Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Účtovanie reklamácií (II.)

Dátum: Rubrika: Podvojné účtovníctvo Zo seriálu: Účtovanie reklamácií

Príklady účtovania reklamácií u dodávateľa nadväzujú na príklady účtované u odberateľa pre porovnanie účtovania reklamácií tak u odberateľa ako aj u dodávateľa. Keďže z pohľadu dodávateľov ide najmä o predaj výrobkov, v úvode uvádzame základné súvzťažnosti účtovania nedokončenej výroby.

Účtovné súvzťažnosti nedokončenej výroby pri spôsobe A účtovania zásob

MD

D

Spotreba materiálu na výrobu

501

112

Mzdové náklady na výrobu

521

331

Zákonné poistenie vzťahujúce sa ku mzdám

524

336

Aktivácia vlastných nákladov – prírastok nedokončenej výroby

121

611

Prevod nedokončenej výroby do výrobkov:

 

 

a) úbytok nedokončenej výroby,

611

121

b) prírastok výrobkov.

123

613

Vyskladnenie výrobkov na predaj

613

123

Vystavenie odberateľskej faktúry:

 

 

a) tržba za predané výrobky

601

b) 10 % alebo 20 % DPH z tržieb

343

c) faktúra celkom

311

Prijatá úhrada od odberateľa

221

311

Nasledujúce príklady nadväzujú na uvedené súvzťažnosti výroby a vyskladnenia výrobkov, takže v nasledujúcich príkladoch ich už nebudeme opätovne uvádzať. Zamerali sme sa najmä na účtovné súvzťažnosti súvisiace s vybavením (vyriešením) reklamácií.

♦ Príklad č. 1 – Účtovanie reklamácie pri nedodaní požadovaného množstva výrobkov odberateľovi, dodávateľ nie je platiteľom DPH, spôsob A účtovania zásob:

Podľa odberateľskej faktúry mal dodávateľ dodať odberateľovi 10 ks výrobkov po 12 000 € za kus. Odberateľská faktúra bola vo výške 120 000 €, avšak dodaných bolo iba 9 kusov výrobkov v sume 108 000 €. Dodávateľ nie je platiteľom DPH. Pôvodnú odberateľskú faktúru dodávateľ zaúčtoval, ako je uvedené v tabuľke.

Účtovná súvzťažnosť

Suma v €

MD

D

Odberateľská faktúra za predané výrobky

120 000

311

601

Dodávateľ do svojho účtovníctva zaúčtoval do výnosov faktúru vo výške 120 000 €. Po prešetrení reklamácie zistil, že jeden kus výrobku zostal na sklade, teda nedodal ho odberateľovi. Dodávateľ v tomto prípade o vybavení reklamácie na účte zúčtovacích vzťahov a na účte výnosov účtovať nebude, iba dodá obratom chýbajúci kus odberateľovi, čo doloží účtovným dokladom o vybavení reklamácie a vystaví napr. dodací list o dodaní chýbajúceho kusa výrobku odberateľovi.

* * *

♦ Príklad č. 2 – Účtovanie reklamácie pri nedodaní požadovaného množstva výrobkov odberateľovi, dodávateľ je platiteľom DPH, spôsob A účtovania zásob:

Zadanie príkladu je rovnaké ako v predchádzajúcom príklade, rozdiel je v tom, že odberateľ je platiteľom DPH. Odberateľská faktúra za dodané výrobky bola vo výške 120 000 €, z toho DPH vo výške 20 000 €, hodnota tovaru bez DPH je vo výške 100 000 €. Z toho nedodaný kus: cena bez DPH 10 000 €, DPH k nedodanému tovaru 2 000 €.

Účtovná súvzťažnosť

Suma v €

MD

D

Odberateľská faktúra za predané výrobky:

a) cena bez DPH

100 000

601

b) 20 % DPH

20 000

343

c) odberateľská faktúra celkom

120 000

311

Ani v tomto prípade dodávateľ nebude o vyriešení reklamácie účtovať na účte zúčtovacích vzťahov a na účte výnosov, chýbajúci kus dodá obratom odberateľovi, o čom vystaví účtovný doklad, napr. dodací list.

* * *

♦ Príklad č. 3 – Účtovanie reklamácie výrobkov z dôvodu zlej akosti, dodávateľ je platiteľom DPH, spôsob A účtovania zásob:

Účtovná jednotka – dodávateľ predal svojmu odberateľovi výrobky vo výške 120 000 € vrátane DPH, z toho cena výrobkov ocenená vo vlastných nákladoch bola vo výške 80 000 €, 20 000 € rabat (zisk z predaja), DPH k predajným výrobkom vo výške 20 000 €. Účtovná jednotka zaúčtovala odberateľskú faktúru do výnosov. Keďže výrobky neboli dodané v požadovanej kvalite, odberateľ reklamoval celú dodávku.

Účtovná súvzťažnosť

Suma v €

MD

D

a) Odberateľská faktúra za predané výrobky:

    − cena bez DPH

100 000

601

    − 20 % DPH

20 000

343

    − odberateľská faktúra celkom

120 000

311

b) Vyskladnenie predaných výrobkov zo skladu

80 000

613

123

Odberateľ v tomto prípade reklamuje celú zásielku. Vystavil reklamačný list, v ktorom uviedol závady a obrátil sa na dodávateľa so žiadosťou o vyriešenie reklamácie. Dodávateľ má niekoľko možností, ako reklamáciu po dohode s odberateľom vyriešiť. Dodávateľ môže chybný tovar vymeniť za bezchybný, môže na chybný tovar vystaviť zľavu, prípadne ho dá opraviť. Vyriešenie (vybavenie) reklamácie navrhne odberateľovi, ktorý môže návrh prijať, alebo môže od kúpy odstúpiť.

Prvá možnosť vyriešenia reklamácie – účtovná jednotka (dodávateľ) reklamáciu uzná, prijme chybné výrobky späť na sklad a dodá nové výrobky v rovnakom množstve a druhu odberateľovi. Účtovať bude iba o prijatí chybného tovaru na sklad a o vyskladnení nového tovaru zo skladu, a to v ocenení vo vlastných nákladoch, t. j. v skutočných nákladoch, ktoré na výrobu výrobkov vynaložil. V oblasti nákladov ani výnosov účtovať nebude.

Uznaný reklamačný nárok – nová zásielka tovaru, pokračovanie v súvzťažnostiach:

Účtovná súvzťažnosť

Suma v €

MD

D

c) Prijatie reklamovaných výrobkov na sklad:

    − ocenené vo vlastných nákladoch

80 000

123-Aú

325

d) Vyskladnenie nových výrobkov zo skladu:

    − vo vlastných nákladoch

80 000

325

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály