Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Účtovanie tvorby a použitia sociálneho fondu

Dátum: Rubrika: Podvojné účtovníctvo

Tvorbu sociálneho fondu, výšku a použitie sociálneho fondu, podmienky poskytovania príspevkov zo sociálneho fondu zamestnancom a spôsob preukazovania výdavkov zamestnancov si zamestnávateľ dohodne v kolektívnej zmluve, ak u zamestnávateľa nepôsobí odborová organizácia, upraví tieto podmienky vo vlastnom vnútornom predpise.

Tvorbu a použitie sociálneho fondu upravuje zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“). Sociálny fond je fond zamestnávateľa na realizáciu jeho sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o svojich zamestnancov. Tvorbu sociálneho fondu, výšku a použitie sociálneho fondu, podmienky poskytovania príspevkov zo sociálneho fondu zamestnancom a spôsob preukazovania výdavkov zamestnancov si zamestnávateľ dohodne v kolektívnej zmluve, ak u zamestnávateľa nepôsobí odborová organizácia, upraví tieto podmienky vo vlastnom vnútornom predpise.

Tvorba sociálneho fondu

Povinnosť tvoriť sociálny fond má každý zamestnávateľ. Zamestnávateľom je podľa zákona o sociálnom fonde právnická osoba (PO) so sídlom na území SR alebo fyzická osoba (FO) s miestom trvalého pobytu alebo miestom podnikania na území SR, ktorá zamestnáva zamestnanca v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu. Každá FO alebo PO, ktorá má zamestnancov v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu, bez ohľadu na ich počet, formu či dĺžku uzavretého pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu, je považovaná za zamestnávateľa a je povinná vytvárať sociálny fond a pri jeho tvorbe a čerpaní dodržiavať zákon o sociálnom fonde.

Príklad č. 1:
Zamestnávateľ zamestnáva len osoby vykonávajúce činnosť na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.

V tomto prípade zamestnávateľ sociálny fond podľa zákona o sociálnom fonde nevytvára, pretože odmeny vyplácané osobám na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru sa nezapočítavajú do základu na určenie povinného prídelu prostriedkov do sociálneho fondu, ktorým je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancov na výplatu za kalendárny rok. Pri určení, čo je potrebné považovať za mzdu, resp. plat zamestnávateľ vychádza z príslušných ustanovení pracovnoprávnych predpisov, najmä zo Zákonníka práce (podľa § 118 ods. 2 Zákonníka práce mzda je peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu). Ak teda zamestnávateľ zamestnáva len osoby na základe uvedených dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, sociálny fond podľa zákona o sociálnom fonde nevytvára.

***

Príklad č. 2:
PO so sídlom na území SR nezamestnáva žiadnych zamestnancov ale má s niekoľkými osobami (autormi) uzatvorené zmluvy podľa zákona č. 618/2003 Z. z. o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom (Autorský zákon) (ďalej len „Autorský zákon“).

Táto PO nevytvára sociálny fond podľa zákona o sociálnom fonde, pretože odmeny osôb, s ktorými má PO uzatvorené  zmluvy o vytvorení diela podľa Autorského zákona sa nezapočítavajú do základu na určenie povinného prídelu prostriedkov do sociálneho fondu. Ak teda PO nemá zamestnancov (pretože osoby, ktoré s PO spolupracujú na základe Autorského zákona, nie sú považované za zamestnancov) sociálny fond podľa zákona o sociálnom fonde nevytvára.

***

Sociálny fond sa tvorí ako úhrn:

  • povinného prídelu vo výške 0,6 % až 1 % zo zákonom stanoveného základu;
  • ďalšieho prídelu vo výške:
    • dohodnutej v kolektívnej zmluve alebo vo vnútornom predpise, najviac vo výške 0,5 % zo zákonom stanoveného základu alebo
    • sumy potrebnej na poskytnutie príspevkov na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancom, ktorí spĺňajú zákonom stanovené podmienky, najviac však vo výške 0,5 % zo zákonom stanoveného základu;
  • ďalších zdrojov sociálneho fondu, ktorými sú napríklad zdroje podľa iných všeobecne záväzných právnych predpisov, dary, dotácie a príspevky poskytnuté zamestnávateľovi do sociálneho fondu; ak zamestnávateľ vytvára zisk, môže prispievať do sociálneho fondu prídelmi z použiteľného zisku.

Základom na určenie ročného prídelu do sociálneho fondu je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok.

Základom na určenie mesačného prídelu do fondu je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za príslušný kalendárny mesiac.

Do základu na určenie prídelu do sociálneho fondu sa nezahŕňajú plnenia, ktoré sa v zmysle všeobecne záväzných právnych predpisov za mzdu, resp. plat nepovažujú, najmä:

  • náhrada mzdy, resp. platu (napr. aj náhrada za nevyčerpanú dovolenku),
  • odstupné, odchodné,
  • cestovné náhrady,
  • príspevky zo sociálneho fondu,
  • náhrada príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca,
  • náhrada za pracovnú pohotovosť,
  • odmeny za prácu vykonávanú na základe dohôd mimo pracovného pomeru (na základe dohody o vykonaní práce, dohody o brigádnickej práci študentov, dohody o pracovnej činnosti),
  • výnosy z kapitálových podielov (akcií) alebo obligácií,
  • ďalšie plnenie poskytované zamestnávateľom zamestnancovi zo zisku po zdanení.

Povinný prídel do sociálneho fondu

Povinný minimálny prídel vo výške 0,6 % vytvára zamestnávateľ povinne, bez ohľadu na skutočnosť, či je tvorba a použitie sociálneho fondu dohodnutá v kolektívnej zmluve.

Zamestnávateľ, ktorý je podnikateľským subjektom a ktorý za predchádzajúci kalendárny rok dosiahol zisk a splnil si všetky daňové povinnosti k štátu, obci a vyššiemu územnému celku a odvodové povinnosti k zdravotným poisťovniam a Sociálnej poisťovni, môže:

  • tvoriť povinný prídel do výšky 1 %,
  • prispievať do sociálneho fondu prídelmi z použiteľného zisku.

Zamestnávateľ, ktorý je podnikateľským subjektom a ktorý za predchádzajúci kalendárny rok nedosiahol zisk a nesplnil si všetky daňové povinnosti k štátu, obci a vyššiemu územnému celku a odvodové povinnosti k zdravotným poisťovniam a Sociálnej poisťovni tvorí povinný prídel do fondu len vo výške 0,6 %.

Ďalší prídel do sociálneho fondu

Zamestnávatelia tvoria sociálny fond nielen z povinného prídelu, ale aj z ďalšieho prídelu:

  • a to vo výške dohodnutej v kolektívnej zmluve alebo vo vnútornom predpise, najviac však vo výške 0,5 % zo zákonom stanoveného základu alebo
  • vo výške sumy potrebnej na poskytnutie príspevkov na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancom, ktorí spĺňajú zákonom stanovené podmienky, najviac však vo výške 0,5 % zo zákonom stanoveného základu; tento prídel tvorí len ten zamestnávateľ, ktorý nemá ďalší prídel do sociálneho fondu dohodnutý v kolektívnej zmluve alebo vo vnútornom predpise.

Do základu sa zahrňujú mzdy všetkých zamestnancov (nielen tých, ktorých sa týka poskytovanie príspevkov na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť).

Ak sa ďalší prídel tvorí sumou potrebnou na poskytnutie príspevkov na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancom, ktorí spĺňajú zákonom stanovené podmienky, zamestnávatelia sú povinní poskytnúť týmto zamestnancom príspevok na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť (ďalej len „príspevok“). Jediný účel tvorby aj použitia tohto osobitného ďalšieho prídelu je teda kompenzácia výdavkov niektorých zamestnancov na dopravu do zamestnania a späť.

V tejto súvislosti je nutné upozorniť na maximálny objem finančných prostriedkov určených na tento účel (0,5 % zo zákonom stanoveného základu). Ak celkový súhrn výdavkov na dopravu všetkých oprávnených zamestnancov v určitom mesiaci prekročí tento objem, zamestnancom je možné uhradiť len alikvotnú časť týchto výdavkov. Spôsob rozdelenia finančných prostriedkov určených na tento účel jednotlivým zamestnancom musí v takomto prípade upraviť zamestnávateľ v kolektívnej zmluve alebo vo vnútornom predpise.

Oprávneným zamestnancom s nárokom na poskytnutie príspevku je zamestnanec:

  • ktorý dochádza do zamestnania verejnou dopravou (za ktorú sa považuje autobusová, železničná a mestská hromadná doprava) a
  • ktorého priemerný mesačný zárobok nepresahuje 50 % priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR zistenej Štatistickým úradom SR za rok predchádzajúci dva roky kalendárnemu roku, za ktorý sa tvorí sociálny fond.

Nepovinný prídel do sociálneho fondu

Ďalšie zdroje tvorby sociálneho fondu (dary, dotácie, príspevky a iné zdroje) nie sú limitované. U zamestnávateľov, ktorí vytvárajú zisk, sociálny fond môže byť tvorený aj z použiteľného zisku na základe rozhodnutia príslušných orgánov PO alebo samotnej FO – podnikateľa.

Sociálny fond sa tvorí najneskôr v deň dohodnutý na výplatu mzdy alebo platu; za mesiac december zamestnávateľ môže tvoriť sociálny fond z p

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály