Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Účtovanie koncesie u koncesionára

Dátum: Rubrika: Podvojné účtovníctvo

Koncesionár je fyzická osoba, právnická osoba alebo skupina takýchto osôb, s ktorou verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ uzavrel koncesnú zmluvu na uskutočnenie stavebných prác alebo koncesnú zmluvu na poskytovanie služby. Pravidlá a postupy, ktorými sa zadávajú zákazky na dodanie stavebných prác, zákazky na poskytnutie služieb a súťaž týchto návrhov predstavujú verejné obstarávanie.

Koncesionár je fyzická osoba, právnická osoba (PO) alebo skupina takýchto osôb, s ktorou verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ uzavrel koncesnú zmluvu na uskutočnenie stavebných prác alebo koncesnú zmluvu na poskytovanie služby. Pravidlá a postupy, ktorými sa zadávajú zákazky na dodanie stavebných prác, zákazky na poskytnutie služieb a súťaž týchto návrhov predstavujú verejné obstarávanie. Proces verejného obstarávania od jeho vyhlásenia až po uzatvorenie zmluvy s úspešným uchádzačom upravuje zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).

Verejným obstarávateľom je:

  • SR zastúpená svojimi orgánmi,
  • obec,
  • vyšší územný celok,
  • PO – osoba založená alebo zriadená na osobitný účel plnenia potrieb vo všeobecnom záujme, ktorá nemá výlučne priemyselný ani komerčný charakter, je úplne alebo z väčšej časti financovaná verejným obstarávateľom, je kontrolovaná verejným obstarávateľom, verejný obstarávateľ vymenúva alebo volí viac ako polovicu členov jej riadiaceho alebo kontrolného orgánu,
  • združenie PO, ktorého členom je aspoň jeden verejný obstarávateľ.

Obstarávateľom je:

  • PO, na ktorú má verejný obstarávateľ priamy alebo nepriamy rozhodujúci vplyv na základe vlastníckeho práva, finančného podielu alebo pravidiel, ktorými sa spravuje a vykonáva aspoň jednu, v zákone o verejnom obstarávaní uvedených činností (činností v odvetví energetiky, vôd, dopravy, poštových služieb),
  • PO vykonávajúca aspoň jednu z vyššie uvedených činností na základe osobitných alebo výlučných práv.

Koncesná zmluva je zmluva uzatvorená medzi verejným obstarávateľom alebo obstarávateľom a koncesionárom na uskutočnenie stavebných prác alebo na poskytnutie služby podľa zákona o verejnom obstarávaní. Koncesná zmluva nie je v zákone bližšie upravená. Konkrétna zmluva musí byť prispôsobená okolnostiam a špecifikám konkrétneho projektu, musí však obsahovať základné náležitosti ako predmet a cieľ zmluvy, rozdelenie rizík medzi zmluvné strany, financovanie projektu, kontrolu plnenia zo strany verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa, dobu trvania a možnosť predčasného ukončenia zmluvy, vlastnícke a užívacie práva po ukončení projektu.

Koncesná lehota je lehota určená v koncesnej zmluve, počas ktorej má koncesionár právo užívať predmet koncesnej zmluvy alebo brať úžitky z predmetu koncesnej zmluvy. Koncesná lehota začína plynúť od prvého dňa mesiaca nasledujúceho po kolaudácii stavby alebo po jej uvedení do trvalej prevádzky. Začiatok plynutia koncesnej lehoty znamená uvedenie diela do užívania. Koncesná lehota sa končí uplynutím posledného dňa mesiaca určenej lehoty. Koncesnú lehotu nemožno stanoviť na neurčitý čas. Dĺžka koncesnej lehoty závisí od predmetu koncesnej zmluvy, výšky peňažného plnenia za stavebné práce alebo služby a odhadu primeraného výnosu koncesionára vyplývajúceho z práva užívať predmet koncesnej zmluvy alebo brať úžitky z predmetu koncesnej zmluvy počas koncesnej lehoty.

Koncesia na stavebné práce je zákazka rovnakého typu ako zákazka na uskutočnenie stavebných prác s tým rozdielom, že protiplnením za stavebné práce, ktoré sa majú uskutočniť je len právo na využívanie stavby na dohodnutý čas alebo toto právo spojené s peňažným plnením. V koncesnej zmluve verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ a koncesionár dohodnú rozsah práva na využívanie stavby, ktorého súčasťou môže byť aj poberanie úžitkov z nej, ako aj výšku a podmienky prípadného peňažného plnenia. Zákazka na uskutočnenie stavebných prác je zákazka, ktorej predmetom je uskutočnenie stavebných prác alebo vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavebných prác súvisiacich s činnosťami uvedenými v prílohe č. 1 zákona o verejnom obstarávaní (príprava staveniska, stavebné inžinierstvo, stavebno-inštalačné práce, kompletizačné stavebné práce, prenájom stavebných alebo demolačných strojov a zariadení s obsluhou) alebo uskutočnenie stavby, pričom stavba je výsledok stavebných prác ako celku, ktorý spĺňa ekonomickú alebo technickú funkciu a uskutočnenie stavby zodpovedá požiadavkám verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa. Príkladom koncesie na stavebné práce sú tzv. PPP projekty – verejno-súkromné partnerstvá alebo public-private parstnerships známe predovšetkým z oblasti výstavby diaľnic. Koncesie na stavebné práce, resp. PPP projekty je možné uplatniť aj v iných oblastiach, napr. v doprave pri výstavbe a prevádzke cestnej infraštruktúry, autobusových a železničných staníc, v oblasti životného prostredia – čistiarne odpadových vôd, kanalizácie, spracovanie a likvidácia odpadu, v oblasti školstva – budovy škôl, ubytovní pre študentov, v oblasti sociálnych služieb – domovy dôchodcov, detské domovy, v oblasti zdravotníctva – nemocnice, liečebne, sanatória, v oblasti regionálneho rozvoja – sociálne byty a pod.

V závislosti od typu prebraného rizika koncesionárom podľa podmienok dohodnutých v koncesnej zmluve, ak verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ nadobúda vlastnícke právo k dielu na začiatku realizácie diela alebo do ukončenia koncesnej lehoty, môže ísť o koncesiu na stavebné práce:

  • s rizikom dopytu, pričom rizikom dopytu je riziko spojené s nadobudnutím práva na poberanie úžitkov z diela, ktoré je koncesionárovi poskytnuté ako protiplnenie za zhotovenie diela. Hodnota úžitkov závisí od dopytu po užívaní diela, napr. riziko, že o dielo nebude taký záujem ako sa predpokladalo (počet motorových vozidiel na diaľnici spoplatnenej mýtom, počet návštevníkov kultúrnych podujatí a pod.) bude mať vplyv pre koncesionára na dosahovanie príjmov (z mýta, zo vstupného a pod.), nakoľko v prípade nižšieho, resp. vyššieho záujmu o dielo bude mať koncesionár nižšie, resp. vyššie príjmy,
  • s rizikom dostupnosti, pričom rizikom dostupnosti je riziko spojené s nadobudnutím práva na peňažné plnenie od verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa za zhotovenie diela a zabezpečenie dostupnosti diela koncesionárom podľa podmienok dohodnutých v koncesnej zmluve, riziko spočíva v tom, že dielo nebude dostupné v takom množstve a kvalite ako bolo pôvodne dohodnuté (napr. nedostupnosť diaľnice pre častejšiu údržbu ako bolo dohodnuté) čo má za následok zrážky z platieb pre koncesionára,
  • čiastočne s rizikom dopytu a čiastočne s rizikom dostupnosti, pričom koncesionár čiastočne preberá riziko dopytu aj riziku dostupnosti.

Koncesia na služby je zákazka rovnakého typu ako zákazka na poskytnutie služby s tým rozdielom, že protiplnením za služby, ktoré sa majú uskutočniť je len právo využívať služby na dohodnutý čas alebo toto právo spojené s peňažným plnením. Zákazka na poskytnutie služby je zákazka, ktorej predmetom je poskytnutie služby uvedenej v prílohe č. 2 zákona o verejnom obstarávaní (prioritné služby) alebo v prílohe č. 3 (neprioritné služby). V koncesnej zmluve verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ a koncesionár dohodnú rozsah práva na využívanie služby, ktorého súčasťou môže byť aj poberanie úžitkov z nej, ako aj výšku a podmienky prípadného peňažného plnenia.

V nadväznosti na zákon o verejnom obstarávaní a zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. sa s účinnosťou od 1. júla 2010 opatrením MF SR č. MF/15653/2010-74, ktorým sa menilo a doplnilo opatrenie MF SR č. MF/23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“), ustanovilo v § 30c účtovanie koncesie u koncesionára. Toto ustanovenie sa prvýkrát použilo za účtovné obdobie, ktoré sa končilo po 30. júni 2010. S účinnosťou od 1. januára 2011 sa opatrením MF SR č. MF/25822/2010-74, ktorým sa menia a dopĺňajú Postupy účtovania v PÚ, upravuje aj ustanovenie o účtovaní koncesie u koncesionára. Pri účtovaní koncesie sa až do momentu uvedenia diela do užívania naďalej uplatnia ustanovenia § 30 o účtovaní zákazkovej výroby. Nakoľko v súvislosti s účtovaním zákazkovej výroby sa od 1. 1. 2011 zaviedli nové účty 316 – Čistá hodnota zákazky606 – Výnosy zo zákazky, pri koncesných zmluvách, kde dielo do 1. 1. 2011 nebolo uvedené do užívania a účtuje sa o ňom ako o zákazkovej výrobe, je na účely prechodu účtovania zákazkovej výroby k 1. 1. 2011 v zmysle prechodného ustanovenia potrebné preúčtovať na účet 316 – Čistá hodno

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály