denníku,
  • kontrola úplnosti a preukázateľnosti účtovných dokladov,
  • kontrola vedenia evidencie v knihe pohľadávok,
  • kontrola vedenia evidencie v knihe záväzkov,
  • kontrola vedenia evidencie v pomocných knihách,
  • oprava zistených chýb.
Kontrola správnosti otvorenia účtovných kníh

Táto kontrola spočíva v:

  • skontrolovaní prevodu zostatku peňažných prostriedkov v hotovosti, na bankových účtoch a priebežných položkách k 1. 1. 2004 v peňažnom denníku tak, aby prevedené stavy súhlasili s konečnými stavmi v peňažnom denníku k 31. 12. 2003,
  • skontrolovaní správnosti otvorenia knihy pohľadávok, t. j. prekontrolovaní, či pohľadávky z roku 2003 boli prevedené do roku 2004,
  • skontrolovaní správnosti otvorenia knihy záväzkov, t. j. v skontrolovaní, či záväzky z roku 2003 boli prenesené do roku 2004,
  • skontrolovaní správnosti otvorenia pomocných kníh, ktoré ÚJ vedie.

Podnikateľka p. Mária bude skontroluje:
 
  • aby prevod zostatku v pokladnici k 31. 12. 2003 v sume 15 500 Sk sa rovnal začiatočnému stavu k 1. 1. 2004,
  • aby prevod zostatku na bankových účtoch k 31. 12. 2003 vo výške:
    • podnikateľský účet 25 000 Sk,
    • účet sociálny fond 2 500 Sk
  • sa rovnal začiatočnému stavu na bankových účtoch k 1. 1. 2004,
  • vykázaný stav priebežných položiek k 31. 12. 2003 a jeho prevod ako začiatočný stav k 1. 1. 2004. K 31. 12. 2003 p. Mária v peňažnom denníku nemala vykázanú žiadnu hodnotu priebežnej položky,
  • či softvér pri ročnom prevode k 31. 12. 2003 previedol všetky pohľadávky z roku 2003 do roku 2004 a či ich previedol v správnej výške,
  • prevod záväzkov z roku 2003 do roku 2004 a ich výšku,
  • prevod zostatku sociálneho fondu k 31. 12. 2003 ako začiatočný stav k 1. 1. 2004.

Kontrola zaúčtovania jednotlivých účtovných prípadov v peňažnom denníku a kontrola úplnosti a preukázateľnosti účtovných dokladov
Kontroluje sa, či sú zaúčtované všetky účtovné prípady a či sú jednotlivé účtovné prípady zaúčtované preukázateľne a správne. Ust. § 8 ZÚ ukladá ÚJ viesť účtovníctvo úplne, preukázateľne a správne. Účtovníctvo sa považuje za úplné, ak ÚJ zaúčtovala v účtovnom období všetky účtovné prípady a zostavila účtovnú závierku za toto obdobie. Účtovníctvo sa považuje za preukázateľné, ak sú všetky účtovné záznamy preukázateľné, t. j. doložené dokladmi a ÚJ vykonala inventarizáciu. Za správne sa považuje účtovníctvo, ak je vedené podľa ZÚ a ostatných právnych predpisov.
 
ÚJ má povinnosť dokladovať v zmysle § 6 ods. 1 ZÚ všetky účtovné prípady účtovnými dokladmi. Podľa § 10 ods. 1 ZÚ účtovný doklad je preukázateľný záznam, ktorý musí aj pri účtovaní v JÚ obsahovať povinné náležitosti.

Všetky účtovné prípady musia byť doložené účtovnými dokladmi, ktoré môžu byť interné alebo externé. Interné účtovné doklady vyhotovuje ÚJ pre vlastnú potrebu , ako napríklad príjmové a výdavkové pokladničné doklady, podklady pre účtovanie ročných odpisov hmotného majetku, podklady pre účtovanie pomernej časti lízingu do daňových výdavkov a podobne. Externé účtovné doklady sú doklady, ktoré vyhotovuje pre ÚJ externý účtovný subjekt (dodávateľ, predávajúci a pod.), alebo kópie či rovnopisy dokladov, ktoré vyhotovila ÚJ pre externý subjekt (pre odberateľa, pre kupujúceho a pod.). Externými účtovnými dokladmi sú napríklad prijaté a odoslané faktúry, dodacie listy, výpisy z bankových účtov a pod.


