Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Účtovanie reklamácií (II.)
Dátum: Rubrika: Podvojné účtovníctvo Zo seriálu: Účtovanie reklamácií
Príklady účtovania reklamácií u dodávateľa nadväzujú na príklady účtované u odberateľa pre porovnanie účtovania reklamácií tak u odberateľa ako aj u dodávateľa. Keďže z pohľadu dodávateľov ide najmä o predaj výrobkov, v úvode uvádzame základné súvzťažnosti účtovania nedokončenej výroby.
Účtovné súvzťažnosti nedokončenej výroby pri spôsobe A účtovania zásob |
MD |
D |
---|---|---|
Spotreba materiálu na výrobu |
501 |
112 |
Mzdové náklady na výrobu |
521 |
331 |
Zákonné poistenie vzťahujúce sa ku mzdám |
524 |
336 |
Aktivácia vlastných nákladov – prírastok nedokončenej výroby |
121 |
611 |
Prevod nedokončenej výroby do výrobkov: |
|
|
a) úbytok nedokončenej výroby, |
611 |
121 |
b) prírastok výrobkov. |
123 |
613 |
Vyskladnenie výrobkov na predaj |
613 |
123 |
Vystavenie odberateľskej faktúry: |
|
|
a) tržba za predané výrobky |
– |
601 |
b) 10 % alebo 20 % DPH z tržieb |
– |
343 |
c) faktúra celkom |
311 |
– |
Prijatá úhrada od odberateľa |
221 |
311 |
Nasledujúce príklady nadväzujú na uvedené súvzťažnosti výroby a vyskladnenia výrobkov, takže v nasledujúcich príkladoch ich už nebudeme opätovne uvádzať. Zamerali sme sa najmä na účtovné súvzťažnosti súvisiace s vybavením (vyriešením) reklamácií.
♦ Príklad č. 1 – Účtovanie reklamácie pri nedodaní požadovaného množstva výrobkov odberateľovi, dodávateľ nie je platiteľom DPH, spôsob A účtovania zásob:
Podľa odberateľskej faktúry mal dodávateľ dodať odberateľovi 10 ks výrobkov po 12 000 € za kus. Odberateľská faktúra bola vo výške 120 000 €, avšak dodaných bolo iba 9 kusov výrobkov v sume 108 000 €. Dodávateľ nie je platiteľom DPH. Pôvodnú odberateľskú faktúru dodávateľ zaúčtoval, ako je uvedené v tabuľke.
Účtovná súvzťažnosť |
Suma v € |
MD |
D |
---|---|---|---|
Odberateľská faktúra za predané výrobky |
120 000 |
311 |
601 |
Dodávateľ do svojho účtovníctva zaúčtoval do výnosov faktúru vo výške 120 000 €. Po prešetrení reklamácie zistil, že jeden kus výrobku zostal na sklade, teda nedodal ho odberateľovi. Dodávateľ v tomto prípade o vybavení reklamácie na účte zúčtovacích vzťahov a na účte výnosov účtovať nebude, iba dodá obratom chýbajúci kus odberateľovi, čo doloží účtovným dokladom o vybavení reklamácie a vystaví napr. dodací list o dodaní chýbajúceho kusa výrobku odberateľovi.
* * *
♦ Príklad č. 2 – Účtovanie reklamácie pri nedodaní požadovaného množstva výrobkov odberateľovi, dodávateľ je platiteľom DPH, spôsob A účtovania zásob:
Zadanie príkladu je rovnaké ako v predchádzajúcom príklade, rozdiel je v tom, že odberateľ je platiteľom DPH. Odberateľská faktúra za dodané výrobky bola vo výške 120 000 €, z toho DPH vo výške 20 000 €, hodnota tovaru bez DPH je vo výške 100 000 €. Z toho nedodaný kus: cena bez DPH 10 000 €, DPH k nedodanému tovaru 2 000 €.
Účtovná súvzťažnosť |
Suma v € |
MD |
D |
---|---|---|---|
Odberateľská faktúra za predané výrobky: |
|||
a) cena bez DPH |
100 000 |
– |
601 |
b) 20 % DPH |
20 000 |
– |
343 |
c) odberateľská faktúra celkom |
120 000 |
311 |
– |
Ani v tomto prípade dodávateľ nebude o vyriešení reklamácie účtovať na účte zúčtovacích vzťahov a na účte výnosov, chýbajúci kus dodá obratom odberateľovi, o čom vystaví účtovný doklad, napr. dodací list.
* * *
♦ Príklad č. 3 – Účtovanie reklamácie výrobkov z dôvodu zlej akosti, dodávateľ je platiteľom DPH, spôsob A účtovania zásob:
Účtovná jednotka – dodávateľ predal svojmu odberateľovi výrobky vo výške 120 000 € vrátane DPH, z toho cena výrobkov ocenená vo vlastných nákladoch bola vo výške 80 000 €, 20 000 € rabat (zisk z predaja), DPH k predajným výrobkom vo výške 20 000 €. Účtovná jednotka zaúčtovala odberateľskú faktúru do výnosov. Keďže výrobky neboli dodané v požadovanej kvalite, odberateľ reklamoval celú dodávku.
Účtovná súvzťažnosť |
Suma v € |
MD |
D |
---|---|---|---|
a) Odberateľská faktúra za predané výrobky: |
|||
− cena bez DPH |
100 000 |
– |
601 |
− 20 % DPH |
20 000 |
– |
343 |
− odberateľská faktúra celkom |
120 000 |
311 |
– |
b) Vyskladnenie predaných výrobkov zo skladu |
80 000 |
613 |
123 |
Odberateľ v tomto prípade reklamuje celú zásielku. Vystavil reklamačný list, v ktorom uviedol závady a obrátil sa na dodávateľa so žiadosťou o vyriešenie reklamácie. Dodávateľ má niekoľko možností, ako reklamáciu po dohode s odberateľom vyriešiť. Dodávateľ môže chybný tovar vymeniť za bezchybný, môže na chybný tovar vystaviť zľavu, prípadne ho dá opraviť. Vyriešenie (vybavenie) reklamácie navrhne odberateľovi, ktorý môže návrh prijať, alebo môže od kúpy odstúpiť.
Prvá možnosť vyriešenia reklamácie – účtovná jednotka (dodávateľ) reklamáciu uzná, prijme chybné výrobky späť na sklad a dodá nové výrobky v rovnakom množstve a druhu odberateľovi. Účtovať bude iba o prijatí chybného tovaru na sklad a o vyskladnení nového tovaru zo skladu, a to v ocenení vo vlastných nákladoch, t. j. v skutočných nákladoch, ktoré na výrobu výrobkov vynaložil. V oblasti nákladov ani výnosov účtovať nebude.
Uznaný reklamačný nárok – nová zásielka tovaru, pokračovanie v súvzťažnostiach:
Účtovná súvzťažnosť |
Suma v € |
MD |
D |
---|---|---|---|
c) Prijatie reklamovaných výrobkov na sklad: |
|||
− ocenené vo vlastných nákladoch |
80 000 |
123-Aú |
325 |
d) Vyskladnenie nových výrobkov zo skladu: |
|||
− vo vlastných nákladoch |
80 000 |
325 |
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.