Postup podnikateľky p. Márie:

Podnikateľka p. Mária v priebehu roku 2004 postupovala tak, že po zaúčtovaní účtovných prípadov za každý mesiac vykonala kontrolu úplnosti, správnosti a preukázateľnosti vedenia účtovníctva. Skontrolovala, či sú zaúčtované všetky účtovné prípady daného obdobia a či sú zaúčtované v súlade s účtovnými predpismi, t. j. so ZÚ a Postupmi účtovania v JÚ a aj v súlade s jednotlivými ustanoveniami zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“).


P. Mária aj napriek tomu sa rozhodla kontrolu vykonať a postupovala takto:

  • Skontrolovala, či sú zaúčtované všetky účtovné prípady. Kontrolu úplnosti vykonala tak, že odsúhlasila postupne účtovné doklady s účtovnými zápismi, t. j. či sú zapísané všetky účtovné doklady, ktoré v priebehu účtovného obdobia prijala a vydala a či sú údaje na doklade totožné s údajmi v účtovnom zápise. Kontrolu preukázateľnosti vykonala tak, že odsúhlasila, či všetky zápisy vykonané v účtovnom období sú doložené účtovnými a inými dokladmi. Skontrolovala aj to, či účtovné doklady obsahujú všetky náležitosti účtovného dokladu podľa § 10 ods. 1 ZÚ. V prípade, že účtovný doklad nebude obsahovať všetky náležitosti účtovného dokladu podľa § 10 ods. 1 ZÚ, pracovníci daňového úradu pri kontrole neuznajú neúplný účtovný doklad za doklad preukázateľný a tým zvýšia daňovú povinnosť podnikateľky za príslušné obdobie.
  • Skontrolovala, či zaúčtovala všetky účtovné doklady správne z hľadiska ZDP, t. j. vždy posudzovala, či ide o príjmy a výdavky ovplyvňujúce základ dane alebo neovplyvňujúce základ dane. Táto kontrola je v JÚ veľmi dôležitá, pretože JÚ je koncipované ako účtovníctvo daňové a výstup z JÚ, t. j. základ dane je pokladom bez ďalších úprav pre výpočet dane z príjmov FO. Nesprávnym zaúčtovaním príjmovej alebo výdavkovej položky dôjde aj ku zmene vo výške základu dane, čo automaticky vedie k výpočtu chybnej daňovej povinnosti.

Pozn.: Podnikateľom, ktorí účtujú ručne, odporúčam doplniť kontrolu aj o vykonanie skúšky správnosti v peňažnom denníku. Pomocou tejto skúšky podnikateľ – ÚJ zistí, či má v účtovaní chybu. Ak chybu zistí, musí ju nájsť a opraviť.
Odporúčam skontrolovať:
  • stĺpec Príjmy celkove v peňažnom denníku = stĺpce Predaj tovaru + Predaj výrobkov a služieb + Ostatné príjmy,
  • stĺpec Výdavky celkove = stĺpce Nákup materiálu + Nákup tovaru + Mzdy + Platby do poistných fondov a garančného fondu + Prevádzková réžia + Tvorba sociálneho fondu,
  • celkový obrat príjmov a výdavkov v peňažnom denníku po odpočítaní počiatočných stavov = rozdiel obratu príjmov a výdavkov ostatných stĺpcov peňažného denníka (stĺpce Priebežné položky treba započítavať opačne),
  • stĺpce Peňažné prostriedky v hotovosti + Peňažné prostriedky na bankových účtoch = súčet ostatných stĺpcov peňažného denníka.

Kontrola vedenia evidencie v knihe pohľadávok

Pri kontrole vedenia evidencie v knihe pohľadávok ÚJ musí vychádzať z Postupov účtovania v JÚ a zo ZÚ. Podľa § 9 Postupov účtovania v JÚ má ÚJ povinnosť členiť pohľadávky v zmysle § 15 ods. 3 ZÚ.

P. Mária v knihe pohľadávok skontrolovala, či má zaevidované všetky pohľadávky a či zaevidovala všetky úhrady pohľadávok, aby neskreslila výšku pohľadávok, ktoré bude vykazovať k 31. 12. 2004 vo Výkaze o majetku a záväzkoch.

Kontrola vedenia evidencie v knihe záväzkov

Pri kontrole vedenia evidencie v knihe záväzkov ÚJ bude postupovať obdobne ako pri kontrole v knihe pohľadávok. Podľa § 9 Postupov účtovania v JÚ má ÚJ povinnosť členiť záväzky v zmysle § 15 ods. 4 ZÚ. P. Mária v knihe záväzkov skontrolovala, či má zaevidované všetky záväzky a či zaevidovala všetky úhrady záväzkov.

Kontrola vedenia evidencie v pomocných knihách

Kontrolu by mal podnikateľ vykonať vo všetkých pomocných knihách. Podľa § 15 ods. 1 písm. d) ZÚ vedie ÚJ pomocné knihy vtedy, ak je ich vedenie potrebné na preukázanie a vykazovanie predmetu účtovníctva v účtovnej závierke. Podnikateľka p. Mária vykoná kontrolu vo všetkých pomocných knihách, ktoré v roku 2004 viedla. Sú to tieto pomocné knihy: kniha dlhodobého hmotného majetku, kniha zásob, pokladničná kniha vedená v EUR, pokladničná kniha vedená v USD, kniha mzdovej evidencie, kniha sociálneho fondu.

knihe dlhodobého hmotného majetku skontrolovala, či bol zaevidovaný všetok hmotný majetok k 31. 12. 2004, ktorý je v obchodnom majetku podnikateľky, či boli zaevidované všetky zmeny týkajúce sa tohto majetku (zvýšenie vstupnej ceny v dôsledku technického zhodnotenia počítača a vyradenie elektronickej registračnej pokladnice), či boli zaevidované odpisy a zostatkové ceny vypočítané k 31. 12. 2004. P. Mária skontrolovala aj to, či jej kniha dlhodobého majetku je vedená podľa § 16 Postupov účtovania v JÚ, ktorý presne stanovuje, čo má kniha dlhodobého hmotného majetku obsahovať.

knihe zásob, ktorú v roku 2004 p. Mária viedla na evidenciu zásob materiálu a hotových výrobkov, skontrolovala, či boli zaevidované všetky prírastky a úbytky zásob a či bola doplnená evidencia zásob k 31. 12. 2004 tak, aby tieto stavy vyjadrovali účtovný stav zásob u každého druhu majetku a aby bolo možné vyhodnotiť fyzickú inventúru zásob.

pokladničnej knihe vedenej v EUR a aj v USD skontrolovala, či zaevidovala všetky prírastky a úbytky finančných prostriedkov v cudzej mene a na základe kurzu NBS, ktorý má uvedený pri každej finančnej operácii, skontrolovala prepočet cudzej meny na slovenskú menu. P. Mária skontrolovala v pokladničných knihách aj prevod zostatku z roku 2003 ako začiatočný stav v roku 2004.

Knihu mzdovej evidencie p. Mária v priebehu roku po spracovaní miezd každý mesiac dôsledne kontroluje, mzdy spracováva prostriedkami výpočtovej techniky, a preto sa rozhodla, že kontrolu v tejto knihe nebude k 31. 12. 2004 robiť.

knihe sociálneho fondu prekontrolovala prevod zostatku z roku 2003 ako začiatočný stav roku 2004. Skontrolovala aj, či zaevidovala všetky prírastky (tvorba sociálneho fondu) v knihe a aj úbytky (čerpanie sociálneho fondu).

Oprava chýb

Pri oprave chýb, ktoré ÚJ zistí pri výkone kontroly, mala by postupovať podľa § 34 ZÚ, ktorý stanovuje postup ÚJ pri oprave chýb zistených v účtovníctve. Podľa § 34 ZÚ je ÚJ povinná vykonať opravy v účtovných písomnostiach, ak zistí, že účtovný záznam je neúplný, nepreukázateľný, nesprávny alebo nezrozumiteľný. Opravu musí vykonať tak, aby bolo možné určiť:

  • osobu zodpovednú za vykonanie opravy,
  • deň vykonania opravy,
  • obsah opravovaného záznamu pred opravou,
  • obsah vykonaného účtovného záznamu po oprave.

Na opravu je potrebné vyhotoviť účtovný doklad (interný účtovný doklad). Účtovný záznam, ktorý je nečitateľný, alebo ho nemožno previesť do čitateľnej podoby, sa hodnotí, ako keby ho ÚJ neviedla.

Pozn.: V prípade, že sa vedie účtovníctvo ručne, odporúčam postupovať pri oprave chýb tak, že chybný zápis sa vystornuje a oprava sa zaúčtuje novým zápisom. Pri oprave by sa nemalo postupovať tak, že zápis sa bude prepisovať, prelepovať, prekrývať korekčnou farbou alebo mechanicky vymazávať. Pri vedení účtovníctva prostriedkami výpočtovej techniky postup opráv záleží od toho, ako umožňuje riešiť opravu zapísaných dát samotný účtovný program. Kvalitný účtovný program by nemal umožňovať zmenu už raz zapísaných a skontrolovaných údajov, ale len opravu chýb stornami.

Podnikateľka p. Mária zistila pri kontrole tieto chyby:

  • dňa 15. 5. 2004 zaúčtovala nákup materiálu vo výške 5 520 Sk, správne malo byť 5 620 Sk, rozdiel činí 100 Sk,
  • dňa 21. 9. 2004 zabudla zaúčtovať zaplatené poštovné vo výške 55 Sk pri úhrade faktúry za dodaný materiál, ktorú uhradila po dohode s dodávateľom poštovou poukážkou,
  • dňa 30. 12. 2004 zaúčtovala príjem za predaný hotový výrobok vo výške 5 900 Sk dvakrát.

 P. Mária opravila chyby takto:

  • Rozdiel vo výške 100 Sk zaúčtovala (zvýšenie daňových výdavkov o 100 Sk) dňa 31. 12. 2004 v zmysle § 4 ods. 2 písm. b) bod 3 Postupov účtovania v JÚ v rámci uzávierkových účtovných operácií ako zvýšenie daňových výdavkov o 100 Sk. P. Mária účtovala na základe interného účtovného dokladu, kde uviedla, že opravuje chybu, ktorú zistila pri kontrole účtovníctva, pôvodný doklad s uvedením správnej sumy a zaúčtovanej sumy.
  • Zaplatené poštovné vo výške 55 Sk, ktoré zabudla zaúčtovať dňa 21. 9. 2004 zaúčtovala 31. 12. 2004 ako uzávierkovú účtovnú operáciu. Postupovala podľa § 4 ods. 2 písm. b) bod 3 Postupov účtovania v JÚ. Účtovným dokladom bola časť potvrdenej poštovej poukážky a výdavkový pokladničný doklad.
  • Príjem vo výške 5 900 Sk, ktorý zaúčtovala 30. 12. 2004 dvakrát, opravila takto: sumu 5 900 Sk vystornovala zo zdaniteľného príjmu, storno zaúčtovala ako uzávierkovú účtovnú operáciu v zmysle § 4 ods. 2 písm. b) bod 2 Postupov účtovania v JÚ. Účtovnú operáciu zaúčtovala na základe interného účtovného dokladu, kde uviedla, ktorý doklad stornuje a dôvod storna.


2. Inventarizácia majetku a záväzkov

Po skontrolovaní všetkých účtovných dokladov by mal podnikateľ vykonať inventarizáciu majetku a záväzkov. Podnikateľ účtujúci v JÚ sa riadi pri stanovení termínu inventarizácie podľa § 29 ZÚ. Podľa § 29 ods. 2 ZÚ inventarizáciu má povinnosť vykonať ÚJ ku dňu, ku ktorému zostavuje účtovnú závierku. Inventarizácii a inventúre, postupu ÚJ pri inventarizácii a zaúčtovaniu zistených inventarizačných rozdielov podrobne sme sa venovali v predchádzajúcich číslach časopisu (bližšie pozri článok Inventarizácia majetku a záväzkov v jednoduchom účtovníctve, Dane a účtovníctvo v praxi č. 12/2004, s. 52).
 
Podnikateľka p. Mária uskutočnila inventarizáciu k termínu 31. 12. 2004, to znamená, že vykonala fyzickú a dokladovú inventúru.

Fyzickú inventúru p. Mária vykonala:
  • u dlhodobého hmotného majetku,
  • u zásob materiálu,
  • v jednotlivých pokladniciach.

Dokladovú inventúru p. Mária vykonala:
  • u peňažných prostriedkov na bežných účtoch (podnikateľský účet a účet sociálny fond),
  • v knihe pohľadávok,
  • v knihe záväzkov,
  • u peňažných prostriedkov na úverovom účte.
 
Inventarizácia majetku a záväzkov k 31. 12. 2004
Firma: Mária M. zákazkové šitie, Modrá ulica 15, 010 00  Žilina
Deň začatia inventarizácie: 30. 12. 2004                          Deň skončenia inventarizácie: 31. 12. 2004
 
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály